Mikä on vammainen tekosyysi laittaa lasinkeräykseen kaikkea sinne kuulumatonta?
Eilen vein tyhjiä lasitölkkejä aluekeräyspisteeseen ja sinne lasinkeräyslaatikkoon oli viety myös kaikkea sinne kuulumatonta - oli hehkulamppuja, loisteputkia, posliinisia lautasia, kahvinkeittimen pannu, peili ja jopa sähköuunin luukku.
Mitkään näistä mainituista eivät kuulu ko laatikkoon, eikä tämä ole mikään ensimmäinen kerta kun näin on käynyt. Meneekö tämä tällainen laatikollinen nyt kaatopaikalle vai meneekö ylipäätään koko keräyslasi jonnekin muualle kuin (asianmukaiseen) kierrätykseen?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi sen kahvipannun, juomalasin tai posliiniastiat voisi laittaa ihan vain sekajätteeseen. Tästä tulisi siis jopa vähemmän vaivaa kuin viedä ne lasinkeräykseen. Oikea ongelma ainakin näiden kohdalla on siis tyhmyys, tai paremminkin se, ettei osaa käyttää nettiä ja tarkistaa kierrätysohjeita.
Luuletko että ne *PUFF* katoaa noin? Siellä ne on masuunin pohjalla polton jälkeen, jonka jälkeen ne on ongelmajätettä.
En luule. Mutta tuo on niille ”oikea” paikka, parempi kuin lasinkeräys, jossa vääränlainen lasi voi pilata koko satsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En laita koskaan lasinkeräykseen yhtään mitään. Kaikki roskat paristoista banaaninkuoriin menevät sulassa sovussa sekajätteeseen. Miksi lajitella kun on olemassa SEKAjäteastiat?
Koska arvon idi**tti, se keräykseen viety lasi (tai metalli, muovi, paperi) käytetään uudestaan, jolloin ei tarvitse valmistaa uutta materiaalia.
En minä tyhmyyttäni jätä lajittelematta vaan laiskuuttani. Ajattelitko, että muutun nyt vähemmän laiskaksi, kun virheellisesti haukut minua id iootiksi?
En, vaan nyt pidän sua vielä enemmän idi**ttina. Laiskana idi**ttina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En laita koskaan lasinkeräykseen yhtään mitään. Kaikki roskat paristoista banaaninkuoriin menevät sulassa sovussa sekajätteeseen. Miksi lajitella kun on olemassa SEKAjäteastiat?
Harvoin halveksin ihmisiä, mutta tässä tapauksessa se halveksunta vähän nostaa päätään.
Ihan vapaasti. Eipä anonyymin nettikirjoittelijan halveksunnalla ole mitään merkitystä minulle.
Katselin juuri kaappeja, joissa olisi roskiin heitettävänä vanhoja maljakoita ja tuikkukippoja yms roinaa. Mietin sopiiko ne lasinkeräykseen mutta tämän luettuani totesin että ei.... tuntuu jotenkin hullulta heivata tällaista posliiniroinaa ihan perus roskikseen....
Joka kerta kartonkijätettä keräykseen viedessäni ihmettelen sitä taloyhtiömme henkilöä, joka liiskaa pahvipakkaukset siististi ja järjestää ne sisäkkäin, ja sitten heittää ne sinne kartonkiastiaan MUOVIKASSISSA. Miksi?! Tuntuu niin turhalta itse lajitella, kun joka kerta siellä astiassa on kuitenkin näitä muovikasseja, joten koko erä menee ilmeisesti pilalle. Kaikissa muissakin astioissa on AINA jotain sinne kuulumatonta. Ja siellä roskakatoksen seinällä on kuitenkin iso taulu tarkkoine lajitteluohjeineen, en ymmärrä miten voi olla niin vaikeaa.
En ikinä laita lasinkeräysastiaan muuta kuin sinne kuuluvaa. Mutta myönnän, että autottomana köyhänä en halua maksaa jäteyhtiölle 60 euroa, että se hakisi jonkun pienen huonekalun pois. Siis sellaisen, joka ei kelpaa kierrätykseen ja sinnehän ei kelpaa kuin ppriima tavara.Minusta vaihtolava vaikka kerran vuodessa talon pihalle olisi loistava juttu. Mutta kun se maksaa...sanoo isännöitsijäfirma tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska arvon idi**tti, se keräykseen viety lasi (tai metalli, muovi, paperi) käytetään uudestaan, jolloin ei tarvitse valmistaa uutta materiaalia.
En minä tyhmyyttäni jätä lajittelematta vaan laiskuuttani. Ajattelitko, että muutun nyt vähemmän laiskaksi, kun virheellisesti haukut minua id iootiksi?
No kai se on minunkin taivuttava pitämään sinua i dioottina, kun kerran et ymmärrä, ettei kierrättämättömyydessäni ole kyse tiedon puutteesta. Olen laiska ja välinpitämätön ja se on eri asia kuin i diootti.
Vierailija kirjoitti:
Koska noille ei ole paikkaa. Polttojätteen seassa nuo pitää joka tapauksessa kerätä erikseen kuonan seasta ja saattavat myös jumittaa koko polttolaitteen. Jätekeskukseen pitäisi mennä autolla, jota minulla ei ole ja roskakuiluun ne eivät mahdu. Vaihtoehtona on heittää ne keräyslaatikon viereen, mutta siinä ne vahingoittaa särkyessään koirien tassuja.
Minulla on aivovamma ja silti osaan viedä loisteputket ja hehkulamput kauppojen kierrätyspisteisiin.
Keräysastian viereen jättäminen ei ole koskaan vaihtoehto. Jos roskasi ei mahdu astiaan tai sitä ei saa laittaa sinne, niin sitten se on vietävä muualle.
Olet ihan itse vastuussa tuottamistasi jätteistä. Jo kaupassa ostopäätöstä tehdessäsi voit miettiä kuinka hävität ostoksestasi syntyvät jätteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lasinkeräykseen ei saa laittaa?
- juomalaseja
- kuumuutta kestävää lasia (uunivuoat, kahvipannut)
- kristallia
- posliinia ja keramiikkaa
- ikkunalasia
- peililasia
- opaalilasia (esimerkiksi joissain kosmetiikkapakkauksissa)
lamppuja.
Yllä luetellut lasilaadut kuuluvat sekajätteeseen, koska ne eivät sovellu samaan hyödyntämisprosessiin pullojen ja purkkien kanssa.Pakkaa särkynyt ikkuna- tai peililasi esimerkiksi pahviin ja erilliseen muovisäkkiin turvallisuussyistä ennen kuin laitat sen jäteastiaan.
Laita hehku- ja halogeenilamput sekajätteeseen. Palauta energiansäästölamput ja loisteputket sähkölaitteiden tai vaarallisen jätteen keräyspisteisiin.
Noinhan sitä voisi luulla, mutta todellisuudessa sekajäte menee nykyään polttolaitoksiin ja tuollaiset palamattomat esineet tekevät polttolaitteille hallaa. Todellisuudessa noille ei ole mitään paikkaa.
MITEN ne tekee polttolaitteille hallaa?
Käytännössä vain suuret määrät metallia ovat ongelmia jätteenpolttolaitoksissa. Muut aineet palavat jätteiden seassa.
Vierailija kirjoitti:
Katselin juuri kaappeja, joissa olisi roskiin heitettävänä vanhoja maljakoita ja tuikkukippoja yms roinaa. Mietin sopiiko ne lasinkeräykseen mutta tämän luettuani totesin että ei.... tuntuu jotenkin hullulta heivata tällaista posliiniroinaa ihan perus roskikseen....
Onko posliini lasia? Niin, sitä minäkin. Voiko posliinista tehdä lasia? No, sitä minäkin. Laitetaanko se posliiniroina sitten lasinkeräykseen? No, sitä minäkin.
Vierailija kirjoitti:
"Kuona kuluttaa voimalaitoksen laitteita, sen liikuttelu vie sähköä ja poisvienti aiheuttaa rekkarallin Ämmässuolle, Patomeri luettelee."
On silti parempi vaihtoehto laittaa lasinkeräykseen kuulumattomat tavarat sekajätteen mukana poltettavaksi (ihan siksikin, että näin ohjeistetaan lasinkierrätysohjeissa) kuin laittaa ne lasinkierrätykseen. Sitten ne pilaavat koko keräysastiasta tyhjennetyn erän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen vein tyhjiä lasitölkkejä aluekeräyspisteeseen ja sinne lasinkeräyslaatikkoon oli viety myös kaikkea sinne kuulumatonta - oli hehkulamppuja, loisteputkia, posliinisia lautasia, kahvinkeittimen pannu, peili ja jopa sähköuunin luukku.
Mitkään näistä mainituista eivät kuulu ko laatikkoon, eikä tämä ole mikään ensimmäinen kerta kun näin on käynyt. Meneekö tämä tällainen laatikollinen nyt kaatopaikalle vai meneekö ylipäätään koko keräyslasi jonnekin muualle kuin (asianmukaiseen) kierrätykseen?
Mikä on vammainen syysi toimia jatkuvasti roskiskyttänä? Monesko avaus tämä oli sinulta näistä roskis jäkäjäkäjäkä jutuista?
Ohis: näyttää, että sille on tarvetta.
Minä en ole koskaan alkanut tekemään yhtään mitään paremmin silloin kun asiasta marmatetaan, huudetaan, vakoillaan, yms. yms. Päinvastoin, silloin aloitan ihan tarkoituksellisesti tekemään väärin. Jos asiasta asiallisesti sanotaan on se ok mutta kyttääjät ja muut saavat ansionsa mukaan. Syyn kytätä lisää ja sitä ei olisi tapahtunut jos olisivat itse olleet asiallisia. Pannaan paha kiertämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai se on minunkin taivuttava pitämään sinua i dioottina, kun kerran et ymmärrä, ettei kierrättämättömyydessäni ole kyse tiedon puutteesta. Olen laiska ja välinpitämätön ja se on eri asia kuin i diootti.
Mun mielestä ihminen, joka tietää miten pitäisi toimia mutta silti päättää vain tehdä toisin, on tajuttoman tyhmä. Laiska? Välinpitämätön? Ei, vaan TYHMÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vammainen syysi toimia jatkuvasti roskiskyttänä? Monesko avaus tämä oli sinulta näistä roskis jäkäjäkäjäkä jutuista?
Minä en ole koskaan alkanut tekemään yhtään mitään paremmin silloin kun asiasta marmatetaan, huudetaan, vakoillaan, yms. yms. Päinvastoin, silloin aloitan ihan tarkoituksellisesti tekemään väärin. Jos asiasta asiallisesti sanotaan on se ok mutta kyttääjät ja muut saavat ansionsa mukaan. Syyn kytätä lisää ja sitä ei olisi tapahtunut jos olisivat itse olleet asiallisia. Pannaan paha kiertämään.
Joo, tunnen tämän ihmistyypin. Isäni, 62 v., on samanlainen. Ei esim. käytä turvavyötä ihan vain näpäytyksenä yhteiskunnalle. Kuvittelee, että hänen yhden miehen kapinallaan on joku merkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ihminen, joka tietää miten pitäisi toimia mutta silti päättää vain tehdä toisin, on tajuttoman tyhmä. Laiska? Välinpitämätön? Ei, vaan TYHMÄ.
Koskeeko tämä nyt pelkästään roskien lajittelua vai pidätkö esimerkiksi myös kaikkia niitä ihmisiä tyhminä, jotka laittavat tietoisesti sisäänsä itselleen haitallisia asioita? Tai niitä, jotka harrastavat harrastuksia, joissa voi loukkaantua? Tai...
Mine ej njummerre, venejelle ej rozkaongjelna, vain rozka. eta normjal. Hankkike elema.
Ja kurdit, turkit, aravit vot, he ei hjummerra hekeen, se rozga, ei haitta, mite vali, da?
Ja zhivu v Keravu, davai.
On muuten tosi ärsyttävää kun lasinkeräysastian kantta ei saa auki, vaan ne pullot ja purnukat pitää pudottaa sinne pohjalle asti kannen reiästä. Sattuu korviin se järjetön kilinä ja kolina kun ne hajoavat sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Da, dyypilline ex-neuvostoinimine kolhoosien virosta: ei kiinnosta, en välitä, mitä se mulle kuuluu, missä sosiaalitomisto ja kela, minulla eu-rahvaan jäzenenä oigeuksia soomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tunnen tämän ihmistyypin. Isäni, 62 v., on samanlainen. Ei esim. käytä turvavyötä ihan vain näpäytyksenä yhteiskunnalle. Kuvittelee, että hänen yhden miehen kapinallaan on joku merkitys.
Viisas mies. Niihin voi kuristua.