Apua! Lapsilisät ei ole tilillä! :O
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Op:ssa on tullut. Ja kivat teille, joille lapsilisällä ei ole erityistä merkitystä. Itsellä oli tili tyhjänä ja nyt pääsee ostamaan viikonlopun ruuat.
Milläs te maanantana elätte?
No kyllä tuolla summalla ensi viikon keskiviikkoon pärjätään, kun kaksin asutaan. Torstaina palkkapäivä, vaikkei asia sinulle kuulukaan.
Olisiko se syy siinä, kun kaksin asutte, että miehesi ei ole enää ikänsä vuoksi oikeutettu lapsilisään
Vierailija kirjoitti:
Soitanko Kelaan vai mitä teen? Paniikki! SOS!
Minulla oli onneksi aikoinaan sen verran reilut vanhemmat, että sain lapsilisät omalle Postipankin tilille. Ne rahat kuuluu lapselle eikä vanhemmille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pissismammat kirjoitti:
Aika onnetonta rahan käyttöä, jos pitää lapsilisä päivää vahtia... Ja sit heti ostamaan hiusväriä, ripsaria, siideriä ja uudet legginsit. Sit vähä maitoo ja kauraryynejä lapselle. Niin ja purkki ruokia. Hups. No seuraavat rahat tulee kuunalusta kun tulee asumistuki ja työttömyyskorvaus ja elarit, ehkä sit pääsis baarinkin. Wt elämää parhaimmillaan
Oletpa ilkeä, törkeä ja alhainen ihminen.
Olen pitkällä sairaslomalla auto-onnettomuuden jälkeen, käytänmössä en pysty jatkamaan ammatissani tämän jälkeen ainakaan lähivuosina. Opintolainaa on vielä vähän maksamatta ja asumme helsingissä eli asuminen on kallista. Odotan lapsilisiä jokaisena kuukautena ja tiedän monia, joille se on todellisuutta ilman mainitsemiasi juttuja.
Ihminen voi olla köyhä monesta syystä. Jos luulet, että oikeasti köyhät ovat köyhiä shoppailun vuoksi, suosittelen sinulle objektiivista, tutkimuksene perustuvaa koulutusta sekä jonkinlaista terapiaa, sillä ilkeys ja pahan ajatteleminen heikommassa asemassa olevista ovat luonnehäiriöitä. Olet häiriintynyt ihminen, ilkeilet käytännössä minun lapsilleni, jotka ovat täysin viattomia tähän tilanteeseen.
Minä ja lastemme isä olemme akateemisesti koulutettuja, valmistuneita, mutta on aloja, joissa ei varsinaisesti työllä rikastuta erityisesti kun tulet lapsuudenkodista, jossa ei ollut jakaa muuta kuin sivistystä ja kirjallisuutta. Tällaiset elämäntavat ja kutsumukset ovat sinulle tietysti vieraita.
En osta koskaan mitään noita mainitsemiasi asioita ja lasten etu on ykkösasemassa. Todellakin olemme kotona, että on varaa pitää lasten harrastuksista kiinni, toisaalta myös viihdymme yhdessä, kotimme on viihtyisä ja paljon voi harrastaa kotona, esim maalaaminen, yhteiset pelit, lukeminen, leipominen jne.
Paina pääsi ja häpeä ilkeyttäsi. Lyöt lyötyjä, senkin pikku koulukiusaaja.
Ja ap, meille on tullut, ei ole pop-pankki.
Aplodeja. Nyt tuli sellaisia viisauksia. Ihminen voi olla köyhä monesta syystä. Kuinka moni kuuli ekaa kertaa, että pääkaupunki seudulla asuminen on kallista? Ihminen voi joutua työkyvyttömäksi onnettomuuden johdosta? Jäädä työttömäksi? Sairastua? Erota? Jäädä leskeksi?
Mutta pitää ottaa huomioon, että nämä havainnolliset oivallukset ovat syntyneet akateemisesti koulutetulta henkilöltä. Vähän kunnioitusta nyt ja nöyrä kumarrus viisauden edessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pissismammat kirjoitti:
Aika onnetonta rahan käyttöä, jos pitää lapsilisä päivää vahtia... Ja sit heti ostamaan hiusväriä, ripsaria, siideriä ja uudet legginsit. Sit vähä maitoo ja kauraryynejä lapselle. Niin ja purkki ruokia. Hups. No seuraavat rahat tulee kuunalusta kun tulee asumistuki ja työttömyyskorvaus ja elarit, ehkä sit pääsis baarinkin. Wt elämää parhaimmillaan
Oletpa ilkeä, törkeä ja alhainen ihminen.
Olen pitkällä sairaslomalla auto-onnettomuuden jälkeen, käytänmössä en pysty jatkamaan ammatissani tämän jälkeen ainakaan lähivuosina. Opintolainaa on vielä vähän maksamatta ja asumme helsingissä eli asuminen on kallista. Odotan lapsilisiä jokaisena kuukautena ja tiedän monia, joille se on todellisuutta ilman mainitsemiasi juttuja.
Ihminen voi olla köyhä monesta syystä. Jos luulet, että oikeasti köyhät ovat köyhiä shoppailun vuoksi, suosittelen sinulle objektiivista, tutkimuksene perustuvaa koulutusta sekä jonkinlaista terapiaa, sillä ilkeys ja pahan ajatteleminen heikommassa asemassa olevista ovat luonnehäiriöitä. Olet häiriintynyt ihminen, ilkeilet käytännössä minun lapsilleni, jotka ovat täysin viattomia tähän tilanteeseen.
Minä ja lastemme isä olemme akateemisesti koulutettuja, valmistuneita, mutta on aloja, joissa ei varsinaisesti työllä rikastuta erityisesti kun tulet lapsuudenkodista, jossa ei ollut jakaa muuta kuin sivistystä ja kirjallisuutta. Tällaiset elämäntavat ja kutsumukset ovat sinulle tietysti vieraita.
En osta koskaan mitään noita mainitsemiasi asioita ja lasten etu on ykkösasemassa. Todellakin olemme kotona, että on varaa pitää lasten harrastuksista kiinni, toisaalta myös viihdymme yhdessä, kotimme on viihtyisä ja paljon voi harrastaa kotona, esim maalaaminen, yhteiset pelit, lukeminen, leipominen jne.
Paina pääsi ja häpeä ilkeyttäsi. Lyöt lyötyjä, senkin pikku koulukiusaaja.
Ja ap, meille on tullut, ei ole pop-pankki.
Tässä elävää oppimateriaalia, jota ei kannata niiden ohittaa jotka vasta suunnitelevat perheen perustamista. Hyvät ajat ei ole ikuiseksi ajoiksi ansaittuja vaan saattaa tulla tilanteita, joissa jokainen sentti pitääkin laskea. Hoitakaa nyt ainakin ne opintolainat ensin pois ja huolehtikaa, että muiden lainojenkin jälkeen jää edes jotain säästöön.
Itsehän olisin tuolla ennakoimistarpeella päässyt lisääntymään ehkä nelikymppisenä.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Ei, en ole varakas, saan ainoastaan opintorahan ja mies tienaa alle keskitulon. Rahaa kertyy kun sitä säästää ja sijoittaa, ja mielestäni lapsiperheessä puskuri on pakollinen. Olen säästänyt toimeentulotuestakin, jota sain yhden kesän kun jäin ilman työtä. Itse asiassa se oli niin suuri summa opintorahan jälkeen etten edes tiennyt, mihin sen kaiken tuhlata.
Niin, toimeentulotuki ja opintoraha. Et tiennyt mihin sen kaiken tuhlata. Tässä on nyt jotain pielessä. Elät veronmaksajien rahoilla ja ainoa huolesi on mihin voisit kaiken tuhlata. Häpeä edes, vaikka tuskin osaat, kun mielestäsi työssäkäyviä voi verottaa niin paljon, että kaltaisesi "työnä" on ajatella mihin kaikki tukiaiset saisi tuhlattua. Pistää vihaksi moinen asenne.
Ihmettelinkin, kun pikku-salemme oli täynnä äitejä lapsineen. Lapsilisäpäivä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole 21 vuoden aikana myöhästyneet kertaakaan.
Maksetaanko sinulle vieläkin lapsilisää?
No, just. :D Eihän perseessä voi olla eri ikäisiä lapsia? Yksi 21 v ja yksi esim. 4 v
Ei voi olla. Ei sinne millään voi mahtua. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole 21 vuoden aikana myöhästyneet kertaakaan.
Maksetaanko sinulle vieläkin lapsilisää?
No, just. :D Eihän perseessä voi olla eri ikäisiä lapsia? Yksi 21 v ja yksi esim. 4 v
Ei voi olla. Ei sinne millään voi mahtua. :)
Niin 21v jos on vielä vähän pullea ja 4v samoin, niin kyllä siinä p erse vähintäänkin repeää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitanko Kelaan vai mitä teen? Paniikki! SOS!
Perjantai ja taitaa siiderit jäädä hyllyyn.
Miten niin siiderit hyllyyn? Kyllä lapsilisä- ja eläkkeenmaksupäivät näkyvät kaupan liikevaihdossa ja elintarvikkeiden ja lasten vaatteiden myyntitilastoissa, samaa en ole huomannut siiderin ja oluen myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Ei ole mitään tarvettaa käydä heti aamusta katsomassa.
Jaa.. mä tsekkaan pankin joka aamu, että korttiostokset ja laskut ovat velottuneet ja tulevat rahnat tulleet.
Kuvittelin tämän olevan ihan tavallista taloudenhoitoa, mutta sitä siis tehdäänkin vaan tarpeen mukaan.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes huomaisi tuollaista kuukausiin, ehkä siinä vaiheessa kun monta lapsilisääx3 on jäänyt tulematta, osaisin reagoida. Käyn verkkopankissa hyväksymässä ainoastaan laskuja, jotka jostain syystä eivät mene suoraveloituksena. Vieras tilanne että pitäisi päivittäin kytätä rahatilannetta. Uhrasin kyllä ajatuksen tämän aamun ahdistuneille joilta jäivät ostokset kauppaan ja bensat huoltsikan säiliöön, että miten ne selviävät äkillisistä menoista noin muuten jos puuttuva satanen tai kaksi ajaa arjen samantien kaaokseen.
Ei, en ole varakas, saan ainoastaan opintorahan ja mies tienaa alle keskitulon. Rahaa kertyy kun sitä säästää ja sijoittaa, ja mielestäni lapsiperheessä puskuri on pakollinen. Olen säästänyt toimeentulotuestakin, jota sain yhden kesän kun jäin ilman työtä. Itse asiassa se oli niin suuri summa opintorahan jälkeen etten edes tiennyt, mihin sen kaiken tuhlata.
Mulla on psukuria pariksi vuodeksi elinkuluihin, mutta käyn silti päivittäin pankissa, tsekkaamassa että korttiostot on oikein eikä korttiani ole kaapattu. Sen lisäksi seuraan kk ostosten pysymistä budjetissa jättämällä käyttötilille vain käyttörahat, joten jos homma skulaa kuten pitää, on lapsilisän aikoihin pohja jo näkyvissä.
Onko sulla käynyt useinkin niin, että korttiostot on väärin tai korttisi on kaapattu? Niin usein, että esim kerran viikossa verkkopankissa käynti ei riittäisi?
Mä pysyn budjetissa ihan vain siten, että kun olen tehnyt vuosibudjettini, en käytä enempää rahaa kuin mitä olen siinä suunnitellut käyttäväni. Jos jostain syystä on ostettava enemmän, tiedän suoraan, että seuraavina päivinä on ostettava suunniteltua vähemmän. Esim jos päiväbudjettini on esim 50 € ja tänään ostan 70€:lla, niin huomenna ostan vain 30€:lla tai vaihtoehtoisesti sekä huomenna että ylihuomenna 40 €:lla. Ei mun tarvitse käydä verkkopankista katsomassa, paljonko tänään tai eilen käytin rahaa. En sentään niin dementikko vielä ole, vaikka eläkeikä alkaakin pikkuhiljaa lähestyä.
Tjaa... mutta mä teen toisin. Ostan mitä tarvitsen ja jos tulee tässä kuussa ostettua autonrenkaat, lapselle luistimet ja monot sekä parit kaverisynttärilahjat ja itsekin kävin vielä firman pikkujoulujen jatkoilla, niin loppukuusta tarvii bensaa ja ruokaa varten joko siirtää lisää tai käyttää visaa. Mutta jos tässä kuussa ei ole ostanut muuta kuin ruokaa ja bensaa, pitäisi jäädä muutama satanen yli. Se nyt vain on mun tapa seurata omaa kulutusta, saat toki tehdä toisin.
Käyn myös huutonet-kauppaa, en tietäisi milloin postittaa mitäkin ellen seuraisi tiliäni.
Vierailija kirjoitti:
Niin, toimeentulotuki ja opintoraha. Et tiennyt mihin sen kaiken tuhlata. Tässä on nyt jotain pielessä. Elät veronmaksajien rahoilla ja ainoa huolesi on mihin voisit kaiken tuhlata. Häpeä edes, vaikka tuskin osaat, kun mielestäsi työssäkäyviä voi verottaa niin paljon, että kaltaisesi "työnä" on ajatella mihin kaikki tukiaiset saisi tuhlattua. Pistää vihaksi moinen asenne.
Elän viisi ja puoli vuotta veronmaksajien rahoilla (opintoraha n. 270 e, jonka saavat kaikki muutkin perheelliset korkeakouluopiskelijat), jotta voin valmistumiseni jälkeen terapoida kaltaisiasi elämälle katkeria. :)
Tulevat sitten Porvoon mitalla.
Säästöt meni sairaalalaskuihin? Missä asut? Suomessa on maksukatto, oliko se 600 e vuosi ja sen jälkeen ei tarvitse itse maksaa. Ei ne säästöt siis kovin kummoiset olleet.
Pissismammat kirjoitti:
Kaikkia se leipä elättää. mene kuule muualle v.......maan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten joku voi olla niin persaukinen, että about 90 euroa pistää talouden sekaisin. Surullista. Meillä lisät menee sinne minne kuuluukin, lapselle. Tuolla rahalla hän saa hyvän talvihaalarin. Johon olisi kyllä varaa ilman lisiäkin...
Lapsilisä tarkoittaa valtion lapsiperheille maksamaa etuutta ja tulonsiirron muotoa, jolla kompensoidaan lapsen huollosta aiheutuvia kustannuksia. Lapsilisällä voi nähdä olevan lapsiperheen toimeentuloa tukevan vaikutuksen ohella syntyvyyttä lisäävä kannustinvaikutus.
Anna vaan lapsillesi jos ei mene taloudenpitoon, mutta ei se mitenkään kuulu lapselle se raha.
1980-luvulla, kun lapsilisät vielä maksettiin vain 4 kertaa vuodessa, ne todellakin käytettiin lasten tarpeisiin. Lapsilisillä käytiin ostamassa lapsille seuraavan kauden kengät ja muut vaatteet, luistimet, polkupyörät jne. Ei niillä makseltu laskuja tai ostettu ruokaa.
Sama kai mistä se raha laskuihin tai luistimien menee.
Vierailija kirjoitti:
Säästöt meni sairaalalaskuihin? Missä asut? Suomessa on maksukatto, oliko se 600 e vuosi ja sen jälkeen ei tarvitse itse maksaa. Ei ne säästöt siis kovin kummoiset olleet.
Sairaalapäivämaksu laskee maksukaton täytyttyä, mutta ilmaista se ei edelleenkään ole, kuten moni kuvittelee.
Voi vttu, köyhän on kuule paha pitää tilillään mitään kymppitonneja.