Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö teitä ärsytä ostella vaatteita, kun lähes kaikki vaateliikkeet Suomessa ovat ruotsalaisia tai norjalaisia?

Vierailija
21.10.2018 |

Ruotsalaisia liikkeitä ulkomuistista:

- H&M
- KappAhl
- Stadium
- Vagabond
- Tiger of Sweden
- Monki
- Björn Borg
- Dinsko
- Gina Tricot
- Marc’O’Polo
- Hemtex
- Polarn O. Pyret
- ja uutena mm. Weekday
- Lindex on ruotsalainen vaikka Stockmann omistaakin (pian varmaan myy pois)

Lisäksi ainakin nämä ovat norjalaisia:

- Bik Bok
- Carlings
- Cubus
- Dressmann
- Volt

Ja näitähän riittää varmasti lisää! Tuntuu olevan melko mahdotonta pukeutua Suomessa ilman, että joutuu lähettämään rahansa jo valmiiksi vauraisiin Ruotsiin ja Norjaan.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä asioi noissa lainkaan. Mulla on varaa ostaa vaatteeni muualta kuin halpaketjuista.

Vierailija
2/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Suomalaiset vaatteet on kamalan rumia. Noissa liikkeissä on tyyliini sopivia vaatteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset vaatteet on järkyttäviä. On suomessa saksalaisia, tanskalaisia ja espanjalaisiakin ketjuja. 

Vierailija
4/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. En tiedä. Mutta kovin ovat vähissä kohtuu hintaiset "Suomalaiset" vaatteet. - lainausmerkeissä siksi, että harva ruotalainen vaate on enää aidosti ruotalainen, niin että se olisi enää vuosiine tehty alusta loppuun astu Ruotsissa, saati missään muualla pohjois-euroopassa. Itseäni ärsyttää ehkä enemmän se, että tavallisena kuluttajana on miltei mahdotonta tai ainakin hyvin haastavaa nähdä mistään, missä jokin vaate on valmistettu ja tehty. Kun vaatteessa olevassa lärpäkkeessä lukee esimerkiksi Made in EU. - Niin mitä se tarkoittaa; tuskin se ainakaan on mikään erityine tae siitä, että tuote olisi eettisesti valmistettu.

Työolot kun saattavat vaihdella merkittävästi EU:n sisällä;  sillä täälläkin hallitus on yrittänyt tehdä kaikkensa, että tulevaisuudessa työnhinta ja työolot voisivata olla tulevaisuudessa halvemmat.  Mutta kuka uskoo, että linja on työntekijöiden etu, vaikka saattaisi joitain senttejä, tai euroja alentaa kotimaisten tuotteiden myyntihintoja, jotka Suomessa on verraten kalliit. - Mutta näkyisikö nuo alennukset täällä olevissa hinnoissa vai valuisiko tehdyt alennukset  vain omistajien taskuun. 

Vierailija
5/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuo "made in EU" ei tosiaan takaa eettisyyden suhteen mitään, halpatyöpajoja on mm. Bulgariassa, Romaniassa ja Balttian maissa.

Vierailija
6/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ostan suurimman osan vaatteistani käytettynä.

Vierailija
7/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Koska suomalaisten vaihtoehto on tokmanni.

Mielestäni hienoa että suomeen on viime vuosina rantautunut monia ruotsalaisia ja norjalaisia ketjuja, sillä olen täysin kypsä suomalaisten "rumat ne vaatteilla korreillee öhöhö öhöhö"-öhinään ja täysin laaduttomaan vaatevalikoimaan. En ole muita länsimaalaisia vähäpätöisempi, tyhmempi tai tyylitajuttomampi vaikka suomalainen. Meille ei vain ole tarjoiltu mitään kivaa ennen, ja siksi kai kansamme näyttää niin tajuttoman typerältä.

Vierailija
8/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Varusteleka käsittääkseni on ihan suomalainen.

Vierailija
9/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, kaikki ne tehdään Kiinassa kuitenkin.

Vierailija
10/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä asioi noissa lainkaan. Mulla on varaa ostaa vaatteeni muualta kuin halpaketjuista.

Antaisitko pari esimerkkiä liikkeistä? Kiitos.

ap

Vierailija
11/12 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hienoa että suomeen on viime vuosina rantautunut monia ruotsalaisia ja norjalaisia ketjuja, sillä olen täysin kypsä suomalaisten "rumat ne vaatteilla korreillee öhöhö öhöhö"-öhinään ja täysin laaduttomaan vaatevalikoimaan. En ole muita länsimaalaisia vähäpätöisempi, tyhmempi tai tyylitajuttomampi vaikka suomalainen. Meille ei vain ole tarjoiltu mitään kivaa ennen, ja siksi kai kansamme näyttää niin tajuttoman typerältä.

Aivan ihmeellisen näköisiä riepuja noiden "trendikkäiden pohjoismaalaisten" vaateketjujen vaatteet on, ainakin nykyään. Siinä olen samaa mieltä että useiden suomalaisten eettisten yritysten vaatteet ovat telttamaisia.

Ja et ole varmaan elänyt 60-90-lukua kun morkkaat suomalaisia vaateyrityksiä? Tuolloin sai todella tyylikkäitä college- ja neulepaitoja, trikoita ja kenkiä, Made in Finland. Itsellä 40 vuotta vanha neule vieläkin käytössä.

Vierailija
12/12 |
22.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet niin väärässä kuin voi olla. Laatua löytyy Suomestakin, on aina löytynyt. Iso osa ap:n mainitsemista liikkeistä on halpaketjuja, missä myydään huonolaatuisia riepuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä