Mitä opiskella, jos ei osaa matematiikkaa?
Olen lukiossa ja matematiikka on erittäin vaikeaa, on aina ollut. Luetelkaa sellaisia aloja, missä sitä ei tarvita kuin vähän ja joihin pääsee, vaikkei kirjoittaisi matematiikkaa.
Kommentit (57)
Tämätyyppiset teiniongelmat kuuluisi sinne Demi tai Cosmopolitanin keskustelupalstalle. Olet turhan nuori hengailemaan vauvapalstalla. Eli demi.fi. Kiitos :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on dyskalkulia. Amikseen on kielletty menemästä enkä pärjäisikään lähihoitajana. Lukioon halusin miettimään, mutta kai pelkällä yo-tutkinnollakin pääsee vaikka kaupan kassalle.
Ap
Kukas tuollaisen diagnoosin on antanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on dyskalkulia. Amikseen on kielletty menemästä enkä pärjäisikään lähihoitajana. Lukioon halusin miettimään, mutta kai pelkällä yo-tutkinnollakin pääsee vaikka kaupan kassalle.
ApKukas tuollaisen diagnoosin on antanut?
Minäkin mietin, että kuka tämän dyskalkulian on sinulle diagnosoinut. En siis tarkoita vähätellä.
Ihan mielenkiinnosta; mikä siinä matikassa on hankalinta?
Aloja, joissa matikkaa ei tarvi juurikaan osata, on varmasti vaikka kuinka.
Ite olin lukiossa tosi huono matikassa ja päädyin teologiseen. Täällä ei lasketa ollenkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin mietin, että kuka tämän dyskalkulian on sinulle diagnosoinut. En siis tarkoita vähätellä.
Miksi ette Googlaa sairautta. Yritättekö jotenkin vttuilla että matikka kun on teille helppoa on pakko muidenkin sitä osata tai on ihan vtun tyhmä. Mikä siinä on hankala ymmärtää että toisilla on erilaisia aivojen rakenteellisia muutoksia. Pitääkö kaikki näkyä päällepäin?
Neuropsykologi diagnosoi. Hojksilla mrnty aina, vitosilla ja kutosilla läpi. En yksinkertaisesti hahmota numeroita! Ajatelkaa se vaikka matemaattisena lukihäiriönä.
Ap
en kyseinen henkilö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette Googlaa sairautta. Yritättekö jotenkin vttuilla että matikka kun on teille helppoa on pakko muidenkin sitä osata tai on ihan vtun tyhmä. Mikä siinä on hankala ymmärtää että toisilla on erilaisia aivojen rakenteellisia muutoksia. Pitääkö kaikki näkyä päällepäin?
Kyllä minä tiedän mikä dyskalkulia on, olen siitä lukenut. Kommenttini oli täysin neutraali, en mielestäni v*ttuillut siinä kellekään.
Kysyin siksi, koska myös itselläni oli nuorempana isoja ongelmia matikan kanssa, josta sitten päädyin ajattelemaan, että olen matemaattisesti täysin lahjaton. Yllätyksekseni tajuankin (lyhyttä) matikkaa nyt aikuisena iltalukiossa melko hyvin; en nyt mitään kymppejä ole vetänyt, mutta saanut aivan hyviä numeroita kuitenkin. En pitäisi niitä kymppejäkään mahdottomana, jos lapsuudesta ei olisi jäänyt päälle ajattelutapa, että en osaa, ja en jännittäisi kokeissa niin paljon. Ajattelin siis että voiko AP:lla olla jotain samanmoista.
Älykkyyttä on monenlaista, ei se nyt kestään tyhmää tee, jos ei matikkaa osaa. Niillä matemaattisesti lahjakkailla saattaa sitten joku muu älykkyyden osa-alue olla heikompi. -24
Vierailija kirjoitti:
Oikeustiede/humanistiset alat
Kyllä mä väittäisin, että jos ei osaa matikkaa, ei pärjää oikiksessakaan. Perusmatikan hallitseminen ei nyt vaadi muuta, kuin loogista päättelykykyä, ja jos sitä ei ole, ei siellä oikiksessakaan kykene opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä tiedän mikä dyskalkulia on, olen siitä lukenut. Kommenttini oli täysin neutraali, en mielestäni v*ttuillut siinä kellekään.
Kysyin siksi, koska myös itselläni oli nuorempana isoja ongelmia matikan kanssa, josta sitten päädyin ajattelemaan, että olen matemaattisesti täysin lahjaton. Yllätyksekseni tajuankin (lyhyttä) matikkaa nyt aikuisena iltalukiossa melko hyvin; en nyt mitään kymppejä ole vetänyt, mutta saanut aivan hyviä numeroita kuitenkin. En pitäisi niitä kymppejäkään mahdottomana, jos lapsuudesta ei olisi jäänyt päälle ajattelutapa, että en osaa, ja en jännittäisi kokeissa niin paljon. Ajattelin siis että voiko AP:lla olla jotain samanmoista.
Älykkyyttä on monenlaista, ei se nyt kestään tyhmää tee, jos ei matikkaa osaa. Niillä matemaattisesti lahjakkailla saattaa sitten joku muu älykkyyden osa-alue olla heikompi. -24
Eiköhän se ole ihan kunnolla tutkittu jos tuollaisen diagnoosin saa.
Nääkin ongelmat johtuu ferritiiniarvoista. :DDDD
älä huolehdi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole ihan kunnolla tutkittu jos tuollaisen diagnoosin saa.
Joo, en sitä kyseenalaistanutkaan, vaan sen, että onko diagnoosi oikeasti jonkun ammattilaisen antama, vai joku tee-se-itse-googlettamalla -diagnoosi, mitä ihmiset harrastaa. -24
Poliisiksi, lisäksi voi valita lukutaitoisten tai kirjoitustaitoisten opintosuunnan
Vierailija kirjoitti:
Liity vihreisiin, sussa on jopa ministeri ainesta noilla meriiteillä. Plussaa jos et tajua maailman realiteeteista mitään ja hoet papukaijana meillä on u nelma jargoina niin olet varmaa vihreiden kärkiainesta.
Jep, tai Kokoomukseen, kun siellä voi menestyä todella hyvin tyyliin Katainen ja Stubb.
Minulla diagnoosi on ihan oikea, ei mikään nettitestin tulos. Päättelykyvyssäni ei oikeastaan muuten ole vikaa, koska dyskalkulia tarkoittaa vain numerosokeutta. Hyvin olen pärjännyt kaikissa muissa aineissa.
Mihinkään on hankala vain päästä ilman matikkaa. Haluaisin olla älykkäämpi :(
Ap
Ei kokoomuksessa ole mitään vikaa, täällä ei kuitenkaan ole toimintaa ja sen takia ei huvita liittyä. Täällä ei ole nuorisojärjestön toimintaa ollenkaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Neuropsykologi diagnosoi. Hojksilla mrnty aina, vitosilla ja kutosilla läpi. En yksinkertaisesti hahmota numeroita! Ajatelkaa se vaikka matemaattisena lukihäiriönä.
Ap
Niin no, oikea matematiikkahan ei edes liity numeroihin. Sitä vain ei koulussa huomaa.
Kellonajoissa, päivämäärissä ja vuosiluvuissa on numeroita. Hahmotatko ne kuitenkin? Onko sinulle helppoa hahmottaa vaikka historia jonkinmoisena aikajanana, mieltää tapahtumien aikajärjestys?
Entä pärjäätkö kokatessa, kun pitää mitata niin ja niin monta desiä jauhoja?
Kielet ja muut humanistiset aineet, kasvatustiede, yhteiskuntatieteet (paitsi psykologia, taloustiede ja tilastotiede), oikeustiede ja kauppatieteistä markkinointi ja johtaminen, tosin kauppiksessa ei voi kokonaan välttyä matikalta vaikka pääaine ei olisikaan matemaattinen.
Hahmotan ihan ok kellonajat, kuukaudet, päivämäärät yms. Peruslaskut osaan joten kuten eikä osaamiseni ihan "nollatasolla" ole, mutta kuitenkin heikkoa. Ison alakoululaisen tasoa ehkä. En hahmota historiaa mitenkään erityisesti aikajanana, mutta ymmärrän silti tapahtumajärjestyksen. Kokatessa ymmärrän kyllä jos on oikeat mitat, mutta en osaa arvioida määriä ilman niitä. :D
Ap
Opettele hyvin tilastomatematiikka niin pärjäät kohtuullisesti.
Numerosokea ystäväni pärjäsi ainakin hallintotieteissä. Myös yhteiskuntatieteet, viestintä, taide, kielet myös suomi, markkinointi, sosiologia yms. käy.
Luonnontieteissä, taloustieteissä ja teknisillä aloilla on matematiikkaa opinnoissa.