Mies poltii kastikkeet pohjaan. Millä kattila puhtaaksi
Mies poltti 2 litraa juusto kastiketta pohjaan.
Millä pirulla ton mustuneen pohjan saa puhtaaksi. Olen keitellyt sooda vettä. Hinkannut karkealla harjalla ja fairilla villein puhdistus yritys oli pepsi sooda tahna ja hinkaaminen.
Vielä vaan on kattilassa palanutta kattilan pohjassa.
Onko tuo kattila lopullisesti pilalla?
Kommentit (35)
Petra P kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen kattilahan on PILALLA (sen keitto-ominaisuudet ovat muisto vain), pane se roskiin ja hanki uus!
siis millä tavalla pilalla. Ei lämpiä vai lämpiää liian nopeasti.
Lämpiää tietenkin hitaammin, eikä kuullotukset onnistu enää, ottaa siis herkästi kiinni.
T. Ammattikokki
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen kattilahan on PILALLA (sen keitto-ominaisuudet ovat muisto vain), pane se roskiin ja hanki uus!
Älä höpise, kun kattilan pohjan hankaa sileäksi teräsvillalla tai erittäin hienolla hiomapaperilla, niin on aivan yhtä hyvä kuin ennenkin, ei tartu kiinni eikä 'keitto-ominaisuudet' kärsi. Tiedän omasta kokemuksesta
Vierailija kirjoitti:
Petra P kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämpiää tietenkin hitaammin, eikä kuullotukset onnistu enää, ottaa siis herkästi kiinni.
T. Ammattikokki
Ok. Oon mä mökin tieskuinkamontakertaa pohjaan palaneilla mutta pelastetuilla kattiloilla kuullotellut eikä ole kiinni napannut.
Vierailija kirjoitti:
Petra P kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ammattikokki
Tarkoitat kai amatöörikokki? Totta että lämpiää hitaammin jos pohja on mennyt kuperaksi, senkin saa oikein lämmittämällä suoristumaan. Kuullotus onnistuu kunhan saa pohjan tarpeeksi sileäksi. Onpa avutonta
Petra P kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rälläkkä ja hiomalaikka niin johan lähtee.
Ja kattilan pohja ohenee ellei katoa kokonaan
Saattaa käydä niinkin jos on täysin kädetön tunari.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on pinnoittamaton rosteripannu niin se miksikään muutu. Jos ylilämmityksen takia pohjan muoto muuttunut niin silloin vaikka retkeilypannuksi siirtää sen.
Jos mekaanisesti meinaa poistaa niin ei kantsi raaputella tai käyttää mitään pata-pataa jykevämpää koska eihän kattilan pohjassa saa naarmuja olla, tarttuu ruuat kiinni ja hankalampi puhdistaa.
Toi pyykinpesuaine toimii ja miksikään kattila siitä mene, jos menee niin metallurgian oppikirjat menee kyllä silloin uusiksi :D
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Ap oksentaa palstalle sen verran myrkyllistä sappea, että kokeilepa sitä siihen kattilaan. Voi tosin liueta olemattomiin koko kattila.
Petra P kirjoitti:
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekoita pyykkipulveria veteen ja keitä. Pitäisi lähteä mutta haisee pahalle.
Toi toimii, pitäs lähteä kaikki.
Käykö perus bioluvili vai pitääkö olla jotain eko kaupan erikoisuutta.
Kyllä se Bio Luvil käy siinä missä muutkin pyykkipulverit. Tuolla tavalla mä oon putsannut karseimmatkin köntsät kattilan pohjasta. Ja huomautan kuitenkin vielä liottamisen tärkeydestä. Sanoit kokeilleesi soodaa eikä se ollut tehonnut. Musta tuntuu ettet liottanut riittävän kauan. Yön yli liottaminenkin on vielä lyhyt aika jos oikein pahasti on pohjaan palanut.
Olisi kyllä hyvä saada ensin tietää, mitä materiaalia se kattila on. Teräskattila? Emalikattila? Teflonkattila? Vähän eri systeemit voi toimia.
Teräskattilaan tehoaa jo mainittu veden + pyykkipulverin keittäminen, ainakin jos on naisen pohjaanpolttama kattila. Voihan sitä miehen pohjaanpolttamaan kokeilla myös.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä hyvä saada ensin tietää, mitä materiaalia se kattila on. Teräskattila? Emalikattila? Teflonkattila? Vähän eri systeemit voi toimia.
Teräskattilaan tehoaa jo mainittu veden + pyykkipulverin keittäminen, ainakin jos on naisen pohjaanpolttama kattila. Voihan sitä miehen pohjaanpolttamaan kokeilla myös.
Ihan perus teräskattila
Oletko sokeripalaa kokeillut?
https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2013/02/25/paloiko-sapuska-pohjaan-y…
Linkissä ohje.
Minä puhdistan omat kattilani oikein kirjoitetuilla yhdyssanoilla!
Naarmuttavia menetelmiä kannattaa välttää, muuten seuraavalla kerralla ruoka tarttuu entistä herkemmin. Soodaliotus 2-3vrk.
Ja kattilan pohja ohenee ellei katoa kokonaan