Uskomaton 80 luku Suomessa
Sieltä lienee lähtöisin myös sanonta työttömille, että Mikset mene töihin? Silloin nimittäin töitä oli niin paljon, että pystyit valitsemaan minne menit töihin. Rahaa oli yllin kyllin ja biletettiin armottomasti ilman huolta huomisesta. Katso YLE Areenan sarja, jossa näistä uskomattomista yltäkylläisyyden ajoista kerrotaan. Nykynuori ei sitä voi ymmärtää. https://areena.yle.fi/1-4456017
Kommentit (7)
Kasari oli paras aikakausi. Olen ikuisesti kiitollinen että sain elää nuoruuteni 80-luvun hulinassa, moni asia oli uutta tai vasta tulossa markkinoille. Uusi musiikki, uudet tv-kanavat, kaikki.
Mahtavaa aikaa!
Tais olla joo ite olin peruskoulussa kasarin ja muistelen et normi duunari vanhempani osti mitä halus perusjuttuja ja ei ollu ongelmia kunnes tuli lama..
Mitä, ei ole katsottavissa tällä hetkellä? laittakaahan palautetta YLElle että saadaan tämä taas nähtäville! eilen oli mahdollista katsoa Apple TVllä.
Nyt on kyllä unohtunut 80-luku kokonaisuudessaan, jos siitä muistetaan vain se 80-luvun lopun juppiaika ja täystyöllisyys. Minä pääsin intistä 80-luvun alussa ja silloin oli todella paha työllisyystilanne, eikä toivoakaan vakituisesta työpaikasta. Niinpä sitä sitten kituutettiin useampi vuosi sijaisuuspätkiä, kunnes sitten vasta 80-luvun loppupuolella löytyi vakituista työtä. Ei se täystyöllisyys pätkäkään kestänyt, kuin muutaman vuoden, kunnes sitten sukellettiin ennennäkemättömään lamaan ja työttömiä oli monta kertaa enemmän, kuin koskaan milloinkaan ja Suomi lähes konkurssissa.
Kasarin ensimmäinen puolisko oli hyvin maltillista aikaa, eikä juurikaan 70-luvun lopusta poikennut ja todella kaukana juppimeiningistä. 80-luvun jälkimmäinen puolisko ja varsinkin sen loppuaika olikin sitten tätä surullisen kuuluisaa juppiaikaa, jossa ei ollut mitään muuta hyvää, kuin hetkellinen täystyöllisyys.
Minun ei tarvi niistä ajoista muisteloja katsella, koska muistan ne ajat kuin eilisen päivän, enkä totisesti niitä aikoja ole kaipaamaan jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Suomen historian suurellisin vuosikymmen oli 1980-luku. Kaikkea oli enemmän kuin koskaan aikaisemmin, ja kaikki oli suurempaa kuin milloinkaan sen jälkeen. Niin tukat, olkatoppaukset kuin palkatkin. Fantastinen vuosikymmen!
Ja kaikki lainarahalla. Krapulaa podettiinkin sitten huolella 90-luvun alussa.
Silloin yrittäjät arvostivat työntekijöitä, ja myös päinvastoin. Nykyään ollaan käytännössä sisällissodassa, mutta ilman aseita. Kukaan ei halua ottaa vastuuta mistään, vika on aina jossain muussa kuin itsessä. Kaikilla on paha olla ja perinteiset suomalaiset arvot, kuten itse pärjääminen ja omista asioista huolehtiminen ovat out. Miksi asiat ovat menneet näin?
Suomen historian suurellisin vuosikymmen oli 1980-luku. Kaikkea oli enemmän kuin koskaan aikaisemmin, ja kaikki oli suurempaa kuin milloinkaan sen jälkeen. Niin tukat, olkatoppaukset kuin palkatkin. Fantastinen vuosikymmen!