Kotihäpeä
Häpeän kotimme sotkuisuutta. Minkälaisilla rutiinilla pidätte kotianne siistinä?
Kommentit (31)
Vien mennessäni ja tuon tullessani, niin tavarat löytävät paikoilleen. Pikku hiljaa olen saanut romua karsittua ja ottanut tarkemman asenteen, mitä kotiin hankin. Pyrin hoitamaan esim. askartelun alusta loppuun kerralla, niin ettei jää ihme puolivälikasoja levälleen. Meillä kaikki perheenjäsenet siivoavat jotakin joskus, en vain minä, kun en ole palvelija vaan perheenjäsen. Kukaan ei tykkää, mutta näin ollaan sovittu ja se pitää. Meillä ei yleensä ole koti tiptop mutta sellaisessa kunnossa että ylläripoikkeajan ei tarvitse kauhistella.
Olen häpeämättä, meillä käy hyvin harvoin ketään.
Ylläpitämällä siisteyttä koko ajan. Mitään ei pidetä missään niille kuulumattomissa paikoissa. Päivittäin imuroin 1-2 kertaa, ja jotta tämä onnistuu, ei lattioilla voi olla ylimääräistä tavaraa. Vaatteet eivät kuulu muualle kuin kaappiin, pyykkikoriin, pyykkikoneeseen tai narulle. Ei lattialle, ei sängyille, ei kasaantumaan tuolin selkänojalle. Paljon helpompi pitää paikat aina järjestyksessä kuin siivota esim kerran viikossa kauhealla tuskalla.
Vierailija kirjoitti:
Ylläpitämällä siisteyttä koko ajan. Mitään ei pidetä missään niille kuulumattomissa paikoissa. Päivittäin imuroin 1-2 kertaa, ja jotta tämä onnistuu, ei lattioilla voi olla ylimääräistä tavaraa. Vaatteet eivät kuulu muualle kuin kaappiin, pyykkikoriin, pyykkikoneeseen tai narulle. Ei lattialle, ei sängyille, ei kasaantumaan tuolin selkänojalle. Paljon helpompi pitää paikat aina järjestyksessä kuin siivota esim kerran viikossa kauhealla tuskalla.
Anteeksi reaktioni, mutta KUKA imuroi joka päivä 1-2 kertaa kämppänsä???
Imurointia jopa 2 kertaa päivässä pidän neuroottisena. Siisteyttä totta kai arvostan mutta jos sekin menee liiallisuuksiin on diagnoosi juurikin tuo neuroottisuus.
Pyrin pitämään ainakin järjestyksen hyvänä. Tavarat aina oikeille paikoilleen, viimeistään saman päivän aikana.
Inhoan varsinaista siivoamista, siksi on hankittu robotti pölynimuri, joka kulkee kämpän läpi ainakin kerran viikossa. Sitten pyrin pyyhimään pölyjä aina kun huomaan. Vessan pidän aina siistinä.
Jokainen perheenjäsen siivoaa aina jälkensä ja laittaa tavarat paikoilleen. Oli kyse sitten roiskeista vessassa tai leivänmuruista pöydällä, niitä ei jätetä siihen koskaan. Vaatii paljon käskytystä ja vahtimista, mutta kun lapset oppii siihen, siitä tulee automaattista. Isommat siivoukset hoidetaan yhdessä ja vuorosysteemeillä.
Mulla samoja ongelmia.
Asetin sellaisen tavoitteen, että jos on tulossa vieraita, mulla menisi max 20 minuuttia huushollin siivoamiseen vieraskuntoon. Tämä tarkoittaa sitä, että wc:n pidän aina siistinä niin, että siellä ei tarvitse tehdä mitään, tiskit tiskaan niin, että altaassa on kerrallaan vain 5 minuutin työ (mulla ei ole tiskikonetta, ei ole koskaan ollut).
Kyllästyttäni roudaamaan lehtien ja pahvien lisäksi myös lasi- ja metallipurkkeja, päätin lopettaa kokonaan em. purkeissa myytävien ruokien ostamisen. Osoittautui hyväksi päätökseksi, eikä yksin siivoamisen kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaatetta on käyttänyt yhtenä päivänä ja aikoo käyttää myös seuraavana, en laittaisi sitä takaisin kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Entä lapset. Eivätkö he häpeä epäsiistiä kotia. Entä lasten kaverit....
Minua hävettää ja ärsyttää pyykinkuivausteline olohuoneessa. Harvoin tosin on. Lehtipinot ruokapöydällä, epäsiisti wc, petaamaton sänky, kone tyhjentämättä ja likaiset astiat tiskipöydällä, parketilla oleva pöly tai jalanjäljet. Nämä kaikki siistin aina ennen vieraita tai kerran viikossa.
Esikoiseni sanoo, että naapurissa on siistimpää kuin meillä. Eilen juttelin tyttäreni kanssa, kun katsottiin 'Kaunis koti' -ohjelmaa ja tyttären tuomio oli, että me saataisiin arvosana 4. En minä nyt tilannetta niin pahana pidä.Parhaiten viihdyn siistissä kodissa. Pitää siis siivota.
Vierailija kirjoitti:
Siivoan päivittäin jotain. Siistiä kotia on kiva siivota. Tavaroille oma paikka, roskat heti roskiin. Wc:n siistin päivittäin. Astiat koneeseen heti. Ruoan laiton jälkeen heti keittiön siistiminen. Keittiöön ja olkkariin ei jätetä mitään mikä ei niihin huoneisiin kuulu. Keittiön pöytä ja tasot tyhjiksi ja pyyhintä joka ilta. Samalla tiskikone pyörimään. Aamulla puhtaat astiat kaappiin. Viikottain lehdet keräykseen. Lattuan imurointi kaksi kwrtaa viikossa.
Ihailen sinua. Kumpa minäkin oppisin tuon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaatetta on käyttänyt yhtenä päivänä ja aikoo käyttää myös seuraavana, en laittaisi sitä takaisin kaappiin.
Minä laitan, koska en halua käyttää samaa vaatetta kahtena päivänä peräkkäin. Jos vaate on tarpeeksi siisti käytettäväksi uudelleen, se on myös kyllin siisti vaatekaappiin. Ei mun vaatteet yhdessä päivässä likaannu niin paljon, etteikö niitä voisi kaappiin laittaa, ja jos likaantuu, ne menee pesuun.
Tuo puolikäyttöisten vaatteiden säilytys on osoittautunut meillä todelliseksi ongelmaksi. Mitä keinoja olette siihen keksineet? Toinen ongelma on kaikki keskeneräiset askartelu/käsityö yms. projektit, joita tahtoo lojua ympäriinsä.
Miten pidän kodin siistinä?
- laitan roskat roskiin
- tavaroilla on oma paikka ja palautan ne aina paikalleen
- laitan vaatteet joko pyykkikoriin tai vaatekaappiin
- jos jotain roiskuu, pyyhin sen
Ja sitten imuroin ehkä kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaapissa (kaapin lattiatilassa) "käytettyjen koppa" eli kori mihin viskon vähän käytetyt, mutta puhtaat ja hajuttomat vaatteet. Lähinnä siellä on arkivaatetta, t-paitoja, neuleita, verkkareita jne. niin ei haittaa vaikka ne on rytyssä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo puolikäyttöisten vaatteiden säilytys on osoittautunut meillä todelliseksi ongelmaksi. Mitä keinoja olette siihen keksineet? Toinen ongelma on kaikki keskeneräiset askartelu/käsityö yms. projektit, joita tahtoo lojua ympäriinsä.
Mullakin oli ongelmana keskeneräiset projektit. Lopulta luovuin sellaisista ja päätin harrastaa vain sellaisia asioita, joita teen kodin ulkopuolella tai jotka tulevat kerralla valmiiksi. Tein näin siihen asti, kun esikoinen muutti omilleen ja vapautui yksi huone työhuoneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan henkariin ja makkarin kaapinoveen roikkumaan. Minusta riittävän siistiä.
Projektien suhteen riippuu, mikä "kausi" mulla on menossa. Jos neulon sukkia, työn saa lykättyä lipaston laatikkoon, kuten myös muut pienet askartelut. Välillä mulla on ollut pyörällisiä, matalia, läpinäkyviä laatikoita, joita pystyy pinoamaan. Joka laatikossa oma/omat juttunsa. Lopuksi laatikkopino vaatehuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tarpeeksi isoja kannellisia laatikoita joita voi pinota. Tarvikkeet pohjalle ja keskeneräiset työt päälle. Nämä sitten nostaa pois silmistä jonnekin nurkkaan silloin kun ei tarvitse. Käsitöille mulla on vanha kaunis pärekori, joka saa olla esillä. Meillä on melko simppeli sisustus, mutta tuo kori sopii tänne silti hyvin.
Vähän käytetyt vaatteet laitan ihan vaan pinon päällimmäiseksi tai henkariin roikkumaan, makkarissa on myös tuoli jolle usein lasken käytössä olevat farkut tai muut housut ja neuleen. Kiva idea on myös siirrettävä pieni vaaterekki, jossa voi roikottaa vähän käytettyjä vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä lapset. Eivätkö he häpeä epäsiistiä kotia. Entä lasten kaverit....
Minua hävettää ja ärsyttää pyykinkuivausteline olohuoneessa. Harvoin tosin on. Lehtipinot ruokapöydällä, epäsiisti wc, petaamaton sänky, kone tyhjentämättä ja likaiset astiat tiskipöydällä, parketilla oleva pöly tai jalanjäljet. Nämä kaikki siistin aina ennen vieraita tai kerran viikossa.
Esikoiseni sanoo, että naapurissa on siistimpää kuin meillä. Eilen juttelin tyttäreni kanssa, kun katsottiin 'Kaunis koti' -ohjelmaa ja tyttären tuomio oli, että me saataisiin arvosana 4. En minä nyt tilannetta niin pahana pidä.Parhaiten viihdyn siistissä kodissa. Pitää siis siivota.
Minuakin tuo ärsyttää, mutta ei hävetä. Ei ole minun häpeäni, jos asuntoihin ei suunnitella pyykinkuivatuksen vaatimaa tilaa, en myöskään häpeä sitä, että pesen pyykkiä ;)
Yleensä minua ei häiritse sellaiset asiat kuin sohvalla lojuva kirja, jota kohta taas luetaan, tai tiskipöydälle SIISTISTI pinotut astiat, joita ei ole vielä ehditty tiskata.
Sen sijaan inhoan esim. ovia, joita ei ole siivouksen yhteydessä pyyhitty tai lattian likatahroja, ympäriinsä jätettyjä roskia tai hujan hajan lojuvia vaatteita. Ne ovat yleistä siivoamattomuutta, pyykinkuivausteline tai astiat ovat jotain, mikä on jo käynnissä ja hallinnassa tai ainakin odottamassa sopivaa hetkeä tarttua niihin.
Siivoan päivittäin jotain. Siistiä kotia on kiva siivota. Tavaroille oma paikka, roskat heti roskiin. Wc:n siistin päivittäin. Astiat koneeseen heti. Ruoan laiton jälkeen heti keittiön siistiminen. Keittiöön ja olkkariin ei jätetä mitään mikä ei niihin huoneisiin kuulu. Keittiön pöytä ja tasot tyhjiksi ja pyyhintä joka ilta. Samalla tiskikone pyörimään. Aamulla puhtaat astiat kaappiin. Viikottain lehdet keräykseen. Lattuan imurointi kaksi kwrtaa viikossa.