Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on parasta suomenruotsalaisuudessa?

Vierailija
26.10.2018 |

Varmaan se uskonto ja asioiden älyllistäminen, kun asiat saadaan sanotuksi ja teatteri.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenkielisenä ruotsinkielisessä perheessä ja ystäväpiirissä: hyvä koulutus (Hankenille ei pääse sanomalla hej:D) ja 100% työllistymisaste (omilla meriiteillä, ei suhteilla).

Hihii, tuota nyt et usko itsekään! :D

Hihii itsellesi. Sattumalta tiedän missä ystäväni ja perheenjäseneni ovat töissä eikä perheenjäseniä ole kenelläkään samassa paikassa. Esim olen seurannut 22v oman mieheni urakehitystä ja työnhakua. Samoin lapsemme ovat hankkineet työpaikkansa itse. Ymmärrätkö??

Kaikki eivät ole käyneet Hankenia, muitakin oppilaitoksia löytyy Suomessa ja maailmalla.

Vierailija
22/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyllynreiät

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä ne ruotsinkieliset koulut on ihan suomenkielisillekkin avoimpia.

Ja helpompi päästä sisään, koska tosiaan hakija-pääsijä suhde on suurempi. Mä olen ihan suomenkielinen mutta nautin siitä edusta oppia pakollista ruotsia, joka avasi mulle ovet ruotsinkieliseen yliopistoon kun suomenkieliseen en päässyt.

Opin kielen paremmin vasta käytännön tasolla, sain haluamani koulutuksen ja työskentelen nyt ulkomailla yrityksessä, jossa sekä suomen-, että ruotsinkielen osaaminen oli ratkaisevana tekijänä paikkaa haettaessa. Pystyn käsittelemään lähes koko Pohjoismaiden asiakkaat.

Summa summarum, älkää antako sen hämätä, että nämä "edut" olisi vaan suomenruotsalaisten oikeuksia :)

Vierailija
24/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen vihollinen eli Suomi, suomalaisuus ja suomen kieli yhdistää ja luo hyvän yhteishengen.

Vierailija
25/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoon pääseminen on helpompaa kuin kantasuomalaisille ammattikouluun pääseminen.

Vierailija
26/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

age is just a number kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

age is just a number kirjoitti:

Jos olen täysin rehellinen, niin naureskelu suomenkielisten stereotypioille meistä. :D

Joskus kun ollaan purjehtimassa niin pukeudutaan ihan piruuttaan silleen tosi stereotyyppisesti ja avataan pullo kuohuvaa kun saavutaan satamaan illalla. Sitten istutaan kannella ja lauletaan juomalauluja ja katsellaan kun "suomalaiset" kihisee v*tutuksesta viereisissä veneissä se iänikuinen karhutölkki tai tonkkaviinilasi kourassa. ;)  

Ja sitten ihmettelet miksi teistä ei pidetä.

En ihmettele. Olen hyväksynyt sen, että meistä ei pidetä kuitenkaan, ja eipä se mun päivittäistä elämää haittaa yhtään. :) Toki mun ystäväpiiri (jossa myös suomenkielisiä, avomies mukaanlukien) tietää etten ole oikeasti tuommoinen, ja tuntemattomien stereotypioista en välitä. 

Jag gillar er :)  ja olen ihan suomenkielinen suomalainen, tyvärr

Vierailija
27/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on se kun puhuu niin hyvää suomea, että keskustelukumppanit yleensä yllättyvät kuullessaan suomenruotsalaisuudesta. Eikä se ole muutenkaan tullut ilmi ulkoisten piirteiden myötä (lue: en purjehdi, en ole rikas eikä vanhemmatkaan). Hankenin olen kyllä käynyt.