Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku tässä yhteiskunnassa mättää

Ei ole todellista
16.10.2018 |

Kirjoitan nyt tänne kun johonkin tätä on purettava ennenkuin pää leviää.

Olen yksinhuoltajaäiti (kahden erityislapsen, mutta se ei nyt liity tähän), ja juuri lopettanut kolmannessa työpaikassa vuoden sisään. Sanon lopettanut, koska nollasopimuksen tunnit putosivat sairaslomien myötä sinne nollaan. Taas. Minulta pyydettiin pois työpaikan avaimet. Sanottiin että soitellaan sijaiseksi tarvittaessa. Ei ole soiteltu.

Minulla on niskassa kulumaa kolmessa välissä, joista yhdessä hermojuuri ahtaalla. Ei leikata, kun ei säteile oikean hermon hermottamalle alueelle. Säteilee päähän. On valittava kivun ja uneliaaksi tekevän lääkityksen väliltä, valitsen usein kivun.

Työtuntien loppuminen tiesi putoamista pois työterveyden hyvästä huomasta. Koska olen nyt ilmeisen työtön, mutta työkyvytön, tarvitsen jatkoa sairaslomalleni...

Terveyskeskuksen ajanvaraus pahoitteli eilen ettei vapaita aikoja ole, että pikavastaanottoon olisi nyt lähdettävä. Pikavastaanotto auki sille päivää vielä kaksi tuntia, jonon pituudeksi nettisivu tiesi näyttää neljä tuntia. Tänä aamuna sain ajan kahden päivän päähän. Jää kolme sairaspäivärahapäivää saamatta, mutta tuleepahan asia nyt hoidettua.

Ai niin! Olisinhan voinut itse maksaa itseni sinne hyvään työterveyteen, samalle päivälle olisi löytynyt aika, 39,90€. Eilen olisi ollut palkkapäiväkin, mutta palkkani ei tullutkaan.

Tiedustelin puuttuvaa palkkaani työpaikalta, mistä kuulin vain että asiaa aletaan selvitellä kun esimies joskus saapuu ulkomaanmatkaltaan. Soitin liittoon ja sain ainoaksi neuvoksi muistuttaa työnantajaa palkan maksusta, ja tiedon että käytännössä tästä seuraa se että saan palkalleni häviävän pienen viivästyskoron. Sitten kun se joskus maksetaan. Tililläni on rahaa 22 centtiä, ja on koululaisten syysloma. Käyn seurakunnan diakonissan luona, ja saan 60€ lahjakortin kauppaan, sekä kaksi hoplop-lippua jotka pelastavat minun ja lasten syysloman. Laskuista en enää huolehdi, luottotiedot on menneet jo nuorena. Iso huoli on nyt kuitenkin pois kun saadaan ostaa ruokaa jääkaappiin.

Sen lisäksi että olen yhä kipeä, olen järkyttynyt siitä miten tällainen on mahdollista. Täällä Suomessa missä on opetettu lapsesta saakka että kaikki ollaan saman arvoisia.
Sairauden vuoksi irtisanominen. Palkan maksamatta jättäminen vailla huolen häivää. Eriarvoisuus sairaanhoidossa sen mukaan onko varaa mennä yksityiselle. (Ja kyllä, hoidon saatavuuden lisäksi myös laatu ja asiakaspalvelu ovat ihan eri sfääreissä siellä yksityisellä lääkäriasemalla.)

Olen lukenut lehdestä että irtisanomisia halutaan helpottaa, ja työttömiä aktivoida, itkettää. Kävisin mielelläni hyvät jaksoni töissä.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työnantajan pitäisi maksaa sinun lääkärilaskusi, jos et ole töissä?Jokainen työterveyskäynti maksaa muistaakseni noin 150 e ja jos et paljoa töissä näy, niin aika kallista sinua on "työllistää".

Luottotiedot meni nuorena -mantra on jostain syystä tietynlaisten yksilöiden hokema.

No huhhuh...olipa asiaton ja ymmärtämätön kommentti...tätähän ap juuri nyt vielä kaiken lisäksi tarvitsikin, onnea ksipää. Miten sä edes kehtaat? Et tiedä ap:n elämästä yhtään mitään ja silti tuo ilkeä, turha ja typerä heitto luottotiedoista. Et tiedä yhtään, mitä ap on mahdollisesti joutunut kokemaan tai onko häntä tuettu ja neuvottu lapsena ja nuorena ymv. Mä nään niin punasta sun kaltasten täydellisten (tolvanoiden) kanssa että saisit kyllä kuulla kunniasi jos kohdalle osuisit! Minnekäs sua kermaprsettä voi tulla kumartaa kun niin täydellinen luulet olevasi?

Vierailija
22/35 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkei sillä työnantajallakaan ole varaa maksaa palkkoja: samalla tapaa kuin sinä olet jättänyt maksut maksamatta..

Lapsellinen yritys puolustaa työnantajaa, joka rikkoo lakia. No ei, todellakaan Suomessa työnantaja voi jättää maksamatta palkkoja, jos firmalla menee niin huonosti, sitten olisi pitänyt aikoja sitten hakeutua konkurssiin ja lopettaa toiminta. Yrittäjällä on se yrittämisen riski, yksityishenkilön velat ovat aivan eri asia.

Surullista kun on nuoria ihmisiä jotka eivät tunne lakia eivätkä ymmärrä miten yhteiskunta toimii -- ja miten sen pitäisi toimia. Siksi työnantajat voivatkin kuzettaa työntekijöitä yhä useammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon mätää Suomessa. Esim ne jotka tästä yhteiskuntajärjestyksestä hyötyy eli naiset ovat Vapaamatkustajia, mitä tulee sen puolustamiseen ja säilyttämiseen. Lisäksi he sen alasajoa muhamettilaistamisellaan ajavat takaa hulluja! Sitten taas ne , jotka hyötyvät vähemmän joutuvat hengellään koko keitosta puolustamaan.

Aikamoisessa fantasiamaailmassa elelet.

Otapa selvää faktoista.

Vierailija
24/35 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kai tässä pointti olikin, että jos kaikki terveydenhuollossa toimis niinkuin pitäiskin, ei työttömissä ja työpaikoilla olisi näitä jotka ei ole työkykyisiä....

Terveydenhuolto on kyllä kieltämättä haastavassa tilassa tällä hetkellä. Ongelma on siinä, että potilaaseen ei ole kenellekään aikaa ja varaa paneutua kokonaisvaltaisesti. Osaamista ja tietoa kyllä on jos potilaan vaivat otettais tosissaan. Meissä ilmeisesti on jo jonkinlainen pisteytys yhteiskunnalle; joitakin tärkeämpiä hoidetaan paremmin kuin toisia.

Ap, vaihda alaa johonkin mitä voit tehdä. Turha kituuttaa ja samalla aiheuttaa harmia työkavereille ja pomolle. Olethan iso riski ja ymmärrän, että työsi on hiipunut. Rahatilanteessasi (kun palkka ei ole tullut) voit kääntyä kelan puoleen.

Totta tuokin, mutta suurin muutos terveydenhuollossa on ollut siirtyminen medikalisaatiosta itsehoitoon. Jos tulee pipi, lääkäri ei enää parannakaan vaan potilas parantaa sen itse kaikilla niillä keinoilla, millä sitä voi itse parantaa tai ainakin helpottaa. Vasta sitten, kun itsehoito ei enää auta tai itsehoidosta huolimatta vaiva pahenee, aloittaa lääkäri lääketieteellisen hoidon ja senkin aina niistä kevyimmistä hoitomuodoista. Mulla on ollut sama hoitava lääkäri jo yli 10 vuotta, yksityisellä työterveyshuollossa. Ja myönnän, että alussa oli vaikea ymmärtää, miksi lääkäri EI TEE MITÄÄN. No ei tee, kun ensin mun pitää tehdä itse. Laihduttaa, jumpata, lisätä liikuntaa jne. Kipulääkettäkään ei määrätty automaattisesti lisää vaan ensin piti tehdä itse kaikki nuo muut asiat. Kun hyväksyin sen, että tosiaan minä hoidan ensin itse itseni ja vasta sitten lääkäri, homma alkoi toimia. 

- Nro 11 -

Vierailija
25/35 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdystä työstä pitää tietenkin saada palkka ajallaan, mutta muuten ymmärrän työnantajaasi. Ei noin epävarmaa ihmistä yksinkertaisesti voi pitää työntekijänä.

Suosittelen työkyvyttömyysdiagnoosin hakemista. Sinusta ei ole työelämään.

Ei noin helposti pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.

Vierailija
26/35 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äänestää esimerkiksi kokoomusta joka on oikeistoa niin saa tälläistä yhteiskuntaa.

Mallia otetaan Amerikasta.

Miksi suomalaiset eivät tajua että vasemmisto on se joka huolehtii normituloisista ja työväestä?

Vierailija
27/35 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Kyllä jotkut ihmiset on ilkeitä, kapeakatseisia, ajattelemattomia. Ehkä ongelma on juurikin se että näitä samoja on niissä meidän päättäjissä jotka tätä yhteiskuntaa ja sen sääntöjä pyörittää.

Syy miksi halusin näitä purkaa on vieno toive siitä että syntyisi keskustelua, joka ehkä osuisi jonkun sellaisen silmiin joka näistä asioista päättää. Päättää, muttei ymmärrä.

Luottotiedot kun menee niin ansaitseekin sairastua ja tippua järjestelmässä väliin? Entä kun ne on menneet kaksikymmentä vuotta sitten. Olisin joo voinut valita silloin seurani ja lasteni isän paremmin. Sellaisen joka tahtoo olla kuvioissa eikä ikuinen bilettäjä.

Ammatteja minulla on kaksi, lisäksi olen työskennellyt kahdella muulla eli yhteensä neljällä eri alalla. Yhdellekkään näistä en ole täysin työkykyinen.

Olen käynyt niin monella lääkärillä etten edes muista, fysioioterapiassa myös. Kuulema voisin saada osa-aikaisen eläkkeen jos olisin vakinaisessa työsuhteessa - pitäisikö tällaiseen kommenttiin itkeä vai nauraa.

Ymmärrän jos vaivani ei ole leikkauksella hoidettavissa, sen sijaan sitä en ymmärrä miksi en kuulu mihinkään, en töihin enkä sairaseläkkeelle. Mikään tulonlähde ei ole pysyvä, en tiedä ollaanko tässä ensi kuussa sairaspäivärahalla, työttömänä vaiko uusissa töissä. Vai meneekö nämä pätkissä mikä on taloudellisesti vielä pahempi.

Vaihtoehdoikseni jää loputon lääkärissä ravaaminen sen sairaseläkkeen toivossa, tai uuden työpaikan etsintä. Tietäen etten ole hyvä työkaveri.

Tuo on niin totta. Ihmiset on mitä on, paikasta riippumatta. Olen aika samankaltaisessa tilanteessa tuon työkyvyn/työttömyyden suhteen ja tämä tilanne on vaikea ja absurdi. Lukemattomista B-lausunnoista ja tyky-selvityksistä huolimatta en saa mitään sairastavalle kuuluvaa etuutta mutta töihinkään en pysty. Itse olen roikkunut nyt yli vuoden löysässä hirressä ja elämä on katkolla joka kuukausi. No, kohta porvareiden tavoite on saavutettu, ainoa epävarma asia on mikä pettää ensin sydän, aivot vai voimat muuten. Lasta vaan hirveä sääli, mutta sekään ei ketään tunnu hetkauttavan.

Olen viime vuosina pohtinut useasti miksi ihmeessä me syydetään _miljardeja_ tähän systeemin kun sen tarkoitus ei näytä edes olevan auttaminen ja perheiden selviytymisen tukeminen. Muakin säälittää ja suututtaa, että ihmisiltä kiskotaan hirveät verot tällaisen pskan pyörittämiseen. On ihan uskomatonta mitä kaikkea "ammatti-ihmiset" säätää ja sählää ja millä hinnalla! En enää keksi muuta selitystä kuin että valtaosan on pakko olla todella yksinkertaisia, sillä ei tällainen hölmöläistoiminta olisi muuten mahdollista. Mutta tsemppiä ap ja yritä jaksaa.

Vierailija
28/35 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Kyllä jotkut ihmiset on ilkeitä, kapeakatseisia, ajattelemattomia. Ehkä ongelma on juurikin se että näitä samoja on niissä meidän päättäjissä jotka tätä yhteiskuntaa ja sen sääntöjä pyörittää.

Syy miksi halusin näitä purkaa on vieno toive siitä että syntyisi keskustelua, joka ehkä osuisi jonkun sellaisen silmiin joka näistä asioista päättää. Päättää, muttei ymmärrä.

Luottotiedot kun menee niin ansaitseekin sairastua ja tippua järjestelmässä väliin? Entä kun ne on menneet kaksikymmentä vuotta sitten. Olisin joo voinut valita silloin seurani ja lasteni isän paremmin. Sellaisen joka tahtoo olla kuvioissa eikä ikuinen bilettäjä.

Ammatteja minulla on kaksi, lisäksi olen työskennellyt kahdella muulla eli yhteensä neljällä eri alalla. Yhdellekkään näistä en ole täysin työkykyinen.

Olen käynyt niin monella lääkärillä etten edes muista, fysioioterapiassa myös. Kuulema voisin saada osa-aikaisen eläkkeen jos olisin vakinaisessa työsuhteessa - pitäisikö tällaiseen kommenttiin itkeä vai nauraa.

Ymmärrän jos vaivani ei ole leikkauksella hoidettavissa, sen sijaan sitä en ymmärrä miksi en kuulu mihinkään, en töihin enkä sairaseläkkeelle. Mikään tulonlähde ei ole pysyvä, en tiedä ollaanko tässä ensi kuussa sairaspäivärahalla, työttömänä vaiko uusissa töissä. Vai meneekö nämä pätkissä mikä on taloudellisesti vielä pahempi.

Vaihtoehdoikseni jää loputon lääkärissä ravaaminen sen sairaseläkkeen toivossa, tai uuden työpaikan etsintä. Tietäen etten ole hyvä työkaveri.

Teetkö säännöllisesti kaikki ne jumpat, mitä fyssari ohjeisti sut tekemään? Joka päivä ja juuri niin monta kertaa kuin sait ohjeeksi? En kysy tätä ilkeyttäni vaan siksi, että itse tuppaan lusmuilemaan kaikesta, mikä ei tunnu kivalta :D Ja sitten saan "tukkapöllyä" lääkäriltä, kun en ole noudattanut saamiani ohjeita. Ja sama niiden kipulääkkeiden kanssa. Ne on tarkoitettu käytettäviksi. Sivuvaikutuksista huolimatta. Lääkäri katsoo, että jos kipusi ei ole niin kova, että tarvitsisit saamiasi kipulääkkeitä, niin eihän sulla ole vielä mitään hätää. Vasta sitten, kun kipulääkkeetkään eivät enää kipuusi auta, lääkäri alkaa katsoa vahvempia  hoitomuotoja.

- Nro 11 - 

Vierailija
29/35 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillähän on terveydenhuolto ajettu ihan kehitysmaiden tilaan. Käykääpä Saksassa tai Ranskassa hoitamassa sairautenne! Siis jos on mahdollista asua siellä tai Belgiassa niin asiat hoituu hetkessä.

Meillä on ihan hälyyttävän huonot palvelut tällä hetkellä jos vertaa muualle.

Belgiassa lääkärin saa kotiin asti ja kaikki korvataan ja ei jää itselle maksettavaksi mitään.

Miksi suomalaiset äänestää porvareita?

Vierailija
30/35 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ojko niskasi huonossa kunnossa vähäisen liikunnan ja tabletin/puhelimen tuijottamisen takia?

Vierailija
31/35 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon mätää Suomessa. Esim ne jotka tästä yhteiskuntajärjestyksestä hyötyy eli naiset ovat Vapaamatkustajia, mitä tulee sen puolustamiseen ja säilyttämiseen. Lisäksi he sen alasajoa muhamettilaistamisellaan ajavat takaa hulluja! Sitten taas ne , jotka hyötyvät vähemmän joutuvat hengellään koko keitosta puolustamaan.

Aikamoisessa fantasiamaailmassa elelet.

Otapa selvää faktoista.

No mitähän faktoja mahdat tarkoittaa? Onko vai eikö ole naisilla asevelvollisuutta? Täällä yritettiin myös monta kertaa viritellä keskustelua artikkelista ja aiheesta : on lottovoitto syntyä Suomeen tyttönä. Tämä on punaviherfeministien valtio, missä valkoinen eritoten keski-ikäinen mies on kaiken syntipukki.

Vierailija
32/35 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillähän on terveydenhuolto ajettu ihan kehitysmaiden tilaan. Käykääpä Saksassa tai Ranskassa hoitamassa sairautenne! Siis jos on mahdollista asua siellä tai Belgiassa niin asiat hoituu hetkessä.

Belgiassa lääkärin saa kotiin asti ja kaikki korvataan ja ei jää itselle maksettavaksi mitään.

Ei kyse ole tuosta vaan siitä, että ei se kotiin tuleva lääkärikään alkaisi leikata aloittajan kaularankaa. Jos leikkaukselle ei ole vielä lääketieteellistä perustetta, ei leikata. Tuskin leikataan Ranskassa ja Saksassakaan vain siksi, että potilas itse haluaisi leikkaukseen. Paitsi ehkä jossain yksityisellä kuten silikonitissitkin. 

Mä ymmärrän oikein hyvin aloittajan ja monen muunkin näkemykset. Vaikka vaihdoinkin jo kauan sitten pois hoitoalalta, olen seurannut ihan mielenkiinnosta sekä omien sairauksieni vuoksi terveydenhuollon kehittymistä. Ja kuten aiemmin jo kirjoitin, sairauksien hoito perustuu yhä enemmän ennaltaehkäisyyn sekä potilaan itsehoitoon. Vasta sen jälkeen tulee kuviooon lääkäri. Ei aloittajaa auttaisi tippaakaan, jos lääkäri tulisi kotiin, määräisi kipullääkkeet (joita aloittaja ei halua käyttää) ja kirjoittaisi sairaslomaa. Jokatapauksessa ensin pitää aloittaa itsehoito, sitten käyttää ne lievimmät hoitomuodot ja vasta sitten, jos mikään ei auta, on vuorossa vavempi lääketieteellinen hoito. 

Tämän ymmärtäminen on vaikeaa, koska olemme tottuneet siihen, että joku muu eli lääkärit parantavat meidät. Näin ei enää ole. Olen elävä esimerkki siitä, miten alussa lääkäreihin turhautunut ja heiltä parantavaa hoitoa nopeasti halunnut potilas ymmärtää, että paraneminen lähtee minusta itsestäni eikä lääkäristä.

Tsemppiä kaikille, joilla on kipuja, sairauksia ja muita elämää hankaloittavia asioita. 

Sosiaaliturvan rakenne kieltämättä on persiistä, kun pitää asioida monella luukulla. 

- Nro 11 - 

Vierailija
33/35 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun äänestää esimerkiksi kokoomusta joka on oikeistoa niin saa tälläistä yhteiskuntaa.

Mallia otetaan Amerikasta.

Miksi suomalaiset eivät tajua että vasemmisto on se joka huolehtii normituloisista ja työväestä?

Ehkä joskus oli näin. Nykyään huolehtii vain maahanmuuttajista, muslimeista , vähemmistöistä ja kaikesta joka ei ole relevanttia.

Vai vielä huolehtii työväestöä..hah. nyt ei olla enää täällä pohjantähden pentinkulmalla, missä tuo piti paikkansa. 90-luvulla vasemmisto nosti monikulttuurisuuden ja feminismin itseisarvoiksi, joita tulee edesauttaa kaiken kustannuksella, periaatteella tarkoitus pyhittää keinot.

Vierailija
34/35 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole todellista kirjoitti:

Laskuista en enää huolehdi, luottotiedot on menneet jo nuorena.

Sen lisäksi että olen yhä kipeä, olen järkyttynyt siitä miten tällainen on mahdollista. Palkan maksamatta jättäminen vailla huolen häivää.

Kyllä ne maksais sun palkat, mutta kun siellä on eräs asiakas joka ei laskuista huolehdi, niin firma ei ole saanut sitä rahaa millä maksaa palkkoja.

Joku voisi sanoa karmaksi.

Vierailija
35/35 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole tuosta vaan siitä, että ei se kotiin tuleva lääkärikään alkaisi leikata aloittajan kaularankaa. Jos leikkaukselle ei ole vielä lääketieteellistä perustetta, ei leikata. Tuskin leikataan Ranskassa ja Saksassakaan vain siksi, että potilas itse haluaisi leikkaukseen. Paitsi ehkä jossain yksityisellä kuten silikonitissitkin. 

Mä ymmärrän oikein hyvin aloittajan ja monen muunkin näkemykset. Vaikka vaihdoinkin jo kauan sitten pois hoitoalalta, olen seurannut ihan mielenkiinnosta sekä omien sairauksieni vuoksi terveydenhuollon kehittymistä. Ja kuten aiemmin jo kirjoitin, sairauksien hoito perustuu yhä enemmän ennaltaehkäisyyn sekä potilaan itsehoitoon. Vasta sen jälkeen tulee kuviooon lääkäri. Ei aloittajaa auttaisi tippaakaan, jos lääkäri tulisi kotiin, määräisi kipullääkkeet (joita aloittaja ei halua käyttää) ja kirjoittaisi sairaslomaa. Jokatapauksessa ensin pitää aloittaa itsehoito, sitten käyttää ne lievimmät hoitomuodot ja vasta sitten, jos mikään ei auta, on vuorossa vavempi lääketieteellinen hoito. 

Tämän ymmärtäminen on vaikeaa, koska olemme tottuneet siihen, että joku muu eli lääkärit parantavat meidät. Näin ei enää ole. Olen elävä esimerkki siitä, miten alussa lääkäreihin turhautunut ja heiltä parantavaa hoitoa nopeasti halunnut potilas ymmärtää, että paraneminen lähtee minusta itsestäni eikä lääkäristä.

Tsemppiä kaikille, joilla on kipuja, sairauksia ja muita elämää hankaloittavia asioita. 

Sosiaaliturvan rakenne kieltämättä on persiistä, kun pitää asioida monella luukulla. 

- Nro 11 - 

Ja lisään tähän vielä, että uskomuksemme lääkäreiden ylijumalallisista kyvyistä parantaa meidät on perua 1980-luvulta. Hyvätuloinen vei flunssaisen lapsensa yksityislääkärille, joka määräsi antibioottikuurin, koska vanhempi sellaista toivoi. Ja - tattadaa - pari päivää antibiooottikuurin aloittamisen jälkeen lapsi oli paljon paremmassa kunnossa. Kyseessä oli kuitenkin virus, joka olisi parantunut ihan yhtä nopeasti ilman antibioottikuuriakin (antibiootit eivät tehoa viruksiin). Mutta yksityislääkärillä sentään SAI HOITOA, kun taas terveyskeskuslääkäri "ei tehnyt mitään". Noh, sen terkkarissa käyneen lapsen flunssa parani ihan yhtä nopeasti kuin antibiootteja saaneen lapsenkin. Ja myös sen, joka ei vienyt flunssaista lastaan edes lääkäriin vaan antoi lepoa, lämmintä juotavaa ja korkeintaan kuumetta alentavaa lääkettä, jota sai ilman reseptiä apteekista. 

Olisi kuitenkin hyvä, jos jonkinlainen omaläkäri- tai jopa perhelääkärijärjestelmä palautettaisiin. Että ei olisi aina vastassa uusi lääkäri, jolle taas uduestaan kerrot kaiken. Ja joka taas uudestaan aloittaa sen hoidon, mitä 5 muuta lääkäria häntä aikaisemmin on aloittanut. Olen aika tietosuojafriikki ja työskentelenkin vielä terveydenhuollon tietosuojan parissa, mutta omien sairauksieni kohdalla en enää jaksa selittää kaikille mua hoitaville uusille ihmisille sairaushistoriaani alusta lopuun. Olen antanut katseluluvat, katsokoot jo olemassa olevista tiedoistani. Se on heidän työtään, ei minun. 

- Nro 11 - 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän