Tajuatteko että maalla todellakin talvella tarvitsee nastarenkaat
Täällä ei suolata eikä hiekoteta teitä, talvella voi tietä pitkin vaikka luistella.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kylätien sileä jäinen pinta on siitä hyvä, että siinä kaupunkilaiset kitkailijat ajaa ojaan. Se antaa iloa talven pimeyteen.
Tämä!
Meillä on kyläyhdistyksellä nykyisin kilpailu siitä, kuka arvaa lähimmäksi tietyllä tieosuudella tieltä suistuvien ei-paikkakuntalaisten määrän. Joulujuhlassa kerrotaan voittaja. On siinä oma ilonsa, kun oveen koputetaan ja sieltä tulee joku pikkukenkäveijari kertomaan, että autonsa pitäisi saada heti pois ojasta. Ja kitkarenkaathan siellä auton alla joka kerta on!
Kerropa miksi saat toisten vahingosta noin paljon iloa, varsinkin jos se toinen on pk-seutulainen? itse en ole koskaan inhonnut ketään muupaikkakuntalaista tai nauranut toisten vahingoille, enkä ikinä ajattele "maalaisia" yhtään huonompina ihmisinä kuin ketään muutakaan. Mikä niissä etelän ihmisissä niin ärsyttää, se että eivät asu sinun kylälläsi, se että ovat erilaisia, vai ihan jotain muuta?=
Miten määrittelet etelän? Pelkkä pääkaupunkiseutuko? Vai kaikki Kajaanin eteläpuolella?
Se ärsyttää, että ne kitkoilla ojaan ajaneet selittävät erilaisilla keskustelupalstoilla nastarenkaita autoonsa vaihtavien maalaisten toimia typeryydeksi, mutta kun itse ajavat jäisellä tiella ojaan tai pellolle, pitäisi paikallisten olla samantien ilmaiseksi auttamassa sieltä pois. Tilatkoon hinausauton ja maksakoot kunnolla, ei meillä ryhdytä ilmaiseksi laittamaan traktoriin renkaisiin ketjuja vain siksi, että jollekin on sattunut vahinko.
No en minä tiedä millä perusteella ihmisiä inhoat. Jos Kajaanin eteläpuolen ihmiset on niitä ärsyttäviä kaupunkilaisia sulle niin kai sitten siinä menee raja. Jos todella joka talvi joudut ilmaiseksi auttamaan ihmisiä jatkuvalla syötöllä, kannattaa varmaan heti ilmoittaa hinauksen taksa, etukäteen. Kyllä avusta maksetaan, ja jos idiootteja osuu liikaa eteen, niin älä auta vaan kerro mistä saa hinausauton. Kyllä varmaan puhetta ymmärtävät?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa täytyy olla maailman paskimmat kuskit, kun missään muualla maailmassa ei tarvita nastarenkaita. Ja ei, en puhu nyt Keski-Euroopasta, vaan esim. Norjassa pärjätään vallan mainiosti kitkarenkailla.
Norja nyt on ilmastollisesti vähän eri asia kuin Suomi. Samoin täällä on maaseudulla teiden kunnossapito talvella sitä luokkaa, että nastarenkaiden kanssakin pitää oikeasti osata ajaa, jotta pysyy tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kylätien sileä jäinen pinta on siitä hyvä, että siinä kaupunkilaiset kitkailijat ajaa ojaan. Se antaa iloa talven pimeyteen.
Tämä!
Meillä on kyläyhdistyksellä nykyisin kilpailu siitä, kuka arvaa lähimmäksi tietyllä tieosuudella tieltä suistuvien ei-paikkakuntalaisten määrän. Joulujuhlassa kerrotaan voittaja. On siinä oma ilonsa, kun oveen koputetaan ja sieltä tulee joku pikkukenkäveijari kertomaan, että autonsa pitäisi saada heti pois ojasta. Ja kitkarenkaathan siellä auton alla joka kerta on!
Kerropa miksi saat toisten vahingosta noin paljon iloa, varsinkin jos se toinen on pk-seutulainen? itse en ole koskaan inhonnut ketään muupaikkakuntalaista tai nauranut toisten vahingoille, enkä ikinä ajattele "maalaisia" yhtään huonompina ihmisinä kuin ketään muutakaan. Mikä niissä etelän ihmisissä niin ärsyttää, se että eivät asu sinun kylälläsi, se että ovat erilaisia, vai ihan jotain muuta?=
Miten määrittelet etelän? Pelkkä pääkaupunkiseutuko? Vai kaikki Kajaanin eteläpuolella?
Se ärsyttää, että ne kitkoilla ojaan ajaneet selittävät erilaisilla keskustelupalstoilla nastarenkaita autoonsa vaihtavien maalaisten toimia typeryydeksi, mutta kun itse ajavat jäisellä tiella ojaan tai pellolle, pitäisi paikallisten olla samantien ilmaiseksi auttamassa sieltä pois. Tilatkoon hinausauton ja maksakoot kunnolla, ei meillä ryhdytä ilmaiseksi laittamaan traktoriin renkaisiin ketjuja vain siksi, että jollekin on sattunut vahinko.
Ai - olenkin asunut maalla aina väärin, kun otan traktorin renkaista ketjut pois vasta keväällä lumien sulettua...
.
.
T: maitomoukka
Meillä suurin osa tilan ajoista onnistuu varsin hyvin ilman ketjuja. Kun iso osa traktorilla ajettavista teistä on tiekunnan, niin ei ehdoin tahdoin viitsi kiusata naapureita kuluttamalla tietä turhaan. Pääos talven ajosta onnistuu ilman ketjuja täällä etelässä (joka tosin on ap:lle pohjoista, koska ei ole Helsinki).
Lisäksi ei ole oikein järkeä navettapihaa tai navetan lattiaa teutaroida lumiketjuilla, pääosin kun ajetaan rehuaumalta ruokintapöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
No en minä tiedä millä perusteella ihmisiä inhoat. Jos Kajaanin eteläpuolen ihmiset on niitä ärsyttäviä kaupunkilaisia sulle niin kai sitten siinä menee raja. Jos todella joka talvi joudut ilmaiseksi auttamaan ihmisiä jatkuvalla syötöllä, kannattaa varmaan heti ilmoittaa hinauksen taksa, etukäteen. Kyllä avusta maksetaan, ja jos idiootteja osuu liikaa eteen, niin älä auta vaan kerro mistä saa hinausauton. Kyllä varmaan puhetta ymmärtävät?
Ei ne ymmärrä puhetta, niillä on kiire. Neuvon googlaamaan hinausauton numeron, en minä mikään puhelinluettelo ole. Odotellessa voi mennä 2-3 tuntia. Etäisyyttä Helsinkiin on alle 150 km, soittakoot vaikka sieltä kaverin auttamaan. En minäkään voi Tapaninvainiossa rimputella tuntemattomien ovikelloja ja kysellä, kuka tulee antamaan käynnistyskaapeleilla virtaa, kun auto ei käynnisty. Samalla tavalla siellä kaupungissa soitetaan maksullinen apu paikalle, miksi ei myös maalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa täytyy olla maailman paskimmat kuskit, kun missään muualla maailmassa ei tarvita nastarenkaita. Ja ei, en puhu nyt Keski-Euroopasta, vaan esim. Norjassa pärjätään vallan mainiosti kitkarenkailla.
Norja nyt on ilmastollisesti vähän eri asia kuin Suomi. Samoin täällä on maaseudulla teiden kunnossapito talvella sitä luokkaa, että nastarenkaiden kanssakin pitää oikeasti osata ajaa, jotta pysyy tiellä.
Miten Norjan ilmasto eroaa Suomen ilmastosta? Itse en huomaa sen muuttuvan kovinkaan radikaalisti rajan yli mentäessä. Ainakaan mitenkään suotuisampaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko ap sinä itse, että "maalla" on erilaisia keliolosuhteita, Suomi kun on iso maa. Ja ihmisillä erilaisia tottumuksia ajamisen suhteen.
Ei tarkoita ja tyhmempikin sen tajuaa.
Juu on nastarenkaat. Yhden talven ajot käytettynä ostetussa autossa kitkoilla riitti. Kaupungissakin kitkarenkaiden käyttö perustuu siihen, että suurimmalla osalla on nastarenkaat, jotka karheuttavat tien.
Nastarenkaat on alla ja takakontissa ketjut, ei täällä saamari muuten pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan maalla ei tarvitse nastarenkaita, koska teille tulee hyvä lumipinta, joka ei ole liukas.
Katoppa etelänpelle tämä linkkki ja tule sitten vasta aukoton päätäsi,
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801132200666034_u0.shtml
Vierailija kirjoitti:
Nastarenkaat on alla ja takakontissa ketjut, ei täällä saamari muuten pärjää.
Minäpä asunkin niin korvessa että ilman telaketjuja ei liikuta metriäkään.
Ihme että Usa & kanadassa pärjätään kitkoilla ja kesärenkailla
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan maalla ei tarvitse nastarenkaita, koska teille tulee hyvä lumipinta, joka ei ole liukas.
Heh. Se lumipinta kovettuu jäiseksi.
Teiden kunnossapito ei kannata koska ihmishenki ovat nykyisin niin halpa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei suolata eikä hiekoteta teitä, talvella voi tietä pitkin vaikka luistella.
Tajuatko sinä että meille kaupunkilaisille on ihan yks ja sama, mitä renkaita te maalaiset tarvitsette siellä perähikiällä.Ihan sama vaikka asentaisitte neliskanttiset pyörät ajoneuvoihinne. Me ajamme hoidetuilla ja suolatuilla teillä kitkat alla.
Kato kun saa ihan itse valita missä asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katoppa etelänpelle tämä linkkki ja tule sitten vasta aukoton päätäsi,
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801132200666034_u0.shtml
Oulu-Iisalmi ja Kuopio-Joensuu välit viime talvena olivat suolaamattomilta osuuksilta melko järkyttävässä kunnossa. Nelostiellä on noihin verrattuna nautinnollista ajaa oli vallitseva keli mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Meillä sisältyy huoltosopimukseen hinauspalvelu. Sitä paitsi meillä on ihan itselläkin traktoreita, eikä niihinkään tarvitse ketjuja laittaa, jotta liikkeelle pääsee.
En tajua, olen ajanut kitkoilla vuodesta 1989. Niillä olen pärjännyt niin Alpeilla kuin Suonen Lapissa
Vierailija kirjoitti:
Juu on nastarenkaat. Yhden talven ajot käytettynä ostetussa autossa kitkoilla riitti. Kaupungissakin kitkarenkaiden käyttö perustuu siihen, että suurimmalla osalla on nastarenkaat, jotka karheuttavat tien.
Höpöhöpö. Nimenomaanhan nastarenkaat kiilloittavat risteykset jäisiksi ja liukkaiksi. Joskaikilla olisi kitkat tämäkin ongelma poistuisi.
Ai - olenkin asunut maalla aina väärin, kun otan traktorin renkaista ketjut pois vasta keväällä lumien sulettua...
.
.
T: maitomoukka