Mistä maista koiran- ja kissanruoka tulee?
Ostin kotimaisen valmistajan koiranruokaa. Ihmettelin, ettei ollut valmistusmaata merkitty (tai sitten oli pienellä präntillä). Googlasin nopeasti ja olipa yllätys.
https://www.foodie.fi/entry/bf-natural-bites-750g-kanafilee/57005511294…
Valmistusmaa Kiina. Enpä olisi uskonut. Onko teille tullut vastaan?
Kommentit (15)
Lainsäädäntö on laadittu aikoinaan tuotantoeläimiä ja rehuseoksia varten, ja nyt kun lemmikkisektori on korostunut, lainsäädäntöön on jäänyt pieni lapsus.
Ongelmana on, että rehuaineiden alkuperää ei tarvitse ilmoittaa, eli jos tuote sisältää vain kanaa, alkuperämaata ei tarvitse kirjoittaa auki pakkaukseen. Siksi et löytänyt alkuperämaata. Ainoastaan hyväksytyn laitoksen tunnistekoodi on mahdollista löytää, mutta miten tavallinen kuluttaja ymmärtää eri numerosarjojen päälle. Varsinkin kun tulevat EU:n ulkopuolelta.
Suomessa koiranruokaa suomalaisista aineksista valmistaa vain yksi yritys. Sitten on suomalaisia yrityksiä, jotka tuottaa kaiken ulkomailla. Meillä elukat syö 50/50 nappulaa ja raakaa lihaa. Nappulana käytetään Dagsmark Savo, Eira tai Lappi. Lihana mitä milloinkin satutaan edullisesti saamaan; hirvi, nauta, kana ja näiden luut.
Kolmansista maista eli EU:n ulkopuolelta tulevia tuotteita tutkitaan rajalla.
Eläinlääkinnällisessä rajatarkastuksessa otetaan rehulainsäädännön mukaisesti näytteitä. Niitä ei oteta jokaisesta erästä, mutta lisäksi esimerkiksi ELY-keskusten tarkastajat hakevat tuotteita kaupan hyllyiltä ja analysoivat niitä. Meillä on myös vuosittainen valvontasuunnitelma tuotteiden suhteen.
Tuotteet tutkitaan tyypillisesti salmonellan varalta, mutta esimerkiksi antibioottijäämiä ei ole toistaiseksi tutkittu. Maailmalla on tapauksia antibioottijäämistä. Näköjään juurikin kuivatusta kanasta (chicken jerky)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24437928
Lainaus: Trimethoprim, tilmicosin, enrofloxacin, sulfaclozine, and sulfamethoxazole are not allowed in chicken at any level and were found as high as 2800 ng/g (ppb). Sulfaquinoxaline was found in chicken jerky treats as high as 800 ng/g, which is well above the U.S. FDA tolerance of 100 ng/g. jne....
http://truthaboutpetfood.com/antibiotics-overdose-in-our-pets/
Vierailija kirjoitti:
Suomessa koiranruokaa suomalaisista aineksista valmistaa vain yksi yritys. Sitten on suomalaisia yrityksiä, jotka tuottaa kaiken ulkomailla. Meillä elukat syö 50/50 nappulaa ja raakaa lihaa. Nappulana käytetään Dagsmark Savo, Eira tai Lappi. Lihana mitä milloinkin satutaan edullisesti saamaan; hirvi, nauta, kana ja näiden luut.
Kyllä, tälle firmalle iso peukku. Noteerasin joskus vuoden alussa kun oli joku juttu lehdessä.
Moni muistaa melamiinin, joka tappoi Yhdysvalloissa lemmikkejä kymmenisen vuotta sitten, mutta myös Fanconin syndrooma ja muut sen tyyppiset – muut kuin melamiiniin liittyvät – terveysongelmat ovat olleet tapetilla jo tovin. Nimenomaan Yhdysvalloissa asiasta on kirjoiteltu paljon jo useamman vuoden ajan. Kohteena ovat olleet juuri tämän tyyppiset tuotteet, ja Yhdysvalloissa niistä on tutkittu kaikkea mahdollista.
En osta enää mitään elintarvikkeita, en ihmisille enkä eläimille, mikä on peräisin Kiinasta. Siitä maasta ei tule mitään hyvää. Pelkkiä skandaaleja skandaalien perään. Valitettavasti suurin osa, melkeinpä kaikki, koirien ruoat ja puruherkut tulevat nimenomaan sieltä, joten jäljelle jäävä valikoima on aika suppea.
Vierailija kirjoitti:
En osta enää mitään elintarvikkeita, en ihmisille enkä eläimille, mikä on peräisin Kiinasta. Siitä maasta ei tule mitään hyvää. Pelkkiä skandaaleja skandaalien perään. Valitettavasti suurin osa, melkeinpä kaikki, koirien ruoat ja puruherkut tulevat nimenomaan sieltä, joten jäljelle jäävä valikoima on aika suppea.
Itseäni kyllä pohdituttaa, kuinka tästä aiheesta ei kirjoiteta enempää. Koira on ihmisen paras ystävä-yeah right.
Eikös tuosta Falconin taudista puhuttu juurikin kesän kynnyksellä? Ja siitä että on ollut yllättävän paljon tapauksia?
Kannattaa suosia esim kotimaista Rauh merkkiä, joka tekee puruluita koirille. Ja täysin suomalainen tuote. Suomessa valmistetaan. On toki hintavia, mutta ennemmin minä niitä syötän kuin Kiinassa valmistettuja puruluita.
Lisäksi ostan koirilleni ihan kaupasta jauhelihaa, siis samaa mitä ihmiset syö. Välillä ostan kaupasta sellasia isoja lihapötköjä, esim Atrian 1,5kg porsaan ulkofilee. Annan siis koirilleni sen. Paloittelen ja laitan kuppiin. On sentään kotimaista ja puhdasta ruokaa eikä mitään kiinalaista.
Lisänä menee merilevää ja lohiöljyä päivittäin.
Nappulana menee Applaws merkkinen ruoka. Luotan siihen merkkiin kun olen sitä vuosia syöttänyt.
Kannattaa aina tutustua eri merkkisiin koiranruokiin ja vertailla niitä. Tutkia, missä valmistetaan ja mistä raaka-aineet tulevat. Lukea kommentteja ja arvosteluja merkistä. Ei kannata syöttää ruokaa. joka on säilötty kemiallisesti (BHA/BHT jne)
Paljon on koiran nappuloissa valinnanvaraa. Harmittaa kun monet syöttävät vaan halvinta ja sitä, minkä samalla reissulla saa marketista mukaan. Eläin kun ei itse voi valita, mitä ruokaa syö.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa suosia esim kotimaista Rauh merkkiä, joka tekee puruluita koirille. Ja täysin suomalainen tuote. Suomessa valmistetaan. On toki hintavia, mutta ennemmin minä niitä syötän kuin Kiinassa valmistettuja puruluita.
Lisäksi ostan koirilleni ihan kaupasta jauhelihaa, siis samaa mitä ihmiset syö. Välillä ostan kaupasta sellasia isoja lihapötköjä, esim Atrian 1,5kg porsaan ulkofilee. Annan siis koirilleni sen. Paloittelen ja laitan kuppiin. On sentään kotimaista ja puhdasta ruokaa eikä mitään kiinalaista.
Nappulana menee Applaws merkkinen ruoka. Luotan siihen merkkiin kun olen sitä vuosia syöttänyt.
Kannattaa aina tutustua eri merkkisiin koiranruokiin ja vertailla niitä. Tutkia, missä valmistetaan ja mistä raaka-aineet tulevat. Lukea kommentteja ja arvosteluja merkistä. Ei kannata syöttää ruokaa. joka on säilötty kemiallisesti (BHA/BHT jne)
Paljon on koiran nappuloissa valinnanvaraa. Harmittaa kun monet syöttävät vaan halvinta ja sitä, minkä samalla reissulla saa marketista mukaan. Eläin kun ei itse voi valita, mitä ruokaa syö.
Rauh onkin ollut ahkerasti käytössä. Pystytkö lupaamaan tuon Applaws-merkin luotettavuuden? Siinä on valmistusmaa Britannia, mutta ainesosien alkuperää ei lue missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauh onkin ollut ahkerasti käytössä. Pystytkö lupaamaan tuon Applaws-merkin luotettavuuden? Siinä on valmistusmaa Britannia, mutta ainesosien alkuperää ei lue missään.
Eikä muuten tuohon alkuperämaahan viitata myöskään niiden omilla nettisivuilla
Aina pitäisi jaksaa ottaa selvää, kun ruokaa valitsee maahantuojalta tai valmistajalta ihan paperilla mitä ja mistä raaka-aineet ovat. Olen huomannut, että kun mainoksia uskoo niin aika kauas todellisuudesta joutuu. Tuota rauh merkkiä alan itsekkin suosia se on ainakin varma.
Applawsilta olen sähköpostitse kysynyt, mistä raaka-aineet tulevat. En pysty lupaamaan mitään, en lupaisi minkään koiranruoka merkin suhteen, pitäisi olla itse valmistamassa sitä nappulaa niin näkisi miten ne oikeasti tehdään ja mitä niihin laitetaan.
Mutta merkkiin olen perehtynyt niin hyvin kun on voinut ja omille koirilleni on nappula sopinut ilman mitään ongelmia. Että sen verran lujasti luotan kuitenkin että itse sitä omilleni syötän.
Vierailija kirjoitti:
Applawsilta olen sähköpostitse kysynyt, mistä raaka-aineet tulevat. En pysty lupaamaan mitään, en lupaisi minkään koiranruoka merkin suhteen, pitäisi olla itse valmistamassa sitä nappulaa niin näkisi miten ne oikeasti tehdään ja mitä niihin laitetaan.
Mutta merkkiin olen perehtynyt niin hyvin kun on voinut ja omille koirilleni on nappula sopinut ilman mitään ongelmia. Että sen verran lujasti luotan kuitenkin että itse sitä omilleni syötän.
Ok, mistä raaka-aineet tulevat?
Tuo on muuten todella yleistä. Useimmat koiranruokaa tuottavat firmat käyttävät ulkomaista lihaa. Harva liha on kotimaista.