Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kansallisidentiteetti määritellään?

Vierailija
26.10.2018 |

Tunnen ihmisen, joka on Ruotsissa suomalaisille vanhemmille syntynyt tyttö, joka on 9-vuotiaana muuttanut vanhempiensa synnyinmaahan Suomeen. Hänellä on aviomies, jolla on suomalainen äiti ja marokkolainen, Suomessa yli 40 vuotta asunut isä, mutta poika (ystäväni aviomies) on syntynyt ja kasvanut koko ikänsä Suomessa, käynyt koulunsa suomen kielellä ja vieraillut Marokkossa ensimmäisen kerran 15-vuotiaana todeten, että ei pärjää isältään korvakuulolta opitulla arabian kielellä isänsä synnyinmaassa. Muutenkin tunsi olevansa Marokkossa ulkomailla. Mies kuitenkin näyttää Marokkossa käydessään sen verran paikalliselta, että häneltä odotetaan arabimiehen käytöstä, jota hän ei kulttuurisesti hallitse. Tällä pariskunnalla on kaksi alakouluikäistä poikaa. Suomalaiset isovanhemmat, suomalais-marokkolaiset isovanhemmat, Ruotsissa syntynyt, ruotsia edelleen sujuvasti puhuva, äidinkieleltään suomenkielinen äiti. Suomessa syntynyt, arabiaa takelteleva, suomea äidinkielenään puhuva, arabin näköinen isä.  Pojat ovat suomalaisiksi erityisen ruskeahiuksisia ja -silmäisiä. Minkämaalaisia pojat ovat ja miksi? Entä ystäväni? Entä hänen miehensä?

Minulla on ystävä, joka on syntynyt Chilessä chileläisille vanhemmille. Hänen ollessaan 1-vuotias perhe pakeni poliittisia levottomuuksia Kanadaan. Poika on asunut Kanadassa suurimman osan elämästään (n. 30 vuotta) ja on Kanadan kansalainen. Hän on käynyt koulut englannin kielellä ja ilmoittaa vahvimmaksi kielekseen englannin. Vanhempiensa ja sukulaistensa kanssa puhuu kuitenkin espanjaa. Nyt hän on asunut Suomessa jatko-opiskeluiden vuoksi 1,5 vuotta. Tällä hetkellä harkitsee jäävänsä ja opiskelee myös suomen kieltä. Minkämaalainen tämä ystäväni on ja miksi?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ystävä, joka on syntynyt Suomessa suomalaisille vanhemmille, mutta muuttanut 1-vuotiaana isänsä työn perässä Saksaan. Hän muutti takaisin Suomeen 20-vuotiaana opiskellakseen korkeakoulussa. Sitä ennen oli käynyt koulut esikoulusta lukioon saakka Saksassa saksan kielellä. Hänellä on Suomen ja Saksan kaksoiskansalaisuus. Nyt hän kuten myös vanhemmat asuvat taas pysyvästi Suomessa. Saksassa syntynyt pikkuveli asuu edelleen Saksassa ja on Saksan kansalainen. Perhe puhuu keskenään suomea, mutta ystäväni vahvin kieli on saksa, vaikka suomi on varsin sujuvaa. Hänen vanhempansa ja isovanhempansa (isoisä äidinkielen opettaja) ovat tehneet lapsuus- ja nuoruusvuosina valtavan työn lasten suomen kielen oppimisen eteen. Onnistui. Ystävälläni on koko suku ja paljon ystäviä Suomessa, mutta paljon ystäviä ja henkilökohtaista historiaa myös Saksassa. Minkämaalainen hän siis on ja miksi? Entä pikkuveljensä?

Minulla on täti, joka muutti 20-vuotiaana Pohjanmaalta Sveitsiin. Sieltä löysi saksalaisen miehen, jonka kanssa meni naimisiin ja jäivät pysyvästi Saksaan. Heillä on kaksi lasta: tyttö ja poika (serkkujani), joille tätini ei koskaan puhunut suomea, vaikka itse edelleen puhuu täydellistä suomea ja lukee paljon suomenkielistä kirjallisuutta. Lapsista tuli Suomen ja Saksan kaksoiskansalaisia. Myös tädilläni on kaksoiskansalaisuus. Aikuisena poika luopui Suomen kansalaisuudestaan, koska "halusi välttää armeijan". Tyttö suunnitteli muuttavansa Suomeen oppiakseen suomen kielen, äitinsä kielen. Sitten tytär, siis serkkuni, kuitenkin löysi matkoiltaan miehen, jonka kanssa muutti Australiaan. Tyttären mies on Australian kansalainen. Hänen äitinsä on kotoisin Indonesiasta, isä Australiasta. Serkkutyttöni meni tämän miehen kanssa naimisiin. Hän halusi Australian kansalaisuuden, mutta koska ei voi olla yhtä aikaa kolmen maan kansalainen, luopui Saksan kansalaisuudestaan ja on nyt siis Suomen ja Australian kaksoiskansalainen. Serkkuni perheeseen on syntynyt nyt kaksi lasta, jotka ovat Australian kansalaisia, mutta heille on annettu suomalaiset etunimet. Perhe asuu nykyään Singaporessa.  Minkä maalainen on tätini? Minkämaalainen hänen poikansa? Entä tyttärensä? Entä tyttären mies? Entä heidän lapsensa? Miksi?

Ap

Vierailija
2/5 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt identiteetistä puhutaan, se riippuu siitä miten itse asian kokee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin aiempi kommentoija, eli kyse on identiteetistä.

Esimerkiksi olen ensisijaisesti lappilainen ja suomalainen vasta toiseksi, sillä identiteetiltäni olen lähempänä Ruotsin ja Norjan lappilaisia, kuin vaikkapa hämäläisiä tai savolaisia.

Vierailija
4/5 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Qualia, ei niinkään naamarin väri.

Vierailija
5/5 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansallisidentiteettiä tai maailmankansalaisuutta ei voi ulkopuolelta määritellä. Onko ap:n kysymyksen taustalla nationalistiketju, joka täältä taidettiin jo sulkea?