Alkaa hämärtymään vaikka kello vähän yli 16.00, JÄRKYTTÄVÄÄ !
Kuka ihme haluaa siirtyä talviaikaan lopullisesti kun alkaa jo lokakuussa hämärtämään näin aikaisin ja vielä on 2 kuukautta talvipäivänseisaukseen eli valoisa aika vain lyhenee vielä.
Nyt valot päälle siellä eduskunnassa
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi kauheeta. Mitenkähän etelämmässä asuvat pärjäävät, vailka siellä tulee ympäri vuoden pimeä tosi aikaisin...
No ei tule näin aikaisin. Vai missä "etelämpänä" aurinko laskee klo 16?
Ympäri vuoden laskee aikaisin, ei klo 16. Mutta eipä laske täälläkään vielä pitkään aikaan. Nytkin on vielä ihan valoisaa.
Ja päivän valomäärä on huikean paljon suurempi kuin Suomessa.
Mutta meillä on kyllä ihanat valoisat alkukesän yöt.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muut pohjoiset EU-maat siirtyvät pysyvään kesäaikaan juuri iltapäivän valoisan ajan pidentämiseksi. Aamujen valoisuus menee hukkaan koska silloin kaikki ovat kuitenkin sisätiloissa.
Itänaapurissa siirryttiin takas talviaikaan, koska ihmiset kyllästyivät tolkuttoman pitkiin pimeisiin aamuihin. Ei ihminen herää kunnolla, kun aamun pimeys vaan jatkuu ja jatkuu. Vaikka sisällä ollaankin, niin ikkunoista kyllä huomaa sen pitkään jatkuvan pimeyden.
Kyllä mäkin haluaisin valoisat illat, mutta kaikkea ei voi saada. Kokonaisuus ratkaisee.
Ihanaa!
Olenkin tässä jo odotellut moneltahan mahtaa tänään hämärtyä, kun pitäisi päästä käymään kaupassa; olen kipeänä kotosalla ja uloskin joutuu lähtemään suht rähjäisenä, niin ei valoisan aikaan kehtaa. :"D Vaikkakin ihan vain lähikauppaan.
Mutta muutenkin, ihana pimeys!
Vierailija kirjoitti:
Talviaika on se epänormaaliaika eli ihminen joutuu elämään enemmän pimeydessä ja mt ongelmat lisääntyvät todistetusti talviaikana
Ei se kesäjan oleminen talvella poista sitä pimeän kokonaismäärää. Talviaika on oikeasti se normaaliaika, kesäaika keksittiin -80-luvulla.
Ei se kellojensiirto/siirtämättömyys mielesterveysongelmiin vaikuta pidemmän päälle.
No on kyllä järkyttävää. Itse olen tässä kolmenkymmenen Suomessa asutun vuoden aikana tottunut paikalliseen ilmastoon, ilmeisesti sinulla on sopeutuminen vielä kesken. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä järkyttävää. Itse olen tässä kolmenkymmenen Suomessa asutun vuoden aikana tottunut paikalliseen ilmastoon, ilmeisesti sinulla on sopeutuminen vielä kesken. Tsemppiä.
Kiitos. Mukava kuulla.
Moni vanhempi ihminen on sitten taas toisaalta sanonut, että mitä vanhemmaksi tulee, sitä hankalampi pimeäaika on kestää
Toisaalta tässä nähdään nykyisen kellonsiirto-kesäajan järjettömyys. Juuri kun siitä alkaisi olla hivenen hyötyä, niin kesäaika päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Mukava kuulla.
Moni vanhempi ihminen on sitten taas toisaalta sanonut, että mitä vanhemmaksi tulee, sitä hankalampi pimeäaika on kestää
Ei se pimeä aika mihinkään häviä, vaikka oltaisiin koko ajan kesäajassa. Ihan yhtä monta tuntia on pimeyttä silti.
Vanhukset yleensä heräävät aikaisemmin luonnostaan ja eivät ole enää töissä päivisin. Miksi kuvittelet, että vanhukset haikailisivat kesäaikaa?
Kesää kaipaa varmasti suurin osa ihmisistä talvisin, mutta ikävä kyllä talvi ei muutu kesäksi vaikka miten venkslattaisiin kelloja.
Vierailija kirjoitti:
No voi kauheeta. Mitenkähän etelämmässä asuvat pärjäävät, vailka siellä tulee ympäri vuoden pimeä tosi aikaisin...
No siellä etelässä ei ole pimeää kello viisi. Siellä pimeä tulee yhdeksän aikaan. Miten tyhmiä te oikein olette?
No sähän voit jatkossa pysyä siinä samassa ajassa kuin tähänkin asti. Heräät ja menet nukkumaan vaan tunnin aikaisemmin ja tuijotat vähemmän kelloa.
Vierailija kirjoitti:
Jos talvella olisi kesäaika, niin aamu valkenisi vasta pahimmillaan kunnolla vasta klo 11 maissa. Ja pääosinkin 9-10 maissa. Sekö sitten kivaa olisi.
Ei minua ainakaan haittaisi. Pahimmillaan nytkin talvella valkenee vasta, kun pitää olla jo töissä. Koko valoisa aika pakko viettää sisällä. Sekö se sinusta on kivaa?
Jos olisi aina kesäaika, ehtisi sentään työpäivän jälkeen vielä nähdä valoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siellä etelässä ei ole pimeää kello viisi. Siellä pimeä tulee yhdeksän aikaan. Miten tyhmiä te oikein olette?
Vai niin.
Göran Grimvallin kirjassa Miksi taivas on sininen? sivulla 13 sanotaan näin: "Päiväntasaajan tienoilla Aurinko nousee kohtisuoraan taivaanrannasta aamulla kello kuusi ja laskee kohtisuoraan taivaanrannan alle kaksitoista tuntia myöhemmin eli kello 18. Aikavyöhykkeet ja kesäajan käyttö voivat muuttaa kellonaikoja hieman, mutta päivän pituus ja yön pituus ovat aina kaksitoista tuntia."
Taulukko auringon nousu- ja laskuajoista eri maissa (http://www.gaisma.com/en/dir/001-continent.html) kertoo, että muutaman minuutin eroja kellonajoissa on. Ei kuitenkaan sen suurempia.
Lisätietoa aiheesta löytyy myös täältä: http://www.cso.caltech.edu/outreach/log/NIGHT_DAY/sunrise.htm
Kyllämää mieluummin haluan sen auringonvalon sinne aamuun kun yrität tokkurassa lähtee liikenteesee niin ruumiita tulee... illalla sitä ollaan suurimmaksi osaksi paremmassa vireessä, jopa yövuoroon menijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos talvella olisi kesäaika, niin aamu valkenisi vasta pahimmillaan kunnolla vasta klo 11 maissa. Ja pääosinkin 9-10 maissa. Sekö sitten kivaa olisi.
Ei minua ainakaan haittaisi. Pahimmillaan nytkin talvella valkenee vasta, kun pitää olla jo töissä. Koko valoisa aika pakko viettää sisällä. Sekö se sinusta on kivaa?
Jos olisi aina kesäaika, ehtisi sentään työpäivän jälkeen vielä nähdä valoa.
Ei yksi tunti merkkaisi mitään. Vasta 3-4 tunnin ero talviaikaan toisi valoa iltaan.
Jees, etelä euroopan olosuhteet eivaan yksinkertaisesti päde täällä kylmäs ja pimees pohjolassa,
tuntuu siltä että tämä argumentti skipataan suosiolla kun se ei osu juuri siihen omaan mieltymykseen...
Meillä on vielä talvia jonkin aikaa, saattaa tulevaisuudessa olla ettei tulekkaa sitte enää talvia jos vaikka napaisuudet kääntyy keskenää niin menee jännäks.
No hei, vajaat kaksi kuukautta, niin päivä alkaa taas pitenemään!
masentavinta on aamulla herätä kun on pirun pimeää ja lähteä töihin.. kyll' v*uttaa. keväällä ja kesällä on parasta kun titityyt lauleskelee heti aamusta ja on niin valoisaa.
Jos kesäaika olisi talvella, päiväkodeissa keskitalvella aamupäivulkoilukin tehtäisiin pimeässä. Ja herätys tuntia aikaisemmin kuin nyt, ei kiitos. Lisää pimeitä koulumatkoja koululaisille.
Tutkijat ovat yksimielisiä, että talviaika sopii ainoaksi ajaksi.
Jyväskylä:Aurinko laskee tänään 16.26. ( Foreca)