Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Melkoinen mummi

Tiilis
01.11.2018 |

Lapseni mummi oli meillä pidennetyn viikonlopun kylässä ja tuli auttelemaan minua vauvan kanssa miehen ollessa reissussa. Ensimmäisenä iltana mummi olikin vauvasta kiinnostunut ja pyrki luomaan suhdetta poikaamme, mutta tämän jälkeen vauva vähän niinkuin unohtui ja oma kännykkä oli kiinnostavampi. Loppuina kolmena päivänä, jotka meillä vietti hän ei edes pitänyt vauvaa sylissä. Kävi kyllä ajoittain sivelemässä vauvan poskea ja ihastelemassa vauvan silmiä. Vauvamme kuitenkin jo 6kk eli nauttisi monenlaisesta vuorovaikutuksesta. Hän kävi itse ostoksilla, koska hänen omassa kotikaupungissaan on niukat ostosmahdollisuudet. Vauvalle tai perheellemme hän ei ostanut mitään.

Ja se auttaminen.. Yhtenäkään aamuna mummi ei mahdollistanut rauhaisaa aamupalaa tai vessassa käyntiä kun hänellä oli itsellään niin kiire aamutoimissaan. Myöskään yhdelläkään aterialla hän ei pidellyt vauvaa tai viihdyttänyt, jotta olisin saanut syödä rauhassa. Yön nukkumisista hän oli kiinnostunut vain omalta osaltaan, oli kuulemma nukkunut kuin tukki.

Itse ajattelin, että juuri se auttaminen mitä varten hän tuli, olisi liittynyt siihen, että vauvan äiti saa syödä, käydä vessassa ja suihkussa rauhassa. Mikään näistä ei toteutunut. Minkälaista apua nykyajan mummeilta voi odottaa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko kannattanut sen mummin (ilmeisesti taas ilkeä anoppi kyseessä?) kanssa jutella, mitä häneltä odotat, ennen kuin avuksi saapui? Että olisit ihan kertonut, että nyt kun on mies poissa, niin tarvitsen sinua pitämään lasta ja syöttämään sille aamupalaa, että saan itse syötyä ja yöheräämisiinkin tarvitsen apua, että jaksan, joten otathan toisen itkuhälyttimen huoneeseesi, niin voit hoitaa puolet heräämisistä. Ja pari kertaa voisit viedä vauvan kunnon vaunulekille ja viettää aikaa sen kanssa niin, että minä ehdin käydä kaupassa rauhassa. Mutta ei, kyllä sen anopin olisi pitänyt osata ajatukset lukea tai ainakin nyrpeästä naamasta tajuta, että nyt on arvannut toisen tarpeet väärin.

Vierailija
2/17 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mielestäni on aika erikoista jos ihminen ei tartu mihinkään toimeen ilman pyyntöä /käskyä. Toisekseen jos on ostoksilla niin on paha pyytää apua kotona. Tai jos on tekemässä omia aamutoimiaan lukkojen takana kylpyhuoneessa niin tulkitsen, että häntä ei saa häiritä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mielestäni on aika erikoista jos ihminen ei tartu mihinkään toimeen ilman pyyntöä /käskyä. Toisekseen jos on ostoksilla niin on paha pyytää apua kotona. Tai jos on tekemässä omia aamutoimiaan lukkojen takana kylpyhuoneessa niin tulkitsen, että häntä ei saa häiritä.

Ap

Älä tulkitse, vaan puhu. Hyvä ihminen, suu auki ja kerro, mitä tarvitset, älä tulkitse ja jätä toista arvailemaan. Ja kerro etukäteen, älä sitten, kun toinen on siellä kaupassa. Kerro, kun sovit hoitoavusta. Ei herttinen, kyllähän niiden muiden pitäisi tietää, mitä sinä ajattelet, vaikket kerro, vai? Jos et saa suutasi auki ja osaa kertoa, mitä tarvitset ja haluat ja miltä tuntuu, ei ole sen toisen vika, ettei osaa arvata. 

Vierailija
4/17 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko kannattanut sen mummin (ilmeisesti taas ilkeä anoppi kyseessä?) kanssa jutella, mitä häneltä odotat, ennen kuin avuksi saapui? Että olisit ihan kertonut, että nyt kun on mies poissa, niin tarvitsen sinua pitämään lasta ja syöttämään sille aamupalaa, että saan itse syötyä ja yöheräämisiinkin tarvitsen apua, että jaksan, joten otathan toisen itkuhälyttimen huoneeseesi, niin voit hoitaa puolet heräämisistä. Ja pari kertaa voisit viedä vauvan kunnon vaunulekille ja viettää aikaa sen kanssa niin, että minä ehdin käydä kaupassa rauhassa. Mutta ei, kyllä sen anopin olisi pitänyt osata ajatukset lukea tai ainakin nyrpeästä naamasta tajuta, että nyt on arvannut toisen tarpeet väärin.

Niiiiin, eihän se anoppi tietysti voi tietää millaista apua vauvan äiti voisi tarvita, kun sillä itsellä ei ole ollut lapsia. Vai onko ollut?? Hmm...

T: Eri

Ja voihan sitä aina kysyä, että miten voisin auttaa, kun tänne auttamaan olen tullut. Kerjääminen (avun) on aina niin ikävää, ja muutenkin luulisi aikuisen nyt jotain tajuavan itsekin.

Vierailija
5/17 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiiiin, eihän se anoppi tietysti voi tietää millaista apua vauvan äiti voisi tarvita, kun sillä itsellä ei ole ollut lapsia. Vai onko ollut?? Hmm...

T: Eri

Ja voihan sitä aina kysyä, että miten voisin auttaa, kun tänne auttamaan olen tullut. Kerjääminen (avun) on aina niin ikävää, ja muutenkin luulisi aikuisen nyt jotain tajuavan itsekin.

Voihan sitä myös kertoa, silloin kun avuksi pyytää. Ottakaa nyt edes joskus, vahingossa itsekin jotain vastuuta elämästänne, älkääkä odottako, että mies, anoppi, sukulaiset ja ystävät osaavat arvata kumakarvanne asennosta, mitä te sillä hetkellä haluatte. Kun kyllähän niiden pitäisi tietää.

Vierailija
6/17 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyl apn kanssa samoilla linjoilla, että mummin olisi pitänyt ymmärtää auttaa tuoreehkoa äitiä joko vauvanhoidossa tai tekemällä muita askareita, jolloin äidillä on väljempää.

Olen itsekin anoppina mennyt muutamaksi päiväksi auttelemaan. Olen kysynyt missä voin olla avuksi ja oma-aloitteisesti tehnyt sellaisia hommia, joiden huomaan jääneen hoitamatta tai käyvän hankalasti äidiltä yksinään. Nuoret vanhemmat uskaltavat kyllä pyytää minua avuksi esim. lapsenvahdiksi. Meillä on hyvät välit, vaikka välimatkaa sen verran, ettei kovin usein tule vierailtua.

Vierailija
7/17 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet niin tai näin, niin aina se on väärin. Ainakaan mummi ei ominut sun vauvaa eikä siivonnut luvatta. T: Mummi

Vierailija
8/17 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on 6 kk ikäinen ja estää sinua menemästä vessaan? Onko sillä palkatut vartijat vessan ovella vai miten se saa aikaan tilanteen? Sama suihkussa käynnin kanssa, katkaiseeko vauva vedentulon vai millä ilveellä sellainen alle 10 kg paketti pystyy tuonkin tekemään?

Vauvalle tai perheelle ei pidä ostaa mitään, koska kaikki konmarittavat ja jokainen tavara on aina liikaa. Etenkin, jos sen ostaa isoäiti.

Vierailija
9/17 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tämä mummi vaan on ollut tosi itsekäs. Tullut muka auttamaan, mutta jatkanut sitten kylässäkin eloa ihan niinkuin ennenkin eli omista tarpeista lähtien. Jos tulee avuksi ihan omaehtoisesti niin olisi sitten hyvä tietysti kysyä miten voisi auttaa.

Vierailija
10/17 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva osaa liikkua siten, että vessassa käynti on kyllä aika nopea suoritus. Sitterissä ei enää pysy eikä viihdy. Vai onko joku tapa hoitaa vessa ja suihku liikkeessä olevan vauvan kanssa mukavasti? Vinkatkaa ihmeessä. T. Ap

Vierailija
11/17 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet niin tai näin, niin aina se on väärin. Ainakaan mummi ei ominut sun vauvaa eikä siivonnut luvatta. T: Mummi

Niinpä, kuinka monta miniän avautumista täällä onkaan luettu kamalasta anopista, joka omii vauvan, pitää sylissä ja kuvittelee osaavansa syöttää paremmin kuin äiti, lisäksi siivoavat luvatta ja ostavat väkisin kaikkea roinaa. Ja sitten seuraavaksi valitetaan, miten ei pidetä lasta tarpeeksi sylissä, ei siivota, ei osteta mitään. Että eiköhän se nyt oikeasti ole niin, että anoppi ei vaan voi tehdä mitään oikein, koska miniä on jo lähtökohtaisesti päättänyt mielessään, että kaikki mitä tämä tekee tai jättää tekemättä, ajattelee tai on ajattelelmatta, tulkitsee tai on tulkitsematta, on lähtökohtaisesti väärin ja johtuu ilkeydestä.

Vierailija
12/17 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samanlainen anoppi. Tulen auttamaan = tulen viiden tähden täysihoitoon.

Istui sohvalla ja katto telkkaa, rääkyi ja komenteli. Milloin ruoka! Joko syödään?

Iltapäivällä kävi valittamaan että kello jo kaksi eikä kahvitarjoilua!

Mitään ei tehnyt, lapsista ei välittänyt eikä hoitanut, osotti valmista ja arvosteli päälle.

Muutaman kerran otin hänet avuksi ja sit en enää. No eipä ole käynyt lapsenlapsiaankaan katsomassa nyt kolmeen vuoteen...

Vierailija
13/17 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu vuosikkaalta et vasta pääse suihkuun. Joka on tutkijaiässä ja koskee ihan joka paikkaan.

Vierailija
14/17 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva osaa liikkua siten, että vessassa käynti on kyllä aika nopea suoritus. Sitterissä ei enää pysy eikä viihdy. Vai onko joku tapa hoitaa vessa ja suihku liikkeessä olevan vauvan kanssa mukavasti? Vinkatkaa ihmeessä. T. Ap

Vauvan voi laittaa leikkikehään.

Vauvan voi ottaa mukaan vessaan (en suosittele)

Vauvan voi laittaa pinnasänkyyn.

Vauvan voi laittaa hyppykiikkuun.

Vauva nukkuu, kun menet suihkuun (kyllä usko tai älä, vauvat nukkuvat joskus jopa 5 min, suihkussa ei ole tarkoitus asustaa vaan peseytyä).

Vauva ei menehdy, vaikka ei näe sinua.

Miksi jotkut äidit tekevät elämästään ihan tarkoituksella hankalaa?

Vierailija
15/17 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyppykeinu. Et nyt tunnin suihkua ota mutta saat toimitettua ripeästi asian, kun lapsi on siinä.

Vierailija
16/17 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki äidit elävät sellaisten miesten kanssa, jotka ei ole koskaan kotona?

Vierailija
17/17 |
01.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tottahan se on, että äiti-ihmisen on käytävä vessassa vauvasta huolimatta. Kuten varmasti kaikki, myös ap tekee. Mutta jos toinen tulee auttamaan niin ehkä vessassa käynnin mahdollistaminen rauhassa olisi vähintä mitä voisi tehdä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi