Mikä on oikeasti tekosyysi mikset pakota lapsia käyttämään pyöräilykypärää?
Viimeksi tänään sain kuulla miten eräs puolituttu oli kaatunut polkupyörällä ja joutui sairaalaan.
Kommentit (40)
Ja ennenkaikkea, mikä on tekosyysi mikset itse käytä pyöräilykypärää?
Vierailija kirjoitti:
Ja ennenkaikkea, mikä on tekosyysi mikset itse käytä pyöräilykypärää?
En ole koskaan käyttänyt. Ei 70-luvulla sellaisia tunnettu. Enkä opettele nytkään, olen jo 45 vuotta polkenut ilman.
Miksi niitä pitäisi pakottaa? Pyöräilykypärä on itsestäänselvyys.
Pakottaminen tarkottaisi vaan sitä, että lapsi käyttää kypärää vain silloin kun joku on näkemässä ja valvomassa. Ei se ole hyvä juttu.
Se on päässä kun lapsi lähtee kouluun ja kun tulee koulusta, se onko se päässä vielä korttelin päässä ei oo mun tiedossa, koska en oo koulumatkoja vahtimassa.
Oikeasti tekosyyni on se, että lapsillani on niin julmetun isot päät, ettei mitkään kypärät heille mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä pitäisi pakottaa? Pyöräilykypärä on itsestäänselvyys.
Pakottaminen tarkottaisi vaan sitä, että lapsi käyttää kypärää vain silloin kun joku on näkemässä ja valvomassa. Ei se ole hyvä juttu.
No mitä se kertoo lapsesta ja vanhemmista, jos kypärä ei ole päässä edes vanhemman läsnäollessa? Tuossa juuri näkyi kypäräpäinen isi pyöräilemässä kahen kypärättömän lapsensa kanssa... Valoja ei päässyt ratsaamaan kun oli päivä, mutta veikkaisin että 100% varmuudella isiltä löytyy ja lapsilta ei. Kuten ei myöskään heijastimia.
Pyöräilykypärä päässä joutuu helpommin onnettomuuteen.
Pyöräilykypärä ei vähennä vakavia onnettomuuksia missään päin maailmaa. Saattaa itse asiassa jopa lisätä riskikäyttäymistä liikenteessä, koska pyöräilijälle tulee valheellinen turvallisuudentunne + muu liikenne suhtautuu häneen vähewmmän varoen. Lapsia on vahingossa hirttäytynytkin pyöräilykypäriin.
Kasvatan lapseni eurooppalaisen mallin mukaisesti. Pyöräilykypäriä ei käytetä arkipyöräilyssä missään muussa maassa kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilykypärä ei vähennä vakavia onnettomuuksia missään päin maailmaa. Saattaa itse asiassa jopa lisätä riskikäyttäymistä liikenteessä, koska pyöräilijälle tulee valheellinen turvallisuudentunne + muu liikenne suhtautuu häneen vähewmmän varoen. Lapsia on vahingossa hirttäytynytkin pyöräilykypäriin.
Juu, samoin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden heijastimet suorastaan lisää vaaran riskiä kun se saa autoilijat hakeutumaan välkkeen suuntaan. Eli jospa vaan painuisit tutkimuksinesi raikkaaseen ulkoilmaan ja lopettaisit joutavat höpinät.
Mä sain yläasteikäisenä vanhemmiltani remmiä, koska sen ikäisen enää olisi suostunut pitämään pyöräilykypärää (koska se oli niin nolo) ja olin jäänyt jo monta kertaa kiinni kypärättä ajamisesta. Opin kyllä inhoamaan kypärää vielä entistäkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilykypärä ei vähennä vakavia onnettomuuksia missään päin maailmaa. Saattaa itse asiassa jopa lisätä riskikäyttäymistä liikenteessä, koska pyöräilijälle tulee valheellinen turvallisuudentunne + muu liikenne suhtautuu häneen vähewmmän varoen. Lapsia on vahingossa hirttäytynytkin pyöräilykypäriin.
Juu, samoin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden heijastimet suorastaan lisää vaaran riskiä kun se saa autoilijat hakeutumaan välkkeen suuntaan. Eli jospa vaan painuisit tutkimuksinesi raikkaaseen ulkoilmaan ja lopettaisit joutavat höpinät.
Tutustupa aiheeseen. Pyöräilykypärä ei oikeasti auta vähentämään loukkaantumisia missään päin maailmaa. Vertaus heijastimeen osoittaa miten pihalla olet aiheesta. Heijastin on kiistatta turvallisuutta lisäävä tekijä, kuten on esim. pyörän säännöllinen huoltaminenkin. Noihin asioihin tulisi keskittyä eikä siihen potan päähän pukemiseen. Kypärästä on lähinnä sosiaalista hyötyä, kun yritetään esittää muille kuinka vastuuntuntoisia sitä muka ollaan.
Ainoa järkevä argumentti pyöräilykypärää vastaan on miten sen pakollisuus vähentää pyöräilyn määrä ylipäätänsä. Kun ihmiset pyöräilee vähemmän niin silloin jää siitä saatavat terveyshyödyt saamatta. Yksinkertaisesti voi laskea yhden pyöräilyonnettomuuden vastaavaan niin ja niin montaa miljoonaa pyöräiltyä kilometriä. Ihmiset jotka pyöräilee arkisin elää pidempään ja terveempänä. Pyöräilykypäräpakko ohjaa ihmisiä kulkemaan autolla.
Monesti näkee et ala-aste ikäisillä on kyllä kypärät mukana mutta roikkuu pyörän sarvissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain yläasteikäisenä vanhemmiltani remmiä, koska sen ikäisen enää olisi suostunut pitämään pyöräilykypärää (koska se oli niin nolo) ja olin jäänyt jo monta kertaa kiinni kypärättä ajamisesta. Opin kyllä inhoamaan kypärää vielä entistäkin enemmän.
Mutta pysyikö kypärä sen jälkeen päässä?
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmiset pyöräilee vähemmän niin silloin jää siitä saatavat terveyshyödyt saamatta.
Terveyshyötyjä alkaa tulla siinä vaiheessa kun pyöräillään kerrallaan yli 30 minuutin matkoja, mielellään 60 minuutin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmiset pyöräilee vähemmän niin silloin jää siitä saatavat terveyshyödyt saamatta.
Terveyshyötyjä alkaa tulla siinä vaiheessa kun pyöräillään kerrallaan yli 30 minuutin matkoja, mielellään 60 minuutin.
Suurin kynnys on saada ihmisiä ylipäätään pyöräilemään. Joku joka pyöräilee päivittäin lyhyitä matkoja helposti tekee myös pidempiä retkiä. Kynnys lähteä pyöräilemään on paljon suurempi jos ei ole viimeiseen pariin vuodeen pyöräillyt metriäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilykypärä ei vähennä vakavia onnettomuuksia missään päin maailmaa. Saattaa itse asiassa jopa lisätä riskikäyttäymistä liikenteessä, koska pyöräilijälle tulee valheellinen turvallisuudentunne + muu liikenne suhtautuu häneen vähewmmän varoen. Lapsia on vahingossa hirttäytynytkin pyöräilykypäriin.
Juu, samoin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden heijastimet suorastaan lisää vaaran riskiä kun se saa autoilijat hakeutumaan välkkeen suuntaan. Eli jospa vaan painuisit tutkimuksinesi raikkaaseen ulkoilmaan ja lopettaisit joutavat höpinät.
Googlaa ite, kyllä tästä on tutkimuksia. Mulla ainakin on tästä semmoinen oma kokemus että ajelin Turussa ilman kypärää ja ilman ongelmia. Sitten hommasin kypärän, ja mut ajettiin melkein nurin kun ystävällisesti pyöräilin ajotien oikeaa laitaa.
Ilman kypärää havaitsee tilanteen parhaiten, ja keskellä kaistaa tulee nähdyksi ja varotuksi.
Mä tosin ostan itselleni sen ruotsalaisen airbag-kauluksen kunhan tulee vastaan: kaulaliinaa vastaava tuskin aiheuttaa riskikäyttäytymistä eikä estä näkyvyyttä tai kuuluvuuttakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmiset pyöräilee vähemmän niin silloin jää siitä saatavat terveyshyödyt saamatta.
Terveyshyötyjä alkaa tulla siinä vaiheessa kun pyöräillään kerrallaan yli 30 minuutin matkoja, mielellään 60 minuutin.
Höhö.
Jos pyöräilen 10 minuuttia tunnin välein koko hereilläoloaikani sillä ei ole mitään terveysvaikutusta, mutta yhdellä yli 30 minuutin matkalla on?
Huono matikka ja epärealistinen käsitys ihmisbiologiasta tuossa. Tosin on tutkittu että ihmisten käsitys liikkumisen terveyshyödyistä vaikuttaa niihin terveyshyötyihin.
Ei siis kannattaisi väittää että terveyshyötyjä ei ole kun se aiheuttaa niiden terveyshyötyjen vähenemistä.
Koska lapseni haluaa käyttää ihan omasta tahdostaankin.