Lähihoitajan lääkelaskut Hesarin mukaan, vaikeita?
Aamun hesarissa oli esimerkki ,että tabletin vahvuus 20 mg, potilaalle pitää 20 mg, kuinka monta tablettia annat? Osa lähihoitaja opiskelijoista ei millään osaa tuota laskea lehden mukaan. Mun ekaluokkalainen osasi !!! Wautsi sentään.
Kommentit (5)
No ei kyllä minun opiskeluaikoinani yhtäkään tuollaista lääkelaskua kokeissa ollut.
Eipä vääristellä. Tuo oli esimerkki laskusta, jonka kaikki osaa. Sitten vaikeutuu, kun pitää laskea lääkkeen määrä ihmisen painon mukaan.
Siis onko tää kompa? En ymmärrä lääkelaskuista mitään mut omalla järjellä antaisin yhden tabletin.
Vierailija kirjoitti:
Aamun hesarissa oli esimerkki ,että tabletin vahvuus 20 mg, potilaalle pitää 20 mg, kuinka monta tablettia annat? Osa lähihoitaja opiskelijoista ei millään osaa tuota laskea lehden mukaan. Mun ekaluokkalainen osasi !!! Wautsi sentään.
Hienoa, että ekaluokkalainen osaa laskea! Nyt olisi hyvä, että ekaluokkalaisen vanhempi kehittäisi omaa lukutaitoaan, jotta pystyy sitten avustamaan lastaan paremmin kouluasioissa, kun ne vaikeutuvat. Tuo lasku EI ollut esimerkki vaikeasta laskusta, vaan siitä, että ne opiskelijat ovat niin huonotasoisia, että jo yksinkertaisetkin laskut (nimeämäsi) tuottavat vaikeuksia.
Kyse lienee siitä ettei osata hahmottaa sanallisia tehtävänantoja. Totuttu peruskoulussa liikaa laskemaan vain numerolaskuja ja sanallisten hahmotus jäänyt puoltiehen, niin tehtävä voi tuntua sekavalta. Varmasti moni osaisi numeroina annettuna laskea tuon heittämällä.
Pitäisi peruskoulussa jo enemmän panostaa luetunymmärtämiseen ja sanallisten tehtävien auki selittämiseen.