Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua!! 7- ja 10-vuotiaat lapset uskovat edelleen joulupukkiin, miten kertoa totuus?

Jouluahdistus
30.10.2018 |

Saan varmasti hirveät haukut tästä niskaani, että miksi olen alunperinkään lähtenyt kyseiseen satuun mukaan.
Mutta olen jouluihminen ja rakastan joulun taikaa ja salaisuutta. Syy, miksi lasten uskoa on nyt niin vaikea rikkoa ja totuutta kertoa, sillä muistan itse, että ensimmäinen joulu n.7-8 vuotiaana totuuden selviämisen jälkeen on ollut yksi surkeimmista jouluistani; taika oli rauennut :,(

Mutta näinkään ei voi enää jatkua; lapset saavat kirjata 5-8 toivetta, jotka ovatkin aika usein toteutuneet, sillä ne ovat sisältäneet pieniä juttuja, kuten suklaata, taskulamppu tms.
Nyt kuitenkin, kun lapsilla jo ikää noin paljon, on toiveiden arvo siitä 50 eurosta ylöspäin! Koska edelleen luulevat, että joulupukilta voi toivoa mitä vaan. :(

Kukaan muu ei varmaan ole yhtä syvällä tässä samassa suossa...? :,(

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 7.5v poika uskoo pukkiin myös. Ollaan lempeästi vihjailtu, ettei pukki välttämättä ole totta. Poika suorastaan närkästyy tästä :-) . Ettäs kehtaamme! Hammaskeijua kuulemma ekäi ole olemassa, kun ei sitä ole koskaan nähnyt. Pukin sen sijaan on nähnyt monta kertaa. Tänä vuonna emme enää tilaa pukkia käymään, mutta uskokoot nyt vielä jos uskoo. Ehkäpä ensi vuonna "taika raukeaa". Osa kasvamista tämäkin. Ei kannata liian vakavasti ottaa :-)

Vierailija
2/39 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa uskoa vaan. Ja toivoa ja haaveilla.

Meillä pukki ei ole onneksi koskaan toteuttanut kaikkia toiveita, mutta jonkun yhden vähintään aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu oli pakko tunnustaa lapselle 7-vuotiaana. Emme saaneet tilattua samaa pukkia kuin viime vuonna ja tyttö tajusi koko jutun juonen heti. Onneksi pukki ei ollut hälle joulun tärkein asia (vaan lahjat tietenkin).

Vierailija
4/39 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos.

Tiedän, että otan tämän liian vakavasti...

Ehkä opettelen hölläämään hieman. :)

Vierailija
5/39 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäät lapset osaavat yhdistellä asioita siinä eskari-iässä että pukki on mahdottomuus.

Vierailija
6/39 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa ekaluokkalaiset kaksoset uskovat myös. Ovat koko syksyn kinunneet uusia pyöriä. On sanottu, että vasta keväällä ostetaan ne. Nyt aikovat kuulemma sitten pukilta toivoa ne, kun pukille ne ei maksa mitään. :P

Vierailija
7/39 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8-v poika on uskonut joulupukkiin tähän asti. Oon kovasti vihjaillut ettei pukki oliskaan totta ja yrittänyt saada poikaa ajattelmaan asiaa itse... Nyt tokaisi että "tiiän ettei joulupukki anna niitä lahjoja vaan sinä äiti"... ja sen jälkeen "joulupukki vaan tuo ne lahjat mitkä sinä oot ostanu" :D 

Lapsilla on kova halua uskoa joulupukkiin vaikka jollain tasolla tajuavatkin ettei se ole totta. 

Vierailija
8/39 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten lapset teeskentelevät uskovansa, (tai isompi teeskentelee) koska se on vanhemmille niin tärkeää, ja koska he haluavat ne lahjat...

Vierailija
9/39 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taika paljastuu.

T: Taika-Pasi

Vierailija
10/39 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkäät lapset osaavat yhdistellä asioita siinä eskari-iässä että pukki on mahdottomuus.[/quote

Monilla lapsilla on myös kova halua ja tarve uskoa satuihin vaikka pohjimmiltaan tietävät ettei ne ole totta. Koska se on hauskaa. 

Vierailija
11/39 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisperheeni ratkaisi vastaavan ongelman naivin 9-vuotiaan pojan kanssa pyytämällä isäni pukiksi. Tämä oli ollut niin karu ja tutun oloinen, että illuusio oli särkynyt ihan luonnollisesti ja poika oli saanut itse tajuta jutun juonen. Älykkäät lapset tajuavat viimeistään ennen ekalle menoa ja jos eivät, niin mielestäni on vanhempien velvollisuus kertoa totuus.

Tiedän yhden ainokaisen, joka kuulemma uskoi 17-vuotiaaksi asti joulupukkiin. Tämä oli vanhempien mielestä vain hellyyttävää ja syy hommata aina toivotut lahjat. Kyseessä oli ihan normaali, mutta ahne teini.

Vierailija
12/39 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt puhunut omille 7v ja 9v, ettei pukki enää tule, kun ei meillä ole alle kouluikäisiä lapsia. Olivat kovin pettyneitä, mut vihjasin, et kyl me vanhemmat ja mummot voidaan ostaa jotain lahjaksikin, vaikkei pukki isojen lasten perheissä enää ehdi käymäänkään.

Vierailija
13/39 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin kakkosluokalla esikoiselle reilusti joulun jälkeen silleen lempeästi, että miten hän ajattelee joulupukin ehtivän toimittaa lahjat kaikille maailman lapsille kahtena päivänä? Kävi ilmi, että tiesi kyllä totuuden. Kolmannella luokalla heillä oli yksi tyttö, joka vielä uskoi joulupukkiin.

Vanhempani mielestä olisi jo pitänyt kertoa totuus ennen kouluunmenoa, mutta itse olen niin jouluihminen etten hennonnut.

Ap - Nyt olen nuorimmaisena kanssa samoissa ongelmissa. Sama taktiikka kuin esikoisen kanssa, mutta nuorimmaiseni kieltäytyy uskomasta asiaa. Olen jo kahdesti jutellut asiasta. Hän on toisella luokalla.

Molemmille lapsilleni olen sanonut, että jos joku uskoo joulupukkiin, niin ei kannata sanoa ettei usko itse joulupukkiin sillä Santaclaus believes in You.

Vierailija
14/39 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei vielä ole omia lapsia, mutta minä arvasin itse 6-vuotiaana ettei pukkia ole olemassa. Isä kun joka jouluaatto lähti illalla "vähän katsomaan onko pukki jo lähistöllä" ja "pukki" kävi aina isän ollessa poissa. Lisäksi ihmettelin miksi joulupukki näyttää esim. televisiossa ihan erinäköiseltä kuin meillä käydessään.

Vierailija
15/39 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kerrottiin jo ihan lapsina että pukki on kiva satu ei muuta. Ei tullut pettymyksiä tai mennyt luotto vanhempiin kun selviäisi myöhemmin totuus. Näin tulen tekemään omienkin kanssa :)

Vierailija
16/39 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tajusin koko homman kun olin ehkä 10v (olin perheen esikoinen ja pikkusisarukset uskoi tottakai. Myös kaikki paitsi yksi kavereistani uskoivat) En muista tarkalleen. Rupesin kuitenkin miettimään, että miksi joulupukki tulee aina silloin, kun isä on ”lenkittämässä koiraa” :D Sanoin tästä äidille ja hän myönsi koko asian, mutta kielsi kertomasta pikkuveljelle.

No meni ehkä 2 vuotta ja kerroin pikkuveljelle. Hän oli toki jo aavistanut asian, mutta luuli joulupukin olevan meidän pappa :D No naureskeltiin tää kuullessa isän kanssa, koska missä vaiheessa pappa tulisi meille jouluna, kun välimatkaa on 5h? Pikkuveli kuitenkin otti asian huumorilla ja joulu sujui normaalisti.

Tällä hetkellä nuorin lapsi meidän perheestä (ja ainoa joka uskoo) on sisko 10v. Ei meillä ole mitään tarvetta kertoa hänelle totuutta :) saa uskoa niin kauan kuin haluaa. En tosin tiedä, että onko hänellä jotain epäilyksiä asiaan. No oli miten oli, hänen kaikki kaverinsa uskovat 100% joulupukkiin ja he puhuvat siitä usein.

Itse en kyllä tiedä, että millainen joulu tulee olemaan ilman ”joulupukkia” tulevaisuudessa kun sisko saa totuuden selville :D Joka joulu kuitenkin ”joulupukki” tulee ja antaa lahjat. Vaikka se on meidän isä, se jotenkin kuuluu jouluun ja tuntuu oikeasti joululta. En tiedä saanko samaa fiilistä jos isä hakee lahjat varastosta ja tuo ne sellaisenaan :D

Vierailija
17/39 |
30.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkäät lapset osaavat yhdistellä asioita siinä eskari-iässä että pukki on mahdottomuus.[/quote

Monilla lapsilla on myös kova halua ja tarve uskoa satuihin vaikka pohjimmiltaan tietävät ettei ne ole totta. Koska se on hauskaa. 

Minä uskoin melko pitkään kun miksi vanhemmat valehtelisi? ja petyin sitten karvaasti

Vierailija
18/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä lapsi saanut kaikkia toiveita mitä listaan oli laittanut. Vaikka varaa niihin olisi ollut.

Vierailija
19/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kerrottiin jo ihan lapsina että pukki on kiva satu ei muuta. Ei tullut pettymyksiä tai mennyt luotto vanhempiin kun selviäisi myöhemmin totuus. Näin tulen tekemään omienkin kanssa :)

Itse en ole joulupukin vuoksi menettänyt luottamusta vanhempiini, kuten ei miehenikään. Eikä näin tehnyt oma lapsikaan. Lapsen usko joulupukkiin elää vahvasti lapsen iän mukaan.

Vierailija
20/39 |
31.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritättekö te väittää, että Joulupukkia ei olisi olemassa ? Olen käynyt Lapissa monta kertaa ja nähnyt hänet omin silmin. Sain myös selityksen siihen, miten pukki ehtii jouluaattona joka paikkaan. Tontut auttavat.

Perehtykää hyvät ihmiset itse asioihin älkääkä uskoko näitä valeuutisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi