Lapset eivät tunne toisen vanhemman puolelta sukua
Onko kuinka yleistä? Jos niin mikä syynä? Lapset eivät siis ole tekemisissä isovanhempien, tätien ja setien saati serkkujen kanssa. Vanhemmiten voisi kuvitella että lasta alkaa asia kiinnostamaan..
Kommentit (46)
Meillä äiti kai haukkui koko isän puolen suvun. En tunne heitä muuten, kuin moni on ammattimuusikoita. Nimet tiedän, mutten muuta. Isä jostain syystä vain hyväksyi. Hän lopetti muusikon työt ja alkoholisoitui. Äiti nykyään kärsii mielenterveysongelmista. En tiedä kuinka pitkään oikeastaan on kärsinyt.
Isä nyt jo kuollut.
Miehellä on äiti ja sisar ja minulla on suurempi suku, mutta asuu kaukana. En ole itsekkään ollut kuin sisaruksiini ja vanhempiini yhteydessä noin 30 vuoteen. Pitkälti tämä johtuu siitä, että esim. Minun serkkuni ovat äitini ikäisiä (äiti oli vanhojen vanhempien ilta tähti) ja sedät ja tädit kuolleet aikoja sitten.
Oma lapseni jotenkin tuntee isänsä suvun, mutta eron jälkeen yhteys on katkonainen...
Olen muutaman kerran vuodessa yhteydessä ex-anoppiini ja vaihdamme kuulumisia, mutta siinä se on: satanen tyttären tilille synttärinä ja jouluna.
Minäkin olen avioerolapsi enkä juurikaan tunne isäni puoleista, nykyään elossa olevaa sukuani.
Isäni vanhemmat olivat minulle hyvin rakkaat, mutta viimeinenkin heistä kahdesta kuoli jo 19 vuotta sitten.
En ole koskaan erityisemmin ollut yhteydessä isäni veljeen enkä serkkuihini, heidän lapsiinsa ja lapsenlapsiiaan en ole ikinä nähnytkään.
Ei ole mitään erityistä syytä, riitaa, kaunaa tms. olla olematta tekemisissä: se on vaan isäni puolen suvun TYYLI, että evvk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko36 kirjoitti:
Minä en ole tavannut edes isovanhempiani, saatika sen kaukaisempia sukulaisiani.
Eikä harmita eikä kaduta. Miksi pitäisi?
Miksi sinun pitäisi katua? Minua taasen harmittaa, etten ehtinyt tavata isovanhempiani. Syystä että toinen vanhempi esti. Vanhempani sietäisi katua.
Kai sinä tajuat että vanhempi suojelee lasta. Minäkään en anna tavata isoäitiä. Siihen on hyvä syy.
Suojelee aikuista lasta estämällä tapaamasta isovanhempaa??? On siinä sitten aikuisessa suojelemista loppuiäksi maailman pahoilta ja hyviltä ihmisiltä.
Mieheni ei tiedä äitinsä suvusta juuri mitään. Ei edes äidinisänsä nimeä ja milloin hän on kuollut. Anoppini ei suostu puhumaan isästään ja tämän suvusta mitään. On kuulemma suuttunut jos mies on yrittänyt udella. Sen vaan mieheni on saanut tietää, että äitinsä vanhemmat ovat eronneet 50-luvun lopulla.
Mun mielestä tuollaisessa salailussa ei ole järjen hiventä. Omassakin suvussa ollut vaikka ja mitä ja tiedän niistä. Esi-isien tekemät mahdolliset pahat teot eivät määrittele mua.
Jos vaihtoehto vieraannuttamiselle on joutua rukkasiksi, niin sitten se vieraannuttaminen totaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko36 kirjoitti:
Minä en ole tavannut edes isovanhempiani, saatika sen kaukaisempia sukulaisiani.
Miksi sinun pitäisi katua? Minua taasen harmittaa, etten ehtinyt tavata isovanhempiani. Syystä että toinen vanhempi esti. Vanhempani sietäisi katua.
Kai sinä tajuat että vanhempi suojelee lasta. Minäkään en anna tavata isoäitiä. Siihen on hyvä syy.
Suojelee aikuista lasta estämällä tapaamasta isovanhempaa??? On siinä sitten aikuisessa suojelemista loppuiäksi maailman pahoilta ja hyviltä ihmisiltä.
Missä sanottiin että kyse on aikuisista lapsista? Toivon sydämestäni että ko isovanhempi kuolee ennen kuin lapseni on aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko36 kirjoitti:
On niin monia syitä estää lasta tapaamasta isovanhempiaan tai toista heistä, että jos ei mielikuvitus pikkurouvan pumpukalla riitä, voisi olla vaikka kommentoimatta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko36 kirjoitti:
Missä sanottiin että kyse on aikuisista lapsista? Toivon sydämestäni että ko isovanhempi kuolee ennen kuin lapseni on aikuisia.
Alkuperäinen kommentoija oli käsittääkseni täysi-ikäinen, joka ei ole tavannut edes isovanhempiaan. Samoin toinen kommentoija. Kolmas kommentoija puhuu lapsesta ja omasta lapsestaan. Tiedän että on julmia äitejä, heitä joilta lapsensa suojelee omia lapsiaan. On myös julmia narsistiäitejä, jotka valehtelevat ja estävät lastaan, myös aikuista lastaan tapaamasta sukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko36 kirjoitti:
Alkuperäinen kommentoija oli käsittääkseni täysi-ikäinen, joka ei ole tavannut edes isovanhempiaan. Samoin toinen kommentoija. Kolmas kommentoija puhuu lapsesta ja omasta lapsestaan. Tiedän että on julmia äitejä, heitä joilta lapsensa suojelee omia lapsiaan. On myös julmia narsistiäitejä, jotka valehtelevat ja estävät lastaan, myös aikuista lastaan tapaamasta sukua.
Minä tunnen oman ”äitini”. En ole hänen kanssaan ollut tekemisissä sen jälkeen kun kotoa pääsin pois. Ja tasan eivät lapseni tapaa häntä edes aikuisina. Maksan vaikka opinnot ulkomaille niin että kusipää takuulla kuolee sillä välin.
Mieheni mummo teki 2 lasta kahdelle eri miehelle. Ei elänyt kummankaan kanssa. Mitään varsinaista tietoa hänen äitinsä sukulaisista ei ole. Tuntuu oudolta, kun oma sukuni tiedossa noin 1600 luvulta asti. Mutta isät tuntemattomia, syytä en tiedä. Toki mielikuvitus laukkaa. Tämä häiritsi vasta, kun saimme omia lapsia.
Ei täällä ainakaan lapset ole kaikkien sukulaisten kanssa tekemisissä, tuntuisi oudolta raijata lapsia tapaamaan ihmisiä joiden kanssa en itsekkään ole tekemisissä. Ei ole edes kyse mistään välirikosta, etäisyys, vuodet yms vain ovat erkaannuttaneet sukua. Perheelläni on omat läheiset ja ystävät, en ymmärrä miksi verisukulaisuus jotenkin sitoisi näyttelemään lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä ainakaan lapset ole kaikkien sukulaisten kanssa tekemisissä, tuntuisi oudolta raijata lapsia tapaamaan ihmisiä joiden kanssa en itsekkään ole tekemisissä. Ei ole edes kyse mistään välirikosta, etäisyys, vuodet yms vain ovat erkaannuttaneet sukua. Perheelläni on omat läheiset ja ystävät, en ymmärrä miksi verisukulaisuus jotenkin sitoisi näyttelemään lapsia.
Ei sitä helposti ymmärräkään, jos on itse tavannut sukunsa, mutta lapsi ei ole. Lapsella tulee olemaan aikuisena omat ajatuksensa itsenäistyessään.
Itse en tiedä isäni puolelta yhtään sukulaista, vaikka en avioeroperheestä olekkaan. Jostain syystä ei ole halunnut kertoa. Jos joku sukulainen on häneen minun kauttani yrittänyt yhteyttä ottaa, hän on vain sanonut, että älä vastaa ja asia on ollut siinä.
Kun isäni kuolee, niin sitten kai pakko selvittää onko siellä enää sukulaisia elossa. Vielä en kehtaa väkisin inttää, asia näyttää olevan niin hankala.
Ihmettelette, miksi lapsilta evätään yhetys isovanhempiin.
On väkivaltaa, alkoholismia, monia muitakin sellaisia syitä, että jos itse jonkunlaista yheyttä pitääkin, ei missään nimessä halua lastensa oolevan tekemisissä isovanhempiensa kanssa.
Ei se on mitään hysteeristä kontrollointia, vaan normaalia suojelua: lasta täytyy suojella.
Eikö?
No, voihan hänet viskata epävakaan mummon hoitoo tietämättä juoko mummo tänään kaksi tai viisitoista kaljaa.
Lasten hyvinvointi: anna lapselle juuret ja siivet.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelette, miksi lapsilta evätään yhetys isovanhempiin.
On väkivaltaa, alkoholismia, monia muitakin sellaisia syitä, että jos itse jonkunlaista yheyttä pitääkin, ei missään nimessä halua lastensa oolevan tekemisissä isovanhempiensa kanssa.
Ei se on mitään hysteeristä kontrollointia, vaan normaalia suojelua: lasta täytyy suojella.
Eikö?
No, voihan hänet viskata epävakaan mummon hoitoo tietämättä juoko mummo tänään kaksi tai viisitoista kaljaa.
Eivät kaikki isovanhemmat tai suku ole alkoholisteja tai rikollisia, vaan joissain on pohjalla vanhemman riita vanhempiensa kanssa. Ja vanhempi projisoi katkeruuttaan lapseensa estäen lapsen suhteet sukuun. Onhan näitä luettavissa mediassa avioerojenkin yhteydessä, miten lapsen avulla kostetaan estämällä toista vanhempaa tapaamasta lastaan. Epävakaat tapaukset ovat eri asia. Pitääkö tätä toistaa.
On kai yleistä. Meillä lapset tuntee vain 1 isovanhemman. Omaan väkivaltaiseen paskaisään välit poikki ollu jo 15v, mutta mun äiti käy 4-5 kertaa vuodessa kylässä katsomassa lapsiani (ei hoida mutta vierailee).
Miehen vanhempiaei kiinnosta yhtään eikä ne pidä yhteyttä.Meillä kolme lasta joista nää on nähnyt vain yhden. Ei kiinnostanut tulla edes ristiäisiin.
Molemmilla huonot suvut paskat vanhemmat. En vaivaa päätäni tällä, elämässä ei kaikkea saa eli mulla ei vasn ole rakastavaa sukua.
Kadonneen jäljillä-ohjelmassa on katsottavissa mitä aikuiselle lapselle merkitsee omien juurien löytäminen. Katkera alapeukuttaja ei tietenkään tätä voi hyväksyä, että lapselle on juuret tärkeät.