Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä, kun nainen vainoaa?

Vierailija
28.10.2018 |

Olen siis itsekin nainen. Asumme suuressa kaupungissa etelä-suomessa, olen 26v, kyseinen nainen minua vuoden vanhempi. Kuvioon liittyy kolmiodraama: tapailimme toisiltamme tietämättä pitkän aikaa samaa miestä, kunnes sain tietää miehen pelleilystä. Otin yhteyttä tähän "toiseen naiseen", tapasin hänet ja kerroin hänelle kaiken. Asia on selvitetty siis jo kaksi vuotta sitten ja ilmeisesti nainen päätti jäädä suhteeseen miehen kanssa kaikesta huolimatta ja ovat käsittääkseni edelleen yhdessä(?) Poistin episodin jälkeen kaikki sometilini, otin irtioton kaikesta ja aika pian sen jälkeen löysin miehen harrastuksen parista. Olen ollut parisuhteessa nyt yli vuoden ja asumme yhdessä.

Olen "palannut" someen noin puoli vuotta sitten, minulla ja tällä naisella on joitakin yhteisiä tuttuja ja ystäviä. Ilmeisesti nainen on jotenkin löytänyt sometilini heidän kauttaan ja kyttääminen on lähtenyt aivan käsistä: käy esimerkiksi instagram-profiilissani useita kertoja päivässä ja näkee kaikki instastoryni ensimmäisten katsojien joukossa. Kertoo minun jakamiani asioita omalla tilillään omina juttuinaan, lisäilee samanlaisia kuvia, kopioi tekstejäni jopa sanasta sanaan. On alkanut jopa ulkonäöltään ja pukeutumiseltaan muistuttaa minua (on aiemmin ollut todella vaatimattoman näköinen eikä ole laittautunut lainkaan). Lisäilee Facebookissa kaveriksi ja poistaa sitten aina kaveripyynnöt hetken viiveellä. Laitoin hänelle ystävällisen viestin, jossa kerroin että olen jo mennyt elämässäni eteenpäin ja toivon että hänkin keskittyisi minun sijasta omaan elämäänsä, mutta kyttääminen on viestini seurauksena vain yltynyt ja käy nyt säännöllisesti tarkkailemassa myös mieheni sometilejä, soittelee minulle ja saanut jostain kalasteltua myös mieheni puhelinnumeron.

Minua on alkanut todella ahdistaa tämä tilanne, vaikka tiedänkin ettei minulla ole mitään pelättävää, kai. Mitä minun kannattaisi tehdä? Pitääkö minun odottaa, että nainen tekee jotakin konreettista ennen kuin minun kannattaa olla yhteydessä poliisiin?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita poliisille. Vainoaminen on nykyään rikos. Minutkin on tuomittu vainoamisesta, enkä ole koskaan seurustellut kenenkään kanssa.

Nyt kyllä kiinnostaa, että minkälaisin perustein?

Vierailija
22/40 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli entinen kämppis joka matki minua kaikessa. No, iski sitten heilani heti kun silmä vältti. En tiedä ovatko edelleen yhdessä, toivotin molemmille hyvää loppuelämää ja estin kaikissa somekanavissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estä, poista, jos ei auta niin uhkaa poliisilla. Ja jos ei lopu sittenkään niin sitten ota oikeasti yhteys poliiisiin.

Vierailija
24/40 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita poliisille. Vainoaminen on nykyään rikos. Minutkin on tuomittu vainoamisesta, enkä ole koskaan seurustellut kenenkään kanssa.

Mitä sä oikein teit?

Vainosin netissä. En koskaan nähnyt uhriani livenä. En koskaan ottanut häneen mitään yhteyttä. Kirjoitin hänestä vain nettiin. Mitkään ex-kumppanit tai parisuhteet ei liity asian mitenkään. En ole koskaan edes seurustellut. Mainitsen asiasta, koska tässä ketjussa on epäilty, että vainoaminen liittyisi vain parisuhteeseen ja kadulla seuraamiseen. Ei se niin ole. Vainoaminen on vainoamista, teki sitä kuka tahansa, missä tahansa.

Vierailija
25/40 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä tiedät mitä päivittää tileilleen, ellet itse käy katsomassa hänen tilejään? Laita tilisi yksityiseksi ja estät numerot, problem solved. Eikä tuo

" matkiminen" oikein täytä vainoamisen tunnusmerkkejä, soittelu on asia erikseen jos on jatkuvaa. Kaikista paras tapa päästä stalkkereista on ignoorata heidät.

miksi "matkiminen" lainausmerkeissä?

Vierailija
26/40 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä oikein teit?

Vainosin netissä. En koskaan nähnyt uhriani livenä. En koskaan ottanut häneen mitään yhteyttä. Kirjoitin hänestä vain nettiin. Mitkään ex-kumppanit tai parisuhteet ei liity asian mitenkään. En ole koskaan edes seurustellut. Mainitsen asiasta, koska tässä ketjussa on epäilty, että vainoaminen liittyisi vain parisuhteeseen ja kadulla seuraamiseen. Ei se niin ole. Vainoaminen on vainoamista, teki sitä kuka tahansa, missä tahansa.

Siis kirjoitit nimellä jostain ihmisesta ja haikailit perään vai dissasit sitä ihmistä? Ja se ihminen näki ja teki ilmoituksen? Ylä-astetyyliin meidän luokan X on niin ihana ja haluan sen vai aikuisten tyyliin jossain alaston Suomessa, tulispa X tänne ja postaisi genitaalinsa?

Vierailija
27/40 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä oikein teit?

Miksi vainosit?

Vierailija
28/40 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö estämään puhelunsa, ja tekemään tilistäsi yksityisen, niin ettei hän näe?

Luulen, että parasta on ignoorata hänet kokonaan. Älä vastaa mihinkään, älä provosoidu. Lopettaa sitten, kun huomaa ettei saa mitään, positiivista tai negatiivista, reaktiota aikaan.

Tilin yksityistämisen jälkeenkin hänen profiiliinsa on ilmestynyt tismalleen samanlaisia kuvia samoilla kuvateksteillä kuin millaisia minä olen hetki sitten lisännyt omaani. Minulla on paljon seuraajia. Voiko olla mahdollista, että on luonut jonkun valetilin, ja on alkanut seurata minua ja pääsee nyt sitä kautta näkemään juttujani?

Ap

Etkö tunne niitä ihmisiä edes nimeltä ennen kuin annat seurata? Tietenkin siellä voi olla seuraamassa ihan kuka tahansa tuolla tyylillä.

Vierailija
29/40 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset ole estänyt häntä?

Tuntuu, että kuitenkin vähän nautit draamasta

tolla ajatuksellako ne stalkkerit oikeuttaa tekojaan?? "ei oo estäny mua/kaikkia mun feikkiprofiileita, eli siis se pakostakin vähäsen ees nauttii tästä draamasta." jos ap on jo ilmaissu halunsa olla rauhassa, suojannu profiilinsa ulkopuolisilta siinä määrin ku se on mahdollista ja se ja miehensä on estäny puhelut, niin mitä vielä pitäisi tehdä, että viesti menis perille? vääntää ratakiskosta vai? tsiisus mitä p......

Tämä!☝️ uuden sometilin luominen on oikeesti viiden minuutin homma. Lisäksi estetyt pääsee kattomaan julkisia tilejä selaimen kautta, jos tili olis siis julkinen. Äkkiäkös sitä uuden tilin luo ja kyttääminen jatkuu.

Vierailija
30/40 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo valtilien mahis on aika helppo selvittää. Karsit seuraajistasi veke nyt vaan kaikki joita et tunne ja joilla profiili ei ole riittävän vanha (aloitettu ainakin ennen vainoamisen alkua) sekä sisältöpitoinen(ei kasvottomia profiileja joilla on vain pari kukkakuvaa tms julkastuna).

Vierailija
31/40 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensiksi estätä naisen somessa ja teet tileistä yksityiset. Siihen päättyy "stalkkaaminen". Jos soittaa, estät. Tämä riittää suurimmalle osalle. 

Vierailija
32/40 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö estämään puhelunsa, ja tekemään tilistäsi yksityisen, niin ettei hän näe?

Luulen, että parasta on ignoorata hänet kokonaan. Älä vastaa mihinkään, älä provosoidu. Lopettaa sitten, kun huomaa ettei saa mitään, positiivista tai negatiivista, reaktiota aikaan.

Tilin yksityistämisen jälkeenkin hänen profiiliinsa on ilmestynyt tismalleen samanlaisia kuvia samoilla kuvateksteillä kuin millaisia minä olen hetki sitten lisännyt omaani. Minulla on paljon seuraajia. Voiko olla mahdollista, että on luonut jonkun valetilin, ja on alkanut seurata minua ja pääsee nyt sitä kautta näkemään juttujani?

Ap

Etkö tunne niitä ihmisiä edes nimeltä ennen kuin annat seurata? Tietenkin siellä voi olla seuraamassa ihan kuka tahansa tuolla tyylillä.

Olen luontokuvaaja ja lisäksi päivitän kuvia koiristani ns. työssä ja vapaalla. Siellä ei ole ollut nähtävissä mitään salattavaa. Seuraajia ehti kertyä joitakin tuhansia ja tämä profiilini, jonka loin silloin reilu puoli vuotta sitten, on ollut julkinen sen perustamisesta asti. Paitsi ei tietenkään ole enää ole. Sattuneesta syystä. Joten ei, en tunne niitä ihmisiä edes nimeltä, jotka minua seuraavat. Siellä on yksityishenkilöiden lisäksi myös firmoja. Varmasti sinne valeprofiilejakin mahtuu. En voi ruveta estämään kaikkia.

En haluaisi "antaa periksi" tälle vainoojalle ja poistua somesta kokonaan tämän takia, koska kuvaaminen ja kuvien jakaminen on minulle harrastus ja saan siitä paljon iloa ja inspiraatiota ja inspiroin myös muita. Jos lopetan jonkin minulle tärkeän jutun toisen ihmisen takia, niin sehän kai tarkoittaa hänelle että hän on päihittänyt minut.

Vierailija
33/40 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postaa instaan ja faceen varoitus kavereillesi että tämmöinen henkilö stalkkaa sua että estävät myös omissa profiileissaan hänet. Näin luulisi viestin menevän perille. Ja pyydä miestäsi vastaamaan puhelimeen kun tää eukko soittaa ja nauhoitatte puhelun ja varoitatte siinä että jos ei homma lopu niin sitten lähtee poliisille häirinnästä ilmotus. Pitäähän tuo saada loppumaan.

Vierailija
34/40 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo valtilien mahis on aika helppo selvittää. Karsit seuraajistasi veke nyt vaan kaikki joita et tunne ja joilla profiili ei ole riittävän vanha (aloitettu ainakin ennen vainoamisen alkua) sekä sisältöpitoinen(ei kasvottomia profiileja joilla on vain pari kukkakuvaa tms julkastuna).

Tämän teen. Kiitos!!!

Ap

Vierailija
35/40 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä oikein teit?

Siis kirjoitit nimellä jostain ihmisesta ja haikailit perään vai dissasit sitä ihmistä? Ja se ihminen näki ja teki ilmoituksen? Ylä-astetyyliin meidän luokan X on niin ihana ja haluan sen vai aikuisten tyyliin jossain alaston Suomessa, tulispa X tänne ja postaisi genitaalinsa?

En kertaakaan maininnut nimeä, mutta kirjoitin silti tunnistettavasti. Olen 100 % heteronainen, ja nainen oli uhrinikin. Joten mikään seksuaalinen ei liittynyt asiaan mitenkään. Kirjoitin henkilöstä neutraaleja asioita, sekä tosiasioita että itsekeksimiäni. Myöhemmin viestini muuttuivat v.ä.k.i.v.a.l.t.a.i.s.e.m.m.i.k.s.i, mutta ei niissä silloinkaan ollut mitään suoria uhkauksia.

Poliisi selvitti henkilöllisyyteni ja otti yhteyttä jo ennen v.ä.k.i.v.a.l.t.a.i.s.i.a viestejäni. En tiedä, olisiko tuomiota tullut, jos olisin lopettanut poliisin yhteydenoton jälkeen ja jättänyt v.ä.ki.v.a.lt.a.i.s.e.m.m.a.t viestit kirjoittamatta.

Vierailija
36/40 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Kerää todisteita

- Kerro Facebook-ystäville

- Estä Facebookissa päivitysten näkyminen kaverin kavereille

- Kerro poliisille, korosta että tunnet olosi pelokkaaksi ja ahdistuneeksi

- Kerro exälle vasta tämän jälkeen, jos kerrot

Mulla oli stalkkeri. Sain sen aisoihin uhkaamalla, että teen asiasta ISON, menen poliisille, kerron kaikille jne.

Vierailija
37/40 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä oikein teit?

En kertaakaan maininnut nimeä, mutta kirjoitin silti tunnistettavasti. Olen 100 % heteronainen, ja nainen oli uhrinikin. Joten mikään seksuaalinen ei liittynyt asiaan mitenkään. Kirjoitin henkilöstä neutraaleja asioita, sekä tosiasioita että itsekeksimiäni. Myöhemmin viestini muuttuivat v.ä.k.i.v.a.l.t.a.i.s.e.m.m.i.k.s.i, mutta ei niissä silloinkaan ollut mitään suoria uhkauksia.

Poliisi selvitti henkilöllisyyteni ja otti yhteyttä jo ennen v.ä.k.i.v.a.l.t.a.i.s.i.a viestejäni. En tiedä, olisiko tuomiota tullut, jos olisin lopettanut poliisin yhteydenoton jälkeen ja jättänyt v.ä.ki.v.a.lt.a.i.s.e.m.m.a.t viestit kirjoittamatta.

Kiinnostavaa. Mikä ajoi sinut tälläiseen toimintaan?

Vierailija
38/40 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä oikein teit?

Hennako se siellä? Löytyykö jo uutta blogia?

Vierailija
39/40 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä oikein teit?

Hennako se siellä? Löytyykö jo uutta blogia?

En ole Henna. Minulla ei ole koskaan ollut blogia.

Vierailija
40/40 |
28.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi minulla ei ole some-profiileja. Arvostan yksityisyyttäni enemmän.