Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuesta ei saa säästää

Vierailija
01.11.2018 |

Itellä evättiin toimeentulotuki kun tilillä oli jotain tuhat euroa. Mitään ylimääräisiä tuloja ei siis ollut vaan säästänyt pelkästä toimeentulotuesta ja silti eväsivät toimeentulotuen. Pitäiskö ne ylimääräiset rahat mitä jää toimeentulotuesta käteen sitten käyttää viinaa ja baareihin kun ei kerran toimeentulotuesta saa säästää. Aivan järjetöntä tämmöinen ettei tuesta saisi säästää. No jatkossa tajuan ottaa tililtä rahat ja säästää sukan varteen kun ei tilillä saa pitää rahoja. Vituttaa kun kaikki säästöt menivät vuokraan ja elämiseen.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tilillä on tuhat euroa, niin tarvitsetko oikeasti siinä kuussa toimeentulotukea? En oikein ymmärrä tätä logiikkaa. On ok mielestäni säästää pesukoneeseen tai puhelimeen 200-400 euroa, mutta jos tilillä on tonni ja säästäminen jatkuu yhteiskunnan tuilla, niin en tosiaan käsitä. En oikeasti uhriutuisi, kun monella on aidosti tiukkaa ja pulaa rahasta.

Jos toimeentulotuesta pystyy säästämään, on se henkilön oma asia. Laskukaavat on kaikille samat.

Korjauspyyntöä kelalle ja valitusta oikeusasiamiehelle kehiin, jos eivät korjaa, koska laittomasti toimittu.

Kelan kysymyspalstalla kerran vastattiin, että toimeentulotuesta saa säästää noin 50€/kk. Jos raha on säästötilillä, se huomioidaan. Itse olen tulkinnut tuon niin, että edellisen kuun rahoja saa tilillä olla 50€ ilman vaikutusta uuden kuun tukeen.

Vierailija
42/78 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli siitä voi säästää niin tuki on liian suuri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli siitä voi säästää niin tuki on liian suuri

Millä sinun logiikallasi ostettaisiin lapsille talvitakit, korjattaisiin hajonnut pesukone ja hankittaisiin vahvemmat silmälasit? Nuo menot harvoin tulee kello kaulassa.

Vierailija
44/78 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavinta on se että yli 50 euron veronpalautus lasketaan tuloksi vaikka henkilö lyhentäisi kuukausittain opintolainaa esim. 200e/kk mitä ei kuitenkaan lasketa toimeentulomenoksi. 

Eikös valtiontakaus tarkoita ainakin sitä että opintolainaa ei ole pakko lyhentää varattomana?

200 on aika iso lyhennys, itse pienentäisin summaa jos olisin varaton.

Ja opintolainan saa anteeksi kokonaan tai osittain jos taloudellinen tilanne ei mahdollista maksamista.

0/5

Itse sain opintolainani korkoineen anteeksi.

Vierailija
45/78 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettavinta on se että yli 50 euron veronpalautus lasketaan tuloksi vaikka henkilö lyhentäisi kuukausittain opintolainaa esim. 200e/kk mitä ei kuitenkaan lasketa toimeentulomenoksi. 

Eikös valtiontakaus tarkoita ainakin sitä että opintolainaa ei ole pakko lyhentää varattomana?

Ja opintolainan saa anteeksi kokonaan tai osittain jos taloudellinen tilanne ei mahdollista maksamista.

Kelalta saa korkotukea, mutta lainan joutuu silti maksamaan. Jos sitä ei maksa, se siirtyy pankilta kelaan joka maksaa ja perii sen asiakkaalta. En tiedä, tehdäänkö enää edes takaisinmaksusopimuksia vai meneekö siitä suoraan luottotiedot. Pankilta ei kannata ihan heti mennä kysymään uutta lainaa.

Vierailija
46/78 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästä käteisenä, hommaa toinen pankkitili, käytä paypalia jne. 

Onnistuu.

Kelaa saa selville jos on toinen pankkitili. Peltipurkkiin käteistä, sitä ei saa selville.

Ai mistä/miten ne saa sen toisen tilin selville?

Vierailija
47/78 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela vastaa:

Ohjeen mukaan toimeentulotuesta säästettyjä varoja ei huomioida perustoimeentulotuessa. 50 euroa on vain esimerkki asiasta. Hakemukseen tulee antaa selvitys varoista jotka on perusosasta säästetty.

Ystävällisesti

Katariina | Kela toimeentulotuki

lähde: https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=93&t=23825&start=10

Tiedät varmaan että on ihmisiä joille mikään ei riitä, räyhätään ja lisäännytään. Niillä on autot ja isot asunnot, joku juo ja tupakoi.

Sitten on hiljaisia, sairaita jotka ei saa kuntoutusta vaikka tarvisi. Kelan on helpompi lytätä jo valmiiksi vaatimattomia, vaikka vika on muualla. Miksi esim työelämästä ulos kirjoitetut hyväksikäytetyt ei saa terapioita, mutta kansojen erityislapsia hyysätään sikiämään. Ja niiden ehdolla mennään.

Vierailija
48/78 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelalta saa korkotukea, mutta lainan joutuu silti maksamaan. Jos sitä ei maksa, se siirtyy pankilta kelaan joka maksaa ja perii sen asiakkaalta. En tiedä, tehdäänkö enää edes takaisinmaksusopimuksia vai meneekö siitä suoraan luottotiedot. Pankilta ei kannata ihan heti mennä kysymään uutta lainaa.

Kela ei tee maksusopimuksia enää toimeentulotuen saajien kanssa. Velkani vanheni tammikuussa, mikä oli kelan menetys, sillä olisin lyhentänyt sitä. Merkintä poistui luottotiedoista samana päivänä, kun ilmoitin velan vanhenemisesta.

Vierailija
49/78 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikanaan säästin toimeentulotuesta myös, mutta käteiseksi. Eihän siitä huimia säästöjä jäänyt, mutta noin 100 €/kk kuitenkin enkä halunnut menettää sitä, vaikka tiedän, että ttt on tarkoitettu ihan viimeiseksi keinoksi. Olen aina ollut ihminen, jota ahdistaa, ellei säästössä ole yhtään pahan päivän varalle.

Sittemmin kun sain osa-aikaisen työn, olen ollut kiitollinen säästöistäni, sillä palkka on niin pieni, että ihan kädestä suuhun tässä täytyy elää. No aika pian tuli vastaan tilanne, että tarvitsin pään magneettikuvauksen. Olisin halunnut sen julkisella, mutta lääkärin mukaan sitä olisi pitänyt odottaa 9-10 kk ja kokeilla ensin sitä ja tätä ja tota. En ollut ollenkaan vakuuttunut hänen jutuistaan enkä muutenkaan tahtonut odottaa, koska vaikka oli melko varmaa, ettei ole mikään hengenhätä niin minä se silti olin kuka eli niin oireiden kanssa päivästä toiseen ja olin elänyt jo jonkinaikaa. Kun lääkäri ei antanut periksi, menin yksityiselle ja pääsin 1,5 viikossa pään magneettikuvaukseen, jonka kautta löytyi syy oudoille oireille ja sitä kautta taas sain asiaan apua ja voin nyt paaaljon paremmin. Ilman salaisia säästöjäni tämä ei kuitenkaan olisi ollut mahdollista.

Vierailija
50/78 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuesta säästettyjä varoja ei tulisi huomioida, jos pystyy osoittamaan, että ne on toimeentulotuesta säästetty. Oikaisuvaatimuksena asiaa ei kannata laittaa (odotat silloin useamman kuukauden), vaan laittaa asiointipalvelussa viestinä/muutosilmoituksena tarkistuspyyntö. 

t. mahdollinen Kelan täti

Vierailija
51/78 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuet voisi lakkauttaa huomenna. Kiitos.

Vierailija
52/78 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä meni ihan samoin, tein oikaisupyynnön (vai mikä onkaan) ja muutaman viikon päästä sain sitten tuen tilille, eli väärin olivat menetelleet. Toimeentulotuesta saa säästää!

Tuon oman tapauksen jälkeen nostelin rahoja käteiseksi tai tuhlailin sitten hyvällä omalla tunnolla vaatteisiin, kun kerran eivät kelpuuta pienillä menoilla pärjääviä pummeja asiakkaikseen :D

Onpa muuten outoa ajatella noita aikoja, tuolloin olin melko ahdistunut ja tulevaisuus epävarma. Nyt kohta valmistumassa lisensiaatiksi, silloin vasta unelmoin tästä ammatista ja samalla pelkäsin jääväni ulos yhteiskunnasta, jos en pääsekään opiskelemaan. :(

Vierailija
53/78 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhteiskunta pysty kaikkia elättämään jos tileillä on omaisuutta tai sijoituksia.

Tottakai ensin omaisuus realisoidaan.

Vierailija
54/78 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin monella on käsitys että yhteiskunnan velvollisuus on elättää ihmisiä?

Vierailija
55/78 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli palstalogiikalla kun teoriassa pystyisin elämään vaikka kuukauden pelkällä keitetyllä makaronilla (5pss/2€ eli 12€/kk) niin minulta täytyisi leikata kaikki tuet paitsi tuo 12€, kun samalla Rane Rappioalkoholisti tuhlaa koko tuen ensimmäisenä päivänä ja pummaa maksusitoumuksia ruokaan loppukuuksi niin hänen tukeaan taas täytyisi vastaavasti nostaa?

Ja itse sentäs käyn töissä mutta asumiskulut on suuret vaikkakin kohtuulliset.

Vierailija
56/78 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki pitäisi lopettaa. Johan jalat alkavat vipattaa ja työt kelpaavat.

Vierailija
57/78 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin monella on käsitys että yhteiskunnan velvollisuus on elättää ihmisiä?

Aivan oikein. Yhteiskunta = sinä ja minä, jotka raadamme pers ruvella, jotta toiset voi kääntää kankkua ja tehdä lisää elättäjä.

Vierailija
58/78 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei joudu maksamaan jos tilanne katsotaan epäreiluksi. Itse jätin opintolainan maksamatta pankille ja pankki irtisanoi lainan. Kelalta tuli sitten kysely missä tiedusteltiin miten maksan lainaa pois vai haenko osittaista vapautusta tai koko lainan anteeksiantoa. Kirjoitin vapaamuotoisen selvityksen ja liitteeksi kaksi lausuntoa. Kului 3 kuukautta ja päätös tuli kotiin missä kerrottiin koko lainan anteeksi annetuksi korkoineen ja mitään vaikutusta ei ole luottotietoihin.

Vierailija
59/78 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saat siitä tonnin säästöön? Itse pienituloinen ja aina kun saan muutaman kympin säästöön niin heti hajoaa puhelin, kengät, joku kodinkone jne.

Kädestä suuhun elän koko ajan, vaikka mulla pienet menot. Nytkin kun oli pakko ostaa talvitoppis ( 35 h&m) niin meinaa että ruokaan jäi alle 20 euroa koko viikolle. Oon jo kolme päivää syönyt hiton paistinperunaa ja sipulia lounaaksi ja päivälliseksi.

Mulla esim. Ei ole edes kunnon toppatakkia, vain pari vanhaa resua kevyttoppista jotka aikoinaan maksaneet alle 10€.

Kenkinä on kumpparit milteipä kesät talvet.

Minä voin syödä pelkkää makaronia, tai olla syömättäkin, ja en juurikaan syö kuin kerran päivässä.

Pyykkäri on hajonnut vuosia sitten mutta toimii vielä jotenkuten kun poistelee vesiä erikseen ja veivaa poistoputkea.

Niin venyvä käsite se pienet menot on.

Vierailija
60/78 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastuin nuorena kesken opiskelujen. Saan takuueläkkeen verran rahaa ja aina olen hoitanut laskut. Mutta en enään jaksa leikkiä kunnollista ihmistä vaan annan kaiken mennä alas... Tietenkin asumisen maksan siihen liittyvineen kuluineen mutta muuten jätän kaiken. Ei minulta voi mitään ulosmitata joten miksi stressata?