Helteet ja veden antaminen täysimetetylle kohta 3 kk ikäiselle
Olikos se nyt niin, ettei täysimetetty lapsi tarvitse vettä kesäisistä lämpötiloista huolimatta? Tuntuu, että meidän vauva on ollut viime päivät tavallista tiheämmin rinnalla ja mietin, voisko olla pelkkä jano kyseessä. Entä mitä haittaa on, jos jonkun parikymmentä milliä vettä antaisin? Ei kai se voi sotkeä imetystä? Onko teillä kellään kokemusta tai tarkempaa tietoa asiasta?
Kommentit (7)
täytä vatsaa vedellä.
Tuossa iässä vauvat usein tilailevat lisää maitoa, joten ovat rinnallakin useammin.
Meillä on 8kuinen poika enkä ole lisännyt vedenantoa. Huuhtelee vaan suunsa ruuan jälkeen vedellä, muuten saa rintamaitoa.
tänään asiasta puhuimme. Th sanoi, että täysimetyksessä oleva ei tarvitse vettä. Helteellä tiheämpää imetystä vaan.
Tuota veden antamista mietin itsekin. Olen myöskin kuullut, että täysimetyksessä oleva ei tarvitse vettä, mutta osaako joku kertoa, että miksi? Täyttyykö vatsalaukku " turhaa" vedellä? Olen parasta aikaa 3 kk ikäisen kanssa mummolassa käymässä ja haluaisin perustella myös mummolle tämän vedenantamisasian - hänkun jaksaa päivästä toiseen paasata, että anna nyt jo sitä vettä! Pissaa tulee ja poika on pirteä ym. niinkuin ennenkin, joten miksi ihmeessä?
- se kun on tosiaan kaikki mitä täysimetetty vauva tarvitsee. Äidin elimistö toimii vallitsevan sään ja lämpötilan mukaan ja tuottaa nestepitoisempaa maitoa helteellä, jotta vauva saa sen veden mitä tarvitsee. Päiväntasaajallakaan vauvoille ei tarvitse antaa vettä.
eli että kesähelteilläkin saa tarpeeksi usein juoda, jottei pikkuinen läkähdy. Tuskin on haittaa jos vesitilkan antaa, mut mä oon kans antanut itseni ymmärtää, että ainakin pienelle vauvalle rintamaito riittää sekä juomaksi että ruuaksi. Antaa vain tarpeeksi usein.
Ehkä jos kovin paljon vettä tuputtaa, maha täyttyy siitä turhaan ja ei jaksa sit enää syödä nälkäänsä niin paljon maitoa. Maito lienee siinä mielessä siis parempi janojuoma, siinä kun on kaikkia tarpeellisia aineita vauvalle mitä vedessä ei.
Korvikkeesta en osaa sanoa tarvitseeko sen lisänä kuumina päivinä vettä, vai tyydyttääkö sekin myös janon tarpeen.
Meillä muuten myös osa isovanhemmista päivitteli aikansa, et eikö se vauva saa lainkaan vettä juoda, et janossako toista pidetään. Totesin vain, että rintamaito riittää sekä janoon että nälkään nykytietämysten mukaan.
Meidän poika on noin puolivuotias. Nyt kiinteitten aloittamisen jälkeen on alkanut saada myös vesihörppyjä. Ja nyt lämpöisellä ilmalla kun oltiin ulkona auringossa sai myös hörpätä tilkan vettä kun niin kuumissaan oli, ja samoin saa varmaan kesähelteilläkin. Pääasiassa juo kuitenkin rintamaitoa, nuo vesihörpyt on aikas pikkuisia =)
Gerda
Heippa!
Saman asian kanssa painiskelen minäkin, -pitää perustella koko ajan miksei vauvalle vieläkään (nyt 2kk) tarjota vettä, näännytänkö janoon jne. Koitan laittaa tähän linkin (kun joku kysyi miten perustella isovanhemmille), jonka löysin itse etsiessäni netistä tietoa asiasta: http://www.imetystukilista.net/faq/isovanh.php
Googlettamalla esim. vauva ja vedenjuonti jne. löytyi monenlaista tietoa ja oikeastaan kaikista mitä itse löysin sain tukea sille, ettei täysimetetty vauva tarvitse vettä. Siellä on myös perusteita sille miksi ja mitä haittaa liiallisesta vedenjuonnista voi olla (nyt ei siis kyse vesitilkoista vaan isommista määristä). En nyt niitä ihan tarkkaan muista, joten koittakaa itse erilaisilla hakusanoilla....
Tosi rasittavaa vaan perustella jatkuvasti tätä imetysasiaa tietämättömille, kun on itsellekin uusi asia, niin alkaa helposti epäillä jo omaa järkeäänkin..
Kyllä pelkkä rintamaito riittää kovallakin helteellä, mutta silloin tulee tarjota useammin, jotta vauva saa juoda aina janoonsa.
Asumme ulkomailla, ja täällä on kesäisin jatkuvasti lähes +40, eikä täälläkään neuvottu lääkärissä antamaan vettä rintamaidon lisäksi. Tulin siis tänne 3-viikkoisen vauvan kanssa (vauva syntyi Suomessa) keskellä kuuminta kesää. Muutenkin tropiikissa matkustellessamme on pelkkä maito riittänyt juomaksi ja vauva on voinut hyvin. Lisäksi se on helppoa; ei tarvitse matkoillakaan pohtia veden puhtautta! Vasta 8kk iässä aloin antamaan pikkuisen vettä ruokailun jälkeen, ja vauvani juo vettä vain noin 1-1,5 dl vuorokaudessa imetyksen lisäksi. Kun imetyskerrat vähenevät, niin silloin varmaan tilanne muuttuu.