Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täysipäiväinen opiskelu työttömyystuen turvin?

Vierailija
26.10.2018 |

Osaako joku jeesata? Jos haluan opiskella ammatillisen tutkinnon työttömyystuen turvin, onko tuki sama kuin normaali työttömyystuki ja ts. ei tarvitse etsiä töitä vaan voi kokopäiväisesti opiskella ja saada tutkinnon?
"Jos olet ilmoittautunut TE-toimistoon työnhakijaksi ja oikeutettu työttömyysetuuteen, voit mahdollisesti opiskella omaehtoisesti työttömyysetuudella tuettuna. Tällöin haet opiskeluoikeuden itse tai sovit opintojen jatkamisesta."
Onko tämä sama raha kuin työttömyykorvaus? Paljonko se on kuussa? Opinnot kestäisivät kaksi vuotta, eli juuri sen maksimiajan, jolta tukea voidaan myöntää.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sama raha, oli sitten ansiosidonnainen tai ei. Mutta asian päättää TE-toimisto, et sinä.

Vierailija
2/19 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysturvaa saa vain, jos on työmarkkinoiden käytettävissä arkisin klo 8-16. Tämä on se sääntö, josta ei luisteta, sillä siitä sinulle maksetaan.

Jos selviää, ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä, joudut karenssiin. Erilaiset aktiivisuustoimenpiteet eivät tietenkään vie työttömyysturvaa, mutta jos poistut työmarkkinoiden käytettävyydestä opiskelun vuoksi, se on ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa opiskella päätoimisesti työttömyysturvalla, se on mahdollista, mutta riippuu siitä kauanko opinnot kestävät ja mikä ala on kyseessä ja miten soveltuu sun työllistymissuunnitelmaasi. Lupa pitää siis ennen opintoihin hakemista saada TE-toimistolta.

Hanki siis tiedot opinnoista (kesto, sisältö, yms.). ja sitten jätä yhteydenottopyntö TE-toimistoon. Lähetä tiedot ja kysy jos tarvitaan jotain lisää. Lisäksi käytte läpi työllistymissuunnitelman ja sun pitää pystyä järkevästi selittämään miten ko.koulutus parantaisi sun työllistymistä. Oppilaitoksesta voi saada tuohonkin jotain infoa.

Jos saat TE-toimiston hyväksynnän, koulutus tapahtuu siis osana työllistymissuunnitelmaasi eli voit opiskella päätoimisesti sovitun ajan. Saat siltä ajalta sitä työttömyyskorvausta, johon olisi työttömänä oikeutettu. Siis jos olet liiton jäsen ja täytät työssäoloehdon, saat ansiopäivärahaa liiton kassasta. Jos taas et ole ansiopäivärahaan oikeutettu, sitten haet Kelasta sopivaa korvausta.

Tulojesi perusteella voit olla myös oikeutettu asumistukeen.

Lue ensin tämä:

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/o…

Vierailija
4/19 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on sama kuin työttömyyskorvaus, ja mahdollisesti voit saada lisäksi yhdeksän euroa per opiskelupäivä. Suuruus riippuu siitä paljonko työttömyyskorvausta saisit; sehän ei ole kaikilla sama.

Ei minua ainakaan ole nyt patistettu töitä etsimään, kun opiskelen. Eipä sitä silti mitenkään kytätty aiemminkaan. Olen silti hakenut, sillä työllistyminenhän tässä päätavoitteeni on eikä opiskelu.

Hallituksesta nyt ei koskaan tiedä mitä päättävät, eli jos saattavat voimaan kaavailemansa aktiivimalli kakkosen, niin pitääkö meidän opiskelevienkin hakea duuni per viikko. 

Vierailija
5/19 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiantuntevista vastauksista. Tuo TE-toimiston dokumentti olikin hyödyllistä luettavaa. Tilanne on siis se, että haluaisin irtisanoutua nykyisestä työstäni, jossa en yhtään viihdy ja opiskella AMK-tutkinnon mutta tuossa TE-toimiston infossa sanottiin, että jotta ei voi irtisanoutua itse ja sen perusteella hakea opiskeluun työttömyysetua. Tietenkin voin hakea opintovapaata, mutta se tietää vielä lähes vuoden kärvistelyä työssä, jossa en viihdy...

Vierailija
6/19 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiantuntevista vastauksista. Tuo TE-toimiston dokumentti olikin hyödyllistä luettavaa. Tilanne on siis se, että haluaisin irtisanoutua nykyisestä työstäni, jossa en yhtään viihdy ja opiskella AMK-tutkinnon mutta tuossa TE-toimiston infossa sanottiin, että jotta ei voi irtisanoutua itse ja sen perusteella hakea opiskeluun työttömyysetua. Tietenkin voin hakea opintovapaata, mutta se tietää vielä lähes vuoden kärvistelyä työssä, jossa en viihdy...

No itsensä irtisanominen aiheuttaa karenssin, joten sulle ei tule oikeutta työttömyysturvaan eikä siten onnistu opinnotkaan työttömyystuella. Ja jos kerran jo olet vakituisissa töissä, ei onnistu selittää että koulutus parantaisi työllistymistäsi.

Mikset hae opintovapalle, pääset ainakin pois työpaikalta eikä sitä tiedä mitä sielläkään opintovapaan aikana tapahtuu.

Ikävä tilanne, mutta eikö sulla ole mahdollisuus irtisanoutua ja aloittaa opintoja opintotuella?

Muuten menee vaikeaksi kun sun pitäisi joutua työttömäksi ilman omaa syytäsi. Onko työ mitenkään mielekästä ja osaamistasi vastaavaa? Onko sulla mitään terveysongelmia, jotka vaikeuttavat työn tekemistä? MItään järkeviä syitä miksi lähteä työpaikasta?

Vierailija
7/19 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha on sama kuin työttömyyskorvaus, ja mahdollisesti voit saada lisäksi yhdeksän euroa per opiskelupäivä. Suuruus riippuu siitä paljonko työttömyyskorvausta saisit; sehän ei ole kaikilla sama.

Ei minua ainakaan ole nyt patistettu töitä etsimään, kun opiskelen. Eipä sitä silti mitenkään kytätty aiemminkaan. Olen silti hakenut, sillä työllistyminenhän tässä päätavoitteeni on eikä opiskelu.

Hallituksesta nyt ei koskaan tiedä mitä päättävät, eli jos saattavat voimaan kaavailemansa aktiivimalli kakkosen, niin pitääkö meidän opiskelevienkin hakea duuni per viikko. 

Ei saa 9 euroa päivässä ja ei aktiivimallit vaikuta kun on koulutuksessa. Ei ykkönen eikä kakkonen.

Vierailija
8/19 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin omaehtoisena koulutuksena liitonpäivärahalla. Olin työtön työnhakija ennen kouluun hakua, ja ns. vaikeasti työllistyvä (omaishoitaja).

Et tule saamaan te keskuksen hyväksyntää jos irtisanoudut töistä, ja jos sulla kerran on työpaikka.

Voisitko opiskella työnohessa iltaisin ns. monimuotokoulutuksena? Entäs oppisopimus?

Vierailija
9/19 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa 9 euroa päivässä ja ei aktiivimallit vaikuta kun on koulutuksessa. Ei ykkönen eikä kakkonen.

Joo samaa mieltä. 9€ lisä on poistettu tän vuoden alusta. Päivärahalla opiskeleva on työttömänä työnhakijana, mutta työpaikkoja ei tarvitse hakea. Te toimistolle vain välillä ilmoitetaan että opiskelu sujuu suunnitelmien mukaan.

Vierailija
10/19 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa opiskella päätoimisesti työttömyysturvalla, se on mahdollista, mutta riippuu siitä kauanko opinnot kestävät ja mikä ala on kyseessä ja miten soveltuu sun työllistymissuunnitelmaasi. Lupa pitää siis ennen opintoihin hakemista saada TE-toimistolta.

Hanki siis tiedot opinnoista (kesto, sisältö, yms.). ja sitten jätä yhteydenottopyntö TE-toimistoon. Lähetä tiedot ja kysy jos tarvitaan jotain lisää. Lisäksi käytte läpi työllistymissuunnitelman ja sun pitää pystyä järkevästi selittämään miten ko.koulutus parantaisi sun työllistymistä. Oppilaitoksesta voi saada tuohonkin jotain infoa.

Jos saat TE-toimiston hyväksynnän, koulutus tapahtuu siis osana työllistymissuunnitelmaasi eli voit opiskella päätoimisesti sovitun ajan. Saat siltä ajalta sitä työttömyyskorvausta, johon olisi työttömänä oikeutettu. Siis jos olet liiton jäsen ja täytät työssäoloehdon, saat ansiopäivärahaa liiton kassasta. Jos taas et ole ansiopäivärahaan oikeutettu, sitten haet Kelasta sopivaa korvausta.

Lue ensin tämä:

Tota, siihen omaehtoisen opiskelun hakemiseen tarvitaan oppilaitoksesta tieto siitä koulutuksesta just sen hakijan kohdalta eikä sitä voi oppilaitos täyttää ennenkuin opiskelupaikka on saatu. Etukäteen voi toki päivittää sitä omaa suunnitelmaa että opiskelu olisi yksi vaihtoehto. Mutta tukea haetaan kun opiskelupaikka on saatu, ennen opintojen alkua kuitenkin. Jos pääsee sisään varasijoilta niin silloin tuki voidaan myöntää poikkeuksellisesti vaikka opinnot olisivatkin varsinaisesti jo alkaneetkin.

Mutta tosiaan jos irtisanoutuu työstään siksi että lähtee opiskelemaan niinkuin AP olisi tekemässä, ei etuutta voi saada millään. Paitsi jos irtisanoutuminen johtuu terveydellisistä syistä.

T. kys. tavalla just opinnot aloittanut

Vierailija
11/19 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue ensin tämä:

Lupaa ei saa ennen kuin on saanut opiskelupaikan ja toimittanut todistuksen TE-toimistoon ja sen lisäksi kolme erilaista lomaketta. Sitten seuraavassa työryhmän kokouksessa joko puolletaan tai se kielletään.

Tiedän tämän koska tein tämän itse viime syksynä.

Tietenkin asiaa kannattaa kysellä TE-toimistosta ennen hakemista, että ovatko aiotut opinnot lainkaan sellaisia mitä voidaan puoltaa. Lopullinen lupa tulee vasta kun on ottanut opiskelupaikan vastaan ja se päätös voi olla myös kielteinen, riippuen työryhmän arviosta. Esim. minä sain sosionomiopintoihin luvan (alla korkeakoulututkinto), opiskelukaveri ei (alla AMK-tutkinto).

Jos tulee kielteinen päätös, niin on aika kusisessa paikassa. Opinnoille ei ole rahoitusta jos ne aloittaa. Toisaalta työkkäri voi katsoa sinun olevan päätoiminen opiskelija kun sulla on oposkelupaikka vastaanotettuna.

Minä vaadin tästä kirjallisen lausunnon: koska olen luvan saadakseni joutunut ottamaan jo opiskelupaikan vastaan ja saankin kieltävän päätöksen, voin olla aloittamatta opiskelut enkä saa siitä karenssia vaan työttömyyteni jatkuu ennallaan kieltävän päätöksen vuoksi. Tämä kannattaa pyytää.

Vierailija
12/19 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue ensin tämä:

Tää on väärä ohje!!! Lupaa voi hakea vasta kun opiskelupaikka on saatu! Sitä ei saa etukäteen.

Vierailija
13/19 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen opiskellut jo vuosia, mutta en ole ilmoittanut TE-toimistolle asiasta. Muuten varmaan vaatisivat jotakin selvitystä ja KELA lopettaisi työttömyyskorvauksen maksamisen. Menee liian hankalaksi ja tulee byrokratiaa lisää. On aika epätodennäköistä, että minulle tarjottaisiin työpaikkaa tai muuta vastaavaa. Mielestäni se ei kuulu TE-toimistolle mitä teen työttömyysaikanani. Opiskeluni ei ole muilta pois.

Vierailija
14/19 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa mahdollista, mutta käytännössä Te-keskus tai ely-keskushan se kai on nimeltään, päättää asiasta. Olen saanut kolme kielteistä päätöstä kolmeen eri ammattiin. Työtömänä voit toki opetella "salaa", mutta jos työkkäri saisi tietää asiasta, saisit sapiskaa. Sama juttu akateemisten juttujen kanssa. Tosin yliopisto-opiskelijoiden pitää päivärahaa hakeakseen keskeyttää opintonsa ja hakea virallinen keskeyttämistodistus ja luopua opiskelija-alennuksista ja muista jutuista.

Vierailija
15/19 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen opiskellut jo vuosia, mutta en ole ilmoittanut TE-toimistolle asiasta. Muuten varmaan vaatisivat jotakin selvitystä ja KELA lopettaisi työttömyyskorvauksen maksamisen. Menee liian hankalaksi ja tulee byrokratiaa lisää. On aika epätodennäköistä, että minulle tarjottaisiin työpaikkaa tai muuta vastaavaa. Mielestäni se ei kuulu TE-toimistolle mitä teen työttömyysaikanani. Opiskeluni ei ole muilta pois.

Muttet oo työmarkkinoitten käytettävissä ma-pe klo.8-16 :D

Vierailija
16/19 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo samaa mieltä. 9€ lisä on poistettu tän vuoden alusta. Päivärahalla opiskeleva on työttömänä työnhakijana, mutta työpaikkoja ei tarvitse hakea. Te toimistolle vain välillä ilmoitetaan että opiskelu sujuu suunnitelmien mukaan.

Joo, tuo 9€ tosiaan poistettiin kaikilta muilta aikuisopiskulijoilta paitsi maahanmuuttajaopuskelijoilta. Syytä en tiedä, miksi noin tapahtui.

Vierailija
17/19 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muttet oo työmarkkinoitten käytettävissä ma-pe klo.8-16 :D

Kyllä muuten olen tarvittaessa. Jos sellainen ihme sattuisi, että minulle tarjottaisiin töitä niin tokihan minä voin opiskelut keskeyttää siksi aikaa.

Vierailija
18/19 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä liiton raha? Ei liitto ansiosidonnaista maksa.

Vierailija
19/19 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata kysyä Ely-keskuksesta lausuntoa. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän