Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvailisitko " normaalia" 4-5-vuotiasta poikaa?

Vierailija
08.05.2006 |

Vaikka omaasi tai ihan yleisesti.

Kuinka paljon on leikit " vauhtia ja vaarallisia tilanteita" -osiosta? Osaavatko itse hakeutua leikin ääreen? Leikkivätkö rauhallisia leikkejä kuinka usein?

Tykkääkö keskustella, piirtää, askarrella?

Mitkä asiat kiinnostavat eniten?

Minkälaisista asioista juttelee?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli riehuntaa, ampumista, pelaamista esim sählyä....20-40 % ajasta jotain muuta. Riippuu vähän pojasta.

t.Lastenhoitaja

Vierailija
2/14 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhittelee, retostelee, haukkuu, kiroileekin jos on jostain kuullut, karkailee, ei koskaan tottele. Sellainen on 4-vuotias poika. 5-vuotias saattaa olla samanlainen tai huomattavasti seesteisempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikit on enimmäkseen aika vauhdikkaita. Tykkää taisteluleikeistä jos sattuu sellanen kaveri kohdalle joka myös tykkää. Miekat ja pyssyt on in. Myös ajaa mielellään pyörällä ja kovaa. Majoja rakentelee joskus ja voi jonkun aikaa rauhallisestikin leikkiä esim. autoilla ja dinosauruksilla. Mutta suurimmaksi osaksi leikit on kyllä aika kovaa menoa. Ulkonakin mennään kokoajan vauhdilla. Polvet onkin jo ruvella.

Lastenohjelmiin jaksaa hyvin keskittyä. Ei kauheesti piirtele tai askartele ja jos joskus niin tehdään niin hyvin lyhyen aikaa jaksaa. Ei taida kiinnostaa. Tietokoneella pelaa mieluusti. Ja kaikki korjaamisleikit on kivoja(mistä tietysti kuuluu kauhee melu). Tulis tosi pitkä teksti jos kaikki kirjottelisin tähän.

Vierailija
4/14 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ohjaan rauhallisempiin leikkeihin, ja hän saa siis itse valita sen rauhallisemman tekemisen, se on joko pallon heittelyä/potkimista tai pikkuautoilla seinään törmäilyä/hyppyriin ajamista. Rauhallisuus kaukana äidin mielestä :)

Pelaamme lautapeliä tai rakentelemmme legoilla yhdessä, kovin kauna ei paikallaan istuminen jaksa kiinnostaa.

Onko se tämmöistä jokaisen pienen pojan kotona? Meuhkaamista, juoksemista ja höseltämistä aamusta iltaan?

Tuo 20-24% rauhallista leikkiä vuorokaudesta...kuulostaa aika paljolta!

ap

Vierailija
5/14 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kuinka paljon on leikit " vauhtia ja vaarallisia tilanteita" -osiosta? Osaavatko itse hakeutua leikin ääreen? Leikkivätkö rauhallisia leikkejä kuinka usein?

Hakeutuu itse leikkimään ja menee jos " käsken" . Jos ei huvita, katselee kuvia tai makaa ja höpöttää. Rauhallisia leikkejä, jos sillä tarkoitetaan kuta kuinkin paikallaan pysyviä leikkejä, mutta toki äänekkäitäkin ajoittain. Kehoaan käyttää ulkona enemmänkin sitten.

Askartelee, jos on motivaatio tai joku hauska juttu (esim. teki siskon kanssa kännykän), ei piirtele paljoakaan. juttelee ja kyselee jatkuvasti.

Kiinnostuksen kohteet: " hurjat" jutut, bioniclet, merirosvot, jalkapallo, KAVERIT, rakenteleminen, tapahtuneet jutut ja esim. reissut ja paikat.

Juttelee kavereista, tapahtumista ja omia viisauksia.

Vierailija
6/14 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä tietoisesti opettanut " hiljaisuuteen" , meillä ei radiot tai tv:t pauhaa ja säännöt on kai aika tiukat sitten. Mutta persoonallisuus on aivan ihanasti päässyt valloilleen. Ja kyllä sitä riehumista sitten ulkona ja kavereiden kanssa riittää.

Vierailija
7/14 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti leikkeihin kuuluu vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Miekat, pyssyt ja muut aseet ovat osa leikkiä, ja välillä saa rauhoitella, ettei ihan joka paikka hajoa. Roolileikit ovat lähinnä merirosvo- ritari- tai inkkarileikkejä. Pihalla hän liikkuu lähinnä juosten tai pyörällä.

Toisaalta hän piirtää mielellään, rakentaa legoista, magneeteista ja muista rakennuspalikoista suuria ja ihmeellisiä rakennelmia ja kuuntelee mielellään satuja. TV:n katselu on vähentynyt viime vuodesta hurjasti

Vierailija
8/14 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvailisitko " normaalia" 4-5-vuotiasta poikaa?

Vaikka omaasi tai ihan yleisesti.

------ ilmeisesti poikani on rauhallisemmasta päästä, harvinaisen vähän on riehumisleikkejä. Hakeutuu itse leikin ääreen ja käyttää taidokkaasti mielikuvitustaan. Leikkii pääsääntöisesti rauhallisia leikkejä, myös kotileikkejä :) leikkii paljon legoilla (rakentelee niistä kaikenlaista ja sitten kehittää keskusteluja rakentamiensa juttujen välillä), ulkona tykkää pelata jalkapalloa, rakentaa majoja, tutkia kasveja ja eläimiä

----------------- Tykkää keskustella välillä vähän liikaakin. Ja haluaa tietää kaikesta kaiken, nykyisin alkaa kysymykset ja keskustelut olla jo sellaisia, etten enää osaa selittää (kuun olomuoto, luonnon kiertokulku jne). Piirtää paljon ja tykkää piirtää: piirtää varsin tarkasti ihmisiä, taloja, työkaluja jne. Askartelu keskittyy lähinnä leikkaamiseen, tykkää siis leikellä saksilla erilaisia kuvioita paperista.

------------ lukeminen, laskeminen, jalkapallon pelaaminen, majanrakennus + rakennustyöt. Palapelit

---------------juttelee ja kertoilee päivän tapahtumista (mitä päiväkodissa tehty, kenen kanssa leikkinyt, mitä leikitty), sukulaisista, eläimistä, kertoo myös välillä itsekeksimiään tarinoita

Vierailija
9/14 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin tuo viimeinen, oiskos ollut nro 8.

Minun poikani ei tykkää piirtää, värittää, istuaj aihmetellä. Keskusteluun pitää oikein houkutella. Jonkun kysymysken joskus kysyy, mutta jos koetan kehittää keskustelua, hän sanoo: " en, äiti halua puhua" ja juoksee jo tuhatta ja sataa.

Minun pitää usein muistuttaa, että katsoisi silmiin, kun puhuu. Kuka tahansa muukin puhuu, hän ei yleensä katos silmiin., ennekuin kehotetaan. Aika usein jättää vastaamatta, jos vaikka neuvolan täti tai joku ppo-outo kysyy nimeä tms. Tuntuu, että liikkumisen riemu lapsessani tavallaan ryöstää minulta lapsen. En saa sellaista kontaktia häneen kuin haluaisin.

Tarhan ihmiset eivät ole sanoneet mitään muuta, kuin että on " hieno poika ja liikunnallisesti lahjakas" , ei mitään epänormaaliudesta puhumista.

ap

Vierailija
10/14 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon on leikit " vauhtia ja vaarallisia tilanteita" -osiosta?

- Puolet ajasta. Isä kun tulee illalla kotiin, haluaisi vain ja ainoastaan peuhata, tyynysotaa, miekkailla, painia....

Osaavatko itse hakeutua leikin ääreen?

- Osaa. Joskus turhautuu ja silloin alkaa kiusta ja on levoton.

Leikkivätkö rauhallisia leikkejä kuinka usein?

- No, sen toisen puolen ajasta; legoilla, junarataa, rakentaa, " lukee" ts. katsoo kuvia sarjakuvista.

- Kyselee tosi paljon, niin paljon kuin vain itse jaksaa. Piirtää ja askartelee satunnaisesti, ne ei kamalasti kolahda.

- uimakoulu on tällä hetkellä pop juttu. On viime kuukausina oivaltanut sen, että asioita voi oppia, kun oikein harjottelee.

- kuolemasta, enkeleistä, auton moottorin toiminnasta, merirosvoista... ihan mistä vain.

[/quote]

Vierailija
11/14 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikasi kyllä kuulostaa sangen eläväiseltä. Aika rajuja nuo " rauhalliset" leikitkin ovat.

Meillä poika on kyllä rauhoittunut tämän talven aikana, eli just nyt 5,5 vuoden vaiheilla. Hän alkoi kuuntelemaan tarinoita vasta neljän vuoden tienoilla, piirtäminen ei neljä vuotiaana kiinnostanut pätkääkään. Vasta tänä talvena olen alkanut taas esim soittaa musiikkia. Ennen rauhoitin kodin ihan kokonaan.

Vaikka hänelläkään ei tuo keskittymiskyky ole huippuluokkaa (siis kykenee kyllä, mutta harvoin sitä tekee), niin keskustelu on aina kiinnostanut.

Vierailija
12/14 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo meilläkin autoilla törmäillään seiniin sun muihin, heittelee leluja ja usein rikkoo niitä. Myös pallolla heittelee sisällä vaikka tietää, ettei saa. Meillä toi muksu saa yllättävän paljon myös tuhoa aikaan. On rikkonut vaikka mitä tähän mennessä. Todella kova toheltamaan. Ja sama meillä ton keskustelemisen kanssa. Joutuu erikseen istuttaa juttelemaan ja muistuttamaan myös silmiin katsomisesta. Ei malttais siis jutella. Tiedän, että rankalta tuntuu voimia ap:lle. Meillä on tosin pojalla vielä puhekin epäselvää käy puheterapiassa kieli on jotenkin kankea ja sitä pitää jumpata. Puheterapiassa tosin keskittyi ikäistään paremmin annettuihin tehtäviin, joka tuntui musta uskomattomalta. Eli tahtoessaa pystyy siis keskittymään.

Vierailija
13/14 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät jaksa nyhvätä paperin ja kynien äärellä, vaikka kuinka yrittäisi opettaa. Sellainenkin lapsi yleensä kuitenkin innostuu jostain; miten olisi vaikka puutyöt? Nelivuotias pärjää jo vasaran ja naulojenkin kanssa ainakin avustettuna, eikä sahakaan ole kovin vaarallinen kapistus, jos äiti tai isä on vieressä.

Minä olen henkilökohtaisesti epäonnistunut jokaisen lapseni kanssa tuossa esittäytymiskasvatuksessa. Jokainen heistä painaa päänsä eikä vastaa, kun nimeä kysytään. Tai siis teki näin pienempänä, ja etenkin terveydenhoitohenkilökunnalle. Kun he ovat kasvaneet, he ovat oppineet kertomaan nimensä ja vastailemaan muutenkin aikuisille ilman eri kehotusta.

Meillä poika katsoo silmiin, jos hänellä on itsellään kertomista. Jos minä yritän puhua vakavia, hän kääntää silmät kohti kattoa ja siitä keskustellaan aina hetki ennenkuin juttua pääsee jatkamaan. Mutta miksipä ei? Yleensä vakavat keskustelut tarkoittavat lapsen mielestä saarnaamista ja hän sulkee herkästi korvansa ja kääntää katseensa suojellakseen itseään. Näin on varmasti vielä enemmän oikein vilkkaan lapsen kanssa, jolle sattuu ja tapahtuu takuulla enemmän kuin lapsille keskimäärin.

Lapsesi liikkuu siis mielellään. Hyvä. Yritä kasvattaa vähitellen omaa läheistä suhdettasi häneen hänen ehdoillaan. Pelatkaa jalkapalloa, sählyä, tanssikaa yhdessä. Villimpikin kaveri oppii vaikkapa tanssituokion päätteeksi istahtamaan äidin kainaloon tai viereen kuuntelemaan " lopetuslaulua" (joka voi olla vaikka jokin klassinen kappale tai tuutulaulukin). Hänet voi kääräistä vaikka mattoon ja kieritellä siinä, jos tuntuu, että sellainen " rauhoittuminen" olisi hänelle enemmän mieleen.

Jos päiväkodissa eivät ole kiinnittäneet lapsen käytöksen erityisemmin huomiota, se tarkoittanee sitä, että hän tekee hoidossa kaiken sen minkä muutkin lapset; askartelee, kuuntelee sadut ja istuu välillä jopa leikkimäänkin. He ovat kasvatusalan ammattilaisia ja lisäksi he ovat nähneet paljon paljon lapsia työvuosiensa aikana. Kyllä he osaisivat kertoa, jos tilanteessa olisi jotain outoa.

Vierailija
14/14 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nelonen, kuvailit TÄYSIN oman nelivuotiaani!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme