Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö flunssainen taapero viedä lääkäriin? Mies painostaa

Vierailija
23.10.2018 |

Reilun vuoden ikäinen taaperomme on kolmatta päivää flunssassa (tai vilustunut, en tiedä kumpaa). Ensimmäisenä yönä oli vähän kuumetta, sen jälkeen ei ollenkaan. Oireena on lähinnä räkäisyys, eli nenästä valuu välillä räkää ja samalla yskii räkäisesti (ei koko ajan vaan korkeintaan kerran tunnissa). Ja ääni on välillä hieman painunut. Muuten on energinen ja hyväntuulinen, leikkii, syö ja juo ihan tavallisesti. Itse ajattelen, että tämä menee itsellään ohi. Mutta mies painostaa koko ajan viemään lapsen päivystykseen. Kuulemma räkä voi aiheuttaa ties mitä, koska lapsi ei osaa niistää itse. Ja yskä on kuulemma paha juttu. Minusta taas päivystyksessä jonottaminen olisi ylireagointia.

Meillä on sellaista taustaa, että mielestäni mies haluaa nyt lääkäriin viemisellä osoittaa olevansa hyvä, reagoiva vanhempi, ja että minä olen vastuuton kun en halua viedä lasta lääkäriin. Kerran menimme lapsen kanssa päivystykseen aivan turhaan miehen painostuksesta, kun en halunnut ottaa riskiä, että olenkin väärässä ja sitten olisi ollut minun syyni, jos lapsen pieni nuha olisikin kätkenyt taakseen jotain vakavampaa enkä ole reagoinut siihen. Lääkäri oli harmistunut, kun tulimme vastaanotolle terveen lapsen kanssa (nuha loppui monen tunnin jonotuksen aikana), ja käski luottamaan omaan intuitioon. Mitä olette mieltä - lääkäriin vai ei?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies vie lapsen lääkäriin.

Jos lapsi on poikkeuksellisen väsynyt, ei syö eikä leikkiminen ja normaalipuuhat kiinnosta voi kyseessä olla jotain vakavaa.

Jos taas jaksaa leikkiä, syödä ja nukkuukin melko normaalisti niin ei pitäisi olla syytä huoleen eikä päivystykseen kannata lähteä.

Jos mietityttää niin voi soittaa vaikka terveysneuvontaan niin ei tarvitse kotiväen kesken juupas-eipästellä.

Vierailija
2/38 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei minusta kuulosta siltä, että olisi tarpeen. Jos lapsi jaksaa lekkiä, syö ja juo, sekä nukkuu suht ok, niin mitä lisäarvoa se lääkärissä käynti tuo? Mitä se lääkäri voisi tehdä? Rään tulo loppuu, kun loppuu ja yskä johtuu tuosta räästä. Miehesi ylireagoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mua mietityttää lapsen terveydentila, mä katson Terveyskirjastosta. Sähän voit pyytää miehesi tekemään saman: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…;

Vierailija
4/38 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi vielä lääkäriin. Ja räkään auttaa nenän imuniistin.

Vierailija
5/38 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä minäkin mietin, että miten lääkäri voisi auttaa? Miehen mukaan lääkärillä on keinot saada räkä pois tukkimasta lapsen keuhkoja. En ole tämmöisestä kuullut ennen, oletteko te?

ap

Vierailija
6/38 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsella on vakuutus, isä käyttää lääkärissä jokaisella isäviikolla eli käytännössä siis 2 vko välein. Aina on räkää ja kuumetta, lääkärissä tosin ei koskaan lämpöä sattumalta ole (kun odotushuone oli niin viileä tms.). Joka tapauksessa isän mielestä minä olen huono äiti, koska lapsi on aina sairaana hänen viikollaan, vaikka siitä on vain isän kertomus. Lapsen tiedoissa jokainen kerta alkaa "isä kertoo, että lapsi äidiltä tullessa rohissut, pidellyt korviaan ja on kuumeinen". Outoa on se, että lapsi on jo 5v ja osaa aika hyvin itsekin kertoa, jos putkitetut korvat on kipeät.

Vierailija
7/38 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi viemään, tuhlaat vain terveydenhuollon resursseja. Jos lapsi muuttu väsähtäneeksi, nousee kuume kunnolla, niin sitten. Normi flunssa. Ensimmäinen lapsi? Yskä paranee yskimällä ja nuha niistämällä. Onhan niitä "apuniistäjiä" kaupassa. Meinaako se miehesi, että jokaisesta yskäisystä ja rää'ästä lapsi juoksutetaan lääkäriin? Huoh..

Vierailija
8/38 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä minäkin mietin, että miten lääkäri voisi auttaa? Miehen mukaan lääkärillä on keinot saada räkä pois tukkimasta lapsen keuhkoja. En ole tämmöisestä kuullut ennen, oletteko te?

ap

Ei ole. Luetuta tuo terveyskirjaston artikkeli. Suosittelen jatkossakin sen puoleen kääntymistä.

Vierailija
9/38 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että vielä on kyse mistään lääkitystä vaativasta taudista. Voisi ihan hyvin vielä seurata kotona vointia. Ja tottakai mies voi viedä lapsen lääkäriin jos saa sillä mielenrauhan.

Käyttäkää nenäfriidaa.

Vierailija
10/38 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä miestäsi soittamaan terveysneuvontaan.

Vierailija
11/38 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalilta flunssalta kuulostaa. Ei vaadi lääkärinkäyntiä, eikä varsinkaan ole päivystystapaus. Jos hengitys vaikeutuu, lapsesta tulee selvästi voimaton, erityisen väsynyt, kuume ei laske tai muuten yleisvointi menee heikoksi, niin sitten adia on erikseen. Tai jos tauti pitkittyy tai jo paranrmassa oleva tauti tulee voimalla takaisin.

Turhaa lähteä kuormittamaan päivystystä, kun sinoi, mitä tuolle nyt voidaan tehdä on antaa kotihoito-ohjeet.

Vierailija
12/38 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi viemään, tuhlaat vain terveydenhuollon resursseja. Jos lapsi muuttu väsähtäneeksi, nousee kuume kunnolla, niin sitten. Normi flunssa. Ensimmäinen lapsi? Yskä paranee yskimällä ja nuha niistämällä. Onhan niitä "apuniistäjiä" kaupassa. Meinaako se miehesi, että jokaisesta yskäisystä ja rää'ästä lapsi juoksutetaan lääkäriin? Huoh..

Kyllä, miehen ratkaisu joka vaivaan on lääkäriin vienti. Kuulemma siitä ei voi olla haittaakaan.

ap

Vierailija
13/38 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse viedä. Päivystystä vaativia oireita olisivat esimerkiksi hengenahdistus, monta päivää jatkuva korkea kuume sekä lapsella yleinen voipuneisuus. Nenää voi avata esimerkiksi höyryhengityksen, keittosuolasuihkeen ja nenä-Friidan avulla. Räkä ei voi tukkia keuhkoja eikä lääkäreillä ole mitään taikakeinoja sen poistamiseksi. :)

-Sh

Vierailija
14/38 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas sama provo kuin viimeviikolla! 0/5

Vierailija
15/38 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse viedä. Päivystystä vaativia oireita olisivat esimerkiksi hengenahdistus, monta päivää jatkuva korkea kuume sekä lapsella yleinen voipuneisuus. Nenää voi avata esimerkiksi höyryhengityksen, keittosuolasuihkeen ja nenä-Friidan avulla. Räkä ei voi tukkia keuhkoja eikä lääkäreillä ole mitään taikakeinoja sen poistamiseksi. :)

-Sh

Kiitos, tästä vastauksesta on apua.

ap

Vierailija
16/38 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä veisi, varsinkaan päivystykseen. Jos mies on tosi huolissaan, niin pyydä häntä viemään lapsi huomenna päivällä sairaanhoitajan päivystyskseen terveysasemalle, että voivat tarkistaa korvat, ja nielun ym.

Vierailija
17/38 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, miehen ratkaisu joka vaivaan on lääkäriin vienti. Kuulemma siitä ei voi olla haittaakaan.

ap[/quote

Nyt sille miehelle valoja päälle! Inhottavaahan se pienen yskiminen ja räkiminen on kuunnella, mutta höyryhengitys ja pää sängyssä ylös, auttaa jo kovasti. Meneekö se miehesi itse joka räkäsystä lääkäriin? Tuolla yläpuolella on annettu läjä hyviä neuvoja, näytä vaikka tämä ketju sille miehellesi.

Vierailija
18/38 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ihme ettei lääkäriin saa aikoja, kun uusavuttomat vie lapsensa heti lääkärille. Lapsen nenä vuotaa > lääkäriin

Lapsi käy potalla > varmuuden vuoksi lääkäriin

Lapsi hengittää normaalisti > soitetaan nyt varmuuden vuoksi ambulanssi

Ap nyt sentään vaikuttaa normaalilta mutta miehes ei taida ihan täysillä käydä. Jos lapsi tosiaan leikkii ja syö normaalisti niin tuskin kova hätä on.

Vierailija
19/38 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on itse avun tarpeessa.

Vierailija
20/38 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsella on vakuutus, isä käyttää lääkärissä jokaisella isäviikolla eli käytännössä siis 2 vko välein. Aina on räkää ja kuumetta, lääkärissä tosin ei koskaan lämpöä sattumalta ole (kun odotushuone oli niin viileä tms.). Joka tapauksessa isän mielestä minä olen huono äiti, koska lapsi on aina sairaana hänen viikollaan, vaikka siitä on vain isän kertomus. Lapsen tiedoissa jokainen kerta alkaa "isä kertoo, että lapsi äidiltä tullessa rohissut, pidellyt korviaan ja on kuumeinen". Outoa on se, että lapsi on jo 5v ja osaa aika hyvin itsekin kertoa, jos putkitetut korvat on kipeät.

Otapa yhteys sosiaaliviranomaisiin. Münchausen by proxy? Tuollainen että kuskataan lasta koko ajan lääkärissä ja valehdellaan olemattomista oireista on mieleltään sairaan ihmisen toimintaa. Onhan siellä lapsen tiedoissakin kirjattuna, että mitään vikaa ei löydy.