Olen ollut työuupunut kuukausien ajan, masennus pukkaa päälle, paljon saikkua voisi odottaa?
Uupumus alkaa kääntyä masennukseksi ja mistään ei löydä enää iloa. Töihin tarponut läpi kivien ja kantojen. Nyt seinä tuli vastaan. Tarvitsen sairaslomaa. Paljon tässä tilanteessa voi odottaa sitä saavansa?
Kommentit (26)
Tässä aika hyvä syy miksi näitä "uupumuksista" ja "masennuksista" on tullut täysi vitsi. Ensimmäisenä laskeskellaan ja mietitään paljonko sitä voisi saikuttaa töistä. Seems legit.
Varaudu sitten siihen, että Kela tyrmää sun sairausloman ja joudut maksamaan palkan takaisin. Näin kävi mulle pari vuotta sitten, kun jäin masennuksen vuoksi kolmen viikon sairauslomalle.
Vierailija kirjoitti:
Työuupumuksella ei saa päivääkään saikkua. Masennuksella saa, jos ei selviä työstä sen masennuksen vuoksi eli on niin paha masennus. Alkuun kirjoitetaan yleensä viikko.
onko totta tosiaan niin että työuupumuksella on puurrettava töissä siihen asti että jotain kohtalokasta voi sattua..?
Itse sain 2,5viikkoa ja olo oli kyl karmea. Huippas, oksetti, ahdisti, itketti, väsytti jne
Auttoihan se hetkeksi mutta kun työpaikalla ei mikään muuttunut niin paha olo palasi hiljalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työuupumuksella ei saa päivääkään saikkua. Masennuksella saa, jos ei selviä työstä sen masennuksen vuoksi eli on niin paha masennus. Alkuun kirjoitetaan yleensä viikko.
onko totta tosiaan niin että työuupumuksella on puurrettava töissä siihen asti että jotain kohtalokasta voi sattua..?
Työuupumuksella ei saa saikkua siksi, että se ei ole sairaus. Saikkua saa vain sairauden takia.
Vierailija kirjoitti:
Varaudu sitten siihen, että Kela tyrmää sun sairausloman ja joudut maksamaan palkan takaisin. Näin kävi mulle pari vuotta sitten, kun jäin masennuksen vuoksi kolmen viikon sairauslomalle.
Miksi kela palkan tyrmäisi?
Vierailija kirjoitti:
Itse sain 2,5viikkoa ja olo oli kyl karmea. Huippas, oksetti, ahdisti, itketti, väsytti jne
Auttoihan se hetkeksi mutta kun työpaikalla ei mikään muuttunut niin paha olo palasi hiljalleen.
Millä diagnoosilla sait?
Tavallinen duunari ei saa sairauslomaa uupumuksesta, ainoastaan eliitti, kuten Sampo Terho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttoihan se hetkeksi mutta kun työpaikalla ei mikään muuttunut niin paha olo palasi hiljalleen.Millä diagnoosilla sait?
Muistaakseni masennus ja ahdistus. Sivudiagnoosina oli työuupumus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulemma vaikuttanut työkykyyn. Vaikka siis mulla oli työterveyslääkärin kirjoittama sairauslomatodistus ja siinä koodi keskivaikeasta masennuksesta. Kun hain tältä mun lääkäriltä valitusta varten taustatukea, se sanoi, ettei ole eka kerta kun Kela nämä tyrmää ja tuskin menee läpi. Eikä mennytkään.
Ihan vaan kokemuksena: varaudu tällaiseen. Itse en edes tiennyt, että näin voi käydä.
Veikkaan max 2 vkoa nuilla tiedoin.
Olin neljä kuukautta sairauslomalla, josta kaksi kuukautta tehohoidossa yksityisklinikalla. Omasta pussista maksoin kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulemma vaikuttanut työkykyyn. Vaikka siis mulla oli työterveyslääkärin kirjoittama sairauslomatodistus ja siinä koodi keskivaikeasta masennuksesta. Kun hain tältä mun lääkäriltä valitusta varten taustatukea, se sanoi, ettei ole eka kerta kun Kela nämä tyrmää ja tuskin menee läpi. Eikä mennytkään.
Ihan vaan kokemuksena: varaudu tällaiseen. Itse en edes tiennyt, että näin voi käydä.
Mullakin oli pitkään ollu työuupumus ja lopulta työterveyslääkäri määräsi mut 2 vk saikulle, diagnoosina oli ahdistus ja unettomuus. Kela hylkäsi mullakin saikun eli palkattomaksi meni. Kelan mukaan ahdistus ja unettomuus ei vaikuttanut kykyyni hoitaa vaativaa työtäni, vaikka työterveyslääkäri oli sitä mieltä että kyllä vaikutti.
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen duunari ei saa sairauslomaa uupumuksesta, ainoastaan eliitti, kuten Sampo Terho.
Eliitti saa saikkua myös virkarikosten vuoksi. Kun töppäykset paljastuu, isopomo jää saikulle.
Ensimmäisenä mittautat veriarvosi, myös ferritiinin, folaatin, D-vitamiinin, kilpirauhasarvot jne. Ja selvität itse mitkä ne arvot pitää olla että voit hyvin, lääkärit ei niitä aina tiedä, esim. ferritiinin viitearvot ei oli mitään sellaisia mitkä olisi hyviä tavoiteltavia arvoja. Lääkäri voi sanoa että on ok että ferritiini on 5 ja D-vitamiini 50, mutta ne kumpikin pitäisi olla vähintään sata jotta ihminen toimii oikein. Ja nämäkin on vielä yksilöllisiä asioita, joku pärjää ihan ok alemmillakin arvoilla, joku tarvii reilusti hyvät arvot jotta voi hyvin.
Ihminen on kokonaisuus, ja kaikki tälläisen puutteet kuten raudanpuute ja D-vitamiininpuute vaikuttaa sitten muihinkin veriarvoihin, alkaa sokerit, kolesterolit, tulehdusarvot jne. nousta. Ja nämä puutteet aiheuttavat väsymystä ja masennusta. Myös kilpirauhasen toimintaan vaikuttaa esim. raudanpuute. Folaatin ja raudanpuute vaikuttaa aivojen toimintaan, muistiin jne.
Mitä hittoa? Milloin Kela on alkanut noin tiukaksi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa? Milloin Kela on alkanut noin tiukaksi?
Silloin kun on kyse suomalaisesta. ;) Ulkomaalaisille tukia suorastaan tippuu taivaasta
1-3 päivää olen saanut sairaslomaa, diagnoosina on ollut myös masennus tuon lisäksi.
Ei kukaan lääkäri kirjoita mitään työuupumus-diagnoosia. Se on aina jonkun asteinen masennus/stressi mutta ei yksinään työuupumus.
Sain ekalla käynnillä 1,5 vkoa ja kontrolliajan viikon päähän. Sitten kaksi viikkoa. Taas kontrolli ja sitten piteni kuukauteen. Sitten kahteen. Jne. Yhteensä olin 6kk sairauslomalla masennuksesta. Ja samalla työuupumuksesta.