Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ruokakaupassa pitäisi käydä vain kerra viikossa?

Vierailija
19.10.2018 |

Kaikkialla (viimeksi tänään HS) toitotetaan, että taloudellisilta on käydä ruokakaupassa n. kerran viikossa ja ostaa useamman päivän ruokatarvikkeet kerralla. Miksi ihmeessä?

- jääkaappi täynnä et näe kaikkia tuotteita ja osa unohtuu kaappiin
- osa ehtii muuten nahistua viikon aikana tai päiväys mennä umpeen
- suunnitelmat muuttuvat: ei olekaan aikaa laittaa suunniteltua ruokaa tai ei tarvetta
- viikon ruokien miettiminen kerralla on työlästä
- varaat kaappiin varmuuden vuoksi ruokaa, koska koko viikon kulutusta on vaikea ennakoida
- sähkönkulutus lisääntyy, koska kaappi monta päivää täpötäysi
-isossa marketissa pyöriminen vie paljon aikaa

Aloin käymään kaupassa useammin
- mietin seuraavan päivän ruuan edellisenä iltana. Ei rasita turhaan
- tarkistan mitä aineksia on ja käyn hakemassa puuttuvat vartissa pikkukaupasta joko ruokatunnilla tai töiden jälkeen
- jääkaappi on siisti, eikä mikään jää käyttämättä
- ei tule ostettua turhaa 'varmuuden vuoksi'

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen miettinyt samaa. Asutaan miehen kanssa kaksistaan eikä ruokaa mene tolkuttomasti. Lasten asuessa kotona ruokaa meni tietysti paljon enemmän ja esim. jogurttia, mehuja, limppareita yms. Nyt ostan jogurttia litran tölkeissä ja itse asiassa jääkaappi näyttää välillä aika ankealta. Käyn kaupassa noin joka toinen tai kolmas päivä. Otan kuvan jääkaapin sisällöstä kännykkään, että tiedän mitä siellä on.

Ei sinne kauppaan pahemmin mene rahaa, kun kahdelle ostaa ruokaa. Hätävarana on kananmunia. Ruoan hävikkiä ei pahemmin ole, kun ostaa vain tarpeellisen.

Tämä onnistuu kuitenkin siksi, että on kauppoja lähellä ja lähellä on myös ABC, joten ostoksilla voi käydä vaikka keskellä yötä.

Joo, käyhän mieskin kaupassa, mutta hän ostaa vain olutta ja tupakkaa:D

Vierailija
2/29 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon menisi bensaa,etenkin talvipakkasilla jos ravaisin Prismassa joka päivä.Sopivaa lähikauppaa ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kaupassa 2 kertaa viikossa, ei nahistu mikään kun osaa ostaa järkevästi. Lähikauppaan on 6 km matkaa etten viitsi ihan joka päivä käydä, eikä unohdu kun kirjoittaa lapulle mitä tarvitsee. Asennekysymys, ei muuta.

Vierailija
4/29 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sitä on autottoman raahata viikon tavarat koko perheelle. Kävelen kauppaan 3-4 kertaa viikossa, saa arkiliikuntaa eikä kassi tule ihan liian painavaksi. Vaikka tulee se silti..

Vierailija
5/29 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon menisi bensaa,etenkin talvipakkasilla jos ravaisin Prismassa joka päivä.Sopivaa lähikauppaa ei ole.

Mä taas asun 5 kilsan päässä marketeista (Prisma, CM, Lidl). Kaupassa tulee poikettua työmatkalla, juurikin ettei mene ylimääräistä bensaa ja aikaa. Ja voi käydä silloin kun on tarve, eikä kerran viikossa.

ABC:n Sale on kallis. Siellä käyn vain hätätilanteessa. Eli esim. yöllä kokkaillessa yksi ainesosa puuttuu.

Hävikkiä vähentää ennakkosuunnittelu ja vanhanaikainen kauppalista. Ei tule heräteostoksia.

Jääkaappia siivoan kahden koiran kanssa. Ei tarvitse heittää ruokaa pois.

AP on oikeassa. 

Vierailija
6/29 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

45 min edestakaiseen matkaan ja 5€ bensaan jos kunnon kauppaan haluaa.

Näihin muihin sitten mun kommentti tekstin  välissä:

- jääkaappi täynnä et näe kaikkia tuotteita ja osa unohtuu kaappiin

Eikä unohdu, suunniteltu ruokalista on jääkaapin ovessa.

En osta niin hilkulla olevia päiväyksiä. Ensin syödään salaatti, sitten porkkanat.

- suunnitelmat muuttuvat: ei olekaan aikaa laittaa suunniteltua ruokaa tai ei tarvetta

Tarvikkeet pakkaseen, vaihdetaan ruokalistoja päivien kesken.

Menee samalla perheen kesken kun syödään päivällistä, jokainen saa esittää toiveensa.

- varaat kaappiin varmuuden vuoksi ruokaa, koska koko viikon kulutusta on vaikea ennakoida

Osaan ennakoida kulutuksen, tätäkin perhekokoonpanoa olen ruokkinut jo 10 vuotta.

Ihan saman määrän ruokaa jäähdytät.

Siksei siellä kokoaikaa haluakaan juosta.

Aloin käymään kaupassa useammin

- mietin seuraavan päivän ruuan edellisenä iltana. Ei rasita turhaan

Mielipide.

- tarkistan mitä aineksia on ja käyn hakemassa puuttuvat vartissa pikkukaupasta joko ruokatunnilla tai töiden jälkeen

Ei tarvitse tarkistaa, kaikkea tarvittavaa on.

- jääkaappi on siisti, eikä mikään jää käyttämättä

Samat sanat.

- ei tule ostettua turhaa 'varmuuden vuoksi'

Ei niin. Jää myöskin 6 tilaisuutta heräteostoihin vähemmäksi.

Vierailija
7/29 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kaupassa kerran viikossa, koska en jaksa käydä enempää. Suunnittelen viikon ruoat ennen kauppaan menoa ja ostan kaiken tarvittavan. Harvoin unohtuu mitään. Lähimpään kauppaan on kuitenkin reilu 2 km, hyvin mäkistä tietä. Pyörällä ihan ok, busseja menee huonosti, aina joutuu odottamaan palatessa. Pyörällä vain ei voi hirveitä määriä ostella, joten käyn töiden jälkeen halvemassa kaupassa siinä matkan varrella ja ostan kassin täyteen. Vanhempani asuvat metsässä, lähin kyläkauppa 11 km päässä, ja sieltä saa vain välttämättömimmän ja kalliilla, joten käyvät sitten paikkakunnan keskuksessa yli 50 km:n päässä kerran viikossa. Näin jo silloin kun olin lapsi. Nykyään tosin äitini käy siellä päin töissä, joten yleensä käy 1-2 krt/vko töiden jälkeen kaupassa.

Vierailija
8/29 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen viikon ruuat viikonloppuna ja tilaan tarvikkeet maanantai-aamupäiväksi kotiin. Ei tule hävikkiä eikä heräteostoksia, 5 euron kuljetusmaksusta huolimatta rahaa menee vähemmän kuin ennen.  

Vierailija
9/29 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käy kaupassa joka päivä kävellen. Rahaa on käytettävissä 6€/pvä ja ostosten tulee mahtua reppuun.

Vierailija
10/29 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvikkeet pakkaseen... ei se pakastaminen ruokaa ainakaan paranna. En ymmärrä, että ostetaan hyviä raaka-aineita ja pilataan ne pakastamalla.

Vierailija
11/29 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnittelen viikon ruuat viikonloppuna ja tilaan tarvikkeet maanantai-aamupäiväksi kotiin. Ei tule hävikkiä eikä heräteostoksia, 5 euron kuljetusmaksusta huolimatta rahaa menee vähemmän kuin ennen.  

Sama. Aika kätevää nykyisin kun on pidempään tehnyt noin ja on kymmeniä valmiiksi tallennettuja viikon menu-ostoskoreja. Pari minuuttia ja on viikon suunnittelu ja ostokset hoidettu.

Vierailija
12/29 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes suunnittele etukäteen vaan tilaan perusraaka-aineita, jotka joko säilyvät sellaisenaan tai voin laittaa pakastimeen. Mun toimitusaikani on aina perjantai-ilta. Tuoretuotteet käytän siinä järjestyksessä kuin missä ne menisivät pilallekin. Porkkanat, appelsiinit yms säilyvät oikein hyvin viikonkin, lehtisalaatit, tuoreet marjat yms taas syödään heti viikonloppuna. Tuoreita yrttejä varten mulla on altakasteluruukku, johon yrttipurkit laitetaan ja hyvin säilyvät viikon, kun vaan muistaa laittaa astian pohjalle vettä. Aika nopeasti olen oppinut, miten paljon viikossa kuluu mitäkin (kahvia, maitoa, leipää, kananmunia jne). Alussa joutui käymään lähikaupassa täydentämässä, mutta ei enää pitkään aikaan. 

Vierailija
13/29 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvikkeet pakkaseen... ei se pakastaminen ruokaa ainakaan paranna. En ymmärrä, että ostetaan hyviä raaka-aineita ja pilataan ne pakastamalla.

Ei, mutta monia käyttämiäni elintarvikkeita ei saa kaupastakaan tuoreina kuin erittäin harvoin tai sitten pitäisi lähteä jonnekin kauas kauppaan. Esimerkkinä katkaravut ja kampasimpukat. En syö nisäkkäitä enkä lintuja, joten varsin usein joutuu tilaamaan elintarvikkeita, jotka ovat kaupassakin pakastealtaassa.

- Nro 12 -

Vierailija
14/29 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee aika kalliiksi käydä pikkukaupassa hakemassa milloin mitäkin, käyn mielummin kerran viikossa isossa kaupassa jossa ostoskori paljon halvempi, säästän sekä rahaa että valtavasti aikaa. 45-50 tuntia kun työskentelee per viikko vuorotyöläisenä ei hirveästi huvita käyttää enää sitä vapaa-aikaa päivittäisessä kaupassa juoksemisessa.

jääkaappi täynnä et näe kaikkia tuotteita ja osa unohtuu kaappiin

//höpöhöpö, ei ainakaan näin kahden ihmisen taloudessa jääkaappi nyt niin ääriään myöten täynnä ole, ja kun on suunnitellut viikon syömiset etukäteen ei sinne voi "unohtua" mitään koska kaikilla tuotteilla on käyttötarkoitus eikä siellä pyöri mitään heräteostoksia.

//pakastin on keksitty.

//en sanoisi, itse teen aina kerralla sen verran ruokaa että siitä syödään 2-3 päivää, eli ei tarvitse viikolle keksiä kun n. 3 ruokaa, jos sen kokee työlääksi on äärimmäisen laiska.

// kai nyt tiedän paljon kaksi ihmistä kuluttaa kun 10 vuotta ollaan yhdessä asuttu, miksi varaisin "varmuuden vuoksi" yhtään mitään tupretta, kuivakaapista löytyy nuudeleista ja pakastimesta aina jotain jos hätätilanne iskee.

//no nyt on kyllä niin naurettavaa nipotusta etten viitsi edes kommentoida. Olet varmaan niitä ihmisiä jotka repii aina telkkarin johdonkin seinästä ettei se punainen valo kuluta sähköä? Juu minä en ole niin köyhä että tarvitsisi senttejä säästää.

// viikon ostoksiin tutussa Prismassa auton parkkeerauksineen ja jonotuksineen n. 30min, tietää tarkkaan mitä hakee ei kauaa mene. Jos kävisin joka päivä pikkukaupassa niin pelkästään jo viikon aikana matkoihin sinne menisi yhteensä enemmän kuin se mitä käytän koko kauppareissuun kerran viikossa, vaikka pikkukauppakin on tuossa km päässä.

Vierailija
15/29 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siinä se idea on, että viikon ruokarahat on helpompi budjetoida, kun tehdään iso ostoskeikka kerran viikossa. Ja kun se tehdään suunnitellusti, niin välttyy heräteostoksilta.

Itse käyn kerran kuussa kaupassa isosti ja sitten käyn kävellen lähikaupassa hakemassa maitoa ja tuoretavaraa ihan sen mukaan mitä tarvitsee. Voi olla, että tarvitsee ottaa se auto ja käydä marketissa toisenkin kerran.

Mutta tämä siksi, että nykyään en enää pidä kauppakäynneistä. Eksän kanssa elämä oli niin raskasta, että kävin marketissa useamman kerran viikossa (ostin ehkä samat mitä nyt haen sieltä lähikaupasta) mutta kiertelin kaikki hyllyvälit, ettei olisi tarvinnut mennä kotiin.

Vierailija
16/29 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liha, kala yms ei pakastamisesta mene miksikään.

Valmiit ruuanjämätkin sinne heitetään, sitten silloin tällöin ruokalistalla lukee pakastimen yllätys.

Vierailija
17/29 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla syy on heräteostokset.

Vierailija
18/29 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mahtuisi edes jääkaappiin. 7 salaatinkerää kerralla jääkaappiin? Sehän on täynnä jo pelkästään tuosta. Plus kaikki muut vihannekset? Plus vielä muut tarvikkeet?

Vierailija
19/29 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa puolensa, jos ostaa kerralla enemmän.

Voi suunnitella niin, että viikon aikana syö kalaa, kanaa ja lihaa vaihtelevasti. Että tulee syötyä riisiä, pastaa ja perunoita vaihtelevasti. Jos jokin loppuu kesken, niin voi miettiä uudelleen onko ihan välttämätönsä hakea se puuttuva tuote heti vai voiko olla pari päivää ilmankin ja syödä sitä mitä on.

Minä saan viikon aikana töistä lounaan, joten eipä tuota ruokapuolta paljoa tarvi kotona olla. kun meitä on vain kaksi. On hempompi ostaa sinne jääkaappiin 5 päivän tarvittavat ruoat.

Vierailija
20/29 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin käyn melkein joka tai joka toinen päivä kaupassa. Ruokin vain itseni enkä todellakaan tiedä, mitä haluan syödä viikon päästä keskiviikkona, kun en tiedä edes mitä syön tänään illalla. Aika usein en edes tee varsinaista ruokaa vaan korvaan illallisen vaikkapa kaurapuurolla (herkkua!).

Mutta toki mulla on lähikauppaan alle 5 minuutin kävely, ja pidän periaatteenani muutenkin kävellä kaikkialle mahdollisimman usein. Jos on autolla pitkä matka jonnekin jättimarkettiin, ei siellä varmasti joka päivä huvita käydä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi