Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinkö oikein? Taaperon kiukuttelusta..

Vierailija
07.05.2006 |

Olimme lähdössä ulkoilemaan 2v1kk:n ikäisen tytön kanssa ja hän sai mielettömät raivarit aurinkorasvaa laittaessa. Tyttö ei yhtään tykkää, kun häntä rasvataan. Minä taas en halua viedä lasta ilman suojaa tuonne paahtavaan aurinkoon. Rasvasin siis kiukuttelusta huolimatta. Tytön itku jatkui lohduttomana vielä ulkonakin ja sanoin pari kertaa painokkaasti, että mikäli se kiukuttelu ei lopu, me lähdetään takaisin sisälle ja ollaan koko päivä sisällä. No kiukuttelu ei loppunut, joten nappasin tyttöä kädestä kiinni ja riuhdoin huutavan lapseni sisälle ja omaan huoneeseen itkemään. Itse menin toiseen huoneeseen itkemään, koska olin niin raivoissani ja jotekin väsynytkin tuohon ainaiseen kiukutteluun joka asiasta. Teinkö mielestänne oikein? Ikävää on nyt olla koko päivä sisällä, koska on näin nätti sää, mutta en haluaisi antaa uhkailussani periksi, ettei lapsi opi, että äidin sanomiset ei paina mitään, koska ei kuitenkaan toteuta uhkailujaan. Tuolla tuo omassa huoneessaan vieläkin niiskuttaa, vaikka tapauksesta on jo (?) puolisen tuntia. Onko edes kohtalotovereita? Miten ihmeessä tuollaiseen kiukutteluun pitäisi suhtautua? Mä en millään jaksaisi kuunnella tuolla ulkoillessakin itkemistä, kun luulisi, että siellä on kivaa.. Antakaa nyt vinkkejä ja paljon!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä ap välitä kommenteista;" mun lapsi ei olekaan riiviö" .

Hohhoijjaa tuollaiset 22;n kaltaiset elämään kyllästyneet kotiäidit vaan tahtoo päteä anonyymisti kun muuten eivät pysty. Säälittävää.

Lapsesi käytös kuullostaa ihan normaalilta iänmukaiselta, ja sinä teit oikein kun toteutit " uhkauksen" -tosin olisi ehkä riittänyt pelkästään se että olisit sanonut vaan että mennään takaisin sisälle.

No anyway olet oikeilla jäljillä- kaksivuotiaiden kanssa ei aina ole helppoa, vaikkei riiviö olisikaan :o)

T:2-vuotiaan äiti, lastensairaanhoitaja

Vierailija
2/19 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni aloitti sitten sen telkkariohjelman mukaisesti laittamaan lapsen jäähylle kun kiukuttelee turhasta. Laittoi lapsen johonkin tiettyyn kohtaan istumaan ja sanoi että olet siinä kunnes osaat käyttäytyä. Aluksi lapsi tietysti tulee pois " jäähyltä" mutta ajan mittaan oppi siihen ja lapsi on nykyään paljon rauhallisempi. Kokeile ihmeessä, ei se ota jos ei annakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuohon kysymykseesi niin teit oikein, koska jos uhkaat niin myös toteutat eli kannattaa miettiä mitä uhkaa. Olen itse joutunut tekemään sellaisia juttuja jotka ei sitten pidemmän päälle ole järkeviä eli esim. kun uhkasit viedä tytön sisälle ja pitää sisällä koko päivän niin voi tulla pitkä päivä sinulle itsellesi =) Mutta siis uhkaus tai rangaistus mikä on sanottu, pitää toteuttaa, muuten lapsi alkaa pompotella ihan täysin!

Itse menisin kyllä jo lohduttelemaan ja sopisin että tehdään jotain muuta kivaa, aletaan vaikka leipoa tai jos teillä on iso kylppäri niin laittakaa sinne vaikka pesuvati ja lapsi sinne leikkimään, meillä ainakin nuo vesileikit on aina in.

Yleisesti meillä tulee raivari pukemisesta, siksi on ihanaa, että alkaa olla kevät/kesä eikä tarvii haalareiden kanssa pelata. Josko ensi talvi olisi jo helpompi?!

Eli pääperiaate: mitä uhkaat, sen toteutat. Seuraavan kerran siitä rasvaamisesta niin tuon ikäinen haluaa jo tehdä kaiken itse, voisitko antaa hänelle pienen tipan rasvaa kämmenselkään ja hän saisi levittää sitä käsiinsä tms. Meillä esim. pepun rasvaaminen oli aluksi " kamalaa kidutusta" mutta sitten kun annoin tipan pojan omaan käteen ja sai sitä laittaa napaan ja peppuun niin johan toimii" ... meillä toimii edelleen mielenkiinnon siirtäminen muuhun kiukuttelusta.

Ja tällä hetkellä myös ihan uskomaton miehen keksimä idea. Jos lapsi esim. ei halua tulla autoon, niin mies sanoo, että " isi laskee viiteen ja jos et siihen mennessä ole autossa niin isi nostaa" - viimeistään nelosella tai vitosella juoksee lujaa ja kiipeää istuimeensa. Sama kaiken muun kanssa, viimeistään viitosella alkaa tapahtua! Enkä itse tajua, että miksi. On vain purnattava mutta sitten saa " valita" sitä kai se on.

Onko sulla kahta aurinkorasvatuubia? Kysy lapselta kumpaa laitetaan ja kun lapsi saa valita ja vaikuttaa tapahtumaan niin kiukuttelu vähenee. Meillä ainakin, annan 2-3 vaihtoehtoa (ei enempää) esim. vaatteissa ja sitten ne menee näppärästi päälle kun on " itse" valinnut.

Vierailija
4/19 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin äsken katsomassa tyttöä ja olikin nukahtanut sänkyynsä. Meillä on tyttö mun vastusteluistani huolimatta jättänyt jo 1v10kk:n ikäisenä päikkärit kokonaan pois ja on mielestäni jaksanut koko päivän oikein hyvin ilman uniakin, vaikka pelkäsinkin mitä siitä tulee jos ei yhtään nuku. Olisikohan osasyy kiukutteluun ollut väsymyksessä? Nyt mä täällä pähkäilen, kauanko tohdin antaa nukkua, ettei menisi koko yö sitten piloille..

Tuntuu tosiaan, että meillä tuota tahtoa riittää aivan älyttömän paljon. Helposti sorrun uhkailuun, koska tuntuu ettei mikään muu auta. En vaan tiennyt miten muuten olisin tyttöä voinut uhkailla tuossa tilanteessa. Uhkasin sitten tuoda tytön sisälle ja näin tein. Nyt on vaan sitten itsekin " kärsittävä" siitä.. Olisiko antaa ideaa mitä tuollaisessa tilanteessa kannattaisi tehdä? Tuntuu, ettei itsellä päässä liiku ensimmäistäkään ideaa.

Yleensä annankin tytön tehdä ja valita asioita itse, koska silloin on tosiaan helpompaa. En ole antanut tytön koskaan itse rasvata, mutta voisin tuota tosiaan kokeilla, jos se vaikka helpottaisi rasvaamista. Meillä ei ole kuin yksi rasvatuubi (siis sekä kosteusvoidetta että aurinkorasvaa), mutta ehkä voisin käydä ostamassa toisenkin, niin voisi tyttö itse valita mitä rasvaa laitetaan.

Lisääkin vinkkejä otetaan vastaan erittäin mielellään. Kiitos jo näistä annetuista ohjeista!

Vierailija
5/19 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan huoneeseen sulkeminen on aika julmaa. Lapsi ei pysty käsittelemään vielä tuntemuksiaan ja raivoaan. usein on parempi antaa vain lapsen kiukutella kiukkunsa ja sitten pyyhkiä nenä ja kuivata kyyneleet. Parasta on jos aikuinen pystyy säilyttämään malttinsa eikä lähde mukaan siihen kiukkuun. Tiedän ettei ole helppoa kun jatkuvasti " koetellaan" , mutta pyri siihen.

terveisin

3v pojan äiti, joka on näitä kiukutteluja saanut kuunnella jo aika pitkän aikaa..

Vierailija
6/19 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että jos lapsi oli tosi väsynyt, niin ei siihen kiukutteluun auta kuin nukkuminen.

Itsekin olen väsyneenä kiukkuinen.

Vierailija
7/19 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minä ennenkin tyttöä vetänyt kädestä perässäni, eikä koskaan ole mitään tullut. En minä ole pitänyt sitä väkivaltaisena käytöksenä.. Mitä siitä voi tulla?

ap

Vierailija
8/19 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käyty äiti-lapsi-jumpassa ja yksi jumppakerta nostin reilu 2-vuotiasta käsistä selkäni takaa (selkääni). Alkoi itkeä ja piteli kättään, en mielestäni nostanut mitenkään pahasti tms. enkä edes äkkinäisesti. Ohjaajan kanssa käytiin vilvoittamassa kättä ja sitten päätin lähteä näyttämään sitä lääkäriin.

Lääkärissä sanottiin, että ei ole murtumia tai muuta mutta on varmaan venähtänyt tai nuljahtanut tuossa tilanteessa. Ei kuvattu. Antoivat särkylääkettä ja käskivät seurailla tilannetta muutaman päivän. Muutama päivä siinä meni ja lapsi ei suostunut käyttämään kättään ja sitten alkoi ihan normaalisti liikuttaa sitä. Mutta kyllä oli tosi huono äiti -fiilis! Vaikka tuo oli ajattelematonta (siis nostaa niin ettei näe lasta, nostin kuitenkin molemmista käsistä eli ei olisi pitänyt tapahtua mitään) ja vahinko.

Vierailija
9/19 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis nostanut lastani useastikin käsistä. Täytyy kyllä lopettaa tuo ennen kuin sattuu jotain.

ap

Vierailija
10/19 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi pienenä niin, että äiti oli laittamassa mua nukkumaan, piti kädestä kiinni. Ei siis riuhtonut, vaan piti vain kiinni. ITse sain kamalan kiukkukohtauksen, ja heittäydyin maahan, jolloin käteni lähti sijoiltaan. Äitini ei siis ehtinyt päästää kädestä irti.

Eli pahaa jälkeä voi sattua kyllä...

Mutta takaisin tuohon tapaukseesi, niin mielestäni sun kannattaa tytön herättyä kertoa vielä kertaalleen, miksi näin kävi. Eli miksi tultiin takaisin sisälle ja selittää vielä, että jos kiukutellaan, ja kehotuksesta huolimatta ei lopeteta, niin siitä tulee seuraamuksia. Aivan kuin siitä, jos on kiltti, niin siitä seuraa kaikenlaista mukavaa.

Ja älä huoli enää tästä päivästä, sillä huomiseksi lupasivat myös kaunista säätä! :0). Silloinkin ehtii vielä ulos.

Kaunista kesää sinulle ja perheellesi!!

P.S. Ja nro 12: kyllä suomessakin tarttee aurinkorasvaa!! Hölömö.

Vierailija
11/19 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai sakot ja vahingonkorvauksia omalle lapselleen.

Tosin aika useat varmaan ymmärtää ettei 3kk ikäistä nostella miten sattuu mutta tuollaista 1,5-2-vuotiasta jo luulee että voi nostella miten vaan.

Käsittääkseni jos nostaa molemmista käsistä niin ei tapahdu mitään ihmeellistä (?!), ainakin meillä mies nostelee edelleen poikaa ja muutenkin poika itse riippuu monessa paikassa, mutta tuo jumppajuttu oli ilmeisesti niin, että pojan toinen käsi oli huonossa asennossa vaikka en itse sitä huomannut. Näinkin voi siis käydä... ite olin varma, että kun menemme lääkäriin niin syynätään tosi tarkkaan, että miten ja missä on satuttanut (aina kun puhutaan näistä lasten pahoinpitelyistä) mutta taisin näyttää niin säikähtäneeltä ja huolestuneelta että uskoivat että oli tosiaan vahinko... vieläkin harmittaa, että olisi voinut tehdä tilanteen toisin ja lapsi olisi säästynyt kivulta!

t. 10

Vierailija
12/19 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on isä raahannu kotiin kadulta ja pitää sanoa että jäi mieleen se loukkaus.

Ei vanhemmalta saa lähteä pinna niin että lapseen pitää fyysisesti käydä kiinni!

Sairaalassa on monesti vanhempia joiden lapsi on potilaana kun käsi hyppää paikoiltaan tai luita murtuu.

Vierailija
13/19 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nukkuu päikkärit niin kiukuttelussakin jotain järkee :o)

Vierailija
14/19 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivätkä sitä päiväkodeissa esimerkiksi laita. Suositellaan, että lapsi suojattaisiin vaatteilla niin hyvin kuin mahdollista.

Vierailija
15/19 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ollaan KOKO päivä sisällä.

Minäkin uhkailen samasta asiasta (aurinkorasva ja hattu päähän), mutta sanon, että ellei laiteta niin sitten ollaan sisällä. Kun lapsi haluaa kuitenkin ulos, hän suostuu noihin jossakin vaiheessa.

Mutta kun periaate on, että se, mikä uhataan, myös pidetään niin kannattaa tosissaan miettiä, mitä uhkaa. Joskus vähempikin riittää.

Vierailija
16/19 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista löytyy muutama alle 3v. tarkoitettu Aurinkovoide joissa on se fysikaalien suoja. Tavalliset marketti rasvat sisältävät aina mssö kemiallisen suojan.

Terveisin kosmetologi

Vierailija
17/19 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti on älytöntä ajatella, että vanhemman täytyy AINA tehdä kaikki niin kuin on sanonut. Mielestäni lapselle voi selittää, että äiti sanoi kiukkuisena sellaista, mitä ei tarkoittanut ja rangaistus oli kohtuuton. Aikuinenkin voi muuttaa mieltään.

Vierailija
18/19 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siinä sitten saakin olla tarkkana mitä menee uhkaamaan ;-)

Toisaalta, uhmalla lapsi juuri testaa omia vaikutusmahdollisuuksiaan. Eli omalla käytöksellään lapsi näin vaikutti tilanteeseen, äiti oli lähdössä ulos mutta sitten ei mentykään. En tiedä mikä on oikein, jotenkin ristiriitaista. Tämän takia kuitenkin olen itse jättänyt nykyään uhkailut pois ja vaikka lapsi tekisi mitä niin se tehdään mitä olen päättänyt. Vaikka väkisin ja kiukuttelulla.

Arestia olen käyttänyt minuutti per ikävuosi ja tämän jälkeen lapsi pyytää anteeksi ja saa halia yms. jos haluaa (eli asia sovitaan). Jos tappelu jatkuu niin jäähylle takaisin jne. Jotenkin tuo puoli tuntia omassa huoneessaan kuulostaa minusta aika pahalta ja kun lapsi oli sinne lopulta nukahtanut :-( Riitaa ei sovittu.

Vierailija
19/19 |
07.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan kiinnittäisin huomion muuhun asiaan kuin siihen että kiukuttelun on loputtava kun ÄITI KÄSKEE!!!!tai muuten!!! ja kiukku loppuu näin meillä mutta eihän meidän lapsi olekkaan riiviö ;DD

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan