Raskausmyrkytys, hellp-syndrooma
Hei, olen esikoisvauvan äiti, joka sairastui hellp-syndroomaan raskausajan lopulla. Vauva syntyi keskosena ja nyt jo etukäteen mietityttää seuraava raskaus. Onko täällä muita saman kokeneita? Miten selvisitte raskaudesta? Uskalsitteko yrittää seuraavaa lasta?
Kommentit (2)
Moi, mulla oli esikoisen kohdalla vuonna 2017 synnytyksen jälkeinen HELLP (alkoi n. tunti synnytyksen jälkeen) ja nyt olen uudelleen raskaana (rv 10). Keskustelin ennen uuden raskauden yrittämistä riskeistä synnytyspolin lääkärin kanssa. Hänen mukaansa todennäköisyys uuteen HELLP:iin on n. 10% eli korkeampi kuin normaalisti. Mutta uskallettiin kuitenkin yrittää, koska todennäköisempää on, että HELLP ei tule uudestaan. Olen nyt alusta asti syönyt ns. ASA-lääkitystä (pitäisi aloittaa viim rv 12) eli aspiriinia. Ja lisäksi raskauttani seurataan aiempaa tarkemmin, esim jo rv 15 alkaen lääkärikäynnit sairaalan synnytyspolilla neuvolan lisäksi. Ja itse pitää seurata omaa vointia ja tuntemuksia. Toki jännittää, mutta toivotaan parasta :)
Käykää ihmeessä puhumassa riskeistä teidän kohdalla synnytyspolin/HELLP:iä tuntevan lääkärin kanssa (lähetteen saa neuvolan kautta). Ja tsemppiä odotukseen, jos sellainen onni uudelleen kohtaa!
P.s. olen Facebookissa seurannut keskustelua englanninkielisessä vertaistukiryhmässä "HELLP Syndrome Survivors". Suomenkielisiä HELLP-ryhmiä en ole löytänyt.
Hei! Löysin vasta aloituksesi, itseänikin mietityttää, uskaltaako toista raskautta yrittää. Hankalasti saatavilla tietoa ja kokemuksia asiasta, sen verran harvinainen komplikaatio on kyseessä. Lapseni syntyi täysiaikaisena. Olen ymmärtänyt, että mahdollisessa seuraavassa raskaudessa ennaltaehkäistään myrkytystä lääkityksellä.
Olisi kiva kuulla, kuinka seuraavat raskaudet ovat menneet, jos ensimmäisessä ollut hellp?