Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimies kutsuu minua jatkuvasti väärällä nimellä - eikä edes samalla väärällä nimellä, vaan vaihtelee. Mitä teen?

Vierailija
23.10.2018 |

Olen ollut nyt kolme kuukautta uudessa työssä. Tapaan esimieheni päivittäin ja meillä on hyvät välit. Hän kuitenkin kutsuu minua jatkuvasti väärillä nimillä, vaikka muiden nimet osaa ihan hyvin. Uusienkin.

Minua tämä häiritsee suunnattomasti. Tunnen olevani ihan mitätön ihminen, jonka nimeäkään ei tarvitse osata. Harmittaa joka päivä.

Nimeni on ihan tavallinen, tyyliä Maija / Laura / Kaisa. Esimies kutsuu minua nimillä, jotka eivät edes muistuta omaa nimeäni, ei ole edes sama alkukirjain. Yhtenä päivänä sanoi Aino, toisena Ella ja kolmantena Minna.

Korjaan usein, mutta esimies ei oikein edes pahoittele. Ihan kuin ei muistaisi, että tämä nimen muistamattomuus olisi mikään juttu. Kuin unohtaisi ensimmäistä kertaa.

Mitä teen? Olenko ihan idiootti, jos teen tästä "numeron" ja sanon, että tämä on minulle iso juttu. Alanko pitää jotain nimilappua rinnassa?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysäsee sulta 'oisko sul hetki aikaa Minna?' Vaikka nimesi ei olekaan tämä. Vastaa takaisin 'Tottakai Pilvi' vaikka esimiehesi nimi ei olisikaan pilvi. Tähän varmaan korjaa nimensä, niin voit vastata takaisin että sun nimi ei oo Minna. Jos ei reagoi niin pääset pelailee peliä missä keksitte toisillenne uuden nimen joka päivä.

Vierailija
22/31 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilokettuilua tuo on. Minulla oli myös työkaveri, joka "ei millään muistanut minun nimeä hih". Alkoi muistamaan kuitenkin heti kun myös minä aloin kutsua häntä milloin milläkin nimellä. Mutta tämä sopi työkaverin kanssa, valitettavasti ei taida sopia uuden työpaikan pomon kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pomo sekoitti vuosikausia monun ja työkaverini nimet. Mutta tarkoitus ei ollut paha, eikä kyseessä ollut vallankäyttö tai väheksyntä - hän arvosti meitä molempia suuresti ja piti jo tuolloin potentiaalisina johtoon liittyjinä. Pointti on vaan siinä, että vaikka hän oli meidän molempien suora johtaja, hän oli myös hierarkiassa niin korkealla ja hoiti niin isoja asioita, että meidän nimemme ja muut eromme eivät vaan oikeasti olleet sen kummempia kuin muurahaisten. Se ei ollut väheksyntää, se oli tosiasia.

Vielä johtoryhmään noustuani hän sekoitti nimemme pari kertaa.

Vierailija
24/31 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on tosi huono nimimuisti. Joitakin nimiä olen oppinut nopeasti, yleensä tilanteissa, joissa nimeen liittyy joku tarina tai nimi on "kantajansa näköinen". Joidenkin ihmisten nimien muistaminen on minulle painajaismaisen vaikeaa, välillä onnistun liittämään nimeen jonkun mielenyhtymän joka auttaa muistamaan tyyliin pitkin joustavin askelin liikkuvan Kristan, muistan kun ajattelen hänen hiihtävän, kuin kilpahiihtäjä Krista Pärmäkoski, paitsi, että muistan että hänellä oli sama etunimi kuin jollain maajoukkuehiihtäjällä ja kutsun sitten häntä vahingossa  Lauraksi tai Kertuksi jne.

Eli on ihan mahdollista, että esimiehelläsi on vaan tolkuttoman huono nimimuisti. Itse pahoittelen asiaa, ja pyydän aina korjaamaan nimen. Välillä pyrin myös välttämään nimen käyttöä, jos en ole nimestä varma. Eli käytän nimen sijaan sinä sanaa ja katson silmiin tai puhun koko porukalle. Itse sanoisin, että korjaa nimi ystävällisesti asiasta numeroa tekemättä.

Vierailija
25/31 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies on nyt muutaman kerran sanonut oikean nimen, mutta tänään tuli taas hölmö tilanne. Meille tuli ulkomaisia vieraita ja esimies tuli näiden vieraiden kanssa luokseni. Olen näiden vieraiden yhteyshenkilö vierailun ajan tässä talossa.

No, esimies tuli näiden tärkeiden vieraiden kanssa luokseni, esitteli minut vieraille "This is Minna (ei nimeni)" ja kaikki oli vaan "Hi Minna!". En minä todellakaan siinä tilanteessa halunnut tehdä numeroa asiasta ja nolata esimiestäni sanomalla, ettei se ole nimeni.

Olen tänään kuitenkin monta kertaa sitten noille vieraille sanonut, että nimeni on joku muu kuin miksi minut aamulla ristittiin. Ovat olleet vähän hämmentyneitä.

ap

Vierailija
26/31 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa paita jossa on kissankorkuisilla kirjaimilla sun nimi etu- ja takapuolella. Miksei hihoissakin.

Jos homma ei lähde toimimaan, vastaa "Selvä asia, Sirkka-Petteri/Pirkka-Setteri" tms.

Vierailija
27/31 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Anteeksi kuka?"

"Kuka on (väärä nimi)?"

"Ai sori kun en vastannut, en kuullut nimeäni."

"Sori, luulin että puhuit (väärälle nimelle)."

Vaihtoehtoisesti vähemmän tai ainakin eri lailla passiivisaggressiivinen lähestymistapa, voi toki käyttää yhtä aikaa ensimmäisen kanssa:

"Mistä sait käsityksen että mun nimi on (väärä nimi)"?

"Aika erikoista ettet vieläkään muista mun nimeä."

"Mistä johtuu ettet muista mun nimeä?"

"Tuntuu tosi pahalta, kun et muista mun nimeä."

Vierailija
28/31 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimies on nyt muutaman kerran sanonut oikean nimen, mutta tänään tuli taas hölmö tilanne. Meille tuli ulkomaisia vieraita ja esimies tuli näiden vieraiden kanssa luokseni. Olen näiden vieraiden yhteyshenkilö vierailun ajan tässä talossa.

No, esimies tuli näiden tärkeiden vieraiden kanssa luokseni, esitteli minut vieraille "This is Minna (ei nimeni)" ja kaikki oli vaan "Hi Minna!". En minä todellakaan siinä tilanteessa halunnut tehdä numeroa asiasta ja nolata esimiestäni sanomalla, ettei se ole nimeni.

Olen tänään kuitenkin monta kertaa sitten noille vieraille sanonut, että nimeni on joku muu kuin miksi minut aamulla ristittiin. Ovat olleet vähän hämmentyneitä.

ap

Paljon paremmin ja vähemmällä hämmennyksellä olisit hoitanut tilanteen sanomalla reippaasti ja iloisesti "actually my name is Meija", ja sitten kaikki olisi sanoneet "Hi Meija", ja asia olisi ollut sillä selvä.

Vierailija
29/31 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa kyseisestä pomosta sanoa miksi toimii noin, mutta itselläni on nimiä, jotka jostain syystä menevät sekaisin tai ovat vaikeita muistaa. Yhdellä työpaikalla työkavereina olivat Pirjo ja Ritva (toinen vieläpä esimies), niin jouduin aina pitämään hetken tauon kun mietin oliko tämä henkilö nyt Pirjo vai Ritva. Yleensä muistin nimen oikein, mutta kyllä se noloa oli. En tiedä huomasivatko muut pienen tauon puheessa aina ennen nimeä.

Vierailija
30/31 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Paljon paremmin ja vähemmällä hämmennyksellä olisit hoitanut tilanteen sanomalla reippaasti ja iloisesti "actually my name is Meija", ja sitten kaikki olisi sanoneet "Hi Meija", ja asia olisi ollut sillä selvä.

Olisin näin tehnyt, jos olisin ollut puhe-etäisyydellä vieraista. Olin sivussa ja esimies vain osoitti kädellään minua päin - hänellä oli mikrofoni, minulla ei. Minun olisi pitänyt huutaa, jotta joku olisi kuullut minun sanovan jotain. Eikä tilanne todellakaan ollut sellainen, että olisin joko huutanut tai kävellyt mikrofonin luokse korjaamaan esimiestäni.

ap

Vierailija
31/31 |
02.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks tuttu tekee tuota ihmisille joille se haluaa kettuilla, kutsuu heitä eri nimillä piruuttain jotta niille muille tulisi epävarma olo. Ärsyttävä piirre. Olen nähnyt sitä jopa vierestä ja moittinut hänen "huonoa muistia" jolloin hän on vaan virnuillut ylimielisesti ja jatkanut väärien nimien hokemista.

Kävi kieltämättä heti mielessä että onkohan tuo mun tuttu sun esimies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän