Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haet uutta työpaikkaa. Kuinka paljon olet menemään alas edellisestä palkastasi?

Vierailija
24.10.2018 |

Oletetaan että kyseessä on sama ala, edellinen työsi loppui juuri eli taidot on yhä hallussa ja sinulla on yli kolme vuotta kokemusta.

Kiinnostaa tietää. En mennyt yhteen paikkaan koska palkka olisi pudonnut reilut 20% ja nykyiseen palkkaan pääseminen olisi ollut lähes mahdotonta.

Lähtökohtaisesti voisin laskea palkkaani vajaalla kymmenellä prosentilla jos paikka olisi todella hyvä ja että palkka nousisi esimerkiksi koeajan jälkeen.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä joo ottaisi itsekää mitään 20% pudotusta tuossa tilanteessa.

Tosin no, tämänhetkinen tuntipalkkani on 12,35e, että eipä tässä ole paljoa varaa pudottaa... unelmoin siitä, että joku päivä saisi 20e/h. 😁

Vierailija
2/37 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaihtoehtona on työttömyys aloittaisin työt alemmalla palkalla. Työssä olevana on kuitenkin ihan eri asia hakea taas uutta työttä kuin työttömänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä tuossa tilanteessa olisin ottanut sen työn, jos tässä nyt jostain asiantuntijahommista puhutaan. On aina helpompi löytää uusi työpaikka, kun olet jo töissä. Kun työttömyyden kesto alkaa mennä yli 3kk, et pääse enää edes haastatteluihin.

Itse en ole koulutustani vastaavassa työssä enkä koskaan sellaisiin päässyt. Mutta olen miettinyt minkä verran huonommalla palkalla olisin valmis vaihtamaan koulutusta vastaaviin töihin, joita voisin kuvitella tekeväni eläkeikään (melkein 20 vuotta) asti. Jos nyt tienaan jotain 2500-2600€/kk niin en varmaan viitsisi vaihtaa kovin paljon huonommalle palkalle. 20% pudotus olisi jo liikaa. Joku 2300€/kk olisi jo ihan ok, jos se tarkoittaisi kiinnostavia tehtäviä ja toimistotyöaikaa (nyt vuorotyö).

Vierailija
4/37 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus palkansaajana en olisi valmis, mutta johtajille on tyypillistä mennä välillä alas 20-50% ja välillä vastaavasti ylös. Palkkaan suostuminen riippuu työtehtävistä ja tehtävien tarjoamista mahdollisuuksista edetä uralla. Palkansaajat eivät yleensä etene urallaan. Heille tärkeintä on mahdollisimman hyvä palkka ja kiva työ. Vanhempana ja väsyneempänä saattaisi joskus olla paikallaan tyytyä vähintään alan minimin tasoiseen palkkaan ja olla polttamatta itseään loppuun yrittämällä olla nuori, energinen, aikaansaava entiseen malliin. Nuorille täytyisi voida maksaa enemmän silloin, kun työ on hyvin hallussa.

johtaja

Vierailija
5/37 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alas?

Vierailija
6/37 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään. Työpaikan vaihdon ideahan on, että palkka nousee.

Vierailija
7/37 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan työpaikkaa vaihtaa muustakin syystä, esim. työn mielekkyyden tai työaikojen vuoksi, tai vaikka työpaikan sijainnin takia.

Vierailija
8/37 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaihtoehtona on työttömyys aloittaisin työt alemmalla palkalla. Työssä olevana on kuitenkin ihan eri asia hakea taas uutta työttä kuin työttömänä.

Samaa mieltä. Voisin ottaa vastaan työn jopa 30% pienemmällä palkalla. Parempi töissä kuin työttömänä. Joka tapauksessa käteen jäisi enemmän rahaa kuin ansiosidonnaisella.

Vierailija
9/37 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos työt on loppumassa parin kuukauden päästä ja etsit valmiiksi uutta paikkaa?

Ap

Vierailija
10/37 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

20v kokemus omalta alalta ja sellasen 500e/kk takamatkalla kolleegoihin. En ottaisi euroakaan alennusta. Ja katselen uutta duunia aktiivisesti.

Vierailija
11/37 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaisella saattaa jäädä enemmän varoja kuin töissä! Työssäkäyntikulut poistuvat ja on energiaa tehdä enemmän itse. Ei tarvitse ostaa kallista ja heikkolaatuista, kun käyttää omaa aikaansa enemmän.  Ongelmana on aika ansiosidonnaisen jälkeen. Töitä pitää hakea, jos ei saa leipää muuten, mutta polkuhintoja täytyy välttää. Orjatyöhön ei pidä suostua. Orjatyöstä  saa vain ongelmia. Aika on rahaa!

Vierailija
12/37 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuisi kyllä ihan tilanteesta. 20 % on paljon ja siinä on vaikea kuroa kiinni edes eroa edelliseen. Jos ei olisi tulta perseen alla niin ilman muuta hakisin vain sellaisia paikkoja, joissa palkka nousisi nykyisestä. Jos työpaikan vaihto taas olisi olosuhteiden sanelema pakko, voisin joustaa ehkä juuri sen n. 10 %. Liian mukautuvainen tai vaatimaton ei saa olla.

Vierailija
13/37 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, se vain on niin, että yt-neuvottelujen tuloksen osuttua kohdalle, on ollut tyytyminen jopa bruttoansioiden puolittumiseen. Vihreällä oksalla ollessaan on hyvä esittää vaatimuksia, mutta näemmä yhä useampi sieltä vihreältä oksalta myös putoaa, vaikka olisikin hyvä koulutus ja pitkä kokemus alaltaan.

Vierailija
14/37 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä aina. Itse olen työssä ja hakenut toista paikkaa, missä palkka on huonompi. Syy, miksi olisin valmis vaihtamaan huonompipalkkaiseen työhön on se, että olen todennut, ettei isollakaan palkalla pysty ostaa pois stressiä eikä työn aiheuttamaa unettomuutta öisin. Ja vastuuta ja stressiä olisi vähemmän siinä huonommin palkatussa työssä.

Vierailija
15/37 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoisesti en halvempaan vaihtaisi, mutta jos skenario on ei töitä vs. töitä huonommalla palkalla, niin otan työt huonommalla palkalla.

Vierailija
16/37 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tilanteesta kiinni, kuinka pakko olisi saada uusi työ. Jos ihan pakko olisi, niin tuo 20% olisi melkein maksimi pudotus.

Ihan, jos vain työpaikan vaihto kiinnostaisi, niin max 300e saisi palkka tippua. Silloin oltaisiin vielä alan suosituspalkassa.

Vierailija
17/37 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän en pudottaisi senttiäkään.

Vierailija
18/37 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäin muutama vuosi sitten työttömäksi, mutta sain saman tien uuden hyvän työpaikan, mutta paikka oli määräaikainen ja palkka 500 euroa huonompi kuin edellisessä. MUTTA työmatka lyheni entisestä 50 kilsasta pariin kilsaa eli säästin 300 euroa matkakuluissa (siihen aikaan ei ollut vielä Onnibussia), joten päätin ottaa paikan vastaan. Sitten parin kuukauden päästä minut vakinaistettiin ja palkkakin nousi. Olen edelleen samassa työpaikassa ja viihdyn hyvin. Jos nyt vaihtaisin työpaikkaa, en tinkisi palkasta, mutta jos ei ole työtä, niin sitten töihin vaan.

Vierailija
19/37 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään, sen verran heikko tämän hetkinenkin palkka.. hoitoalalla olen.

Vierailija
20/37 |
24.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän palkkatasosta eli millä tasolla on ollut sen edellisen työn palkka:

Esim. 1. Jos palkka ollut aiemmin 4000e, niin olisin valmis menemään ehkä jopa 3000e (toki vain pakon edessä)

Esim. 2. Jos palkka ollut aiemmin 3000e, niin en olisi valmis menemään kuin ehkä johonkin 2800e

Esim. 3. Jos palkka ollut aiemmin 8000e, niin olisin valmis menemään jopa jonnekin 5000e