Työmatka Karjaa-Helsinki junalla, sopeutuminen
Onko kenelläkään kokemuksia muutosta Helsingistä Karjaalle paremman asumisen vuoksi? Työmatkat pitäisi kulkea junalla, talo Karjaan keskustasta. Miten jaksatte työmatkaa? Miten meni sopeutuminen Karjaalle? Kannattiko muutto kokonaisuudessaan? Kiitos!
Kommentit (65)
Minä en vertaisi liikkumista Helsingin sisällä tähän ollenkaan, vaikka työmatkat saattavat olla melkein yhtä pitkiä. Helsingin sisällä vuoroja on aina paljon enemmän ja kotiin pääsee usein eri vaihtoehdoilla (bussi - juna - ratikka). Kävellenkin pääsee aina jollekin pysäkille, josta sitten taas eteenpäin.
Montako junaa tai bussia Karjaalle menee tunnissa? Jos menee esim. kolme, niin vuoron jäädessä välistä on paljon pitempi odotusaika seuraavaan kuin Hki:n sisäisissä vuoroissa. Taksinkin ottaa mieluummin esim. välille rautatieasema-Vuosaari kuin Karjaalle asti.
Me muutettiin "maalle". Tosin me asutaan aika korvessa, ja minulla menee työmatkoihin 1 - 1,5 tuntia / suunta. Meillä ei juna kulje joten joudun käyttämään oma autoa. Työmatkakuluja saa vähentää verotuksessa, mutta kyllä se vie osan palkasta. Tosin, meillä on nyt 160 m2 koti ja oma piha. Järvenrantaan on 200 m, kauppaan on 2 km. Koulut on sitten 3 km päässä. Lapset siis voi liikkua vapaasti koululle ja takaisin, ilman koulutakseja.
En kadu ollenkaan, toisinaan niin autoilu rassaa, mutta sitten kun tulen kotiin, niin se oma talo, oma pönttöuuni ja piha.
Työmatkat on välillä rasite, mutta on pääsen kuitenkin välillä ihan tunnissa. Kesällä matka voi olla nopeampaa kun on lomat. Se oli ainakin meidän valinta, ja olemme todella tyytyväisiä.
Vuosaari on ruma alue ja epämääräistä väkeä riittää. Mutta halpaa siellä on Helsingin mittakaavassa, sitä ei voi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Me muutettiin "maalle". Tosin me asutaan aika korvessa, ja minulla menee työmatkoihin 1 - 1,5 tuntia / suunta. Meillä ei juna kulje joten joudun käyttämään oma autoa. Työmatkakuluja saa vähentää verotuksessa, mutta kyllä se vie osan palkasta. Tosin, meillä on nyt 160 m2 koti ja oma piha. Järvenrantaan on 200 m, kauppaan on 2 km. Koulut on sitten 3 km päässä. Lapset siis voi liikkua vapaasti koululle ja takaisin, ilman koulutakseja.
En kadu ollenkaan, toisinaan niin autoilu rassaa, mutta sitten kun tulen kotiin, niin se oma talo, oma pönttöuuni ja piha.
Työmatkat on välillä rasite, mutta on pääsen kuitenkin välillä ihan tunnissa. Kesällä matka voi olla nopeampaa kun on lomat. Se oli ainakin meidän valinta, ja olemme todella tyytyväisiä.
En ole ap mutta kuulostaa ihan mahtavalta! Mekin on pohdittu muuttoa johonkin idylliseen pikkukaupunkiin tai maalle. Saisi ison vanhan talon ja pihan. Pitäisi vaan uskaltaa.
Mulle arjen sujuvuus on kaiken A ja O. Se tarkoittaa myös suht lyhyttä työmatkaa. Perheellisenä en ikinä muuttais korpeen halvan asunnon takia, jos työmatkoihin menis tunteja päivässä. Mieluummin käytän sen ajan johonkin muuhun (eli urheiluun). Mutta nämä ovat tietenkin valintoja. Plus haluan päästä leffaan, syömään ja erilaisiin tapahtumiin helposti.
T. Nro 37
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta kuulostaa ihan mahtavalta! Mekin on pohdittu muuttoa johonkin idylliseen pikkukaupunkiin tai maalle. Saisi ison vanhan talon ja pihan. Pitäisi vaan uskaltaa.
Samaa mietitään meilläkin, jo lastenkin vuoksi mutta muutenkin. Olen aina haaveillut pönttöuunista ja vanhasta puutarhasta:)
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään kokemuksia muutosta Helsingistä Karjaalle paremman asumisen vuoksi? Työmatkat pitäisi kulkea junalla, talo Karjaan keskustasta. Miten jaksatte työmatkaa? Miten meni sopeutuminen Karjaalle? Kannattiko muutto kokonaisuudessaan? Kiitos!
Kun itse mietin joskus samaa, vertailin työmatkaan kuluvan ajan lisäksi mm. veroprosentteja. Raaseporissa tuloveroprosentti näyttää olevan huikeat 4 prosenttia suurempi kuin Hgissä, kirkollisvero ja kiinteistövero myös korkeammat. Matkakuluihin menee pari sataa euroa kuussa enemmän kuin HSL-alueella. Pärjääkö yhdellä autolla vai pitääkö olla toinen? Vaikka talo olisi edullinen, niin pääseekö siitä halutessaan eroon ja saako edes omansa takaisin? Tällaisia mietittiin ja ei muutettu.
Mäntsälästä tai Orimattilan uudesta Hennastastakin pääsee kätevämmin ja nopeammin Helsinkiin junalla kuin Karjaalta.Oletteko sieltäpäon katselleet asuntoja.
Junayhteys EI ole "usein poikki", yllättävänkin hyvin kulkee :D
Joku jo ehti mainita, veroäyristä, eli kannattaa huomioida mahdollinen tulonmenetys.
En itse muuttaisi. Työmatkoihin kuluu liikaa aikaa ja rahaa. Omakotitalossa pitää hoitaa pihaa ja kolata lunta. Vanhassa omakotitalossa on paljon muutakin pientä remonttia. Milloin nämä ehtii tehdä?
Ihan pakko tulla nyt kirjoittamaan, vaikka yleensä en täällä kirjoita mitään.
Oltiin aikoinaan nuori ja "hölmö" pariskunta ja nimenomaan syrjäseutujen asuntohinnat vetivät puoleensa. Oma, suuri piha ja omakotitalo. Ajattelimme, että vau. Työmatkat eivät olisi este, nopeestihan sen tunnin työmatkan ajaa. Talvella tosin 1,5 tuntisen työmatkan.
Niimpä ostettiin elämämme ensimmäinen OMA koti ja ah, hetken tuntui täydelliseltä. Pian alkoi molempia pitkät työmatkat väsyttää ja huomattiin, ettei yhteistä aikaa enää oo. Lähtihän päivästä kolme tuntia pois! Ja hetken päästä huomattiin, että olen raskaana. Lapsi syntyi (ja aivan ihanaa olikin!), mutta huomasin, ettei mulla ollut ystäviä siellä kaukana kaikesta. Lähimmät naapurit oli vanhoja ihmisiä, heidän kanssaan ei ollut mitään yhteistä. Olin yksinäinen, äärettömän yksinäinen. Talvella pimeys tuli aikasin, mies myöhään pimeellä väsyneenä töistä. Väsynyt olin itsekin. Käytiin lähellä eroa.
Vuoden verran myytiin asuntoa ja vihdoin sen joku pariskunta osti. Joku, jotka jäivät eläkkeelle. ELÄMÄNI PARAS PÄÄTÖS OLI MUUTTAA takaisin kaupunkiin. Ostimme rivitalon ja saimme toisen lapsen. Voi tätä ihanuutta, kun on "mammakavereita" lähellä, puistoja, avoimia päiväkoteja.. mies tulee "ajoissa" töistä. Tää on oikeesti sitä elämää <3 Ainakin juuri meille sopivaa!
Tsemppiä teille. Halusin tämän kuitenkin "varoituksena" kertoa.
No miksette muuta vaikka Lohjalle. Esim. Muijalasta bussilla Espoon Ikealle 20 min ja keskustaan 50 min. Talot melkein yhtä halpoja kuin Karjaalla. Busseja kulkee ruuhka-aikaan varmaan 6usunnissa. Onnibyssin liput muutaman euron. Muutkin edullisia.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista. Kulkeminen junalla Helsingissä vaikuttaa tämän perusteella hankalta. Täytyy vielä pohtia asiaa. Pitäisi varmaan muutenkin tutustua vähän seutuun etukäteen, eikä noin vain muuttaa. Ollaan kerran käyty siellä kesällä ja oli kaunista aluetta. ap
Jos talo on aseman lähellä ja kuljet junalla Helsinkiin, matka on todella helppo. Itse muutin miehen perässä Karjaan keskustasta Matinkylään ja olen aivan kypsä. Työmatka Pasilaan kestää kauemmin kuin Karjaalta junalla. Grrr...
jhtgjj kirjoitti:
No miksette muuta vaikka Lohjalle. Esim. Muijalasta bussilla Espoon Ikealle 20 min ja keskustaan 50 min. Talot melkein yhtä halpoja kuin Karjaalla. Busseja kulkee ruuhka-aikaan varmaan 6usunnissa. Onnibyssin liput muutaman euron. Muutkin edullisia.
Bussimatka kestää siis kauemmin kuin junamatka eli mikä hyöty. Ratayhteys on ehdoton plussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista. Kulkeminen junalla Helsingissä vaikuttaa tämän perusteella hankalta. Täytyy vielä pohtia asiaa. Pitäisi varmaan muutenkin tutustua vähän seutuun etukäteen, eikä noin vain muuttaa. Ollaan kerran käyty siellä kesällä ja oli kaunista aluetta. ap
Jos talo on aseman lähellä ja kuljet junalla Helsinkiin, matka on todella helppo. Itse muutin miehen perässä Karjaan keskustasta Matinkylään ja olen aivan kypsä. Työmatka Pasilaan kestää kauemmin kuin Karjaalta junalla. Grrr...
Jatkan vielä, että talo kannattaa ostaa kävelymatkan päästä asemalta. Myös kaikki kaupat ovat keskustassa helposti saavutettavissa. Tosi hyvä kansalaisopisto aivan keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Mäntsälästä tai Orimattilan uudesta Hennastastakin pääsee kätevämmin ja nopeammin Helsinkiin junalla kuin Karjaalta.Oletteko sieltäpäon katselleet asuntoja.
Mäntsälän asema on kaukana asutuksesta. 2,5 kilsan päässä keskustasta.
Vierailija kirjoitti:
jhtgjj kirjoitti:
Bussimatka kestää siis kauemmin kuin junamatka eli mikä hyöty. Ratayhteys on ehdoton plussa.
Se, että kestää lyhyemmän aikaa. Karjaalta ei pääse junalla hgin keskustaan 50 minuutissa. Lisäksi junia menee muutama päivässä, busseja Lohjalta lähemmäs 100 päivässä. Seuraavan junan odotteluun menee aikaa hukkaan. Lisäksi bussit Lohjalta halvempia.
Siinä on syynsä, miksi jossain skutsissa on aina halvemmat asunnot.
Onko siitä omakotitalosta iloa, jos siellä ei ehdi olla? Tätä minä mietin kun työni puolesta ajan Helsingistä poispäin ja jo puoli seitsemältä aamulla on moottoritiellä valtava kolossi autoja tulossa vastaan. Klaukkalassa puoli seitsemältä on keskustasta neljän kilometrin mateleva jono moottoritielle ja rampissa jono jo seisoo. Mitä iloa siitä halvemmasta asunnosta on, jos elämä menee ruuhkissa jonottaessa?
Ja entä sitten kun lapset ovat isompia? Helsingissä he kulkevat julkisilla, syrjäseuduilla päristelevät mopoillaan ja mopoautoillaan, kun julkista liikennettä ei juuri ole. Mitkä ovat opiskelumahdollisuudet? Pystyykö Karjaalla ottamaan mitään muuta A-kieltä kuin englannin ja ruotsin? Mitä painotuksia kouluissa on valittavina vai onko mitään? Minkälaisia lukioita on tarjolla?
Itse pitäisin suurena riskinä talon hankkimista tuollaiselta kuolevalta paikkakunnalta. Jos ap on nyt miehensä kanssa dinkkuja, niin omilla valinnoilla voi säätää sitä kulutustasoa niin että toisen palkka jää säästöön. Yhden lapsen kanssa ei vielä omakotitaloa tarvita, sen voi ostaa sitten myöhemmin kun on kerryttänyt säästöjä.
Sama mulla vaikka perhettä ei olekaan. Näkyy muuten keskustayksiön hinnalla saavan ok-talon esim. Karjaalta, just katsoin tämän ketjun takia. Espoossa ja Vantaalla talot on liian kalliita ainakin mulle ja olisi ihana hoitaa omaa puutarhaa.