Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3-vuotias ja monimutkainen hoitokuvio

Vierailija
23.10.2018 |

Kasvaakohan meidän lapsi nyt aivan vinoon? Päiväkodin aloitus on siis pian edessä ja nyt ystävien kommenttien myötä alkoi vähän jännittämään. He olivat siis vähän sitä mieltä että hoitokuvio voi olla liian sekava meidän 3-vuotiaalle.

Eli miehen työn vuoksi lapsi on joka toinen viikko kotona miehen kanssa. Noilla viikoilla on mahdollista ilmeisesti olla hoidossa 20h, mutta en usko että tulemme tuota mahdollisuutta käyttämään. Toki siinä kohtaa asiaa pitää harkita jos vapaaviikot sekoittavat liikaa hoitoon sopeutumista. Tuo viikko on kuitenkin todella tärkeää laatuaikaa miehelle ja lapselle, koska joka toinen viikko mies ei ole kotona.

Ne viikot kun mies on töissä, lapsi on hoidossa minun työaikataulun mukaan, eli joka toinen päivä 6.40-15.15 ja joka toinen päivä 8.30-16.30.

Tähän lisää sekavuutta tuo minun "ylityöviikko" joka on aina 4-5 viikon välein. Tuolloin minä vien lapsen hoitoon 8.30 ja mummu/pappa/ukki/täti hakee 15-16 välillä. Onneksi välillä ylityöviikko osuu miehen vapaaviikolle. Valitettavasti ei kuitenkaan aina.

Kieltämättä kyllähän tuo sekavalta kuulostaa kirjoitettuna! Kellään kokemusta vastaavasta? Miten lapsi sopeutuu kun on monta erilaista aikataulua?
Aikatauluja ei ole mahdollista muokata, jos tämä systeemi sekoittaa lasta liikaa, ainoa vaihtoehto on että minä palaan takaisin kotiäidiksi.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita mies jäämään välillä kotiin jos tuo pistää lapsen sekaisin.

Vierailija
2/16 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auts. Lapsi sekoaa tuosta. Soo soo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita mies jäämään välillä kotiin jos tuo pistää lapsen sekaisin.

Mies oli kotona lapsen kanssa melkein vuoden silloin kun minulla loppui äitiysloma. Ja ei tarvinut mitään "laittaa", ihan itse halusi.

Ap

Vierailija
4/16 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testatkaa. Voi olla ettei mene sekaisin ja voi olla että menee.

Hyvä että vaihtoehtona on kuitenkin takaisin kotiin jääminen.

Vierailija
5/16 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa mikään muu ole  "ongelma" kuin tuo joka toinen vapaaviikko. Hidastaa ryhmäytymistä ja päiväkotiin tottumista lapsella, mutta jos tuollainen mahdollisuus on viettää aikaa isän kanssa, ainakin nyt alkuun katsotte sen kortin. Jos ihan mahdottomaksi menee, sitten muutaman päivän viikossa silloinkin hoitoon, mutta ihan sitten vihoviimeisenä vaihtoehtona. Koittakaa saada lapselle leikkitreffejä noista pkotikavereista noille vapaaviikoille, se loiventaa varmasti tilannetta.  

Vierailija
6/16 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kyllä sopeutuu moneen, vaikka kuulostaakin noin kieltämättä sekavalta niin onhan tuossakin ns tietty rytmi johon lapsi varmasti tottuu. 😊

Vierailija
7/16 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa mikään muu ole  "ongelma" kuin tuo joka toinen vapaaviikko. Hidastaa ryhmäytymistä ja päiväkotiin tottumista lapsella, mutta jos tuollainen mahdollisuus on viettää aikaa isän kanssa, ainakin nyt alkuun katsotte sen kortin. Jos ihan mahdottomaksi menee, sitten muutaman päivän viikossa silloinkin hoitoon, mutta ihan sitten vihoviimeisenä vaihtoehtona. Koittakaa saada lapselle leikkitreffejä noista pkotikavereista noille vapaaviikoille, se loiventaa varmasti tilannetta.  

Naapurissa asuukin ainakin kolme samassa ryhmässä olevaa lasta, kiitos vinkistä! :)

Ap

Vierailija
8/16 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo minusta mitenkään kauhean sekavaa ollut. Joka toinen viikko on lomaa isän kanssa ja joka toinen viikko on tarhaa, jossa on aikaisia tai myöhäisiä päiviä. Tuollainen aikataulu kannattaa esittää lapselle vain viikko kerrallaan (onko tarhaviikko vai isälomaviikko, ja onko myöhäisiä päiviä vai myöhäisiä ja aikaisia päiviä), niin se ei sekoita.

Vierailija
9/16 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 3v mitään leikkikavereita tarvi

Vierailija
10/16 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan alkuvaiheessa pitäisin niinä vapaaviikkoinakin esim. klo 9-12 päivähoidossa, jotta ryhmäytyy kunnolla. Jos ei pääse mukaan porukkaan ja rytmiin, niin päivähoidossa vietettävistä viikoista voi tulla ahdistavia. Kannattaa muistaa, että viikko on pitkä aika lapselle verrattuna aikuisen viikkoon. Muistatko kuinka pitkältä koululaisena kesä tuntui ja kuinka lyhyeltä se nyt tuntuu? Kolmevuotiaalla aika tuntuu vielä hitaammalta.

Itse olen erityisesti "isojen" lasten suhteen sillä linjalla, että jos päivähoidossa pitää käydä, niin olisi järkevää että se olisi säännöllistä lapsen näkökulmasta. Mutta jos siltä tuntuu, niin tokihan voi sitten vähän ajan päästä niin kuin teidän perheelle on paras! Kannattaa kuitenkin varautua siihen, ettei 3-vuotias välttämättä sopeudu niin hyvin vuotta Suomi viikkoihin päivähoidossa, ja joskus voi aidosti harmittaa kun muut ovat matkassa viime viikon jutuissa ja itse ei. Ihan alku on kuitenkin eri tavalla tärkeää aikaa, ettei tule ulkopuolisuuden tunnetta muihin nähden.

Sillä että yhtenä päivänä tulee klo 6 ja toisena klo 8, tai lähtee joskus pois klo 15 ja joskus klo 17 en näe mitään ongelmaa. Sopeutumisen kannalta tärkeimmät tunnit ovat klo 9-12 tai oikeastaan klo 9-14, sillä päiväunitapoihin on hyvä tottua kunnolla. Klo 9-10 useimmissa ryhmissä on ohjattua toimintaa, jolloin opet&hoitajat (toivottavasti) tietoisesti ryhmäyttävät uusia lapsia.

Tärkeintä kuitenkin on, että teette niin kuin teidän perheelle kokonaisuutena on järkevintä. Minä kerroin vain oman ammatillisen mielipiteeni, mutta se on toissijaista kun miettii teidän koko perheen arkea.

Lto

Vierailija
11/16 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan alkuvaiheessa pitäisin niinä vapaaviikkoinakin esim. klo 9-12 päivähoidossa, jotta ryhmäytyy kunnolla. Jos ei pääse mukaan porukkaan ja rytmiin, niin päivähoidossa vietettävistä viikoista voi tulla ahdistavia. Kannattaa muistaa, että viikko on pitkä aika lapselle verrattuna aikuisen viikkoon. Muistatko kuinka pitkältä koululaisena kesä tuntui ja kuinka lyhyeltä se nyt tuntuu? Kolmevuotiaalla aika tuntuu vielä hitaammalta.

Itse olen erityisesti "isojen" lasten suhteen sillä linjalla, että jos päivähoidossa pitää käydä, niin olisi järkevää että se olisi säännöllistä lapsen näkökulmasta. Mutta jos siltä tuntuu, niin tokihan voi sitten vähän ajan päästä niin kuin teidän perheelle on paras! Kannattaa kuitenkin varautua siihen, ettei 3-vuotias välttämättä sopeudu niin hyvin vuotta Suomi viikkoihin päivähoidossa, ja joskus voi aidosti harmittaa kun muut ovat matkassa viime viikon jutuissa ja itse ei. Ihan alku on kuitenkin eri tavalla tärkeää aikaa, ettei tule ulkopuolisuuden tunnetta muihin nähden.

Sillä että yhtenä päivänä tulee klo 6 ja toisena klo 8, tai lähtee joskus pois klo 15 ja joskus klo 17 en näe mitään ongelmaa. Sopeutumisen kannalta tärkeimmät tunnit ovat klo 9-12 tai oikeastaan klo 9-14, sillä päiväunitapoihin on hyvä tottua kunnolla. Klo 9-10 useimmissa ryhmissä on ohjattua toimintaa, jolloin opet&hoitajat (toivottavasti) tietoisesti ryhmäyttävät uusia lapsia.

Tärkeintä kuitenkin on, että teette niin kuin teidän perheelle kokonaisuutena on järkevintä. Minä kerroin vain oman ammatillisen mielipiteeni, mutta se on toissijaista kun miettii teidän koko perheen arkea.

Lto

Autocorrect: vuotta Suomi = vuorottaisiin :D

Vierailija
12/16 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa mitään sekavaa ole, kunhan nukkumarytmi on aina sama... Meilläkin lasten hoitoajat vaihtelee, välillä ovat 7-16, välillä 9-16, välillä taas 9-13 ja paljon vapaapäiviä... Joka päivä kuitenkin samaan aikaan nukkumaan, ei ole häirinnyt ketään. 

Vierailija
13/16 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lto

Olen samaa mieltä.

Vanhempana kannattaa mieltää päiväkoti lapsen harrastukseksi, josta ei ole syytä tehdä liian kuormittavaa, mutta johon pitää osallistua säännöllisesti, että mukaan meneminen on rentoa ja kivaa.

Toinen lto

Vierailija
14/16 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 3v mitään leikkikavereita tarvi

Joo, ei ehkä tarvitsemalla tarvitse, mutta kyllä se elämänlaatua parantaa, jos saa viettää päivät sellaisten tyyppien kanssa, joihin on hyvät suhteet.

Vierailija
15/16 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/16 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo minusta mitenkään kauhean sekavaa ollut. Joka toinen viikko on lomaa isän kanssa ja joka toinen viikko on tarhaa, jossa on aikaisia tai myöhäisiä päiviä. Tuollainen aikataulu kannattaa esittää lapselle vain viikko kerrallaan (onko tarhaviikko vai isälomaviikko, ja onko myöhäisiä päiviä vai myöhäisiä ja aikaisia päiviä), niin se ei sekoita.

Ostakaa tavallinen a5 kokoinen kalenteri.

Värittäkää ruutu, jossa lukee viikonpäivän nimi: ma vihreä, ti sininen, ke valkoinen, to ruskea, pe keltainen, la vaaleanpunainen ja su punainen. Värittäkää siis jo pari viikkoa etukäteen.

Sitten merkitkää kuvin, mitä minäkin päivänä tapahtuu. Äidin kuva ja aamupala päiväkodissa tai aamupala kotona, ja hakijan kuva (äiti tai joku muu). Voi laittaa vielä jotenkin selkeästi lapselle ymmärrettävästi, haetaanko aikaisin vai vasta ulkoilusta.

Isäviikoille isän kuva ja kodin kuva.

Kuvat voivat olla mitä vaan, itse piirrettyjä tikku-ukkoja ja taloja tai tietokoneelta tulostettuja minikuvia.

Pääasia, että kalenterista katsotaan aina illalla ja aamulla tulevan päivän ohjelma yhdessä lapsen kanssa.

T. Erityislastentarhanopettaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme