Mistä johtuu että synnytykset täytyy käynnistää n. 30% synnyttäjistä?
Olen vielä itse lapseton mutta lapsi olisi haaveissa parin vuoden sisällä.
Olen miettinyt tätä synnytyksen käynnistämistä viime päivinä. Miksiköhäm on niin yleistä että lapsi ei "halua" syntyä kun on valmis, vaan jopa 30% synnytyksistä Suomessa sekä maailmalla joudutaan käynnistämään.
Miksi siis niinkin luonnollinen asia kuin synnytys ei vaan käynnisty (eli supistukset ei ala ja kohdunkaula ei valmistaudu pehmenemällä) niin isolla prosentilla ja vauva haluaa elellä kohdussa jopa "vaarallisen" pitkään, niin että menee yliajalle?
Synnytyksen käynnistymisen mekanismeja ei täysin tunneta vaan se on monimutkainen prosessi, mutta tuntuu niin omituiselta että jopa 30% ei vaan lähde syntymään luonnollisella tavalla.
Kommentit (11)
No, en tiedä kuinka vaarallista loppujen lopuksi se on, jos menee yliajalle. La:kin on usein arvio, joka on vain sinnepäin. Eli rv 40 voi olla todellisuudessa vain 38 viikkoa kohdussa oloa, mutta silloin ruvetaan vauvaa hätistelemään syntymään, koska jos la olisikin "alakanttiin", niin rv 40 jälkeen alkaisi olla jo vaaran paikka lähempänä.
Mutta onhan ihminen muutenkin jännä laji, kun päät ovat niin isoja ja lapsi niin avuton pitkään kohdun ulkopuolella. Luonnonoloissa ja ilman lääketiedettä imeväis- ja synnytyskuolemat olisivat ja ovat olleet kauan jo korkealla ilmeisesti moneen muuhun nisäkkääseen verrattuna.
Kyllähän ne vauvat todennäköisesti joskus syntyy lähes kaikissa tapauksissa. Mulla on käynnistetty kaikki synnytykset yliaikaisuuden vuoksi. Eivät vain olleet valmiita vielä tulemaan, vaikka 42 viikkoa oli täynnä, mutta joka kerta lääkäri oli sitä mieltä, että tuskin kovin montaa päivää olisi enää mennyt, että synnytys olisi alkanut luonnollisesti, kun olin aina synnytystä käynnistäessä jo yli 4cm auki. Ja kun kalvot puhkaistiin, niin eipä kauaa mennyt, kun vauvat syntyivät. on vain varotoimenpide käynnistää synnytys rv 42.
Ja onhan siis muitakin syitä käynnistää kuin vain yliaikaisuua. Esim. raakausmyrkytys tai muu sikiön ahdinkotila.
Mielenkiintoinen ajatus tuo yksilöllinen raskauden pituus. Mulla on kaikki lapset syntynyt rv 30 ja vähän päälle, tähänkin lääkäri väläytti mahdollisuudeksi sitä että raskauden pituus on yksilöllinen. 🤔🤔 On tutkittu ja erilaisia teorioita esitetty että miksi näin mutta mitään varmaa tietoa ei ole. Lääkärin mukaan sitä ei ole pystytty varmuudella selvittämään mikä käynnistää synnytyksen, siis yleisesti ja tää käynnistysten määrä (30% on paljon) ihmetyttää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä synnytyksen käynnistämistä viime päivinä. Miksiköhäm on niin yleistä että lapsi ei "halua" syntyä kun on valmis, vaan jopa 30% synnytyksistä Suomessa sekä maailmalla joudutaan käynnistämään.
Miksi siis niinkin luonnollinen asia kuin synnytys ei vaan käynnisty (eli supistukset ei ala ja kohdunkaula ei valmistaudu pehmenemällä) niin isolla prosentilla ja vauva haluaa elellä kohdussa jopa "vaarallisen" pitkään, niin että menee yliajalle?
Synnytyksen käynnistymisen mekanismeja ei täysin tunneta vaan se on monimutkainen prosessi, mutta tuntuu niin omituiselta että jopa 30% ei vaan lähde syntymään luonnollisella tavalla.
Minulla käynnistettiin synnytys kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa, koska lapsivettä oli vaarallisen vähän. Samasta syystä hyvin käynnistynyt synnytys johti hätäsektioon, kun lapsen vointi alkoi heikentyä, kun lapsivesi ei ollut vaimentamassa supistuksia.
Liian vähän seksiä raskauden aikana.
Voin kertoa tuttavapiirini erilaisista käynnistyksistä:
- Oma käynnistykseni: lapsivedet menivät, mutta synnytys ei käynnistynyt. Käynnistettiin Cytotecilla, tosin kätilön mukaan käynnistyi melko luonnollisesti.
- Tutun käynnistys: molemmilla kerroilla (muistaakseni) raskaushepatoosi. Käynnistettiin kalvojen puhkaisulla.
- Hyvän ystäväni käynnistys: käynnistettiin ballongilla, kun oli yliaikainen.
- Ystäväni serkun käynnistys: käynnistettiin (en tiedä miten), kun äidin selkä(?)kivut olivat niin voimakkaat.
Kaikki käynnistyksen eivät siis automaattisesti johdu yliaikaisuudesta!
Vierailija kirjoitti:
Siis tasan tarkkaan täällä aletaan käynnistämään 90% täysin turhaan! Vauva kyllä syntyisi "kun haluaa" jos noin sen ilmaisee. Harvat nimittäin käynnistetään silloin kun on mennyt 2vkoa tai enemmän yli.. suurin osa ennen sitä. Ja lopulta EI voi tietää tarkkaa hedelmöityspäivää edes..
Monesti painoarvio on väärä, otetaan varman päälle, ja muita syitä. Mutta jos olisi odottanut vielä vähän, synnytys kyllä alkaisi.
Hullua se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tasan tarkkaan täällä aletaan käynnistämään 90% täysin turhaan! Vauva kyllä syntyisi "kun haluaa" jos noin sen ilmaisee. Harvat nimittäin käynnistetään silloin kun on mennyt 2vkoa tai enemmän yli.. suurin osa ennen sitä. Ja lopulta EI voi tietää tarkkaa hedelmöityspäivää edes..
Monesti painoarvio on väärä, otetaan varman päälle, ja muita syitä. Mutta jos olisi odottanut vielä vähän, synnytys kyllä alkaisi.
Hullua se on.
Minulla syntyi esikoinen RV 41+6. Vielä olisi ollut kolme päivää jäljellä ennen sovittua käynnistysaikaa. Synnytys käynnistyi kuitenkin sitä ennen itsekseen.
Jos on vaikka pitkä matka synnytyssairaalaan ja laskettu aika on mennyt, niin silloin synnytys voidaan käynnistää, jottei olisi riskiä että vauva syntyisi matkalle
Johanna xx kirjoitti:
Jos on vaikka pitkä matka synnytyssairaalaan ja laskettu aika on mennyt, niin silloin synnytys voidaan käynnistää, jottei olisi riskiä että vauva syntyisi matkalle
Hyvä pointti!
Raskauden kesto on yksilöllinen. Keskiarvo on 42 viikkoa. Tarkoittaa sitä, että joillain se on sitä pidempi ja tilanne on edelleen normaali. Myös raskausdiabetes on yleistynyt koska lapsia tehdään vanhempana ja lihavampana. Raskaudiabeteksen kanssa lääkäreillä on käytäntö, että laskettuna aikana käynnistetään oli vauva valmis tai ei. Ainakin insuliinihoitoisessa.