Voiko aikuisena oppia soittamaan pienoa?
Kommentit (21)
En usko, mutta kokeile viuluva tai hueluva. Pieno on kyllä hiano soitin.
Mikähän sinua siinä pianonsoiton opettelussa aikuisena kiinnostaa, kun et edes vaivaudu soittimen nimeä oppimaan?
Varmasti. - Tai no. Mikä on hyvin? - yli 18 vuotiaana ensimmäsitä kertaa pianoa soittamaan opettelevasta tuskin tulee ammattilaispianistia. Vaikka toisaalta uskomattomalta sekin kuullostaa, että kautta aikain maailman tunnetuimpia ja arvostetuimpia säveltäjiä Ludwig van Beethoven kärsi verraten nuorena alkaneesta asteittaisesta kuuroutumisesta, mutta silti kykeni työskentelemään elämänsä loppuun asti. Hänen teoksiinsa kuuluu yhdeksän sinfoniaa, viisi pianokonserttoa ja yksi viulukonsertto, yksi ooppera ja kaksi messua, 32 pianosonaattia sekä 16 jousikvartettoa... Mihin kaikkeen hän säveltäjänä olisi pystynyt jos hän olisi itse kuullut kunnolla vaikka vain kaiken sen musiikin, mitä sävelsi.
Mikähän on kun joku hakee rohkeutta ja myötätuntoa, kenties omalle pitkäaikaiselle haaveelleen, niin löytyy joukko niin mahdottoman erinomaisia ja viisaita, jotka haluavat tökkiä ja ilkkua pienemmästäkin lipsahuduksesta, ettei vain toinen erehtyisi yrittämään ja heittäytymään ja pyrkiä oppimaan jotain kenties hänelle koknaan tai paljossa uutta. Mutta joka saattaisi onnistuessaan tuoda hänelle iloa ja nautintoa. Ehkä myös joillekin toisille; sillä musisointi yhdessä muiden tai jonkun toisen kanssa voi tarjota todella ison nautinnon ja ilon.
Itse aloitin pianotunnit 26-vuotiaana ja nautin suunnattomasti. Ei soittamisesta mulle ammattia kaipaa, mut pystyn nyt työssäni säestämään lastenlauluja pianolla. Olen siis lastenterhanopettaja.
Soitin ite 8v-16v saakka ja sen jälkeen ite sanon, että ei voi oppia kunnolla aikuisena.
Kyllä voi. Ei ehkä niin hyvin kuin aiemmin aloittaneet :D. Tsemiä sulle!
Hyvin lähti tähänkin trollaukseen mukaan puupäitä. Ja noi on niin ihania jotka pääsee pätemään miten piano kirjoitetaan. Silti osa niistä käy kiesmassa katsomassa vähän nykytaidetta...
Kiitos asiallisista vastauksista! Asiallisesti vastanneet olivat varmaan niitä, joilla oli kokemustakin asiasta. Siis soitosta.
Ei.