Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

en ollut uskoa silmiäni!

Vierailija
08.05.2006 |

Olin äsken iltalenkillä ja aurinko paistaa ihan täysillä, mutta... Taivaalla näkyi myös kuu!!! Siis mitä ihmettä tämä tarkoittaa?? Kyllä piti muutaman kerran vilkaista,etten ihan hulluksi ole tullut!! Täytyy katsoa uutiset jos siellä olisi jotain juttua tästä.. Näkyykö muualla tämä? Itse olen Satakunnassa.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon nähnyt kuun vaikka kuinka monesti auringon kanssa yhtäaikaa taivaalla iltaisin ja aamulla.

Tänään on tainnut olla liikaa juttuja valopalloista ja kummajaisista tällä palstalla. Kohta kaikki on ihan huuhaa ja kukkuu :D

Vierailija
2/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa etten ole ennemmin tuollaista nähnyt.. Mitä se nyt sitten tarkoittaa..?? Mutta jos muistelen oikein niin aurinkohan heijastaa valoa kuuhun...ööö.. miten se valo voi nyt näkyä päivällä, kun auringon oma valokin vielä on..? Anteeksi tyhmyyteni. Olen tosiaan tainnut kävellä pussi päässä elämäni, mutta en ole aikaisemmin tuollaiseen törmännyt! Hmmm... Siis mitäää??

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nauroitteko äsköiset vastaajat vain kustannukselleni ja valehtelitte vai miksei kukaan ystävällisesti voisi minulle asiaa selittää.. Olen nyt netistä ettinyt jo 20 min juttuja, mutta en löydä mitään!! OLKAA NIIN KILTTEJÄ JA AUTTAKAA MINUA! tämä todellakin vaivaa :(

ap

Vierailija
4/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat jostain kasiisi sellaisen aurinkokunta-pienoismallin, niin voisit sita pyoritella niin etta naet etta toisinaan aurinko ja kuu voivat olla yhta aikaa nakyvissa. Kirjastosta varmasti loytyy jotain havainnollisesti kuvitettuja kirjoja myos.

Tosiaan, kuu " paistaa" siksi etta se heijastaa auringon valoa. Jos katsot sita kuuta joka on siella taivalla auringon kanssa, naet etta siita on nakyvilla vain auringon puoleinen puoli, ja loppu on varjossa. Siis jos se ei ole taysikuu.

Vierailija
5/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaisitkohan tietää tälle ilmiölle nimeä, jotta voisin etsiä tietoa ja lukea siitä? Olen vähän tälläinen jukuripää ja en ymmärrä miten tälläinen on voinut jäädä huomaamatta... Eli nyt minun on pakko ottaa selvää tästä:D

Vieläkin ihmettelen miten sen auringon valo voi näkyä nyt kun sen oma valokin on vielä näkyvissä...:/

ap

Vierailija
6/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko asunut lapsuutesi kenties ulkomailla? Jos siel maassa ei opetetakaan tämmösiä perusjuttuja...

Vierailija
7/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hassua varmaan tehdä tuollaisia havaintoja vanhemmalla iällä. Kyllä, näin se vain. En tosin humanistina osaa tarkemmin ilmiötä selittää...

Vierailija
8/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet siis ap todella kulkenut se pussi päässäs läpi elämän...

-mekin satakunnasta!-

Vierailija
9/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää, kun vilkaisee taivaalle aina välillä. On se kuu ennenkin auringon kanssa yhtäaikaa näyttäytynyt, ja ihan päivänvalon aikaan =)

Vierailija
10/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis onko tämä nyt auringonpimennys? Siis mitääääh?? Kaikki muut tietävät asiasta paitsi minä?? Nyt rupes pelottamaan!! Asia ärsyttää niin paljon että piti oikein parille kaverille soittaa ja kyllä kaikki tietää tämän! MIKSEN MINÄ??

mutta esim... Jos pistät vessassa valot päälle ja sytytät toisen pienemmän lampun ni eihän sen pienemmän lampun valo erikseen näy...! Miksi tämä valo sitten näkyy erikseen vaikka on samaa?? Ja kyllä minä jotain tiedän auringon, maan ja kuun kierroista mutten ymmärrä tätä valoasiaa..

ap

Vierailija
11/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

www. sarkanniemi. fi/oppimateriaali/tahtiakatemia/maapallo/maakuu. htm

kerrotaan erilaisista " kuujutuista" jos et mitään tiedä.

Vierailija
12/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jopa esitetty videon pätkänä. kato noi kaikki sivut mitä siel on. löytyy myös vuorovesi-ilmiö. Tiesitkö, että se johtuu kuun vetovoimasta!

Vierailija
13/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia paljon, mutta ei tuollakaan ollut että miksi se paistaa päivällä.

" Joskus Kuun voi nähdä loistavan myös valoisan aikaan aikaisin aamupäivällä tai alkuillasta, jolloin auringonvalo ei ole kovin voimakas"

edelleen toistan; miten se sama valo voi näkyä? Miksi se kuu ei sitten näy pimeällä, mutta päivällä näkyy?Mihin se valo sitten menee??

Mikä tämän nimi on?

Ap

.

Vierailija
14/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän taskulampun valokaan loista auringossa ulkona. Kuu heijastaa auringon valoa myös päivällä, mutta ei loista yhtä kirkkaana kuin aurinko. Kuu ei itsessään loista koska se on vain planeetta, ei valonlähde kuten aurinko.

Kuu ei näy välttämättä aina öisin, koska kuu kiertää maapalloa ja on joskus öisin juuri toisella puolella maapalloa kuin sinä. Eihän aurinkokaan näy ympäri vuorokauden täällä (pohjoisnavalla näkyy kesällä koko vuorokauden aurinko).

Tällä hetkellä kuu on päivisin juuri meidän puolella maapalloa ja näkyy siksi. Mutta kuu ei tosiaan hohda kuten aurinko vaan heijastaa tuota valoa ja siksi se ei " loista" vaan näkyy kuitenkin.

Tajusitko?

Vierailija
15/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama kuin vuorokauden pituus kellosta katsottuna. Siksi kuu on välillä näkyvissä öisin ja joskus päivisin.

Jos kuun kierto olisi 24 h niin silloin se näkyisi aina samaan kellon aikaan.

Oliko tämä selvästi selitetty..

Vierailija
16/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Miksi se kuu ei sitten näy pimeällä, mutta päivällä näkyy?Mihin se valo sitten menee??

Mikä tämän nimi on? "

Tuota kutsutaan nimellä UUSIKUU

Kiertoradallaan Kuu joutuu aika-ajoin Maan ja Auringon väliin. Tällöin se puoli Kuusta, joka on Maasta poispäin kääntyneenä, on valaistunut, ja maanpuoleinen puoli on pimeä. Tällöin Kuuta ei voi nähdä laisinkaan.

Tästä näkyy kuva tuolla särkänniemen sivuilla. Eli maapallon puoleinen sivu on varjossa ja kuu ei näy maapallolla.

Vierailija
17/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" No se kuu loistaa koska on pimeää.

Eihän taskulampun valokaan loista auringossa ulkona."

Siis tuota juuri tarkoitin että kun vessassa laittaa valot ja sen jlkn sytyttää taskulampun niin ei se taskulampun valo erikseen näy... Mutta nyt tässä tapauksessa kuun LOISTAMA valo näkyy vaikka se on auringon omaa valoa... ei ymmärrä.. miksi tässä tapauksessa kuu näkyy?? miksei taskulamppu näy vaikka sama juttu?

ap

Vierailija
18/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei loista kuten pimeässä.

Kuu heijasta auringon valoa myös päivälläkin, mutta koska meillä maapallolla on päivä, niin kuu ei loista kirkkaasti vaan se loistaa vaan niin, että se näkyy. Näkyyhän taskulampun valo valoisalla, mutta se ei loista.

Joko nyt hoksasit.

Vierailija
19/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

" No se kuu loistaa koska on pimeää.

Eihän taskulampun valokaan loista auringossa ulkona."

Siis tuota juuri tarkoitin että kun vessassa laittaa valot ja sen jlkn sytyttää taskulampun niin ei se taskulampun valo erikseen näy... Mutta nyt tässä tapauksessa kuun LOISTAMA valo näkyy vaikka se on auringon omaa valoa... ei ymmärrä.. miksi tässä tapauksessa kuu näkyy?? miksei taskulamppu näy vaikka sama juttu?

ap

Vierailija
20/37 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vessaan ja sytytä valot. Huomaat, että lampun valo näkyy, kirkkaimpana lampun suunnassa mutta valaisee kaiken.

Katso sitten peiliin. Näet siellä lampun peilikuvan, joka myös " valaisee" ja paistaa ikävästi silmiisi. VAIKKA lampun oma valo näkyy myös.

Kuu heijastaa auringon valoa, eli toimii tavallaan peilinä. Ei ole kauhean tarkka peili ;D mutta valo siitä heijastuu.