Olen alkanut ajatella, että olen puhtaasti tyhmä kun olen köyhä
Ajattelen näin vanhemmistanikin, koska ovat ajautuneet taloudelliseen tuhoon. Äitini on yo-merkonomi, eli pitäisi olla edes jonkinlaiset alkeet kasassa, että ei ajaudu totaalliseen tuhoon. Isäni vasta mysteeri on. On sellainen suvun musta lammas, mutta pitäisi sitä älyä vähän olla kun kykenee rakentamaan tekniikkaa, mutta miksi ei ole ottanut sitä älyä käyttöön? Luovutti kaiken keski-iän kynnyksellä, ihan kuin ei olisi ymmärrystä, että asioille voi tehdä jotain, alkaa vaan ajelehtia. Oma äo on (ainakin ollut) melko korkea, joten en käsitä mikä jumittaa, geenivirhe?
Olen ollut pitkään sairas, enkä ole missään nimessä työkykyinen. Opiskella voisin voimien mukaan, mutta mulla on ADD mikä tekee kaikesta liian vaikeaa tuoda käytäntöön, koska kaikki energia menee nyt perheen pyörittämiseen. Miksen vain keksi jotain ja vain rikastu.
Tuli tämä taas mieleen kun katselee tätä hyvätuloisten kerhoa, että kai siellä on pakko olla taustalla joku älygeeni mikä itseltä vain puuttuu. En esim. ymmärrä bitcoineista enkä normaali sijoittamisestakaan yhtään mitään.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa sijoitustesteissä sokea apina on AINA sijoittanut ylivoimaisesti parhaiten, eli ei noita hommia ymmärryksellä ja järjellä tehdä!
No en tiedä, mutta nytkin oli juttu kryptovaluutalla miljonääriksi tulleesta, Alexander Hanhikoski, jolla ”matemaattinen ja tietotekninen tausta”. Sijoitti 20000 ja muutamassa vuodessa miljonääriksi. -ap
Se järkevä elämä pitäisi aloittaa jo nuorena. Päämäärälähtöisesti opiskella ja hankkia kokemusta. Ja ala ihan joku muu kuin kulttuurintuottaja tai taidekasvattaja (anteeksi ko. alan työntekijät!) tai ylipäätään naisvaltaiset alat (palveluala, terveydenhuolto). Mutta itse tässä myös nykyään mietin, että ei hyvin mene mullakaan. Ei ole edes mitään sairautta, eikä mulla ole lapsia. Mulla on elämä mennyt ajelehtiessa , nuoruus meni reissatessa ja bilettämisessä jne. Koko elämän olen tehnyt silti töitä. Nyt 50v työtön. Toivotonta yrittää saada enää töitä, ainakaan kohtuupalkkaista. On mulla silti kolme tutkintoa. Nilläkin melkein saa pyyhkiä pe***ensä tämän ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Se järkevä elämä pitäisi aloittaa jo nuorena. Päämäärälähtöisesti opiskella ja hankkia kokemusta. Ja ala ihan joku muu kuin kulttuurintuottaja tai taidekasvattaja (anteeksi ko. alan työntekijät!) tai ylipäätään naisvaltaiset alat (palveluala, terveydenhuolto). Mutta itse tässä myös nykyään mietin, että ei hyvin mene mullakaan. Ei ole edes mitään sairautta, eikä mulla ole lapsia. Mulla on elämä mennyt ajelehtiessa , nuoruus meni reissatessa ja bilettämisessä jne. Koko elämän olen tehnyt silti töitä. Nyt 50v työtön. Toivotonta yrittää saada enää töitä, ainakaan kohtuupalkkaista. On mulla silti kolme tutkintoa. Niilläkin melkein saa pyyhkiä pe***ensä tämän ikäisenä.
Lisään vielä itse aloitukseen: Et varmastikaan ole tyhmä, enkä minä ole tyhmä. Mä olen vain kunnianhimoton ja ehkä jopa laiska. Ei ole koskaan ollut mitään tittelinkipeyttä ja nyt se kostautuu kun on aina mennyt sieltä mistä aita on matalin. Opiskelu on aina ollut mulle helppoa ja olen tykännyt siitä hommasta, voisin opiskella vaikka loppuelämäni jos siitä maksettaisiin palkkaa. Mutta turha nyt enää on itkeä, meni jo, se hyväpalkkainen elämä. Tai edes mikään työelämä.
Aloita säästäminen. Jos otetaan kymmenen ihmistä ja jokaiselle annetaan viisituhatta euroa niin ainoastaan yksi on tuplannut rahansa vuoden päästä ja yksi joka levittää päivässä rahansa, muut jotain siltä väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa sijoitustesteissä sokea apina on AINA sijoittanut ylivoimaisesti parhaiten, eli ei noita hommia ymmärryksellä ja järjellä tehdä!
No en tiedä, mutta nytkin oli juttu kryptovaluutalla miljonääriksi tulleesta, Alexander Hanhikoski, jolla ”matemaattinen ja tietotekninen tausta”. Sijoitti 20000 ja muutamassa vuodessa miljonääriksi. -ap
Montakos siihen wincapitaan sijoitti? Eipä keikuta verotilastoissa niillä sijoituksilla.
Todellista rikkautta ei mitata lompakon paksuudella tai kk-tulojen määrällä. Se asuu sydämessä. Sekä kiinteistörekisterissä.
syy-seuraus suhteet kuntoon. et oly tymhä koska olet köyhä, vaan köyhä koska olet tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttava osti kun niistä kuuli, miehellä ei mitään koulutusta mistään, nyt ollut miljonääri jo viitisen vuotta. Ennakkoluulottomuus ja rohkeus auttaa aika monessa asiassa.
Varmaan vanhemmillasikin on ADD, jos kerran hekään eivät ole saaneet mitään kunnollista aikaan. Mulle ainakin ADD aiheuttaa pelkoa epäonnistumisesta. Monet kerrat olen aloittanut jotain ja jättänyt kesken. Joku yliopistoonkin pääseminen tuntuu kauhealta ajatukselta - jos pääsisinkin sisään, niin kumminkin olen joka päivä myöhässä ja en saa tehtyä tehtäviä/esseitä aikarajoihin mennessä, kurssit jää puolitiehen, opintotuki lakkaa... Tämä pelko on siis ihan realistinen, koska vain harvoin olen saanut loppuunsaatettua asioita ja silloinkin kun olen, niin rimaa hipoen ja alisuorittaen.
Vierailija kirjoitti:
Aloita säästäminen. Jos otetaan kymmenen ihmistä ja jokaiselle annetaan viisituhatta euroa niin ainoastaan yksi on tuplannut rahansa vuoden päästä ja yksi joka levittää päivässä rahansa, muut jotain siltä väliltä.
Niin. No pieniä summia, puhutaan vain muutamista satasista mitä säästössä, hyvin vaikea säästä köyhyysrajan alapuolella. Ei rikastuminen itselläni varsinaisesti ole tavoite. Siis että normaali toimeentuloon olisin tyytyväinen. Tajuan, että rikkaus ei tuo onnea, mutta tällainen pitkään jatkunut köyhyys suistaa elämän kokonaisvaltaisesti raiteiltaan. Esim. Ei saa oikeaa hoitoa sairauksiin jolloin kaikki vain pahenee ja pahenee. Olisiko sitten niin että mulla ei ole riitävästi kunnianhimoakaan.
Kirjoitin tuossa äsken pitkän tekstin, mutta yhden sanan takia ei julkaistu, siinä tekstissä ei ollut mitään väärää, ihan mahtava tämä ilmaisun vapaus. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vanhemmillasikin on ADD, jos kerran hekään eivät ole saaneet mitään kunnollista aikaan. Mulle ainakin ADD aiheuttaa pelkoa epäonnistumisesta. Monet kerrat olen aloittanut jotain ja jättänyt kesken. Joku yliopistoonkin pääseminen tuntuu kauhealta ajatukselta - jos pääsisinkin sisään, niin kumminkin olen joka päivä myöhässä ja en saa tehtyä tehtäviä/esseitä aikarajoihin mennessä, kurssit jää puolitiehen, opintotuki lakkaa... Tämä pelko on siis ihan realistinen, koska vain harvoin olen saanut loppuunsaatettua asioita ja silloinkin kun olen, niin rimaa hipoen ja alisuorittaen.
Tämä on kyllä erittäin totta minunkin kohdalla. Vasta oli täällä hyvä ketju ADD:sta, oikein silmiä avasi miten samanlaista on muilla. Isällä voisi olla ADD mutta en usko että äidilläni, ei ole lainkaan sellainen.. -ap
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.
Vähät saa riittämään vaivatta, jos sisäistää asian.
Esim laita itse ruokaa, älä syö ulkona.
Käytä vain käteistä arkiostoksissa niin hahmotat rahan oikein. Kirppareilta voi löytyä aivan käyttökuntoisia vaatteita.
Jos juo viinaa ja tupakkaa, on tuhon tiellä. Jätä ne
Tee rehellinen itsetutkiskelu. Vika on menoissa.
Jos lapsuudenkoti ja vanhemmat imevät kaiken energian, ei aikuinen lapsi jaksa ohessa elämäänsä rakentaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsuudenkoti ja vanhemmat imevät kaiken energian, ei aikuinen lapsi jaksa ohessa elämäänsä rakentaa.
Aikuinen lapsi voi katkaista napanuoran ihan itse, jos lapsuudenkoti imee kaiken energian.
Älkää aina syyttäkö muita/geenejä/diagnoosia/älyä... Ovatko kaikki rikkaat älykkäitä?
Niinpä niin. Kaikki hyvätuloisethan ovat tähdänneet tittelinkipeinä, joihinkin unelmakulisseihin. Jos teillä olisi rahaa, niin käyttäisitte sitä vaan kohtuullisesti ja järkevästi elämiseen, toisin kuin ne, joille se raha nyt menee. Olen itsekin melko varma, että he eivät käytä sitä yhtä hyviin asioihin kuin minä käyttäisin.
Miksi sitä rahaa pitäisikään antaa sellaisille, jotka ovat panostaneet taloudellisesti vastuulliseen elämiseen ja kehittäneet lisäarvoa kaikille.?
En tiedä, minustakin meidän pitäisi antaa rahamme kaikenlaisille sydämensivistyneille ajelehtijoille vastineeksi heidän tuottamistaan lämpimistä ajatuksista.