Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvakuume ja valmistuminen

Vierailija
19.10.2018 |

Ollaan pariskunta (26,30v) ja mies on pidemmän aikaa halunnut lasta, itse olen jarrutellut viime vuodet, koska olen ollut opiskelija. Nyt valmistuminen alkaa häämöttää (Gradu valmiiksi 2019 keväällä) ja yhtäkkiä kova vauvakuume on alkanut ottaa minusta vallan.. Huomaan katselevani vauvan vaatteita, miettiväni nimiä ja toivovani että olisin raskaana (ei siis yritetä vielä, eli periaatteessa ei pitäisi olla kovin mahdollista raskautua..).

Haluankin mielipiteitä: milloin lasta kannattaisi alkaa yrittämään?

Olen valmistumassa hyväpalkkaiselle alalle, josta työn löytämisen pitäisi olla helppoa. Luultavasti saan sopimuksen niin, että aloitan työt elokuussa 2019. Onko väärin jos alamme yrittämään lasta jo keväällä? Työsopimus usein kuitenkin kirjoitetaan silloin, vaikka työt alkavat myöhemmin. Kuinka suuret mahdollisuudet on siihen, että minut potkitaan koeajalla pois, jos selviää että olen raskaana? Kuinka pitkään itse odottaisitte raskauden yrittämiseen aloittamista? Pelottaa jos raskaus tekee minusta väsyneen tai huonovointisen, uuden työn aloittaminenkin on stressavaa ja väsyttävää ja siihen päälle vielä hormoonit.. Samalla taas pelottaa että kaikki ei menekään niin helposti ja sitä lasta joutuu yrittää monta vuotta. Mielipiteitä tai omia kokemuksia?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko heti ja viivytät valmistumista tai sitten 1-2 v töitä ja sitten se lapsi.

Sen tiedän, että haluan valmistua nyt. Saan töissä ollessani parempaa äitiystukea ja pystymme ostamaan suuremman asunnon. En vain ymmärrä miksi minun pitäisi olla 1-2 vuotta töissä ennen kuin saan alkaa haaveilemaan lapsesta?

Et anna hyvää kuvaa jos pamahdat paksuksi heti kun työsoppari allekirjoitetaan. Vai haluatko työskennellä yhteisössä, jossa sinua katsotaan nenänvartta pitkin?

Ihanko oikeasti katselet nenänvartta pitkin ihmisiä jotka saavat lapsia? En ymmärrä miksi (naiset?) luovat tälläistä ilmapiiriä työpaikalla..

Ihan oikeasti. Työnantajat harvoin enää palkkaa sijaisia ja jos palkaa heidän perehdytys kaatuu taas jonkun niskaan, juurikin kun olet saanut perhehdytettyä edellisen tai sitten tosiaan kaikki työt jaetaan omien päälle.

Eihän tämä ole sen raskaaksi tulevan naisen syy, vaan työnantajan.. jos ihmiset vaan miettisi pidemmällä eikä aina langettaisi vihoja lähimpään vastaantulijaan, olisi työelämä helpompaa.. Naisten pitää alkaa vastarintaan ja vaatia että raskaus ja lastensaanti ei saa vaikeuttaa omaa tai työkavereiden asemaa, niin työnantajat alkaa ottaa vastuuta eikä kaikki kaadu raskaanaolevan niskaan.

Raskaus ja lapsi ei ole perustarve vaan näitä korkeampia arvoja joiden kustannukset tulisi maksaa itse. Ei työnantajan, ei yhteiskunnan.

Veroäyreihin tuntuvat korotukset, että työnantajia voisi tukea enemmän? Palkkoja alas, että työnantaja voisi palkata enenmän työntekijöitä?

Huudat lisää oikeuksia, mutta et esitä mitää ratkaisuja ongelmaan.

Vierailija
22/28 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus ei ole syy irtisanomiselle. Ja äitiysvapaan tuet lasketaan joko 6kk edeltävistä tuloista tai edeltävän verotuskauden tuloista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen tiedän, että haluan valmistua nyt. Saan töissä ollessani parempaa äitiystukea ja pystymme ostamaan suuremman asunnon. En vain ymmärrä miksi minun pitäisi olla 1-2 vuotta töissä ennen kuin saan alkaa haaveilemaan lapsesta?

Et anna hyvää kuvaa jos pamahdat paksuksi heti kun työsoppari allekirjoitetaan. Vai haluatko työskennellä yhteisössä, jossa sinua katsotaan nenänvartta pitkin?

Ihanko oikeasti katselet nenänvartta pitkin ihmisiä jotka saavat lapsia? En ymmärrä miksi (naiset?) luovat tälläistä ilmapiiriä työpaikalla..

Ihan oikeasti. Työnantajat harvoin enää palkkaa sijaisia ja jos palkaa heidän perehdytys kaatuu taas jonkun niskaan, juurikin kun olet saanut perhehdytettyä edellisen tai sitten tosiaan kaikki työt jaetaan omien päälle.

Eihän tämä ole sen raskaaksi tulevan naisen syy, vaan työnantajan.. jos ihmiset vaan miettisi pidemmällä eikä aina langettaisi vihoja lähimpään vastaantulijaan, olisi työelämä helpompaa.. Naisten pitää alkaa vastarintaan ja vaatia että raskaus ja lastensaanti ei saa vaikeuttaa omaa tai työkavereiden asemaa, niin työnantajat alkaa ottaa vastuuta eikä kaikki kaadu raskaanaolevan niskaan.

Ei naisten itsekyys oikein yksin sen työnantajan vikakaan ole. Itsekkäästi ajoitetaan se raskaus juuri siihen kohtaan kun ollaan juuri saatu se vakipaikka.

Vierailija
24/28 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhohoijaa..oot kohta 30, kyllä sun pitää itse tietää koska teet lapsen.

Ei varmaan koskaan ole työnantajan kannalta hyvä hetki tehdä se muksu. Meiltä jäi just joku nainen äityislomalle, vakipaikka ja kulutti samalla koko yksikön sijaismäärärahat samalla nollille, eli kalliiksi tulee työnantajalle.  On tulossa esittelemään työpaikalle pentua, ja minua ei kiinnosta ainakaan, koska täysin vieras ihminen ja ei mitenkään mulle läheinen.

Tee muksu jos haluat, mutta valmistaudu äitiyslomalle sitten ja että omat tarpeet jäävät hiukan vähemmälle.  Tämä päätös sun pitää ihan itse tehdä plus elättää kersa ja olla valmis vanhemmaksi.

Itse odottaisin vakipaikan saamista. 

Vierailija
25/28 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei naisten itsekyys oikein yksin sen työnantajan vikakaan ole. Itsekkäästi ajoitetaan se raskaus juuri siihen kohtaan kun ollaan juuri saatu se vakipaikka.

Ja saattaa tosiaan mennä vuosia ennen kun tälläinen henkilö antaa sen työpanoksensa yritykselle. Yritysmaailma muuttuu hyvinkin nopeasti ja jos sitä ammattitaitoa ei ole ylläpitänyt kaikki alkaa taas alusta ja lähtö passin saa se jolla on homma olisi hallussa.

Vierailija
26/28 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille. Kuulen vielä mielellään lisää kokemuksia ja mielipiteitä.

Tällä hetkellä tuntuu siltä, että järkevintä olisi ehkä aloittaa yrittäminen loppukesästä/alku syksystä seuraavana vuonna, niin ehtisin olla työelämässä suunnilleen vuoden. Muutamalla kuukaudella yrityksen myöhästyttäminen ei tunnu ainakaan tällä hetkellä kamalalta, mutta helpottaa stressiä työelämään sopeutumisesta.

Vierailija
27/28 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.[/quote]Ei naisten itsekyys oikein yksin sen työnantajan vikakaan ole. Itsekkäästi ajoitetaan se raskaus juuri siihen kohtaan kun ollaan juuri saatu se vakipaikka.[/quote]

Miksi naisen pitää riskeerata lapsihaaveet työnantajan takia? Ei se ole itsekästä.. se vaan sattuu olemaan niin että naisten pitää olla raskaana ja synnyttää.. antaisin tehtävän todella mielelläni miehelleni ja pysyisin työelämässä koko ajan, mutta koska haluan lapsia ja olen nainen, minun on pakko jossain vaiheessa yrittää raskautua. Koskaan ei ole hyvä aika työnantajan puolesta..

Vierailija
28/28 |
19.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Miksi naisen pitää riskeerata lapsihaaveet työnantajan takia? Ei se ole itsekästä.. se vaan sattuu olemaan niin että naisten pitää olla raskaana ja synnyttää.. antaisin tehtävän todella mielelläni miehelleni ja pysyisin työelämässä koko ajan, mutta koska haluan lapsia ja olen nainen, minun on pakko jossain vaiheessa yrittää raskautua. Koskaan ei ole hyvä aika työnantajan puolesta..

Miksi niitä lapsia ei voi hankkia ennen vakityösuhdetta? Tekee sitten sijaisuuksia on äippälomalla "omalla ajalla". Ainiin koskan _mun_ etuudet, viis muista. Haluan lapsen, haluan työn, jossa en edes ole, koska minun oikeus.

Offtopic, huvittaa kun ap mielessään nappaa sen vakipaikan tuosta noin vain suoraan valmistumisesta, vieläpä nuorena lapsettomana naisena. Ois kiva tietää ala, jotenkin epäilyttää nykymaailmassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä