en ollut uskoa silmiäni!
Olin äsken iltalenkillä ja aurinko paistaa ihan täysillä, mutta... Taivaalla näkyi myös kuu!!! Siis mitä ihmettä tämä tarkoittaa?? Kyllä piti muutaman kerran vilkaista,etten ihan hulluksi ole tullut!! Täytyy katsoa uutiset jos siellä olisi jotain juttua tästä.. Näkyykö muualla tämä? Itse olen Satakunnassa.
Kommentit (37)
okei vielä kerran...siis täh... nyt oikeesti jo nolottaa...:/ mä en vaan ymmärä miten se kuu voi näkyä vaikka se on samaa valoa ku aurinko?Eihän se taskulamppu näy mutta kuu näkyy ja molemmat näkyy pimeässä, mut miks sitten päivänvalossakin?
juu, ei näkynyt! tosiaan luulin, että on kyseessä joku uusi ilmiö... Mutta ei näköjään näin ollutkaan...
ap
...kuuhan EI ole planeetta, vaan kuu...
Vierailija:
Kuu ei itsessään loista koska se on vain planeetta, ei valonlähde kuten aurinko.
pallosta näkyy toisiin palloihin missäkin asennossa yhden pallon valaistessa muita...
kyllähän mä nyt nää kierrot jne ymmärrän/tiedän, mutta en tota valo-juttua. miksi sama valo näkyy??
ap
Miten se kuu sitten näkyy ilman loistetta jos se on pimeä?
siis nyt menee monimutkaseksi...
ap
kysyin kaverilta joka oli vieressä eikä hänkään tiennyt. Tunsimme itsemme tosi tyhmiksi.
Turha tässä nyt on ruveta toisia idiooteksi haukkumaan!! ja kuun loistaminen/ei loistaminen on vähän eri juttu kuin lentokone... huhhuh!!
ihan sama se on kun osaisit sinäkin ajatella asiaa vähän paremmin. kaikki mitä näemme on auringonvalon heijastusta.
ei se LOISTAMINEN ole mikään kuun erikois efeksti. kaikki loistaa, jopa sinä " loistat" kun aurinko sinuun osuu, jos et loistaisi, et myöskään näkyisi.
sitä yksittäisen esineen loistoa ei vaan samalla tavalla ajattele kun olemme kaikki siinä valossa. mutta jos katsoisit meitä avaruudesta kun valo osuu meidän puoliskoomme, niin TADAA me loistamme, siis maapallo loistaa avruuteen. PÄSSIT
Ärsyttää tollaset ylimieliset ku täytyy heti tulla haukkumaan pässiksi!
Ajattelen aina asioita vähän vaikeamman kautta. Mutta kiitos kaikille vastanneille ja oikeesti älkää nyt alkako tappelemaan minun tyhmyyteni takia! Sehän vasta tyhmää oliski:D
ap
Yöllä, kun kuu näkyy maassa, tulee sen loiste auringosta, joka on " piilossa" maapallon toisella puolella. Tällöin kuu näkyy kirkkaana, sillä muuta valonlähdettä ei ole näkyvissä. Kuusta näkyy vain se osa, joka on aurinkoon päin, eli eri kuukaudenaikoina eri muotoinen ala.
Päivällä, kun kuu näkyy maassa, tulee sen loiste myös auringosta. Aurinko vain sattuu olemaan näkyvissä samaan aikaan, jolloin kuu on himmeämpi auringon rinnalla. Tällöinkin kuusta näkyy vain se osa, joka on ourinkoon päin.
En tämän paremmin osaa selittää, enkä oikein tajua, mitä osaa ap ei vielä ymmärrä...
miksi kuu näkyy päivällä, vaikka se heijastaa auringon valoa.
niin silloin saa toivoa!
Näin minulle opetettiin lapsena. Kaksi kolmesta näkee useinkin, mutta kaikki kolme yhtä aikaa ei ole kovin usein tullut vastaan.
Vielä tästä heijastuksesta: Ota käteesi pingispallo tms. ja heijasta siihen taskulampulla valoa. Tee kaksi koetta
1) tee tämä temppu pimeässä
2) tee tämä temppu ulkona auringonpaisteessa
Huomaat, että pimeässä pingispallo hohtaa hienosti, auringonpaisteessa et huomaa heijastusta juuri lainkaan.
Kuun " valo" johtuu siitä, että auringon valo heijastuu kuun pinnasta ihan samalla tavalla, kuin taskulampun valo heijastuu pingispallosta. Joskus kuu on vielä näköpiirissä silloin, kun aurinko on jo noussut. Kun aurinko paistaa kirkkaasti, kuuta ei enää erota, mutta hämärämmässä kuun voi nähdä yhtä aikaa auringon kanssa.
eiköhän tää taas tästä.. Hyvää yötä kaikille!!
ap
kaikkien ei tartte tajuta ihan kaikkia asioita ja heillä voi olla tosi mukava elämä ;-) näyttää vähän siltä nyt tämä homma.