Paljonko kävelet koiran kanssa keskimäärin päivässä?
Olen pitänyt nyt viikon ajan sporttrackeria päällä aina koiran kanssa lenkillä. Keskimäärin päivän aikana kävelemme noin 5km. Aamulla 1.3km, päivällä 3-4km ja illalla 0.5km. Aikaa menee noin 20min, tunti ja 10min. Ajallisesti alle 2h.
Toisaalta tuntuu yllättävältä että kävelen noin paljon työpäivän lisäksi kilometrillisesti. Toisaalta taas olen miettinyt että onko tuo määrä ajallisesti keskikokoiselle spanielille tarpeeksi.
Minkä rotuisia koiria teillä on ja oletteko selvittäneet paljonko liikutte niiden kanssa keskimäärin arkipäivänä?
Kommentit (25)
Keskikokoinen koira juu. Aamulenkki melko tarkkaan 4 ja iltalenkki 3 kilsaa, eli n. 7 kilsaa per päivä. Sadepäivät poikkeuksia, joskus.
Keskikokoinen koira, yleensä 7 km ja vapaapäivinä sit yli 10 km. On selkeesti tyytyväinen näihin kilsoihin, plus muut koirapuistoilut, leikit, reissut päälle. On koko ajan melkein mun mukana.
Meillä 2 keskikokoista-isohkoa. Noin viisi-seitsemän kilsaa päivässä, plus saavat ulkoilla vapaasti aina, kun haluavat. Jotenkin aika vähältä tuo kilsamäärä tuntuu, mutta isommasta määrästä ovat selvästi väsyneempiä. Näin vaikuttavat tyytyväisiltä. Aina silti mielessä, onko karvakavereilla kaikki hyvin. ❤️
Yksi lenkki päivässä, noin 8-10km.
Bordercollie
Minulla ei ole omaa koiraa, mutta hoitokoira jota käyn päivittäin ulkoiluttamassa kun omistajat ovat työssä. Teemme puolen toista tunnin - kahden tunnin lenkin ulkona vaihtelevassa maastossa. Koira rakastaa olla rannalla ja uida, joten hyvin usein aloitamme enkin sieltä.
Tämä koira on corgi, kolme vuotias.
Aamulla omistajat käyttävät aamulenkillä ja iltapäivät ja illat huolehtivat itse.
Olen kroonisen kipusairauden takia sairauseläkkeellä, ja nämä lenkit koiran kanssa ovat välttämätöntä lääkettä! Rakastan tätä koiraa kuin omaani, ja olemme ulkoilleet yhdessä reilun vuoden verran. Toivon pitkää yhteistyötä hänen kanssaan!
aamulla mennään 15km, töiden jälkeen käytän pissalenkillä, n. 8km. Illalla pidempi lenkki, eilen sellainen 80 km vaikka satoi, joskus saatetaan vielä käydä keskiyöllä kävelemässä yksi 20 km jos hieno keli.
Oikeasti: en tiedä. Koira on terve, iloinen ja ei läski.
Vierailija kirjoitti:
aamulla mennään 15km, töiden jälkeen käytän pissalenkillä, n. 8km. Illalla pidempi lenkki, eilen sellainen 80 km vaikka satoi, joskus saatetaan vielä käydä keskiyöllä kävelemässä yksi 20 km jos hieno keli.
Työttömällähän on aikaa :D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömällähän on aikaa :D:D
Öhöm.. etkö huomannut että käy päälenkin (80km) TÖIDEN jälkeen?
Nyt ollaan kävelty 7,5 km päivässä. Koira juoksee irti ees taas, joten sille tulee vielä enemmän kilometrejä. Kyseessä pieni terrierirotu.
Keskikokoinen villakoira (37cm, 7kg), kävellään säästä riippuen 6-15km/päivä. Kovin liukkaalla tuolle riittää tuo lyhyempi määrä, muuten tykkää kävellä pitkäänkin. Minä käytän sen töiden jälkeen, mies aamuisin ennen töihin lähtöä. Molemmilla aina Sportstracker päällä, niin pysytään kärryillä liikunnan määrästä. Lisäksi pääsee viikonloppuisin juoksemaan vapaana ystävän metsään tämän bordercollieiden kanssa, ja kerran viikossa käydään illalla rallytokossa
Pienen koiran kanssa 2,5 tuntia päivässä.
Aamulenkki 30 min, päivälenkki 45 min ja iltapäivälenkki 45 min sekä iltalenkki 30 min.
Kaiketi noin 6km per päivä.
Kyseessä pian 5kk:n ikäinen seropi.
2v. ja 13kg koiran kanssa: aamupissit omaan pihaan. Koulun jälkeen lapset käyttävät 10-15min, minä töiden jälkeen 30-60min ja iltalenkki 45-90min (joskus osa koirapuistossa tms). Viikonloppuisin lisätään aikatauluun se aamupäivän lenkki myös.
Kilometrejä 5-10/arkipäivä.
Mulla on vanhempi labbis kaupungissa. Meillä arkisin lenkkeillään lyhyempiä lenkkejä kerralla 1-3 km. Viikonloppuina ja joskus arkisin myös mennään pitkille metsälenkeille ja koirapuistoon. Koira on ite nykyään vähän sellainen että nuuskii mielummin rauhassa lenkeillä kuin se että mentäis pitkiä lenkkejä. Alkaa joskus itse kiskoa takaisin kotiin varsinkin jos on kylmä tai sataa. Vähän diivan vikaa taitaa olla. Leikkii kotona mielellään leluillaan. Nuorempana hän jaksoi vaikka kuinka mutta kyllä nykyään huomaa että kaipaa rauhallisempaa oleskelua
Vierailija kirjoitti:
Bordercollie
2 alapeukkua. Mistä syystä?
bordercollien omistaja
Keskimäärin 8-10 km päivässä kännykän mukaan. Koira on 9kk vanha keskikokoinen, sekarotuinen ja energiaa riittää.
Ajallisesti aamulla n. 20 minuuttia, iltapäivällä töiden jälkeen 1.5-2 tuntia ja illalla n. 10 minuuttia. Iltapäivälenkillä koira saa myös leikkiä koirapuistossa, jolloin itse istun penkillä ja tuijotan kännykkää.
Eläkkeellä oleva äitini käy aamupäivisin usein ihan vaan pissattamassa koiran, silloin viettävät ulkosalla vaan viitisen minuuttia.
Mahdoton arvioida. Koira on mukana töissä koko päivän. Kulkee perässä kuin varjo, aina välittömässä läheisyydessä.
Meillä siis emolehmätila ja hevosia. Koira on paimenkoira ja ihan kaikessa mukana.
Mulla myös keskikokoinen, suht aktiivinen koira, ja kyllä arkena tuo 5 km on varmaan aika lähellä totuutta. Pidempi lenkki tyypillisesti sen 4-6 km, pissatukset päälle. Koira on hyväntuulinen ja reipas, ei käytösongelmia. Näistä koirakeskusteluista löytyy kummasti aina ne, jotka ulkoilevat koiran kanssa 5 h päivässä satoi tai paistoi, töitä tai ei. Ei siinä mitään pahaa ole, päin vastoin, usein vaan sitten syyllistävät muita koiranomistajia samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bordercollie
2 alapeukkua. Mistä syystä?
bordercollien omistaja
Yksi lenkki päivässä on liian vähän, riippumatta kilsoista. Mieluummin useammin ja lyhyempiä. Toki viestisi ei kerro, saako koira muuten ulkoilua esim. omassa pihassa.
Keskikokoinen koira. Ajallisesti 2-4 tunnin välissä päivittäin, kilometrimääriä en osaa sanoa. Viisi kilometriä kuulostaa vähäiseltä koiran päivittäiseksi ulkoiluksi.