Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miettikää jos olisitte itse mt-ongelmaisia

Vierailija
20.10.2018 |

Miltä tuntuisi ihmisten suhtautuminen teihin?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olenkin, en kyllä juurikaan kerro sitä kenellekään.

Vierailija
2/28 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eniten vituttaa tässä terveenä se, että minua pidetään mt-ongelmaisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
20.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minähän olen!

Hyvin nuo on suhtautuneet, eniten sitä itse ajattelee että ymmärtääköhän vai tuomitsevatko muut.

Ja oon huomannut että ongelmaiset vetää puoleensa muita ongelmaisia ihan tiedostamattaan. Mukavaa ja lohduttavaahan se on kun on ympärillä samanlaisia hulluja :)

Vierailija
4/28 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt ongelma on ei tule yksin, vaan se aina isompi vyyhti johon liittyy perheongelmat, päihteet, työttömyys, sosiaaliset suhteet, kouluvaikeudet jne

Siksi työttömien kuntoutus on aloitettava mielenterveysongelmien hoidosta

Vierailija
5/28 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes on normaali? Ihmiset purkaa pahan olon kuka mihinkin. Nk. terveet usein muihin ihmisiin ja mielenterveysongelmista kärsivät sisäänpäin itseensä.

Vierailija
6/28 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä tuntuisi ihmisten suhtautuminen teihin?

Yleisen tason nihkeä suhtautuminen haittaa vähemmän kuin se, ettei omia perheenjäseniä jaksa kiinnostaa miten minulla menee. - ahdistuksesta kärsivä

Vierailija
7/28 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eniten vituttaa tässä terveenä se, että minua pidetään mt-ongelmaisena.

Miksi pidät itseäsi terveenä? Miksi muut ovat asiasta eri mieltä?

Vierailija
8/28 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes on normaali? Ihmiset purkaa pahan olon kuka mihinkin. Nk. terveet usein muihin ihmisiin ja mielenterveysongelmista kärsivät sisäänpäin itseensä.

-toi on kyl niin valetta ku vaa voi olla. :D

esim naiset (useemmin kun miehet) ja kiltit ihmiset kääntää helposti itteensä, tai sitten vaan esim ujot. Hullut, kiusaajat yms purkaa muihin tai sil taval heikot et ei ymmärrä olla sekaannuttamatta ulopuolisia omiin päänsisäsiin ongelmiin ja komplekseihin vaan luulee et se auttaa jotenkin

Toi on nii väärä ja paskapuhetta ku vaan voi olla, toi mitä väität........ -.-

Vierailija
9/28 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on jotain, valtaosalla vaan ei ole diagnoosia.

Yritän ajatella niin että se minuun kohdistuva pelko on sitä heidän omaa hallinnan menettämisen pelkoaan, mutta kyllä se silti tuntuu raskaalta.

Olisi helpompaa vaan piilottaa omat ongelmat niin ei tarvitsisi kantaa muidenkin tunnereaktioita niistä, mutta nyt mennään näin.

Toki yksi piirre mun mielenterveyden ongelmaa on se että en kovin hyvin osaa ylläpitää rajaa omien ja toisten ihmisten tunnereaktioiden kanssa, joten ne ovat minulle erityisen raskaita.

Vierailija
10/28 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki me ollaan enemmän tai vähemmän. Muiden mielipiteet ei kiinnosta, pidän itsekin muita idiootteina.

Vierailija
11/28 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikea kuvitella, puolet tännekin kirjoittelevista tuntuu olevan mt-ongelmaisia.

Vierailija
12/28 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

esim naiset (useemmin kun miehet) ja kiltit ihmiset kääntää helposti itteensä, tai sitten vaan esim ujot. Hullut, kiusaajat yms purkaa muihin tai sil taval heikot et ei ymmärrä olla sekaannuttamatta ulopuolisia omiin päänsisäsiin ongelmiin ja komplekseihin vaan luulee et se auttaa jotenkin

Olipa sekava kommentti.

Mielenterveyden ongelma ei ole sitä pakkaako ihminen paineita sisälleen vai purkaako niitä toisiin, vaan mielen piirre joka vaikeuttaa arjesta selviytymistä.

Nämä saattavat näkyä ulospäin, mutta myös joka omaan kotiin tai mielikuvitusmaailmaan vetäytyminen, vaikka olisikin huomaamatonta, saattaa olla hyvin haitallista ihmiselle.

Vierailija
13/28 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mt ongelma on ei tule yksin, vaan se aina isompi vyyhti johon liittyy perheongelmat, päihteet, työttömyys, sosiaaliset suhteet, kouluvaikeudet jne

Tuohan ei voi mitenkään pitää paikkaansa. Mt-ongelmaan voi liittyä vaikka mitä tai sitten olla liittymättä. 

Työttömiä ei tarvitse kuntouttaa, ellei siihen ole lääketieteellistä syytä tai ellei työkyky ole alentunut ja sitten haeta ammatillista kuntoutusta ja sitä kautta uutta urapolkua. 

Tämän kuntouttavan työtoimintalain takia ihmisten käsitykset kuntoutuksesta ovat vääristyneet. On olemassa oikeaa kuntoutusta eli Kelan ja terveydenhuollon tarjoamaa kuntoutusta ja sitten poliittista "kuntoutusta" eli ilmaistöiden teettämistä työttömillä, jota järjestää TE-keskus. 

Vierailija
14/28 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikea kuvitella, puolet tännekin kirjoittelevista tuntuu olevan mt-ongelmaisia.

Niinpä, aloituksessahan etsittiin "normoja" mutta kuka sellainen joka erityisesti välttelee MT-leimaa edes avaisi keskustelun?

Vierailija
15/28 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva tietää, masennuskauteni ja persoonallisuushäiriöni eivät juuri näyttäydy kuin aivan lähipiirille. Joku vaikeasti käyttäytymisessä näkyvä skitsofrenia tai vaikka tic-oireet olisivat tietysti sellainen asia, joka saattaisi saada minut erakoitumaan kotiini, koska häpeän itseäni jo muutenkin.

Vierailija
16/28 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan ei voi mitenkään pitää paikkaansa. Mt-ongelmaan voi liittyä vaikka mitä tai sitten olla liittymättä. 

Työttömiä ei tarvitse kuntouttaa, ellei siihen ole lääketieteellistä syytä tai ellei työkyky ole alentunut ja sitten haeta ammatillista kuntoutusta ja sitä kautta uutta urapolkua. 

Tämän kuntouttavan työtoimintalain takia ihmisten käsitykset kuntoutuksesta ovat vääristyneet. On olemassa oikeaa kuntoutusta eli Kelan ja terveydenhuollon tarjoamaa kuntoutusta ja sitten poliittista "kuntoutusta" eli ilmaistöiden teettämistä työttömillä, jota järjestää TE-keskus. 

Me tarvitaan hyvin pian jotain muuta kuin työ ihmisten päätehtäväksi tässä yhteiskunnassa.

Esimerkiksi mun ammattini tulee katoamaan 20 vuoden sisään, ja sen jälkeen musta ei enää ole mihinkään käsienheiluttelua käsienheiluttelun vuoksi -hommaan: ei tämä nykyinenkään työ hirveästi sytytä, mutta onpahan ainakin olennainen osa ihmisten elämää kaupungissa.

Suoraan sanottuna vituttaa että suhdannevaihteluista ja rakenteiden muutoksesta aiheutuva työttömyys kasataan niiden työttömien niskaan, että mitäs ovat niin huonoja yksilöitä.

Vierailija
17/28 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka edes on normaali? Ihmiset purkaa pahan olon kuka mihinkin. Nk. terveet usein muihin ihmisiin ja mielenterveysongelmista kärsivät sisäänpäin itseensä.

Olipa sekava kommentti.

Mielenterveyden ongelma ei ole sitä pakkaako ihminen paineita sisälleen vai purkaako niitä toisiin, vaan mielen piirre joka vaikeuttaa arjesta selviytymistä.

Nämä saattavat näkyä ulospäin, mutta myös joka omaan kotiin tai mielikuvitusmaailmaan vetäytyminen, vaikka olisikin huomaamatonta, saattaa olla hyvin haitallista ihmiselle.

-NIIN? :D En oo puhunu mistään tollasesta?  Vaan vastasin tuohon, kun joku väitti, että terveet ihmiset kiusaa muita ja sairaat sitten taas itteensä. :D Niin toi ny oli tosi huono kommentti ja ei todellakaan pidä paikkaansa, ei oo kovin tervettä kohdistaa omaa paskuuttaan muihin, päin vastoin. Eikä myöskää oo tervettä käpertyy itteensä, mut se ei todellakaa oo aina merkki jostai hiton sairaudesta jos joku esim. on erakkoluonne tms. :D enemmän kiusaaja on sairas,mitä joku ujo joka ei haluu kiusata muita.

Ja mielenterveyden ongelma ei todellakaan ole mikään piirre joka vaikeuttaa arjesta selviytymistä. :'D Siis voi olla , muttei välttämättä oo. Esim ite lasken kaikki alkoo käyttävät mielenterveysongelmaisiks, ja moni alkoholisti käy töissä?!

-

Vierailija
18/28 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitten reilua että moni somaattisesti sairas pakotetaan hakemaan s.lomaa mielenterveyspuolelta?

Vierailija
19/28 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työttömien mielenterveysongelmat on tunnustettu ihan ministeriö tasolla. Nämä tiedot perustuvat thl:n tutkimuksiin

Vierailija
20/28 |
21.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen. Ja kiitollinen olen siitä, että sairastuin aikuisiällä ja niin, että minulla jo oli paljon hyviä ihmissuhteita terveisiin ihmisiin. Tähän mielenterveysmaailmaan olisi helppo hukkua ja menettää kosketus sinne terveiden todellisuuteen. MT-ongelmaisena olen tutustunut lähinnä toisiin mt-ongelmaisiin, oppinut tätä elämänhtapaa, jossa se mt-ongelma on usein krooninen ja koko identiteettiä määrittävä.

Onneksi on tosiaan ne vanhat kaverit, joiden todellisuus on toisenlainen ja jotka ovat jaksaneet vetää takaisin kohti sitä todellisuutta. Nyt alkaa itselläkin olla voiton puolella, vaikka väliin mahtui aika synkkiä aikoja ja sairaalajaksokin suljetulla. Itse olin välillä valmis luovuttamaan ja vaihtamaan identiteettiä kroonikoksi, mutta vanhat kaverit vetivät aina takaisin miettimään opiskeluja, töitä, harrastuksia ja muuta terveeseen elämään kuuluvaa ja auttoivat pitämään suhteellisuudentajun kaikkia paranoidisia lääkkeisiin ja hoitoon kohdistuneita, ja kroonikoiden keskuudessa totuuksina pidettyjä, ajatuksia vastaan.

Oli hyvä, että välillä oli joku tavis kertomassa, että ei se lääke sinua zombiksi muuta, mutta totta helkatissa sillä on sivuvaikutuksensa, millä ei olisi, mutta mietipä vaihtoehdot. Tai stoppaamassa ja suhteuttamassa pienten asioiden suhteetonta paisuttelua ja oman navan ympärillä pyörimistä. Vaikka välillä tuntui, että eivät vain ymmärrä, kun huomauttivat, että ketään siellä kaupassa ei kyllä kiinnosta, mieititkö sinä nyt liian pitkään maitohyllyllä tai ostitko härkistä vai suklaata, mutta kyllä se realiteeteissa kiinnipysymistä myös auttoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän