Onko bussikuskilla TODELLAKIN oikeus olla ottamatta kyytiin asiakasta jolla kahvi kädessä tai pitsalaatikko kainalossa?
Mihin tälläinen sääntö perustuu ja onko se virallinen ohjeistus?
Kommentit (91)
Kunhan mitään ihmisryhmää ei syrjintä niin saa bussiyhtiö periaattessa tehdä minkä tahansa säännön.
Vaikka vaadittaisiin kaikilta matkustajilta punainen pipo päähän ja vihreät sukat niin ei se ketään silloin syrji. Ei välttämättä kovin järkevää bisnestä ja asiakaspalvelua bussifirmalta, mutta eihän se ole laitonta. Typerää pelkästään.
Kaupunki jos on ostanut bussipalvelun joltain firmalta niin toki silloin heilläkin on oma sanansa sanottavanaan tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Nää pitsat pahvilaatikoissaan on hirveitä hajupommeja. Pitkään saa sitä pahvin ja rasvan yhteishajua autosta tuulettaa, ennen kuin haju häipyy. Näin siis taksissa. Toki linjabiilissä paljon enemmän tilavuutta, mutta kyllä se haju joksikin aikaa jää sinnekin. Nää kaikenmaailman grillimössöt on vihonviimeisiä kuskattavia, eikä pelkästään hajujensa takia vaan kun humalaiset ei tahdo malttaa odottaa kotiin asti, vaan mielellään alkaisivat mussuttamaan niitä jo matkalla ja tunnelma autossa kiristyy samalla sekunnilla, kun ystävälliseti yrität mainita, että olisi suotavaa, jos malttaisit odottaa kotiin asti.
Avonaisten ruokien ja juomien kanssa en minäkään asiakkaita autoon päästä.
t: taksari
Ostokset takaluukkuun ja vasta lähtiessä matkustajalle?
Osa kuljettajista - ja koko auto - haisee tupakalle, mitä en arvosta.
Äkkisiltään ei tule mieleen kovin montaa paikkaa missä asiakas ei saisi syödä edes pastillia taikka karkkia ja juoda vettä. Kaikissa työpaikoissa, missä minä olen ollut, on asiakas saanut juoda ja syödä (ei ole ravintolapuolen paikkoja kuin yksi). Että jos joku sanoisi, että en minäkään tule sinun työpaikallesi syömään, niin minä hölmistyneenä sanoisin, että kyllä se meillä on ihan sallittua. Tervetuloa.
Vierailija kirjoitti:
Mieti kun bussi äkkijarruttaa ja se takanasi oleva purskauttaa kiehuvat kahvit niskaasi.
No mutta se(kin) on bussikuskin syy
En päässy bussiin kun oli takeaway pussi tacobellistä mukana. Huoh.
No menin sitten seuraavalla ja laiton paperipussin prisman muovipussiin sisälle.
Kannattaa aina laittaa pussin sisälle, muuten ei välttämättä pääse.
Joidenkin bussien etuoven viereen on maalattu symbolit, jotka kieltävät syömisen ja juomisen. Niitä pitänee noudattaa. Mutta ainakaan Helsingin seudun liikenteen sivuilta en löytänyt yhtään mitään yleistä ohjetta syömisestä ja juomisesta liikennevälineessä. Voiko siis yksittäinen bussikuski sitä kieltää? Pastillinsyömistä tuskin. En jaksanut laittaa kysymystä HSL:lle, ehkä joku jaksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvikuppi, ilman muuta. Bussissa ei saa syödä eikä juoda eikä näin ollen kuljettaa myöskään avonaisia ruoka- tai juoma-astioita. Pizzalaatikkoa kyllä vertaisin pikemminkin kauppakassiin, aniharva sitä alkaa bussissa syömään ja heidät voi heittää pihalle kesken matkankin. Outoa jos ei illallista saisi kuljettaa bussissa kotiin.
Onhan take-away-kahvissa kansi. Entäs kierrekorkillinen juomapullo? Saako siitä juoda matkalla? Tai saako ottaa karkkipussista karkin? En ole koskaan tullut mieleenkään, ettei saisi.
Olen nähnyt kuljettajan estävän sekä limsapullon että jäätelön kanssa liikkuneilta kyydin. Bussisyöjät ja -juojat eivät tunnu hahmottavan, että tuotteet haisevat ja mahdollisesti sotkevat. Roskakaan ei ole tervetullutta.
Toisaalta aina bussissa on joku, jonka mielestä ohjeistus ei koska häntä, joka mussuttaa haisevaa banaania tai häntä, jonka pikkupiltti tarvitsee pillimehun tai karjalanpiirakan viiden minuutin bussimatkan aikana. Ikävä kyllä.
Mikä ohjeistus? Missä on ohjeistus?
Ruokaa pahempi haisevat koirat pitkänlinjan bussissa. Matkalla Pori- Tku nuori nainen kahden koiran kanssa joista toinen istui penkillä. Kun jäivät pois sekä ikkuna, että penkki kuolassa, otin kuvan. Voi häntä joka tietämättään istui siihen ja mitä ruokaan tulee, siinä bussissa haisi märkä koirankarva niin ettei pystynyt eväitään syömään, nehän sallitaan ja kuuluvatkin pitkänlinjan bussimatkustajille.
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa pahempi haisevat koirat pitkänlinjan bussissa. Matkalla Pori- Tku nuori nainen kahden koiran kanssa joista toinen istui penkillä. Kun jäivät pois sekä ikkuna, että penkki kuolassa, otin kuvan. Voi häntä joka tietämättään istui siihen ja mitä ruokaan tulee, siinä bussissa haisi märkä koirankarva niin ettei pystynyt eväitään syömään, nehän sallitaan ja kuuluvatkin pitkänlinjan bussimatkustajille.
Et sitten voinut sanoa sille ihmiselle että koirat ei todellakaan istu penkillä tai kuskille? Hyi he...… .
Vierailija kirjoitti:
Nää on tilannekohtaisia juttuja.
Eväitä ei ainakaan meidän ohjeiden mukaan syödä kyydissä, käsittääkseni ei edes vettä kummempia juomia koska juoman kaatuessa se siivoaminen on hirveä riesa.
Mutta ihan sama kuin alkoholinjuonninkin kanssa: tosi monet sitä tekee, valtaosasta ei aiheudu mitään riesaa mutta niistä joista aiheutuu tulee sitä vaivaa sitten kaikkien siistienkin edestä.
Toisekseen, ei voi tietää missä mielentilassa se kuljettaja kulloinkin on. Voi olla hirveä vitutus päällä, ja sisään lampsii herra francescana pizzalaatikoineen ja päällekin näkyy että toi nyt tuskin alkaa sitä pizzaa bussissa syömään. Mutta lentää pihalle koska pizzan haisu ja vitutus.
Yleispätevää vastausta ei ole, mutta yritetään keskittää ne syömiset sinne kotiin/asiallisiin ruokapaikkoihin eiks jeh?
T: joukkoliikenteen kuljettaja
Olen ollut asiakaspalvelutyössä yli 10 vuotta eikä tulisi mieleenkään muuttaa yhtäkkiä randomisti niitä vakiintuneita käytäntöjä vain koska vitutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten voinut sanoa sille ihmiselle että koirat ei todellakaan istu penkillä tai kuskille? Hyi he...… .
Ihmiset oletteko todella menettäneet järkenne jos teidän mielestä on ok koiran istua penkillä?
Itsekin kuljen joka aamu teemuki kädessä bussilla/junalla, ei ole tullut sanomista. Mulla on semmoinen kestomuki jossa kansi kunnolla kiinni eli ja pieni reikä minkä saa myös kiinni, siitä ei edes voi kaatua mitään ulos, itsekin kyllä varon näitä joilla pahvimuki kädessä.
Tämän kesän paahtavassa helteessä pieni poika, ehkä 6-vuotias ei saanut ottaa hesen kannellisessa mukissa edes vettä bussiin. Pojan äiti sanoi kuskille, että mukissa on kyllä vain vettä, mutta kuljettajan mukaan siitä tulee "hirveä sotku" jos vedet kaatuvat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti kun bussi äkkijarruttaa ja se takanasi oleva purskauttaa kiehuvat kahvit niskaasi.
Pahvimukissa on kansi. Kannessa on pieni reikä.
Pahvimuki lytistyy äkkkijarrutuksessa, ei paljoa kannet auta.
No ihan samalla tavalla äkkijarrutuksessa lytistyy moni muukin asia. Esim ostoskassissa olevat kananmunat tai maito- ja jogurttipurkit.
Aiheuttavatko kananmunat, maito tai jogurtti palovammoja?
Haloo taukki, kahvi ei ole kiehuvaa edes kuppiin laskettaessa saati siinä vaiheessa, kun istuu bussiin.
Sä ostat kahvisi ilmeisesti paskoista paikoista.
Kun sä keittelet aamusumppisi sillä sun mokkamasterilla, niin kupliiko ja kiehuuko se kahvi siellä pannussa? Koska jos ei, niin eihän se ole kiehuvaa kuppiin laskettaessa. Missä paikasta sä ostat kahvisi, jos se on poreilevan kuumaa? Suodatettua kahvia ei ole tapana keitellä, ettei se pala pohjaan.
Kyllä vielä ainakin takavuosina oli bussin etuovien vieressä merkit, missä kiellettiin syöminen ja juominen bussissa. Kerran ei ihminen päässyt kyytiin kun oli kahvimuki kädessä. Nykyään olen kyllä nähnyt ihmisiä avonaisen kaljatölkin kanssa, eikä kuski sano mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tälläinen sääntö perustuu ja onko se virallinen ohjeistus?
Onhan siinä bussin kyljessä kielto kuvallisessakin muodossa. Naama irti vaan siitä typeryysruudusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahvimukissa on kansi. Kannessa on pieni reikä.
Pahvimuki lytistyy äkkkijarrutuksessa, ei paljoa kannet auta.
No ihan samalla tavalla äkkijarrutuksessa lytistyy moni muukin asia. Esim ostoskassissa olevat kananmunat tai maito- ja jogurttipurkit.
Ostoskassia harvemmin pidetään kourassa ja eiköhän se kassi pitäisi roiskeet sisällään, ei voi verrata.
Mä pidän kassin sylissä.
Tämä tuntuu riippuvan todella paljon kuskista. Itse olen monesti jotain proteiinipatukkaa mussutellut matkalla ja mitään ei ole sanottu, kun taas kerran kuski rähjäsi suljetusta vesipullosta.
Riippuu kuskista. Mua on ainoastaan kerran oltu päästämättä bussiin, mulla oli sämpylä ja kahvi kädessä. Muuten kuskeja ei ole haitannut.
Kyllä se sinä olet. Lieviä palovammoja voi tosiaan tulla, vaikkei kahvi kiehuvan kuumaa olisikaan. Dumbass.