Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
$

Hei mammat!

Kaipaisin kokemuksia korkeasti koulutetuilta (maisteri tai ylemmät) kotiäideiltä. Itsellä on suunnitelmissa olla lapsen kanssa kotona kome vuotta ja tämän jälkeen laittaa lapsi osa-aikaisesti päiväkotiin ja työskennellä itse osa-aikaisesti.

Perusasit on kunnossa, olemme. mieheni kanssa velattomia ja sijoitusvarallisuutta on jonkin verran. Eron sattuessa en myöskään jäisi tyhjän päälle. Pelkään kuitenkin sabotoivani uraani tässä oikein huolella. Työhön, josta jäin äitiyslomalle en halua palata (matkustelua, pitkiä päiviä ja ei vapaa-aikaa). Eli tähän tulisi päälle vielä työpaikan vaihto, kun töihinpaluu koittaisi. Miten olette kokeneet työllistymisen kotona olon jälkeen? Miten olette pitäneet ammattitaitoa yllä? Kuinka pitkään olette uskaltaneet olla kotona? Itsellä painaa tässä asiassa enemmän tuo ammattitaidon katoaminen ja työllistymisnäkymät kuin talous. Kiitollisena otan kokemuksia vastaan.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Hermoni piti 10kk :D Palasin työhön ja mies jäi vuodeksi kotiin. Onko teillä mietitty, että myös isä voisi käyttää osan perhevapaista?

$

Mies on pitänyt isyysvapaat ja yhden kuukauden vanhempainvapaata. Olen nyt hoitovapaalla. Itse viihdyn lapsen kanssa kotona ja olen onnellisempi kuin töissä. Meillä käy siivooja, eli minulle ei kaadu kotitöitä mitään hirveää määrää. Saan keskittyä lapsen kanssa olemiseen ja harrasteluun. Tämä on suorastaan ihanaa, mutta kuinka ihanaa on sitten työnhaku parin vuoden päästä? Minkälaisia kokemuksia on teillä, jotka olette olleet pitkään kotona?

Vierailija

3,5 vuotta olin kotona, nuorimman ollessa 1,5 vuotta takaisin töihin. Olisin ollut pidempään kotona, mutta rupesi tulemaan vihjeitä ammattitaidon rapistumisesta. Vanhalle työpaikalle menin takaisin. Nyt osa-aikaisena ja osa-aika soppari on tehty pariksi vuodeksi eteenpäin.

Äitiyden korkeakoulussa

Tilastotieteen maisteri, en asu Helsingissä. Töitä ois ollu joka tapauksessa hankala saada. Kotona nyt 10 v kun en töitä osaa hankkia. Muutama pätkä muun alan töitä. Olen ottanut tämän äitiyden korkeakoulun tosissani, paljon löytyy opiskelemista itseni parissa tässä kontekstissa. Tulevaisuudesta työn suhteen ei aavistustakaan. Ehkä se alkaa hahmottua ja sujua sitten kun miehen kanssa saadaan itsemme tolpillemme tästä kaikesta mitä läpikäydään nyt. Parisuhteen syväluotaus ja lapsuudesta tulleet sydämen pulmat. Sen jälkeen tulen olemaan paljon viisaampi ja kykenevämpi ihminen kuin koskaan ennen. Silloin olin vasta näennäisesti hyvinvoiva.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hermoni piti 10kk :D Palasin työhön ja mies jäi vuodeksi kotiin. Onko teillä mietitty, että myös isä voisi käyttää osan perhevapaista?

Sama juttu, mies tosin vähän lyhyemmän aikaa kotona.

Vierailija

Mä olin kotona 4 vuotta, töihin paluu oli vaikeaa (etsin uutta työpaikkaa noin vuoden) mutta nyt kolme vuotta myöhemmin ura on on hyvässä nosteessa ja se neljän vuoden notkahdus on jo unohtanut. Lisäksi kotiäitinä oli ihanaa enkä kadu lasten varhaisiin vuosiin satsattua aikaa tippaakaan.

N43 KTM

Vierailija

Olin kuusi vuotta kotona (kaksi lasta). Humanistisella alalla, joten urasta on liioiteltua puhua. En ehtinyt edes aloittaa työnhakua, kun minulle soitettiin työtarjouksia kotiin. Elämäni parhaat vuodet olivat nuo kotiäitivuodet.

Vierailija

Kotona vajaat 2 v vakivirasta. Hoitovapaalla sain uuden työpaikan, vaikka ilmoitin jo hakemuksessa olevani kotona vielä puoli vuotta, jos saan paikan, mutta voivani tulla töihin seuraavasta tammikuusta, kun mies voi jäädä kotiin. Sain paikan tästä huolimatta ja irtisanouduin vanhasta työstäni...

Oma alani on kyllä työllistävä ja oma jatkokoulutukseni sellainen, että meitä ei ole paljon. Toki myös tein jatko-opintoja hoitovapaallakin hiljalleen eteenpäin, kun oli välillä tarve saada "olla aikuinen minä" edes iltayöstä pari tuntia, tehdä muutakin kuin imetystä ja pyykkiä... Oli silti kivuliasta irrota lapsista töihin, vaikka mies jäikin kotiin, ja työ kiinnosti. Hoitovapaa oli hyvä asia minullekin.

Vierailija

Olen ollut kotona lähes viisi vuotta. Molempien lasten kanssa mies pitänyt 2-3kk yhdistetyn isyysloma-kesäloma jakson, jonka aikana olen ollut töissä. Olen vielä seuraavaan syksyyn kotona enkä ole huolissani ammattitaidon menetyksestä, nuo lyhyet työrupeaman ovat sujuneet niin hyvin. Minun alallani työllistyy helposti, joten siitä en ole huolissani.

Mies pitää kesälomansa seuraavana vuonna niin, että lapset saavat rauhassa totuttautua päiväkotiin/eskariin ja tekee sen jälkeen jouluun asti 3 päivästä viikkoa ja seuraavan kevään 4 päiväisiä viikkoa. Minä olen täyspäiväisesti töissä. Mietitään sitten lähempänä kumpi vai molemmat tekee lyhennettyjä päiviä, kun esikoinen menee kouluun.

Vierailija

Ura "tuhoutui" 3v kotona ollessa. Ennen olin arvostettu ja ura nousussa, nyt olen jo alistunut kohtalooni enkä enää edes jaksa pyrkyröidä ylöspäin. Palkka on noussut huimat 50€ kahdessa vuodessa. Ei olis kannattanut näin jälkeenpäin ajateltuna. Menetän varmaan 1000€ kuussa eläketulojani tämän vuoksi. Nyt luotan siihen ettei tule eroa, sillä yksin en pärjäisi nyt enkä eläkkeellä.

Ikää on siis jo 46v

Vierailija

Itse olin lapsemme kanssa kotona ”vain” 9kk ja mies piti tähän perään isyysvapaata ja hoitovapaata yhteensä 9kk. Tämä ei aloittajaa auta, mutta korkeakoulutetuille ihan huippuohjelmaa, koulutusta ja verkostoitumista tarjoaa MiB ry, kannattaa ehdottomasti tsekata :) Toimintaa monella paikkakunnalla ja pelasti ainakin minun äitiysvapaani, kun kaikkeen toimintaan voi osallistua myös vauvan tai lapsen kanssa.

Vierailija

Olen aineenopettaja, joiden työllistyminen on todella vaikeaa nykyään. Lapsemme meni nyt syksyllä hoitoon (oli vähän päälle 1v hoidon alkaessa), kun minulle tarjottiin määräaikaista työtä syyslukukaudeksi. Tässä pätkätyöhelvetissä ei ollut varaa kieltäytyä, ja minä en muutenkaan ole yhtään kotiäitityyppiä. Siis oikeasti aivoni kuolevat tyhmyyteen, jos en tee muuta kuin siivoan ja teen ruokaa kotona.

Olin työttömänä juuri ennen äitiysloman alkamista, ja tämänhetkinen työ on todella tärkeää ammattitaidon ylläpitämisen kannalta. Kouluissahan on uusi ops käytössä, ja jo muutenkin vaikeassa työllisyystilanteessa olisi mahdotonta saada mitään pätkää ilman kokemusta uudesta opetussuunnitelmasta. Kotona ollessa ei ollut yhtään energiaa/rauhallista hetkeä lukea ammattikirjallisuutta tms.

Mies piti isyysvapaan loput syksyllä, kun minä olin töissä.

Vierailija

Ekan kanssa olin kotona vuoden ja mies toisen. Seuraavan kanssa myös kotina vuoden ja palkattu lastenhoitaja toisen. Oisin voinut kuvitella olevani pidempään, mutta aivot eivät jaksaneet enää olla pelkästään kotona lasten kanssa.

Vierailija

Edellinen jatkaa: ekalta lapsivapaalta vaihdoin työnantajaa ja toiselta vapaalta ryhdyin yrittäjäksi. Hyvin onnistui työllistyminen pienillä kotijaksoilla. Vaikeammaksi koin loppuraskaudet ja räpistelyn töissä.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat