Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En pysty kuuntelemaan äänikirjoja, koska ajatus lähtee heti harhailemaan. Apua!

Vierailija
17.10.2018 |

Onko keskittymiskykyni ja taito kuunnella nykyisin noin heikkoa. Hetken kuuntelen ja sitten huomaan että ajatukset lähtevät harhailemaan.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla onnistuu kun laitan kuulokkeet korville. Kaijuttimesta kuunneltuna käy niin kuin sinulle.

Vierailija
2/7 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on myös tottumuskysymys. Olen koko ikäni kuunnellut äänikirjoja ja voin kuunnella tuntitolkulla yhteen menoon. Jos kirja on hyvä, ei seuraamisessa ole mitään hankaluuksia. Paitsi kun alkaa nukuttaa, jolloin on katkaistava toisto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole pystynyt keskittymään kirjojen lukemiseen saati äänikirjojen kuuntelemiseen koko ikänäni. En ole koskaan lukenut kokonaista kirjaa. Ajatus lähtee harhailemaan joka rivin jälkeen.

Pystyn ainoastaan keskittymään jos mukana on visuaalisuutta (esim. sarjakuvat, TV).

Vierailija
4/7 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo liittyy nykyajan yleiseen somettamisen tuomaan keskittymiskyvyn puutteeseen. Itselläni myös muun elämän stressiin ja hektisyyteen. Esimerkiksi itse saatan aamulla avata tv:stä uutiset katsottaviksi ja hetken päästä huomaan, että en ole jaksanut keskittyä niihinkään. Uskoisin, että keskittymiskyky kasvaa vähitellen, kuten kävi toimittajalle, joka aloitti somelakon, tuli tietoiseksi siitä, että oma tapa olla on nykivä (koko ajan vilkuilee puhelinta eikä pysty pitkästymään).

Vierailija
5/7 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on sama ongelma, mutta minulla onkin todettu keskittymishäiriö. Lukeminen kirjasta onnistuu kyllä, koska samalla saan käsille tekemistä, äänikirjoja kuunnellessa ei mitään jää mieleen. Voin vaikka kuunnella kappaleen, mutta jos jotain kysytään siitä 5 min päästä,  olen unohtanut jo kaiken koska seuraan esim. pihalla pyöriviä syksynlehtiä kuunnellessa ja kaikki unohtuu.

Vierailija
6/7 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kuulokkeita, joten siitä keskittyminen ei ole kiinni. Lapsena kuuntelin paljon kuunnelmia radiosta.

Ap

Vierailija
7/7 |
17.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa, jos teet jotain käsilläsi samaan aikaan. Istuminen ja kuunteleminen ilman muuta ärsykettä on lähes kaikille haastavaa. Jos on esim. luentotilanne, teen jatkuvasti muistiinpanoja, joita en koskaan lue, ihan vain sen takia että keskityn paremmin kuuntelemaan.

Äänikirja + palapeli on lyömätön kombinaatio. Tai kudo vaikka sukkaa. Tai väritä. Tai piperrä jotain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi