Vihreän poliitikon oma auto ja puheet A-Studion: Talkissa
Ihmetytti viikolla A-studion: Talkia katsoessa Vihreiden kansanedustajan oman toiminnan ja mielipiteiden ristiriitaisuus. Hän puhui uuden puhtaamman autoteknologian puolesta ja siihen kannustamisesta, mutta ilmoitti, että hänen perheellään on dieselauto, koska kuusihenkinen perhe tarvitsee ison auton. Kun ohjelman lopuksi kysyttiin, miten jokainen keskustelija menee kotiin, ilmoitti samainen kansanedustaja, että hän kävelee taksipysäkille. Onhan kansanedustajilla toki ilmaiset taksikyydit, mutta eikö itsekin pitäisi noudattaa sitä kehotusta, joka kansalaisille välittyy vihreiden poliitikkojen suusta: "Suosikaa joukkoliikennettä!" Kyllä Pasilasta pääsee kymmenen aikoihin ratikalla hyvin keskustaan päin, josta on myös hyvät jatkoliikenneyhteydet. Eikä kyseinen Vihreiden edustaja ole ainoa, jolla on ristiriitaa puheissa ja teoissa.
Kommentit (17)
Vihreää niissä on pelkkä puolueen nimi, oikea nimi puolueelle olisi Ruskeat.
Jos vihreä tarvitsee auton, silloin vihreällä on auto.
Miksi silloin on dieselauto eikä vaihdettu toisenlaiseen autoon? Onko se niin, että aina oma syy on paras syy? Koti on kuulemma maaseudulla, mutta voihan sieltä ajaa töihin ja viedä lapset kouluun muullakin kuin dieselautolla. Lisäksi edustaja voisi itse näyttää esimerkkiä kulkemalla Helsingissä työtilaisuudesta kotiin julkisella varsinkin, kun ei ole yöaika ja on vielä turvallista liikkua. Hämmentää tuo puheen ja tekojen välinen ristiriita - ei vain hänen vaan monen muunkin poliitikon kohdalla.
taxitkin on julkista liikennettä, joten hän näyttää hyvää esimerkkiä, kun ei käytä omaa autoaan työmatkoihin.
Ison dieselin käyttö varmaan tulee halvimmaksi käytännössä. Diesel-auto jossain maaseudulla nyt ei kauheasti saastuta sen enempää kuin bensa-auto. Diesel-autot saastuttavat enemmän kaupungeissa kun niitä on niin paljon.
Joku ladattava hybridi olisi varmaan ekologisin. Täyssähköisistä suurempaa autoa ei taida paljon löytyä kuin Tesla Model X ja sekään ei mikään valtavan suuri ole ja toisaalta on tosi kallis auto.
Vierailija kirjoitti:
taxitkin on julkista liikennettä, joten hän näyttää hyvää esimerkkiä, kun ei käytä omaa autoaan työmatkoihin.
Eikö se ole sama onko oma vai jonkun muun jos saman matkan ajaa joka tapauksessa? Taksithan ovat yleensä E mersuja tai muita isompia autoja jotka kuluttavat enemmän.
vihreitä poliitikkoja on niin vähä että on sama millä liikkuvat. ympäristön kannalta tärkeintä on että millä isot massat liikkuvat.
Vierailija kirjoitti:
vihreitä poliitikkoja on niin vähä että on sama millä liikkuvat. ympäristön kannalta tärkeintä on että millä isot massat liikkuvat.
Näin mäkin ajattelen. On ihan sama millä mä liikun, ne isot massat ratkaisee.
Ihmetyttää kirjoitti:
Miksi silloin on dieselauto eikä vaihdettu toisenlaiseen autoon?
Diesel on kuitenkin paras vaihtoehto ilmastonmuutoksenvastaisessa taistelussa. Siinä on pienemmät hiilidioksidipäästöt kuin bensa-autossa.
Nyt kun dieseleitä rangaistaan muiden päästöjen vuoksi, niin samalla liikenteen hiilidioksidipäästöt kasvavat ihmisten vaihtaessa dieseleitä bensa-autoihin-
Tämä oli muuten miellyttävä ja selkeäsanainen Vihreä poliitikko. Tykkäsin.
Jollain vihreiden logiikalla ne taksit saastuttanee vähemmän, vaikka ne pörrää siellä kylillä jatkuvasti korkeintaan 1 ihminen takapenkillä ja ne joutuu yleensä ajaa saman reitin kahteen kertaan turhaan kun palaavat tyhjänä hakemaan seuraavaa asiakasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vihreitä poliitikkoja on niin vähä että on sama millä liikkuvat. ympäristön kannalta tärkeintä on että millä isot massat liikkuvat.
Näin mäkin ajattelen. On ihan sama millä mä liikun, ne isot massat ratkaisee.
Ja samaiset ihmiset sitten arvostelee niitä, joiden mielestä Suomen kärpäsenpaskana ei kannata itseään kurittaa päästörangaistuksilla, kun isot maat ei tee mitään.
Vihreät DE RÖDA parantaa maailmaa muiden rahoilla ja muiden mukavuuden kustanuksella. Pelkkiä kusettajia koko sakki.
Vihreille taksi on julkista liikennettä.
"taxitkin on julkista liikennettä, joten hän näyttää hyvää esimerkkiä, kun ei käytä omaa autoaan työmatkoihin."
Eihän siitä ole kysymys. Jos edustaja menee taksiin, ajaa auto vain häntä varten (ja veronmaksajien rahaa kuluu). Hänhän voisi tehdä valinnan hypätä ratikkaan, joka olisi ekologisempi vaihtoehto ja omien puheidensa julistaman tavan mukainen. Kyse on siitä, että epämukavien asioiden puolesta on helppo puhua, kunhan niitä ei joudu itse tekemään, esimerkiksi ostamaan ympäristöystävällisempää ja kallimpaa autoa tai menemään kaiken kansan joukkoon ratikkaan/bussiin/metroon säännöllisesti.
Tässä nähdään jälleen asia, mikä yhdistää vasemmistopuolueita (vihreät, sdp, skp, vasemmistoliitto). Kaikki on ihanan fantsua mutta todellisuudesta ei ole mitään käsitystä, tai sitten eletään niin pitkällä menneisyydessä, että sieltä elävänä on selvinnyt vain ideologia.
Johan se Jani Toivolakin telkkarissa totesi, ettei julkinen liikenne kerta kaikkiaan sovi työssäkäyville ihmisille. Meilläkin metron tulo yli tuplasi työmatkoihin käytetyn ajan.