Miettikää jos olisitte itse mt-ongelmaisia
Kommentit (28)
https://yle.fi/uutiset/3-6972028
Aivosähköhoitojen määrä on lisääntynyt huimasti viime vuosikymmenen aikana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilastojen mukaan sairaaloissa sähköhoitoja annetaan moninkertainen määrä verrattuna hoitokertojen määrään kymmenen vuotta sitten. Hoitoja annetaan jo tuhansia kertoja vuodessa Suomen sairaaloissa.
Vuonna 2012 sähköhoitoon liittyviä käyntejä oli noin 3 600. Vuonna 2004 THL tilastoi vain 433 käyntiä. Vuonna 2005 sähköhoitokäyntejä oli jo reilut 1 200, mutta vuosikymmenen lopulla määrät vähenivät, kunnes viime vuonna käyntejä oli jo yli 3 600. Kaikkien sairaaloiden tiedot eivät edes näy tilastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eniten vituttaa tässä terveenä se, että minua pidetään mt-ongelmaisena.
Miksi pidät itseäsi terveenä? Miksi muut ovat asiasta eri mieltä?
En tiedä alkuperäisen viestin kirjoittajasta, mutta minulla on vähän sama ongelma. Tuntemani ihmiset eivät pidä eivätkä ole koskaan pitäneet minua sairaana, mutta lääkärit pitävät. Lääkärit eivät tunne minua, mutta ovat pudota tuoliltaan, jos saavat tietää diagnoosistani. He ovat todellakin asiasta eri mieltä. Luulen että tällä on jotain tekemistä sen asian kanssa, että uskon tonttuihin, ja lääkärikoulutuksessa on opetettu, että tonttuihin uskominen on merkki aivojen kehityshäiriöstä. Ja tunne omasta terveydestäni on täten sairaudentunnottomuutta, mikä on ilmeisesti lääkärikoulutuksessa opetettu olevan merkki myös samaisesta kehitysongelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua ärsyttääkin, että usein mt-ongelmaista käytetään kuin haukkumasanana.
Mutta mistä tietää onko itse mt-ongelmainen? Mielenterveyteni ei varmasti ole mikään 5/5 tai edes 4/5, mutta olenko mt-ongelmainen? Monessa tilanteessa vaikutan varmasti ihan normaalilta, mutta kyllä mustakin saisi diagnosoitua vaikka mitä, jos vain valitsen sanani "oikein".
Mt-ongelmaisuus on aika leimaava termi, ja helposti mt-ongelmista ajatellaan mustavalkoisesti. Oikeasti ihmisessä voi olla paljon myös hallittuja ja terveitä puolia, vaikka joillain osa-alueilla on ongelmia.
Mt-ongelma terminä sisältää sen ajatuksen, että se on jotain, mihin pitäisi hakea ratkaisua ja minkä olisi suotavaa jäädä määräaikaiseksi. Jos mt-ongelmaa käyttää pysyvänä selityksenä sille, miksi pitäisi saada aina vain lisää huomiota, joustoa, myötätuntoa etc. toisilta, on ihan loogista, että suhtautuminen asiaan muuttuu nopeasti kielteiseksi. Siinä ei mielestäni ole mitään hävettävää, että tällaisia ongelmia tulee, kaikillahan on jonkinlaisia ongelmia elämässään ratkottavina, mutta jos mt-ongelmaisen oma asenne asiaan on se, että nyt ei mikään enää riipu minusta itsestäni, kun minulla on mt-ongelma... en niele sellaista.
Ihmisiä pitäisi alkaa diagnosisoimaan pärstäkertoimen mukaan, koska se on ihan fakta että tyhmät ihmiset ovat tyhmän näköisiä, sellaisen hyväntahtosen maailmanpelastajan pärstä ei eroa atismista ja muista älyllisistä tosoa laskevista syndroomista. Tyypillinen tyhmä ihminen jonka pääkallon päälle on kuin vedetty taikina ja pulleat isot silmät, siilitukka, kaikki hampaat erikokoisia. Siis ei helv.. Jos näillä ihmisillä olisi jotain älliä päässä, niin eivät kulkisi leukapystyssä tuolla kadulla kuin mitkäkin urpot. Kauneuden piirteetkään eivät eroa näiden tyhmien naamoista muutenkuin ovat terävemmät joistain kulmista. Rumuus on uusi älykkyys ja vahvuus. Yhteiskunta sortuu omaan p*kaansa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä pitäisi alkaa diagnosisoimaan pärstäkertoimen mukaan, koska se on ihan fakta että tyhmät ihmiset ovat tyhmän näköisiä, sellaisen hyväntahtosen maailmanpelastajan pärstä ei eroa atismista ja muista älyllisistä tosoa laskevista syndroomista. Tyypillinen tyhmä ihminen jonka pääkallon päälle on kuin vedetty taikina ja pulleat isot silmät, siilitukka, kaikki hampaat erikokoisia. Siis ei helv.. Jos näillä ihmisillä olisi jotain älliä päässä, niin eivät kulkisi leukapystyssä tuolla kadulla kuin mitkäkin urpot. Kauneuden piirteetkään eivät eroa näiden tyhmien naamoista muutenkuin ovat terävemmät joistain kulmista. Rumuus on uusi älykkyys ja vahvuus. Yhteiskunta sortuu omaan p*kaansa.
sinut pitäisi hoitaa sähköshokkihoidolla...
Mulla varmaan on mt-ongelma. Olen kärsinyt hermosärystä 10 vuotta. Töihin ei oteta, eläkkeestä turha haaveilla. Psykologin kommentti ongelmiini oli "on varmaan kurjaa kun koko ajan tuntee kipua, mut ei kannata siitä välittää". Ei ole varaa edes kunnolliseen köyteen. Noh, kai sitä pienemmästäkin pää menee sohjoksi 😊
Vierailija kirjoitti:
Mulla varmaan on mt-ongelma. Olen kärsinyt hermosärystä 10 vuotta. Töihin ei oteta, eläkkeestä turha haaveilla. Psykologin kommentti ongelmiini oli "on varmaan kurjaa kun koko ajan tuntee kipua, mut ei kannata siitä välittää". Ei ole varaa edes kunnolliseen köyteen. Noh, kai sitä pienemmästäkin pää menee sohjoksi 😊
Sori jäi kesken.. ei mua oikeastaan kiinnosta mitä ihmiset mun pään kunnosta ajattelee. Tiedän olevani epäonnistunut yksilö ja kai ihmisten täytyy näin saada ajatella. Kai saavat siitä paremman olon. Tunnen pari ihmistä joilla on elämä paskana mt-ongelmien takia, enkä ole kateellinen heille.
Kyllä mua ärsyttääkin, että usein mt-ongelmaista käytetään kuin haukkumasanana.
Mutta mistä tietää onko itse mt-ongelmainen? Mielenterveyteni ei varmasti ole mikään 5/5 tai edes 4/5, mutta olenko mt-ongelmainen? Monessa tilanteessa vaikutan varmasti ihan normaalilta, mutta kyllä mustakin saisi diagnosoitua vaikka mitä, jos vain valitsen sanani "oikein".
Mt-ongelmaisuus on aika leimaava termi, ja helposti mt-ongelmista ajatellaan mustavalkoisesti. Oikeasti ihmisessä voi olla paljon myös hallittuja ja terveitä puolia, vaikka joillain osa-alueilla on ongelmia.