Olen varma että taivasta JA helvettiä ei voi olla olemassa
Toki on useita käsityksiä siitä mitä "taivas" ja "helvetti" tarkoittavat. Mutta yleinen käsitys:
1. Taivas: ihana paikka johon hyvät ihmiset pääsevät, siellä kaikki ovat onnellisia.
2. Helvetti: kamala paikka johon pahat ihmiset joutuvat, siellä kaikki kärsivät.
Jos minä pääsen taivaaseen, niin en minä ole siellä onnellinen, koska tiedän että jotkut muut ihmiset ovat kärsimässä helvetissä. En edes suostu menemään taivaaseen, sanon jumalalle: "niin kauan kuin yksikin ihminen on helvetissä kärsimässä niin minä en voi olla onnellinen, potki minut vaikka helvettiin kärsimään mutta taivaaseen en suostu tulemaan".
En voi tietää minkälaisia kaikki eri hyvät ihmiset ovat, mutta olen varma että yksikään hyvä ihminen ei suostu taivaaseen - ei voi olla onnellinen - niin kauan kuin yksikin ihminen on helvetissä kärsimässä.
Toisin sanoen: taivas ja helvetti eivät voi olla olemassa. Tai siis: ne molemmat eivät voi olla olemassa yhtä aikaa. Jompi kumpi voi olla olemassa, ihan kumpi vain. Jos vain helvetti on olemassa niin me kaikki kärsimme. Jos vain taivas on olemassa niin me kaikki olemme onnellisia. Kenties voimme arvella että vain taivas on olemassa, koska muutoinhan jumalasta ei olisi mitään iloa eikä hyötyä jos me kaikki kuitenkin päätyisimme helvettiin. Eli vain taivas voi olla olemassa. Helvettiä ei ole.
Hyvät ihmiset pääsevät taivaaseen, saavat olla onnellisia ikuisesti. Entä pahat ihmiset? Ei heitä voi taivaaseen ottaa. Joten minä uskon, että pahat ihmiset vain katoavat, heidän olemassaolonsa loppuu, heitä ei sitten enää ole. Sitten hyvät ihmiset voivat olla onnellisia koska heidän ei tarvitse olla surullisia koska kukaan ei ole missään pahassa paikassa kärsimässä.
Onko tässä minun logiikassani nyt yhtikäs mitään järkeä? Vai keksitkö itse jonkin aivan muun vaihtoehdon?
Tiedän kyllä, että ihmisten ei pitäisi yrittää järkeillä jumalan logiikkaa, koska se on jotain niin mahtavaa että se ei ole ihmisen ymmärrettävissä. Mutta turhanpäiväinen spekulointi on aina kivaa!
PS. En ole kristitty/uskovainen, en usko jumalaan/taivaaseen/helvettiin/mihinkään. Mutta toki olen elämässäni paljon joutunut pohtimaan onnellisuutta/kärsimystä. Ja viimeaikoina olen katsellut tv-sarjaa "The Good Place" joka käsittelee juurikin näitä kysymyksiä. Se sarja on todella tyhmä - ja todella hassu ;)
Kommentit (29)
Yleinen väärä käsitys on että hyvät ihmiset pääsevät taivaaseen ja pahat ihmiset joutuvat helvettiin.
Jos pitää paikkansa että Jeesus on ainoa Tie, niin silloin tuo ylläoleva käsitys heittää kärrynpyörän. Näennäisesti hyviä ihmisiä joutuu helvettiin ja pajon paskiaisia tulee päätymään taivaaseen.
Helvetti on eroa Jumalasta. Siksi Jeesus oli ristillä kauhuissaan.
Kun Jumala nähdään kaiken Luojana ja ylläpitäjänä, niin hänen ulkopuolella on kaikki se, mitä Jumalassa ei ole. Yksi helvetin teoria on, että se on maapallomme ytimessä ja siellä on oikeasti kuumat paikat. Ihmisessä on katoamaton iankkainen osanen, minuus, tietoisuus, sielu. Kukaan järkevä tuskin haluaa maapallon ytimeen höyryihin ja kuumuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Yleinen väärä käsitys on että hyvät ihmiset pääsevät taivaaseen ja pahat ihmiset joutuvat helvettiin.
Jos pitää paikkansa että Jeesus on ainoa Tie, niin silloin tuo ylläoleva käsitys heittää kärrynpyörän. Näennäisesti hyviä ihmisiä joutuu helvettiin ja pajon paskiaisia tulee päätymään taivaaseen.
Kun Jumala nähdään kaiken Luojana ja ylläpitäjänä, niin hänen ulkopuolella on kaikki se, mitä Jumalassa ei ole. Yksi helvetin teoria on, että se on maapallomme ytimessä ja siellä on oikeasti kuumat paikat. Ihmisessä on katoamaton iankkainen osanen, minuus, tietoisuus, sielu. Kukaan järkevä tuskin haluaa maapallon ytimeen höyryihin ja kuumuuteen?
Nimenomaan,Ei sillä ole merkitystä ootko ns. Hyvä vai huono ihminen, pääset taivaaseen jos oot uskossa jeesukseen kuolemasi hetkellä. Armo on sitä, että uskoon tullessamme jeesus ei enää muistele syntejämme. Kaikki ihmiset tekevät kuitenkin syntiä, ei ole olemassa niin hyvää tyyppiä, että omilla teoillaan pääsisi taivaaseen.
En usko muuten, mutta eläimille ihan varmana on joku ihana afterlife, jossa ne voi elää onnellisina
T: juuri vanhan koiraystävänsä menettänyt
Niin. Jos on taivas hyviä ihmisiä varten ja helvetti pahoja varten, niin mihinkäs me normaalit ihmiset sitten menemme? Siis me, jotka olemme vähän pahoja ja vähän hyviä, mutta ei kunnolla kumpaakaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen varma että kukaan ei jaksa lukea tota koko tekstiä. Mun mielestä sekä taivas että helvetti ovat kumpikin olemassa, sekaisin, yhtä aikaa, täällä maapallolla. Me ollaan jo taivaassa-helvetissä.
Minä ainakin luin kokonaan.
Esim. Antti Kylliäinen, pastori, pohti aikanaan ihan samaa kohukirjassaan.
Itse uskon että on taivas ja helvetti. Mutta taivaaseen ei päästä olemalla hyvä ihminen, vaan uskomalla Jeesukseen.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Jos on taivas hyviä ihmisiä varten ja helvetti pahoja varten, niin mihinkäs me normaalit ihmiset sitten menemme? Siis me, jotka olemme vähän pahoja ja vähän hyviä, mutta ei kunnolla kumpaakaan?
Jeesus sanoi: minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luokse (siis myös taivaaseen) muutoin kuin minun kauttani.
Eli kaikki ovat syntiä tehneet. Jeesus on ainoa tie.
Ei tietenkään ole, ei mitään satukirjoissa mainittua paikkaa ole :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan,Ei sillä ole merkitystä ootko ns. Hyvä vai huono ihminen, pääset taivaaseen jos oot uskossa jeesukseen kuolemasi hetkellä. Armo on sitä, että uskoon tullessamme jeesus ei enää muistele syntejämme. Kaikki ihmiset tekevät kuitenkin syntiä, ei ole olemassa niin hyvää tyyppiä, että omilla teoillaan pääsisi taivaaseen.
No voi v i t t u. Eli mikä tähansa murhaaja tai saasta pääsee muka sinne taivaaseen kun sanoo uskovansa jesseen just kun on kuolemassa. Oli sitten ollut kuinka k y r pä koko elämänsä muuten.
Hyvät kristityt. Helvettikäsitys on kirkkojen vallanhalun ja reformaatioiden myötä muuttunut aika tavalla. Siitä on olemassa monta tulkintaa ja monta väärinkäännöstä. Jos oikeasti haluaa olla raamatun oppien mukainen kristitty, on syytä opetella hepreaa ja kreikkaa ja ryhtyä tutkimaan ns. alkuperäistekstejä ja sanojen vaihtoehtoisia käännöksiä. Nykykristinusko on mielivaltaista tulkintaa ja rusinoiden pullasta poimimista.