Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on oikeasti tekosyysi mikset pakota lapsia käyttämään pyöräilykypärää?

Vierailija
20.10.2018 |

Viimeksi tänään sain kuulla miten eräs puolituttu oli kaatunut polkupyörällä ja joutui sairaalaan.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun tarvitse pakottaa, koulu hoitaa sen homman 😆

Vierailija
22/40 |
17.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi jäi auton alle syksyllä pyöräillessään. Oli kiire kaverille ja kivaa tiedossa. Ei muistanut lapsi vilkaista olan yli kun lähti tietä ylittämään. Auto ei ehtinyt tehdä mitään. Kypärän käytöstä ja tien ylityksen turvallisuudesta (muista katsoa ennen kuin lähdet yli) olin jatkuvasti muistuttanut sekä lasta. Joka päivä. Mutta sitten kävi näin. Sattui huono tuuri. Auto juuri kohdalle.

Onneksi oli kypärä. Autolla oli vauhtia vain n.40km/h - onneksi ajoi rajoitusten mukaan. Oli onneksi tavallinen henkilöauto. Ei mikään korkeampi katumaasturi, pakettiauto tmv. Silloin isku törmäyksessä olisi osunut laajemmalle ja isommin. Nyt meni vain reisiluu poikki ja tuli pienempiä murtumia mm. solisluu kun lapsi pyörähti konepellin kautta tuulilasiin. Ruhjeita jne. Kypärän toiselta puolelta lähti iso kaistale irti. Murtui täysin. Ilman kypärää olisi kallo painunut sisään. Luultavasti tuloksena olisi ollut vähintään kunnon aivovamma. Luultavasti kuolema. Nyt aivot säästyivät pysyviltä vammoilta. Aivotärähdyksen toki sai, mutta neurologin mukaan pysyvää vammaa ei jäänyt.

Pitkä on ollut tie tuoltakin takaisin jaloilleen, vaikka lapset nopeasti toipuvatkin.

Edelleen osa lapsen kavereista ei kypärää käytä. En ymmärrä näiden vanhempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä kypärää itsekään, lapsi saa valita käyttääkö vai ei. Ollaan asuttu useammassa maassa, vain Suomessa hysteriaa tästä.

Vierailija
24/40 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilykypärä ei vähennä vakavia onnettomuuksia missään päin maailmaa. Saattaa itse asiassa jopa lisätä riskikäyttäymistä liikenteessä, koska pyöräilijälle tulee valheellinen turvallisuudentunne + muu liikenne suhtautuu häneen vähewmmän varoen. Lapsia on vahingossa hirttäytynytkin pyöräilykypäriin.

Pitäisikö kieltää myös turvavyöt ym?

Vierailija
25/40 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kypärä laitettu päähän kaksivuotissynttäreillä. Pois sen saa saunomisen, suihkun ja sellaisten takia.

Muuten se pysyy päässä. Teininä 13 v alkaen jalkaan lisätään pallo hidastamaan menoa. Lapsia pitää suojella.

Vierailija
26/40 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on päässä kun lapsi lähtee kouluun ja kun tulee koulusta, se onko se päässä vielä korttelin päässä ei oo mun tiedossa, koska en oo koulumatkoja vahtimassa.

Tämä on se syy. Kypärät olo käytössä ihan pienestä asti ja itse käytän kypärää aina, eli tosiaan yritettiin pienestä pitäen totuttaa kyprään ja itse olen ollut esimerkkinä. Mutta kun 14 v teini päättää ettei kypärä ole cool, hän riisuu sen ensimmäisen kulman takana.

Vierailija
27/40 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilykypärä ei vähennä vakavia onnettomuuksia missään päin maailmaa. Saattaa itse asiassa jopa lisätä riskikäyttäymistä liikenteessä, koska pyöräilijälle tulee valheellinen turvallisuudentunne + muu liikenne suhtautuu häneen vähewmmän varoen. Lapsia on vahingossa hirttäytynytkin pyöräilykypäriin.

Juu, samoin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden heijastimet suorastaan lisää vaaran riskiä kun se saa autoilijat hakeutumaan välkkeen suuntaan. Eli jospa vaan painuisit tutkimuksinesi raikkaaseen ulkoilmaan ja lopettaisit joutavat höpinät.

Googlaa ite, kyllä tästä on tutkimuksia. Mulla ainakin on tästä semmoinen oma kokemus että ajelin Turussa ilman kypärää ja ilman ongelmia. Sitten hommasin kypärän, ja mut ajettiin melkein nurin kun ystävällisesti pyöräilin ajotien oikeaa laitaa.

Ilman kypärää havaitsee tilanteen parhaiten, ja keskellä kaistaa tulee nähdyksi ja varotuksi.

Mä tosin ostan itselleni sen ruotsalaisen airbag-kauluksen kunhan tulee vastaan: kaulaliinaa vastaava tuskin aiheuttaa riskikäyttäytymistä eikä estä näkyvyyttä tai kuuluvuuttakaan.

Pystynet sitten varmasti linkittämään tänne edes yhden väitettäsi tukevan tutkimuksen, jos niitä kerran on olemassa ;)

Vierailija
28/40 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttää ken haluaa. Minä käytän vain maantiepyörän kanssa, mutta en ikinä mummopyörällä. Mies ja lapsetkaan eivät käytä, eikä meillä lapsia siihen pakoteta. Maailmassa on monia vaaranpaikkoja joissa voi henkensä heittää, eihän sitä voisi edes sängystä nousta jos kaikkea pelkää.

Vierailija
29/40 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pakota käyttämään koska on talvi eivätkä pyöräile.

Vierailija
30/40 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakotan, ja jostakin syystä isommat alakoululaiset alkaneet kulkea potkukelkalla kouluun.

Vierailija
32/40 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.talouselama.fi/uutiset/aivokirurgi-pyorailykyparista-ei-ole…

Tässä toinen linkki. Maalaisjärkikin sanoo ettei tuo kypärä tuo muutakuin vanhemmille turvallisuuden tunnetta. Ei se suojaa. Varovaisuus liikenteessä ja sen taidon opettaminen on ainoa asia mikä suojaa.

Vierailija
33/40 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän meidän aikuisten pitäis olla näyttämässä mallia.

Itse vaan olen huono esimerkki, en ole ehkä ala-astetta lukuunottamatta koskaan käyttänyt kypärää. Siihen on yhtä tottunut kuin kävelyyn, niin ei tunne tarvetta kuljettaa sitä mukana jokaisella kauppa/tms. reissulla. Mitään ei oo vielä sattunut, mutta mistäpä sitä tietää.

Vierailija
34/40 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.terve.fi/artikkelit/76705-pyorailykypara-voi-lisata-onnetto…

Ja missä ne tutkimukset siis ovat? Ainakin tässä jutussa väite perustuu jonkun kanadalaisen blogistin mielipiteisiin. Samassa jutussa tosin todetaan, että New England of Journal on Medicalissa julkaistun tutkimuksen mukaan vähintään neljässä tapauksessa viidestä kypärä ehkäisi aivovamman syntymisen...

Mutta onhan tuo nyt sanomattakin selvää että täytyy niitä liikennesääntöjä noudattaa kypärästä huolimatta

Vierailija
35/40 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttääkö Ap itse tai muut pyöräilykypärää käyttävät kypärää kävellessään? Tai auton kyytissä? Jos ette, niin mikä on syy jos ja kun turvallisuus on tärkeä asia? Kypärätön kävelijä on kypärättömään pyöräilijään verrattuna hieman suuremmassa vaarassa saada vakava aivovamma. Kypärän käyttö autoillessa puolestaan pelastaisi valtavasti ihmishenkiä.

Vierailija
36/40 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypärä tuntuu inhottavalta, en ole löytänyt malli joka ei ahdistaisi. Pyöräilen läpi vuoden noin 70 km viikossa, ei paljon mutta enemmän kuin moni muu. Ainoat kaatumiseni 20 vuoden aikana (2kpl) ovat johtuneet hoitamattomista väylistä talvella, selvisin molemmilla kerroilla mustelmin, kypärä ei olisi siihen auttanut vaan parempi kunnossapito kaupungin taholta. Pään satuttaminen ei ole ollut koskaan lähelläkään, on vaikea keksiä muuta tilannetta kun päälleajo, jossa juuri päähän kohdistuu isku. Pyöräillessä menevät jalat ja polvet, fiksumpaa olisi pakottaa ihmiset käyttämään polvisuojia.

Vierailija
37/40 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pyöräilykypärät on todella, todella huonoja käyttää. Jos kypärä on asennettu niin kireälle ettei se heilu päässä se kuristaa lasta ja lapsi ei itse saa sitä laitettua ja pois ottaminenkin on vaikeaa. Miksi helvetissä niistä ei tehdä parempia? Ne säätösysteemitkin niissä remmeissä on ihan persiistä. Ja pipon kanssa pelleily on aivan mahdotonta. Joten en jaksa pakottaa lapsia siihen koko ajan koska yleensä niillä sitten on se niin löysällä päässä ettei siitä tosipaikan tullen mitään hyötyä olisi, jos kaatuu naamalleen niin se kypärä on takaraivolla ja toisinpäin.

Vierailija
38/40 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pyöräile.

Vierailija
39/40 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.talouselama.fi/uutiset/aivokirurgi-pyorailykyparista-ei-ole…

Tässä toinen linkki. Maalaisjärkikin sanoo ettei tuo kypärä tuo muutakuin vanhemmille turvallisuuden tunnetta. Ei se suojaa. Varovaisuus liikenteessä ja sen taidon opettaminen on ainoa asia mikä suojaa.

Tuo on juuri noita "tutkimuksia" joissa ei otetaan lainkaan huomioon eri olosuhteita. Ei se kypärä tietenkään suojaa jos rekka ajaa päälle 80 km/h. On ihan selvää että ei siinä mikään kypärä pelasta. Mutta kun meillä on monenlaisia onnettomuuksia. Jos kaadun 15 km/h vauhdissa pyörällä kun väistän sivulle tempaavaa koiraa niin kyllä minä paljon mielummin isken sen pääni asfalttiin kypärän kanssa kuin ilman. Ja on aivan selvää että kypärä suojaa päätäni tuossa tilanteessa.

Asioita hämää myös se että ne lukuisat pienet onnettomuudet joissa kypärä suojasi päävammoilta, eivät oikein näy missään. Jos sinulla ei ole syytä mennä lääkäriin, koko onnettomuutta ei edes tilastoida mihinkään. Laastari polvessa ei ole paha juttu, sama haava päässä olisi ollut. 

On myös aika kummallista että oikestaan jokainen asiantuntija kyllä suosittaa että kypärää käytetään kun pyörällä urheillaan, eli siis maantiekisoissa, maastopyöräilyssä jne. Eli äkkiä kun mennään pyörällä urheilumielessä kovaa, se kypärä äkkiä suojaakin. Mutta jos ajetaan vain taviksena hiljaa niin äkkiä kypärällä ei olekaan mitään suojaa.

Vierailija
40/40 |
03.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostoa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi