Onkohan naisia, jotka kokeneet joskus keskenmenon varhaisessa vaiheessa, mutta kukaan lähipiiristä ei sitä ole tiennyt?
Aina kun olettaa, että kaikilla lapsia saaneilla kaikki mennyt hyvin. Ja yleensähän ihmiset ilmoittavat vauvan odotuksesta vasta muutaman kuukauden päästä varmaan juuri siksi, kun ei tiedä onko onnistunut raskaus. Mutta ainakaan näistä ihmisistä ei näe päälle päin, että ollut surua keskenmenosta. Ainoastaan veljeni ilmoitti jo aikaisessa vaiheessa vaimonsa raskaudesta, mutta menikin kesken myöhemmin.
Kommentit (12)
Ai onkohan? No on. Esimerkiksi minä. Tuli ennen kuin olin ehtinyt raskaudesta kertoa esim. perheeelleni. Uskon, että meitä on paljon. Tuntuu tosi hankalalta ottaa keskenmeno puheeksi, kun ihmiset eivät ole tienneet raskaudestakaan vielä mitään.
Ensimmäinen raskaus meni kesken juuri ennen ajattelemaamme rajaa (12 viikkoa), jonka jälkeen olisimme kertoneet läheisille. Mieheni toki raskaudesta tiesi.
Suru oli valtava, ja todella ahdistava, kun sitä ei oikein voinut läheisille kertoa. Seuraavasta raskaudesta kerrottiinkin läheisille heti - ei raskauksissa ole mitään turvarajaviikkoa, jonka jälkeen vauvan saaminen olisi varmaa.
No vaikka kuinka paljon. Sellaisia, jotka toivovat, etteivät olisi raskaana, sellaisia, jotka toivovat, että ovat, mutteivat uskalla uskoa. Sellaisia, joilla ei ole ketään kenelle kertoa, sellaisia jotka eivät uskalla kertoa, sellaisia jotka eivät itsekään tiedä olleensa raskaana.
Lähes kaikille on käynyt näin. Vain 16% hedelmöittyneistä munasoluista syntyy maailmaan. Puolet munasoluista menehtyy heti alkuunsa, jäljelle jääneillä voi olla ongelmia kiinnittymisessä tai solujen jakautumisissa jne.
On varmasti paljonkin. Veli kertoi heidän keskenmenostaan, ennenkuin kukaan oli edes ajatellut heidän yrittävän lasta ja kaveripariskunta toi keskenmenonsa esille, vaikka raskausuutisia ei ollut vielä kerrottu. Varmasti on lukuisia pareja, jotka eivät kerro näistä mitään. Joskus mietin, pitäisikö noista puhua enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ja mistä tietää, vaikka Meghankin oli raskaana Harrylle jo aiemmin, mutta meni kesken? Tai joku muu kuninkaallisen perheen jäsen.
Zara sai kaksi keskenmenoa. Toisesta kertoi vasta hiljattain.
No meiltähän kysyttiin pokkana raskausaikana, että oliko vahinko. Luultiin muutenkin, että onnistunut ihan noin vaan.
Ja todellisuus, raskautta oli yritetty n. 2,5 -vuotta. Väliin mahtui myös ainakin yksi hyvin varhaisen vaiheen keskenmeno, eli muutamakin eri testi näytti hyvin haaleaa haamuviivaa, muttei päässyt koskaan sen vahvemmaksi.
Synnytykseen johtanut raskaus kuitenkin alkoi luomusti ja koko raskaus meni todella oppikirjamaisesti, josta olen tietysti hyvin kiitollinen.
Ja niin, tuon kaiken jälkeen tulin ehkäisyn läpi raskaaksi. Tuosta oli siis jo ihan kirkkaanpunainen viiva testissä, kun odottelin melkein viikon ennenkuin tein testiä. Ajattelin, ettei tällä taustalla nyt vaan voi tulla oikeinkäytetyn ehkäisyn läpi raskaaksi...
Mutta niin, siinä ei päässyt edes ensijärkytyksestä toipumaan, kun meni spontaanisti kesken.
Ja näistähän ei tiedä kuin ihan muutama hyvin lähipiiriläinen, koska en tykkää huudella yksityisasioita ympäriinsä.
Sisareni kertoi vain minulle, kaksi keskenmenoa. Itse kerroin suvulle vasta kun olin 6 kk raskaana (olin ulkomailla, evät nähneet minua aiemmin). Eiköhän se ole jokaisen parin oma asia koska kertoo ja mitä kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen raskaus meni kesken juuri ennen ajattelemaamme rajaa (12 viikkoa), jonka jälkeen olisimme kertoneet läheisille. Mieheni toki raskaudesta tiesi.
Suru oli valtava, ja todella ahdistava, kun sitä ei oikein voinut läheisille kertoa. Seuraavasta raskaudesta kerrottiinkin läheisille heti - ei raskauksissa ole mitään turvarajaviikkoa, jonka jälkeen vauvan saaminen olisi varmaa.
Itse mietin, että heti plussatestistä voi kertoa sellaisille, joille voi kertoa myös keskenmenosta.
Kun minä pitkän yrityksen jälkeen sain vahvan plussan, kerroin heti siskolleni. Kun käytiin alkuraskauden ultrassa, niin kerroin hyvälle ystävälleni.
Ihan kunnolla asiasta kerrottiin vasta nt-ultran jälkeen, silloin alkoi turvotustakin vatsassa olla sen verran, että oli ollut jo vähän arvoivia katseita.
Ja mistä tietää, vaikka Meghankin oli raskaana Harrylle jo aiemmin, mutta meni kesken? Tai joku muu kuninkaallisen perheen jäsen.