Ehkä tyhmä kysymys, mutta oliko ihmisillä ennen vanhaan aknea?
Onko akne nykyajan tauti? Kun katsoo vanhoja valokuvia, niin kaikilla on aina täydellinen iho. Ikinä ei näe mitään tällaista https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article11293962.ece/ALTERNATES/s6…
Kommentit (19)
Ennen retusoitiin valokuvia. Se oli oman aikansa photoshoppaamista.
Oli. Eihän sitä mustavalkokuvista huomaa.
Oli ainakin mun mummolla joka on nyt 78v. Mutta on kertonut hävenneensä sitä paljon ja että kellään muulla ei kuulemma ollut hänen tuttavissaan ja perheessä. Kuvia en ole nähnyt siltä ajalta hänestä.
Vierailija kirjoitti:
mistäs luulet että vanha haukkumanimi arpinaama tulee?
Arpiseksi oli voinut tulla myös pahoista rokkotaudeista.
Ainakin murrosiässä on ennenkin ollut aknea. Se johtuu hormoneista.
Mä veikkaan että nykyajan ruokavalio eineksineen ja sokerineen lisää tätä vahvasti. Ja samoin osa puhdistustuotteista ja kemikaaleista. Itselläni oli akne nuorena, ja en silloin tiennyt mitään ravitsemuksesta, kotona tarjottiin ihan paskaa ruokaa, jotain makaroonia ja nakkeja ja eines hampurilaisia, leipää, karkkeja... Äidilläni ei ollut mitään otetta normaali ruokailuun. Sitten käytettiin lääkärillä hakemassa myrkkyjä naamaan.. huhhuh.
Selitä nyt ekaks sanonnat ennen vanhaa ja nykyaikaa. Mulle 70-luku on vielä nykyaikaa. Ennen vanhaa on joskus 40-luvulla ja sitä ennen.
Mun isällä oli, arvetkin vielä naamassa. Sen rippikuvassa 60-luvulta hymyilee ihan sileäposkinen poika. Retusointia tosiaan:)
Mitä teet vauvapalstalla keskustelemassa tällaisesta? Miten tämä liittyy vauvoihin? Oletko raskaana ja akne?
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet vauvapalstalla keskustelemassa tällaisesta? Miten tämä liittyy vauvoihin? Oletko raskaana ja akne?
Hyvä!! Joku roti täälläkin!!
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä kommentti liittyy vauvoihin?
Aknen perimmäistä syytä ei tiedetä, mutta sen syntyyn liittyvät olennaisesti mm. ihon lisääntynyt talineritys, talirauhasten lisääntynyt bakteerimäärä ja talirauhastiehyiden tukkeutuminen.
https://www.terve.fi/teemat/akne
Aknen ehkäisy
Aknea ei voi ehkäistä ruokavaliolla eikä liiallisella hygienialla. Tupakointi lisää akneoireita.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä!! Joku roti täälläkin!!
Miten tämä liittyy vauvoihin? Puhutko rotinarinkelistä?
Ei, ihmisillä alkoi olla hormoneja vasta 80-luvulla
Vierailija kirjoitti:
Mä veikkaan että nykyajan ruokavalio eineksineen ja sokerineen lisää tätä vahvasti.
Saman perheen lapsilla voi olla ihan erilaiset ihot, toisella näppyläinen, toisella sileä.
Oli ennenkin, isoisäni syntyi 1900-luvun alussa ja sillä oli teininä akne.
Kyllä.
Kun lukee historiallisia mainintoja kaunenhoidosta (myös suomalaisessa loitsurunoudessa) voi löytää useita mainintoja asiasta. Keinot hoitaa sitä myös vaihtelivat Bysantin ja myöhemmin Ranskan suosimasta paksusta puuterista ja Japanin yrttikylvyistä teollisen ajan lipeällä pesuun.
mistäs luulet että vanha haukkumanimi arpinaama tulee?