Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on parasta suomenruotsalaisuudessa?

Vierailija
26.10.2018 |

Varmaan se uskonto ja asioiden älyllistäminen, kun asiat saadaan sanotuksi ja teatteri.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse jonottaa kunnan palveluihin puhelimessa.

Vierailija
2/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman mitään edellytyksiä saa nauttia käsittämättömistä etuoikeuksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etuoikeudet

Vierailija
4/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen täysin rehellinen, niin naureskelu suomenkielisten stereotypioille meistä. :D

Joskus kun ollaan purjehtimassa niin pukeudutaan ihan piruuttaan silleen tosi stereotyyppisesti ja avataan pullo kuohuvaa kun saavutaan satamaan illalla. Sitten istutaan kannella ja lauletaan juomalauluja ja katsellaan kun "suomalaiset" kihisee v*tutuksesta viereisissä veneissä se iänikuinen karhutölkki tai tonkkaviinilasi kourassa. ;)  

Vierailija
5/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

age is just a number kirjoitti:

Jos olen täysin rehellinen, niin naureskelu suomenkielisten stereotypioille meistä. :D

Joskus kun ollaan purjehtimassa niin pukeudutaan ihan piruuttaan silleen tosi stereotyyppisesti ja avataan pullo kuohuvaa kun saavutaan satamaan illalla. Sitten istutaan kannella ja lauletaan juomalauluja ja katsellaan kun "suomalaiset" kihisee v*tutuksesta viereisissä veneissä se iänikuinen karhutölkki tai tonkkaviinilasi kourassa. ;)  

Ja sitten ihmettelet miksi teistä ei pidetä.

Vierailija
6/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kun pappa betalar, ei ole huolen häivää.

Vierailija
7/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkostot ja yleensä perhekeskeisyys!

Vierailija
8/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman mitään edellytyksiä saa nauttia käsittämättömistä etuoikeuksista.

Näitä ovat?

Vierailija
9/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo yliopistotutkinto ilman tuhansia hakijoita. Sen kun vaan kävelee Hankenille sisään ja sanoo ”Hej!”

Tai kun saa minkä tahansa viran tai työpaikan, koska osaa sujuvasti kaikkia kotimaisia.

Erilaiset säätiöt, joilta saa etuuksia, mm. asunnon helposti.

Kouluja ja tarhapaikkoja on rutkasti. Siitä vain valikoi.

Vierailija
10/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verkostot ja yleensä perhekeskeisyys!

Tää on myös haitta. Kuvittele tilanne, jossa kaikilla menee hyvin, kaikki tuntee kaikkien asiat ja sinä olet siinä porukassa se, jolla menee huonosti. Ei kiva.

Vierailija
11/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun on pikkasen parempaa väkeä kuin suomalaiset

Vierailija
12/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se kun pappa betalar, ei ole huolen häivää.

Niin, sen kun nostelee perheen firmasta osakkeita ja nautiskelee.

Ihan kiva, että on TET-paikka, harjoittelupaikka ja työpaikka heti valmistuessa. Jollei perhefirmassa, niin papan kaverin tai sedän firmassa.

Vierailija
13/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele. Olen hyväksynyt sen, että meistä ei pidetä kuitenkaan, ja eipä se mun päivittäistä elämää haittaa yhtään. :) Toki mun ystäväpiiri (jossa myös suomenkielisiä, avomies mukaanlukien) tietää etten ole oikeasti tuommoinen, ja tuntemattomien stereotypioista en välitä. 

Vierailija
14/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkielisenä ruotsinkielisessä perheessä ja ystäväpiirissä: yhteisöllisyys, sukupolvien välinen yhteys (meidän lapset on nyt 3. sukupolvea joka tuntee toisensa vauvasta vaariin. Kohta tulee 4. sukupolvi), hauskanpito (esim rapujuhlat, blinijuhlat, mökkireissut jne aina lapsetkin mukana), hyvä kasvatus ja toisten huomioonottaminen, toisten auttaminen (me 4 perhettä rakensimme yhtä aikaa talot ja teimme talkoohommia toisillemme), hyvä koulutus (Hankenille ei pääse sanomalla hej:D) ja 100% työllistymisaste (omilla meriiteillä, ei suhteilla). Kukaan ei ole rikas mutta omalla työllä on saavutettu mukava elintaso. Ei uskonnollisuutta.

Toisaalta - mun sukujuuret on Karjalassa ja ihan sama elämänkatsomus ja sosiaalinen verkosto sitäkin kautta. Ketään ei katsota pitkin nenänvartta, perheeseen kuulutaan väriin, uskontoon tai pankkitiliin katsomatta.

Vierailija
15/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä video tiivistää kaiken:

Kannattaa katsoa niin saa piristystä päivään.

Vierailija
16/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenkielisenä ruotsinkielisessä perheessä ja ystäväpiirissä: hyvä koulutus (Hankenille ei pääse sanomalla hej:D) ja 100% työllistymisaste (omilla meriiteillä, ei suhteilla).

Hihii, tuota nyt et usko itsekään! :D

Vierailija
17/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko se se Heeeelan gååår?

Vierailija
18/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerro mulle miten se, että pukeutuu tietyllä tavalla ja juo skumppaa ja puhuu ruotsia on niin kauheen loukkaavaa niitä jupisijoita kohtaan? Mikä tossa on sellaista että se ei sua ihmetytä ettei heistä pidetä? T.tavissuomalainen

Vierailija
19/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista kokemuksista se ettei  muut tiedä taustaa. 

Sen kerran, kun tulee ilmi taustani ja suomenruotsalaisuuteni niin tulee se aika vakio : Sulla on niin helppoa, ei sun tarvitse tehdä mitään, kun kaikki tulee valmiina eteen.

Niin olen kyllä ihan ilman muita tehnyt sen mitä nyt teen ja teen sitä yhdrssä puolisoni kanssa. Olemem yhdessä tämän luoneet. Ilman  suvun  apuja. Olen raatanut tämän eteen. Joutunut luopumaan asioista saadakseni sen mitä nyt on (ja se ei ole paljoa, mutta pärjään näin).

Valmiina ei ole tullut. Sukua en ole hyödyntänyt. Päinvastoin.

Parasta tässä on kyllä se, että monikielisyys tuo etuja. Suomenruotsalaisuus on tuonut helppoutta opiskella muita kieliä.

Vierailija
20/27 |
26.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä tietyt vähemmistöt Suomessa ovat hyvin sisäistäneet ajatuksen "elämä on peli" ja päätyneet elämään omassa etnisessä kuplassa kansallispukuineen- tai kielineen. 

Jos kuopiolaisperheen lapsi ei osaa suomea, niin se vaikuttaisi olevan lastensuojelun tai erityisopetuksen paikka, kun Suomessa kuitenkin asutaan, mutta vähemmistöläiselle se voi olla tapa saada tarkasti junailtuja etuja aikuisena, vaikka oikeasti olisikin oppinut suomea. Vähemmistöläiselle perustaitojen puuttuminen voi olla ylpeyden aihe.